Zadelproblemen, expertise/hulp/ervaringen gevraagd! + foto's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZoZenn

Zadelproblemen, expertise/hulp/ervaringen gevraagd! + foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 21:38

Beste bokkers,

Een aantal jaren geleden is voor mijn 3 jarige guppy een wintec zadel met verwisselbare boom aangemeten. Deze zou goed moeten passen en hij heeft hier een half jaar goed mee gelopen. Toen liep hij er niet lekker mee, zadelmaker erbij gehad en een bredere boom erin. Hij liep beter, maar niet perfect. Dus, nog grotere boom erin en een pro-lite pad. Het ging weer beter.
Daarna weer minder, dus weer een zadelmaker erbij, maar het zadel paste goed volgens de zadelmaker. Toen een tijdje zonder zadel gereden om te kijken of hij zo beter zou lopen en ja, hij liep beter. Daarna een tijdje een boomloos zadel geprobeerd en; hij galoppeerde weer uit zichzelf en zonder te bokken! Maar dit zadel schoof heel erg en ik zat er niet lekker op, dus weer verkocht en opnieuw een zadelmaker bij het andere zadel. Deze vertelde me dat er een kleinere boom in moest (30/31cm), verder paste het goed.
Pony werd steeds vervelender, bokken en in de staak vooral wanneer hij aan moest galopperen. Wintec boommeter gekocht en deze liet zien, verrassend genoeg, 33 cm! Nu zit er dus een 33 cm in, maar ik twijfel nog steeds of het wel goed zit, én het schuift nog steeds. Ook met bontdekje eronder. Pony is een grote E-pony (1.56) rondgeribt en met nauwelijks schoft. Na 3 verschillende zadelmakers weet ik het ook niet meer.
Iemand ideeën over het zadel? Zit het goed, zit het niet goed? Waar zit het niet goed? Waarom schuift het :( ?
Foto's zijn allen zonder vaste singel.

Zij-aanzicht
Afbeelding

Zij aanzicht
Afbeelding

Boven-aanzicht
Afbeelding

Zij-aanzicht andere kant
Afbeelding

Achter
Afbeelding

Zij/voor
Afbeelding

Zij/achter
Afbeelding

Boven
Afbeelding

Daihyo

Re: Zadelproblemen, expertise/hulp/ervaringen gevraagd! + foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:45

Als ik het zo zie sluiten zowel achterkant als voorkant niet aan op je paard en komt de druk van jouw gewicht dus gecentreerd op het midden van je zadel terecht.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:46

Boom wissel is niet alles he, rest van het zadel moet ook passen.
Heb ook een verwisselbare boom zadel, maar die past echt niet op mijn andere paard, ongeacht de boommaat.

Vind bij Wintec de kamer aan de achterkant nog wel eens wat nauw.
En bij die van jou vind ik hem nu met de lepel te hoog liggen, zou dus voor hoger moeten in verhouding gok is zo, maar je hebt hem er los opliggen.
Vind de vorm van de kussens ook niet bij de vorm van de rug van je paard passen, daardoor druk over kleiner oppervlak verdeeld dan je zou willen.

Maar goed, ik heb het paard en het zadel niet gezien en ben geen zadel passer.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:51

Ik weet weer wat ik tegen heb op wintec. Deze boom past inderdaad niet op dit paard. Jammer! Je ziet dat de achterkant de rug niet eens raakt. Ik zou de rug wel willen zien zonder zadel. Maar ja, het meeste zie je inderdaad te plaatse.

Een goede zadelmaker kan veel duidelijk maken.

Hopelijk vind je snel een oplossing.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:53

Oei os mijn eerste gedachte. Zadel sluit totaal niet aan . Niet meer mee gaan rijden

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:53

Ik weet niet wat voor boom er in het zadel zit, maar zo zit het eruit alsof je een ronde (bananen) boom op een paard heb met een rechtere rug. Als dit zo is gaat het nooit passen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:57

Ik ga mee met de rest, dit zadel gaat m niet worden.
Ik weet niet wat je budget is maar bel een goede zadelpasser en koop een kwaliteitszadel.
Ik zie zoveel geklooi met paarden met zere ruggen door goedkope of slechtzittende meuk.. Je bent uiteindelijk je "dure" paard met een zadel aan t verprutsen, dat is uiteindelijk duurder.
Huisvesting
Smid, zadel en instructie zijn de belangrijkste zaken in je paardenmanagent

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 23:01

Ligt niet aan de boom-maat of dekjes of bontjes.. Dit zadel lijkt totaal op z'n midden te balanceren en sluit niet aan op de rug van je paard.
Heb je al eens proefgereden met andere boomzadels?

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 23:50

idefix4 schreef:
Ik weet weer wat ik tegen heb op wintec. Deze boom past inderdaad niet op dit paard. Jammer! Je ziet dat de achterkant de rug niet eens raakt. Ik zou de rug wel willen zien zonder zadel. Maar ja, het meeste zie je inderdaad te plaatse.

Een goede zadelmaker kan veel duidelijk maken.

Hopelijk vind je snel een oplossing.

Ik zal even een foto van zijn rug zonder zadel maken morgen :). Paard heeft een erg rechte rug, overigens.

Dapnik schreef:
Ik weet niet wat voor boom er in het zadel zit, maar zo zit het eruit alsof je een ronde (bananen) boom op een paard heb met een rechtere rug. Als dit zo is gaat het nooit passen.

Het is een 'gewone' rode boom van wintec. Naar mijn weten geen banaanboom?

Hannanas schreef:
Ligt niet aan de boom-maat of dekjes of bontjes.. Dit zadel lijkt totaal op z'n midden te balanceren en sluit niet aan op de rug van je paard.
Heb je al eens proefgereden met andere boomzadels?

Niet echt, naar mijn weten lag het zadel ook gewoon prima. Dus ik had er ook geen reden voor.
Een aantal jaren geleden eens de Rossner van mijn moeder erop gehad, maar volgens mij lag die toen niet goed. Verder alleen een boomloos western en een boomloos dressuurzadel op hem gehad.

Sjolvir schreef:
Boom wissel is niet alles he, rest van het zadel moet ook passen.
Heb ook een verwisselbare boom zadel, maar die past echt niet op mijn andere paard, ongeacht de boommaat.
.

Verwisselbare boom is inderdaad niet alles, maar destijds is dit zadel door een 'goede' zadelmaker aangemeten als zijnde passend en ook een tijdje geleden nog passend bevonden door een andere zadelmaker. Ook ivm driejarige die nog zou uitzwaren de verwisselbare boom.

knollentuin schreef:
Ik ga mee met de rest, dit zadel gaat m niet worden.
Ik weet niet wat je budget is maar bel een goede zadelpasser en koop een kwaliteitszadel.

Al drie 'goede' zadelpassers erbij gehad door de jaren heen, en dit is het resultaat :P. Nu is dit zadel geen 'goedkope meuk' en wel een kwaliteitszadel :) .

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 23:55

Met bananenboom bedoeld ze de boom, niet het kopijzer.
Jij hebt alleen het kopijzer veranderd.
Het is even verwarrend.. Omdat er in je topic verschillende definities voor boom gebruikt zijn. (Kopijzer versus boom)

Ik zou eens een plippad proberen, dan zijn de hoge druk plekken goed te zien, anderzijds onnodig het is aan de foto's wel al duidelijk dat dit zadel het niet meer gaat worden..

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 23:59

Hannanas schreef:
Met bananenboom bedoeld ze de boom, niet het kopijzer.
Jij hebt alleen het kopijzer veranderd.
Het is even verwarrend.. Omdat er in je topic verschillende definities voor boom gebruikt zijn. (Kopijzer versus boom)

Ik zou eens een plippad proberen, dan zijn de hoge druk plekken goed te zien, anderzijds onnodig het is aan de foto's wel al duidelijk dat dit zadel het niet meer gaat worden..

Ah, ik denk dat ik je snap. En dat is dus precies wat ik al een tijdje vermoed, maar dan zonder de definitie (bananenboom vorm dus). Alleen geen bevestiging van zadelpassers, dus dacht dat ik het wel mis zou hebben.
Ik zal ook even een foto zoeken van de zweetafdruk.

En waarom past dit zadel niet? Te kleine kamer? Verkeerde boom? Dan weet ik waar ik een beetje op moet zoeken qua eventueel ander zadel. Liefst een kunststof, dat wel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 06:21

Afbeelding
dit is de boom van een zadel, hetgeen wat je bij wintec kunt veranderen is het kopstuk. Die kan breder en smaller worden gezet, maar de rest van de boom blijft gelijk. Als de rest van de boom niet past (zoals bij jouw paard het geval is) zal het zadel met andere kopstukken nooit gaan passen.
De vorm van de wintec is rond, dat gaat niet passen bij een paar met een rechte rug die dus ook een rechtere boom nodig heeft.
Ik weet niet welke zadelmakers/passers je er bij hebt gehad, maar mijn advies is om hier niet zelf mee aan te modderen maar er iemand bij te halen die er écht verstand van heeft.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 06:32

Hier zie je mooi het verschil in boom

Afbeelding
Top: This is a "curlier" tree with a higher head and longer points: suitable for horses with a higher wither and more shape to their backs.

Bottom: This is a "flatter" tree with a lower head and shorter points: suitable for horses with low withers and broad, flat backs.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 07:37

Als jij een wintec een kwaliteits zadel vind dan verschillen we daarin enorm van mening. Ik zie maar heel weinig wintecjes echt goed liggen. Ook is de aanpasbaarheid qua kussens minimaal.
Ik weet nietbongeduldi welke regio je zit? Misschien hebben mensen een advieis voor je wie te bellen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:56

Het kussenkanaal klopt niet bij je paard.
Hij zou vooral aan de voorzijde meer ruimte nodig hebben tussen de kussens.
Ik vind bij de extreem rondgeribte paarden de wintec ook niet goed liggen.
Voor kan je zeker meer dan 4 vingers tussen de boom en de schoft krijgen, dit horen er 2 tot 3 maximaal te zijn. Een breder kussenkanaal (bij de schoft) is zeker noodzakelijk.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:22

Het is een cair versie toch? Zijn de kussens niet te vol? Hij.lijkt zo erg opgeblazen dat hij bol.wordt?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:56

De achterkant van mijn wintec lag hetzelfde als bij jou op de foto, waarop mijn (MSFC) zadelmaker direct zei dat dit zadel niet paste. Zoals hierboven dus ook al beschreven is. Het zadel hoort de vorm van de rug aan te houden, en de achterkant van de kussens van het zadel zijn dus veels te rond ivm de rechte rug van jouw zadel. Zo'n groot stuk kan de zadelmaker niet opvullen, dus je hebt een ander zadel nodig. De drukverdeling zit achter dus alleen op de plek waar het zadel het paard raakt, ipv dat het verdeeld wordt over het hele oppervlak.

Even snel een plaatje op het internet gezocht, kijk maar eens naar het verschil hoe de achterkant van de kussens aansluiten op de rug.

Afbeelding

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:03

Laatste foto is ook niet echt een goed voorbeeld, dit zadel ligt ook niet goed.

TS: dit zadel inderdaad niet meer op de rug van je paard leggen en gaan voor een betere kwaliteits zadel. Wintecs liggen in mijn ogen bijna nooit goed := .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:05

Leuk voorbeeld maar de boom is veel te smal. Wat ook de foto laat zien

Barst, iemand is mij voor.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:28

vencedor schreef:
Het is een cair versie toch? Zijn de kussens niet te vol? Hij.lijkt zo erg opgeblazen dat hij bol.wordt?

Cair is een soort foam, geen lucht ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:40

je kussens raken de rug niet eens achteren, zadel ligt op meerdere punten niet goed. Ik heb helaas 2 paarden met zulke rug en bij 1 heb ik een massimo zadel, wat ook vrij vaak 2e hans te krijgen is maar ook nieuw niet al te duur is
wintec is geen bagger maar ook geen kwaliteit, zeggen vaak op alle ruggen te passen maar bij slecht enkele paarden passen deze zadels

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:42

Mij lijkt het zadel ook te lang.
De takken van de boom zijn in dit zadel waarschijnlijk ook te lang waardoor het zeer gaat doen tegen te schouderbladen van het paard.

Persoonlijk vind ik Wintec niet geschikt voor rondgeribte korte paardenruggen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:46

Mijn pony had hetzelfde bij Wintec. Ofwel lag het met te smal kopijzer achter wel op de rug, ofwel met goede maat kopijzer stond de achterkant omhoog.

Er is ook een boomloos-zadelpasser, als boomloos een optie voor je is zou je op die manier verschillende merken en types kunnen proberen :)
Zoeken naar iets waar zowel paard als jij lekker bij lopen en zitten; plus dat het niet schuift, dat is een redelijk normale vraag en goede kans dat je daar uit komt.
Daarnaast ben ik zelf van mening dat je beter een (merk) boomloos + pad kunt kopen, dan voor hetzelfde geld een boomzadel. Qua prijs/kwaliteit, maar ook om de reden dat je paard blijft veranderen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:49

1. Je zadel vind ik persoonlijk te lang. Als ik de achterste rib volg, komt jou zadel daar net achter er op uit.
2. Je zadel verdeeld de druk niet over de hele rug. Hij brugt in het midden, en dit kan ontzettend pijn doen.

Ik zou echt gaan zoeken naar een zadelmaker die wel 100 zadels op voorraad heeft liggen, om die zo goed mogelijke er uit te vissen.

Wintec is geen raar kwaliteit zeker niet. Maar een zadel MOET op een paard passen.
Dat is hetzelfde als jij schoenen aanhebt, waarvan jou kleine teen wordt aangedrukt. Heel erg pijnlijk dus.
Het is verstandig om naar A of B merken te kijken. Dat is zeker geen schande hoor!
Wintec valt in mijn ogen onder een B merk, evenals een Thorrowgood.
Denk aan Rossner, Kieffer, Massimo, en dat soort merken.
Wil je toch echt er voor gaan sparen, kun je uiteraard ook een OP TOP merk kiezen en kijken of het past.
Ideal Crown past op veel paarden, even als een Frank Baines. Of Fryso. Vivary is ook een topmerk.

Paard gebonden is niet merk gebonden.
En dat maakt het soms een beetje moeilijk!
Hoe veel mensen er ook sweren bij een kieffer of een KN.
Het moet op jouw paard passen en jou bips.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:53

Mijn Wintec lag net zo beroerd op m'n pony als die op jouw paard.

Als ik aansingelde schoof en kiepte het naar voren, alle druk kwam achter z'n schouders.
Dat mijn pony niet is gaan bokken en protesteren is een wonder.

Nu een Massimo, die mooi aansluit en mooi achter de schouder blijft.
En een verschil in lopen, hij kon ineens z'n schouders goed bewegen.