paard krijgt weidehalster steeds uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

paard krijgt weidehalster steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 09:46

:D hoi
De haflinger van mijn vrienden krijgt zijn weidehalster steeds opnieuw uit.
Zonder halster is hij niet te vangen in de wei. Tenzij je er een uur mee bezig wil zijn. :')

Laatste keer had ik het halster op het kleinste vastgemaakt en kreeg het zelf niet over zijn oren geschoven. Maar deze Houdini is er toch in geslaagd want het halster is nergens stuk.

Zou een halsband een betere optie zijn met dan een kort touwtje om hem makkelijker te kunnen pakken uit de wei?

Tips zijn welkom

IrishDraught

Re: paard krijgt weidehalster steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:52

Halsband zou mijn keuze dan zijn.

Halster af is natuurlijk het fijnst maar niet als je hem niet te pakken krijgt.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:53

Lijkt me wel dat hij een halsband er moeilijker af krijgt inderdaad, maar dan moet je hem wel zodanig laten aansluiten aan de nek dat het paard er geen been in vast kan hebben zitten. Tenmiste dat denk ik, dat hij net zoals dat halster ook geen halsband om wil hebben en dan op alle mogelijke manieren dat ding af wil halen met als risico dat hij er straks in vast zit met n been.. Maar ben verder ook geen expert op dit gebied.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:59

Waarom dan niet werken aan het kunnen pakken van het paard? De reden dat het paard niet komt is omdat het de weide aantrekkelijker vind dan het alternatief. Als je het alternatief dus aantrekkelijker weet te maken dan de weide ligt daar de sleutel.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:03

Hebben ze al geprobeerd het halster in de manen vast te vlechten?
Dus dat je achter het kopstuk begint met vlechten en dan vlecht naar de voorpluk. Dan kan hij het halster niet over zijn oren trekken.

Zonder halster heeft ook mijn voorkeur, niet vangen valt te verhelpen met oefenen. Maar het is aan de eigenaar om te kiezen wat hij/zij wilt.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:04

of een veter mee vlechten in het eerste plukje manen en deze als hij naar buiten gaat vast maken aan het kopstuk van het halster..

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:05

mooney schreef:
Dus dat je achter het kopstuk begint met vlechten en dan vlecht naar de voorpluk. Dan kan hij het halster niet over zijn oren trekken.

Zonder halster heeft ook mijn voorkeur, niet vangen valt te verhelpen met oefenen. Maar het is aan de eigenaar om te kiezen wat hij/zij wilt.

Zou hij, als hij echt fanatiek is, dan niet gewoon uiteindelijk zijn manen eruit trekken? Tenminste daar zou ik bang voor zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 12:08

Free2 schreef:
mooney schreef:

Zou hij, als hij echt fanatiek is, dan niet gewoon uiteindelijk zijn manen eruit trekken? Tenminste daar zou ik bang voor zijn.

Denk dat hij dat idd zou doen.

Hem leren komen is geen oplossing. Hij komt wel maar als de fjord ook komt lopen ze samen weg. Eigenlijk is dat het hele probleem. De fjord is zowat de leider vermoed ik en laat zich ook totaal niet vangen.
Eigenaars hebben hen gewoon in de wei gezet en er zelf niks meer mee gedaan voor ik kwam opdagen in hun leven.
Met halster is de haflinger dus wel te vangen als ik hem bezig kan houden en snel het halster onder de kin kan grijpen.
Zonder halster loopt hij dan gewoon met de fjord mee.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 12:11

fjordnina schreef:
Waarom dan niet werken aan het kunnen pakken van het paard? De reden dat het paard niet komt is omdat het de weide aantrekkelijker vind dan het alternatief. Als je het alternatief dus aantrekkelijker weet te maken dan de weide ligt daar de sleutel.

Het enige wat aantrekkelijker is voor hem is voer. Daarvoor komt hij maar zonder halster kan je hem gewoon niet pakken dan. Als je hem aan de manen kan grijpen trekt hij zich los
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 08-05-15 12:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:13

MaricoGraphy schreef:
fjordnina schreef:

Het enige wat aantrekkelijker is voor hem is voer. Daarvoor komt hij maar zonder halster kan je hem gewoon niet pakken dan. Als je hem aan de manen kan grijpen trekt hij zich los.

En als je aankomt, een handje brokjes geven, tegelijkertijd ff het halstertouw rond zijn nek doen? Dan kun je hem daaraan vasthouden en dan snel t halster aan doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 12:16

@free2. Dat hebben we al vaak geprobeerd. Van zodra je het touw om de nek wil doeb loopt hij weer weg met de oren in de nek. Dan durft hij zelfs dreigend terug te komen.

Probleem is verlatingsangst en de fjord met wie hij opgegroeid is.

Het is al een wonder als mijn vriendin hem na bijna 45min toch vastgepakt krijgt aan de manen. Maar ook alleen door snoep te geven om hem bij je te houden en heel voorzichtig zijn hoofd vlak bij je te krijgen zodat je de manen kan vastnemen. En dan moet er een tweede persoon voorzichtig komen en een halstertouw om de hals doen.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:19

Of is het een idee om het lekkers te geven nadat het halster om is en anders geen lekkers!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:19

Brokjes meenemen en beetje gaan aaien als je bij zijn hoofd staat arm onder zijn hoofd door en hand op zijn neus. Zo heb je meer te vertellen dan een halstertouw om zijn hals. Je kan dan ondertussen met je andere hand het halster om zijn hoofd schuiven.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 12:20

Heb ook al geprobeerd met hem te vangen. Dan enkel wat eten geven de vacht borstelen en hem terug bij de rest te zetten zodat hij vangen niet associeert met werken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 12:21

Gydja schreef:
Brokjes meenemen en beetje gaan aaien als je bij zijn hoofd staat arm onder zijn hoofd door en hand op zijn neus. Zo heb je meer te vertellen dan een halstertouw om zijn hals. Je kan dan ondertussen met je andere hand het halster om zijn hoofd schuiven.

Hij is erg achterdochtig hoor. Als hij het halster ziet komt hij echt niet dicht genoeg om dat te doen. Hij deinst ook achteruit als je met je vrije hand hem wil aaien. Hij weet dat je hem wil vangen denk ik.
Daarom duurde het de laagste keer ook bijna een uur voor mijn vriendin de manen kon vastgrijpen terwijl ze hem snoep gaf.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:26

Met het lekkers duidelijk zichtbaar weer weg lopen met je rug naar hem toe en kijken hoe hij dan reageert want hij maakt er een spelletje van

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:26

Njah wat je ook wel eens zou kunnen proberen dat als ze in de paddock of wei staan en een wil zich niet laten vangen dan jaag ik hem op. Als je niet mee wilt moet je maar lopen. Valt hij terug om ergens in een hoekje te gaan staan, weer opdrijven net zo lang dat het duidelijk is dat de pony het nou echt zat is. Mijn ervaring is dat ze dan makkelijker te pakken zijn.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:27

En de wei steeds een stukje kleiner maken met van die prikpaaltjes zodat hij niet meer kan wegrennen?Dus dat als je hem wil pakken, je die dingen mee de wei in neemt en hem vastzet met je draagbare hek

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 12:31

Dat achterna lopen heeft mijn vriendin een uur volgehouden. Liet zich dan na nog eens een half uur met snoep pas vangen.

Weide afzetten is geen optie. Van zodra hij door heeft dat er geen stroom op zit loopt hij door de draad heen. Heb hem eens de bak in gekregen ging hij in verzet door te dreigen en stampen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 12:32

De bak is een stuk wei die ik afgezet heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:36

Fjord eerst pakken? Dan loopt hij misschien wel mee... Fjord kan je daarna weer loslaten in de wei.

Gentlegiant

Halster om en halsband
Halsband aan de bovenkant op het kopstuk door het halster heen halen en vast maken

Ik had z'n houdini die z'n graas korf af kreeg wat echt te gevaarlijk was ivm alles opeten
Toen met de halsband of nouja een soepele leren riem maar alles vast gezet

Free2

De fjord naar binnen halen zodat de haf meeloopt en ook naar binnen wil?
En anders zou ik t idd met die halsband proberen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:38

Ik zou een halsband proberen. Dat kan je paard vast minder makkelijk of niet afkrijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:38

Free2 schreef:
De fjord naar binnen halen zodat de haf meeloopt en ook naar binnen wil?
En anders zou ik t idd met die halsband proberen.

Precies dit, zei ik ook al. :j