Welke kaptoom kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Melanietje_

Welke kaptoom kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 18:39

Hoi iedereen,

Sinds december mag ik niet meer op mijn paard rijden, maar nog wel aan de hand werken. Sinds maart ben ik bezig met werken aan de hand, longeren, Vrijheidsdressuur etc.... Maar nu ben ik op zoek naar een kaptoom om fijner met hem te werken en hem beter door zijn lijf te laten lopen. Ik heb 3 kaptoomes al van vriendinnen geprobeerd:
1. FRA baro, maar dat was helemaal niks qua pasvorm. Schoof van links/rechts en boven/ onder hoe strak ik hem ook zette.
2. Merk weet ik niet, maar schoof erg op de neus (was wel full qua maat terwijl hij cob is)
3. Rambo multi bridle, schuift nauwelijks. Alleen dit is full qua maat, maar is op de kaak eigenlijk te klein. Ik kan maar net het riempje dichtdoen. Bij de neus zit hij op het 3e laatste gaatje. Maar bij de oren zit hij op het 3de bovenste gaatje. Dus ben bang als ik cob neem dat die helemaal niet past.

Ik denk dat de Rambo het dan ook niet word, omdat hij qua maat niet goed past. Dus eigenlijk zoek ik iets vergelijkbaars als de Rambo multi bridle. Graag hoor ik van jullie wat jullie aanraden.

Ik wil een kaptoom zonder ketting, ben nog beginner erin net als mijn paard en met bovenste drie reageert hij al super fijn. Op de kleinste aanraking reageert hij al, waardoor een ketting erin denk te heftig is voor hem.

Ps. Het is een Amerikaanse paint horse, vandaar misschien de brede kaken die niet passen bij de Rambo.

Groetjes Melanie

_Melanietje_

Re: Welke kaptoom kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 12:55

Niemand?

zilver_boris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:57

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:01

http://permicavallo.nl/grondwerk.php

Ik heb een kaptoom (de Terreno) van Per Mi Cavallo. Vind hem zelf erg prettig werken, al vond ik hem niet zo fijn als de standaard academische kaptoom die mijn instructrice gebruikte. De academische kun je op meerdere plekken verstellen en er zit geen metaal in de neusband, dus wat vriendelijker. Die kun je ook misschien wel tweedehands vinden op marktplaats of boktmarkt.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:04

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 14:28

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:31

Spessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:54

Een vergelijkbare als bovenstaande hebben ze bij kramer ook (van showmaster). Dacht 39 euro. Service bij kramer is goed.
Goede kwaliteit leer; zeker niet te hard/stug.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:59

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:07

Ik heb hem toendertijd hier op bokt besteld bij lusitana was toendertijd 80 euro en zit geen ijzer in de neus
heb hem nu alweer 8 jaar en nog steeds mooi stevig en ik zou hem zo weer bestellen.
Ik heb er toen wel eentje besteld waar ook een bit in kon en die kan je er ook weer afhalen

Zou eens contact met haar opnemen weet niet of je ze nog kan bestellen

Niet een hele duidelijke foto maar de enige die ik kon vinden

Afbeelding

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:37

Citaat:
Maar academische hebben toch allemaal een ketting in de neusriem?

Oh ik dacht dat daar geen ketting in zat.... Niet voor zover ik weet. Die ene die ik heb (terreno) in ieder geval zeker niet.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:30

Bij Rambo kan je hem volgensmij opsturen om het riempje te laten verlengen, in het centrale topic over dit hoofdstel heb ik dit eens gelezen.

Het schijnt ook dat Epplejeck nu een variatie heeft op het Rambo hoofdstel, staat nog niet op de site maar misschien kan je naar een winkel gaan?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:34

De rambo rekt ook nog wel wat uit in gebruik, hier was de keelriem ook net aan en die zit nu prima.

Ik heb verder nog een academische kaptoom met een ketting in de neusriem, maar mijn huidige paard vindt de rambo fijner.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:39

De Rambo wordt wel losser door gebruik .
Ik kon eerst ook maar t 1e gaatje gebruiken en nu al 3/4 gaatje
Vindt hem qua pasvorm heel fijn want veel kaptooms zitten te kort bij de ogen of schuren over t jukbeen of de kaakriem verschuift ...
Bovendien is hij zacht qua inwerking

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:08

Gewoon even een nieuwschierig vraagje, maar waar wordt een kaptoom precies voor gebruikt? :o

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:11

Ik longeer er altijd mee .

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 20:26

Nouvel schreef:
De rambo rekt ook nog wel wat uit in gebruik, hier was de keelriem ook net aan en die zit nu prima.

Ik heb verder nog een academische kaptoom met een ketting in de neusriem, maar mijn huidige paard vindt de rambo fijner.

Dat snap ik dat hij rekt in gebruik, maar dit was geen nieuwe maar van een vriendin die hem dagelijks gebruikt. Dus dan is hij als het goed is al wat gerekt.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:35

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:43

Als de Rambo bevalt kun je altijd het riempje wat laten verlengen .
Goede schoenmaker of zadel maker kan dat zonder probleem doen voor je
Ik heb dat probleem ook vaak bij mijn paard met degelijke neus en kaak omvang want wil ze niet strak vast snoeren dus vaak te kort

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:46

Ik heb voor te longeren een nylon kaptoom. Vind het een prima ding :)
Voor aan de hand werken is ie af en toe wel een beetje onduidelijk, heb ik het idee en schuift snel. Maar goed, prijs kwaliteit verhouding is toppie!

Op deze site kun je hem bestellen. Staan ook nog drie andere modellen bij, in verschillende prijsklasses.
http://www.equicontactshop.com/webshop/264547-kaptoom

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:46

Heeft iemand een foto van de Rambo?

Ik kon eigenlijk alleen kaptooms met ketting vinden, of hele dure. Omdat ik er wel één nodig heb, en hard ook, ben ik maar een halster gaan ombouwen. Zonder ketting en erg lichtgewicht. Dat vind ik allebei belangrijk. Mijn ruin heeft een extern trauma aan zijn schedel gehad in het verleden en een gewoon leren stalhalster of zwaar hoofdstel vindt hij al niet prettig. Dus nu heb ik hopelijk een lichtgewicht oplossing voor 'm gevonden. Kosten: 0 euro ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:17

Google even op Rambo Micklem dan vind je heel veel plaatjes
Als je deze bedoel ....

Ik heb het hoofdstel gehad maar heb hem snel verkocht, vond het helemaal niets

Afbeelding

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:27

Barefoot heeft een hele mooie kaptoom! Met mooie uitsparing bij de oren en schuift ook amper. En heeft grote keelriem! Ik heb zelf de Rambo maar veel stalgenoten de barefoot en erg mooie kaptoom!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:00

Ooooooh, Rambo = Micklem :)* Ja die ken ik wel. Dank voor de opheldering!

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:30

Ik heb alle tips hier bekeken en ik vind vooral de Rambo en de Barefoot geweldig.

Toch wil ik graag nog wat mensen horen die ervaring hebben met een goedkopere kaptoom.
Ik ben een aantal nylon kaptooms tegen gekomen die eigenlijk meer op een halster lijken. Ik las dat Koper zelf een halster omgebouwd had. Bevalt dat? Hebben meer mensen ervaring met een nylon/halster-achtige kaptoom? Ik wil er graag mee aan de hand werken.