Singel met schaap, overdreven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Singel met schaap, overdreven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 18:53

hoi!

Vandaag bij het poetsen merkte ik in de rechter oksel van mijn paard een singelwondje op. Alle alarmbellen gingen rinkelen :') Hoe los ik dit op? Kan mijn paard nu pijn krijgen tijdens het rijden? En is de onmiddellijke aanschaf van een singel met een schapenvachtje/bontje overdreven? Heb hier echt 0,0 ervaring mee... Maak me wel een beetje zorgen :(

Alvast bedankt!

Horseloverl

Re: Singel met schaap, overdreven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:54

Ik zou gewoon een zachtere singel aanschaffen dan ben je van het gelazer af, wondje goed verzorgen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:54

Singel met bondje overdreven? Nee hoor!
Lekker zacht, verdeeld de druk mooi, vangt het zweet op. Waarom niet??

Ik vind al die diamantjes op zadels, riemen en laarzen overdreven, maar een lekker zacht kussentje onder je singel... Nope :D Erg fijn zelfs.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:55

zachtere singel en de benen stretchen voor dat je het paard beweging geeft na het aansingelen.

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:55

Ik zou ook een singelbontje doen! Mijn paard had het zelfde, bontje gekocht en nooit meer problemen gehad :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 18:59

Waarschijnlijk kwam het wondje er door mijn springsingel, die is van leer. Mijn dressuursingel is van neopreen maar ik vertrouw het niet echt meer nu. Ik kan inderdaad best een singel met bontje aanschaffen denk ik :)

Heeft er iemand ideeën welk merk dit soort singels verkoopt?

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:14

Ik vind het helemaal niet overdreven, lekker zacht toch?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:19

Die bondjes hebben je in vele soorten en maten. Maar als je hem voor een lang termijn (of altijd) wilt gebruiken dan zou ik investeren in ene van echt wol. Vrij duur maar wel heel goed en zijn prijs zeker waard! :j

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 06:19

Nu vertellen ze mij dat ik niet mag rijden tot het wondje terug haargroei heeft, moet dat echt? Want dat kan best nog lang duren, toch?

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 06:30

Dat vind ik onzin.. Mijn paard heeft dat ook gehad, en toen heb ik een bontje om m'n singel gedaan. Dat ging perfect.
Nou was mijn paard ook erg dik en daar kwam het door, nu is ze wat meer op gewicht, is het wondje allang helemaal dicht en rijd ik zonder bontje :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 06:31

Ik zou in ieder geval niet rijden met de singel die het wondje veroorzaakt heeft. Je kan een andere singel proberen, misschien komt die er niet tegenaan. En anders inderdaad wachten tot het over is of een zachte singel aanschaffen. Ik heb ook de beste ervaringen met echt bont. Nep gaat toch broeien.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 06:37

Tilmar schreef:
Ik zou in ieder geval niet rijden met de singel die het wondje veroorzaakt heeft. Je kan een andere singel proberen, misschien komt die er niet tegenaan. En anders inderdaad wachten tot het over is of een zachte singel aanschaffen. Ik heb ook de beste ervaringen met echt bont. Nep gaat toch broeien.

Dat advies wilde ik je ook geven.
Het is even een investering maar daar ga je veel plezier aan beleven.
Zolang je neopreensingel niet tegen het wondje aan komt kan je daar gewoon mee rijden. Komen beide singels er wel tegen aan dan inderdaad wachten tot het wondje genezen is en dat je een andere singel hebt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 06:45

Niets overdreven aan. Lijkt me alleen maar confortabeler. Mattel verkoopt goede bontsingels,

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 06:49

Heleennn schreef:
Nu vertellen ze mij dat ik niet mag rijden tot het wondje terug haargroei heeft, moet dat echt? Want dat kan best nog lang duren, toch?

Zonder foto is het lastig beoordelen. Als het een klein wat oppervlakkig wondje is kan het vaak wel. Je kan dan een oud washandje openknippen en die om de singel doen bij het wondje. Ziet er niet uit maar kun je wel makkelijk wassen zodat je altijd een schone hebt zolang het nog niet helemaal geheeld is.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 07:07

Als het wondje echt open is zou ik even wachten tot het dicht is. Als het alleen om een kaal plekje gaat wil smeren met sudocreme voor en na het rijden wel helpen om erger te voorkomen, met idd een washandje of losse bonthoes.

Ik rij (zowel dressuur als springen) al een hele poos met een bontsingel omdat mijn merrie geen andere singel verdraagt, je zou een losse singelhoes kunnen nemen (dan ben je voor 10 euro klaar) of bv een bontsingel van BR. Zelf rij ik met een Mattes bontsingel. Deze werkt perfect, maar kan me voorstellen dat deze door de prijs niet voor iedereen haalbare kaart zal zijn.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 07:13

Mijn paard heeft snel singel wonden en heb nu een Mattes singel met echt schapenbont en anatomisch gevormd gekocht even een uitgave maar hoop nu van de problemen af te zijn.

VrouwkjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 07:13

Je hoeft geen nieuwe singel te kopen er bestaan namelijk ook van die bondjes die je over je eigen singel vast kan maken, en ja die werken goed na eigen ervaring :)
Verder vraag k me af of je zadel wel ver genoeg naar achter ligt aangezien het wondje in de oksel zit... Goed opletten dat de schouders vrij liggen anders belemmer je je paard in zijn/haar bewegingen.

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:01

Lekker zacht dusconfortabeler voor het paard , verdeeld de druk mooi, vangt het zweet op!
ook de beste ervaringen met echt bont! BR heeft een maar die is vrij breed , van mattes zijn ze wat smaller
Vind mattes ook mooier afgewerkt maar die kost ook meer

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:04

Bij sommige paarden maakt een bontje of geen bontje niks uit. Zeker met springsingels, is bont gewoon onhandig in verband met opspattend zand en vaak zweten de paarden ook iets meer.

Is je paard op dit moment nog aan het verharen?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:05

Misschien wat nog belangrijker is, een singel schuurt niet zomaar. De meeste singelwonden komen door schuivende ( dus niet goed passend) zadels/singels.
Dus ipv er meteen een bontje om te doen zou ik even in de gaten houden waarom je paard daar een wondje krijgT.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:16

Mijn zadels en singels passen prima, dus dat het aan slecht passend materiaal zou liggen gaat lang niet altijd op. Mijn merrie heeft "huidoverschot" in de oksel en schuurt zich hierdoor stuk omdat de huid continu over de randen van de singel heen schuurt. Het strekken van de voorbenen is iets wat bij ons in ieder geval niks hielp en het alleen maar verergerde.

Ik heb zowel een dressuursingel als springsingel van Mattes en merk in gebruik geen verschil met zogenaamd opspattend zand e.d. Zand hou je altijd iets...tenslotte rij je in een "zandbak". Maar zeker niet in de hoedanigheid dat het een negatief effect heeft op het gebruik.

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:49

Ik vind bontjes met wol handig , ze helpen goed en er is nis overdrevens aan hoor!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:59

Mijn zadel en singel past ook prima maar ik heb een rondgeribt paard met een korte plek waar de singel ligt dus schuurt het en idd het strekken van de voorbenen maakte het erger.
Wat met losse bontjes vaak het geval is dat ze verschuiven en toch gaan schuren.
En veel bontjes zijn nep schapenbont wat het probleem soms erger kan maken.
Helaas spreek ik uit ervaring

Bij de Mattes singel zit het bont vast met klittenband en blijft op de plaats.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:10

Mijn merrie heeft heel snel wondjes en dus ook van de singel.
Vorig jaar heb ik haar het hele jaar gereden met een lamsvel om de singel.
Het ziet er wat overdreven uit, maar het is echt het enige wat geen schade achterlaat.

Afbeelding

Nu heeft ze een anatomische singel waarbij de oksels vrij blijven zeg maar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:14

Misschien ook je singel een goed schoonmaken, soms kan er viezigheid op achter blijven die problemen gaat geven.