We weten dat het een dubbel gebroken trens is die met druk een ongebroken trens wordt. Maar de vraag is hoe? Hoe blokkeert de trens?
Wie o wie kan het uitleggen?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MelanieB schreef:Ten eerste kan een ongebroken bit nooit een stang worden; hiervoor mist hefboomwerking (en kinketting).
Maar een ongebroken bit is juist het meest vriendelijkste bit wat je kan krijgen; wat maakt het dan dat dit bit juist scherper word..

haffylover schreef:Een danger bit is een uniek bit dat ideaal is voor onstuimige en sterke paarden. Is er niks aan de hand? Dan functioneert het bit als een gewone dubbelgebroken watertrens. Is er paniek? Dan slaat de danger bit op slot en krijg je de werking van een ongebroken trens of stang. Zo hoef je niet altijd met een scherp inwerkend bit te rijden, maar heb je wel de noodstop bij de hand als je hem nodig hebt!
Ik rij er ook mee en ben er erg over te spreken onze haf heeft nog nooit zoveel rust gehad in de mond als nu. Ze gooit zelf de tong niet meer er over
Dennis schreef:Ik heb een tijdje een pony gereden die dwars door een enkel gebroken trens heen liep. Was eerder betuigd en gereden met een liverpool metbt leidsel naar beneden gegespt. Toen een ongebroken trens geprobeerd, dat ging super.
Na een tijdje is de eigenaar met een danger bit gaan rijden omdat ze liever een dubbel gebroken trens wou rijden. Op dit bit loopt de pony ook fijn.
Toydoll schreef:maralyn schreef:Denk aan een one rain stop.
Dat is als 't regent, dat je in 1x stilstaat ?![]()
Grappig, ik kende het hele 'danger' bit niet. Het zal wel beetje paard afhankelijk zijn of het vriendelijker is dan een dubbelgebroken, het werkt immers op andere plek in, en elk paardenbekkie is anders.
ik heb het verkeerd geschreven. One rein stop. Dennis schreef:Ik vind de naam van dit bit eigenlijk helemaal verkeerd gekozen.
Het is helemaal geen onvriendelijk bit, hij kan alleen bij meer druk niet helemaal scharenen en daarmee de kaak klemmen ( ik denk dat het juist vriendelijk is daardoor ).