HOE werkt een danger bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mette

HOE werkt een danger bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 21:23

Nav een discussie in een groepsapp zijn wij erg benieuwd hoe een danger bit precies werkt.
We weten dat het een dubbel gebroken trens is die met druk een ongebroken trens wordt. Maar de vraag is hoe? Hoe blokkeert de trens?

Wie o wie kan het uitleggen? :)

Mizora

Re: HOE werkt een danger bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:37

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:38

Een danger bit is een uniek bit dat ideaal is voor onstuimige en sterke paarden. Is er niks aan de hand? Dan functioneert het bit als een gewone dubbelgebroken watertrens. Is er paniek? Dan slaat de danger bit op slot en krijg je de werking van een ongebroken trens of stang. Zo hoef je niet altijd met een scherp inwerkend bit te rijden, maar heb je wel de noodstop bij de hand als je hem nodig hebt!

Ik rij er ook mee en ben er erg over te spreken onze haf heeft nog nooit zoveel rust gehad in de mond als nu. Ze gooit zelf de tong niet meer er over

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:08

Ten eerste kan een ongebroken bit nooit een stang worden; hiervoor mist hefboomwerking (en kinketting).

Maar een ongebroken bit is juist het meest vriendelijkste bit wat je kan krijgen; wat maakt het dan dat dit bit juist scherper word..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:11

Wellicht omdat een ondoorbroken bit egaal is en een ondoorbroken met tussenstuk veel scherper inwerkt?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:13

Ja daar zat ik idd dan ook aan te denken; zal dan wel moeten ook, kan niet veel anders bedenken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:18

Ik heb een tijdje een pony gereden die dwars door een enkel gebroken trens heen liep. Was eerder betuigd en gereden met een liverpool metbt leidsel naar beneden gegespt. Toen een ongebroken trens geprobeerd, dat ging super.
Na een tijdje is de eigenaar met een danger bit gaan rijden omdat ze liever een dubbel gebroken trens wou rijden. Op dit bit loopt de pony ook fijn.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:33

MelanieB schreef:
Ten eerste kan een ongebroken bit nooit een stang worden; hiervoor mist hefboomwerking (en kinketting).

Maar een ongebroken bit is juist het meest vriendelijkste bit wat je kan krijgen; wat maakt het dan dat dit bit juist scherper word..

Dit klopt niet een stang zoals.jij bedoeld zijn kikkerbillen en liverpool.
Tegenwoordig kun je een stang ook met een enkele Ring. Krijgen hiervoor is geen kin ketting nodig.

Dangerbit heeft de uit werking van en sstang day bij druk en paniek het op slot gaat en niet mee geen met de mond van paard dat gebeurt met een gebroken bit wel in rust positie

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:41

Een stangbit heeft niet zoveel met het mondstuk te maken. Een stangbit werkt dmv een hefboom en dat heb je toch scharen en een kinriem voor nodig

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:43

LadyMadonna schreef:
Een stangbit heeft niet zoveel met het mondstuk te maken. Een stangbit werkt dmv een hefboom en dat heb je toch scharen en een kinriem voor nodig

Dit dus.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:43

Wat jij beschrijft is een ongebroken trens. Een stang heeft altijd een hefboom, dat is juist het verschil tussen een stang en een trens.

Een ongebroken trens word vaak een stang genoemd, maar dat is is dus niet goed.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:47

Kikkerbillen. Auto correct blijft een leuk ding. :)

Een stang heeft altijd een hefboom werking. Altijd. Plus een kin ketting.
Of het mondstuk dan ongebroken, enkel gebroken of dubbel gebroken is maakt niets uit.

Waarom een danger bit zou werken bij sterke paarden is ook iets wat ik niet direct begrijp omdat een Ongebroken trens niet scherp is.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:48

Ik weet niet of een Dangerbit nu zoveel scherper is eigenlijk. En of het dus daadwerkelijk scherper kan inwerken. Zelf heb ik er goede ervaringen mee omdat het wat rustiger in de mond ligt. Mijn vorige merrie had daar baat bij. Een Myler heeft ook bepaalde vorm en kan niet doorbuigen, daar reageerde ze ook goed op.
Voor mijn ruin nu maakt het niet uit zo uit. Die loopt nu met een dubbelgebroken bitje, voorkeur bus of kneveltrens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:52

haffylover schreef:
Een danger bit is een uniek bit dat ideaal is voor onstuimige en sterke paarden. Is er niks aan de hand? Dan functioneert het bit als een gewone dubbelgebroken watertrens. Is er paniek? Dan slaat de danger bit op slot en krijg je de werking van een ongebroken trens of stang. Zo hoef je niet altijd met een scherp inwerkend bit te rijden, maar heb je wel de noodstop bij de hand als je hem nodig hebt!

Ik rij er ook mee en ben er erg over te spreken onze haf heeft nog nooit zoveel rust gehad in de mond als nu. Ze gooit zelf de tong niet meer er over

Off topic:

Een ongebroken bit is geen stang. Het is een heel vriendelijk bit. Het hoort ook onder de gewone trens bitten. Het is ook geen correctie bit zoals veel mensen beweren.
Ik rijd er zelf ook mee en het voelt fijner aan dan een gebroken trens bit. Veel rustiger omdat hij stiller in de mond ligt.

Ik snap echt niet dat mensen dit bit als een stang bit zien, want dat is het echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:55

Dennis schreef:
Ik heb een tijdje een pony gereden die dwars door een enkel gebroken trens heen liep. Was eerder betuigd en gereden met een liverpool metbt leidsel naar beneden gegespt. Toen een ongebroken trens geprobeerd, dat ging super.
Na een tijdje is de eigenaar met een danger bit gaan rijden omdat ze liever een dubbel gebroken trens wou rijden. Op dit bit loopt de pony ook fijn.

Dit heb ik ook, maar dat kwam omdat mijn paard een ongebroken mond stuk gewend was voor de kar. Daarom vond ze gebroken niet fijn en daarom liep ze er onderuit.

Een ongebroken bit is niet scherper dan een gebroken bit
Ik las zelfs dat een ongebroken bit vriendelijker is dan een gebroken omdat het stiller in de mond ligt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:56

De pony waar Dennis het over heeft is dus mijn pony.
Op een gewoon dubbel gebroken bitje liep ze dwars door je hand heen. De eerste tijd op een ongebroken trensje gereden en daar liep ze super op. Maar op een gegeven moment kwamen de juiste fijne kneepjes niet over zoals het moest.
Dus toch weer terug naar het dubbel gebroken bitje. Ging in de bak super. Maar buiten of met springen wanneer ze zich sterk maakte toch net weer niet zoals het moest. Dus in de bak een gewoon dubbel gebroken bitje, en wisselen naar ongebroken met andere dingen.
Niet handig dus toch verder gaan zoeken.
Samen met de paardentandarts die tevens ook een bittenbank heeft het danger bit geprobeerd.

Met dit bit is het voor haar echt super, op 2 pinken te rijden. Maar wanneer ze zich buiten of met springen sterk maak prima bij je te houden.
Voor haar is dit bit het ideale bit.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:58

Ongebroken bitje is het vriendelijkst wat je kunt krijgen. Omdat het stil ligt in de mond.
Maar elke paarden mond is anders en kan het bij de 1 super zijn en bij de ander juist drama.
Dus dat blijft zoeken.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:05

Het wordt inderdaad een ongebroken trens. Ik snap de omschrijving dan ook nog steeds niet, want het wordt geen stang, de werking wordt niet scherper maar anders en hoe dat uitpakt is paardafhankelijk.
Ik vind het juist een zeer vriendelijk bit. Het nodigt meer uit tot aannemen dan een ongebroken en ligt stabieler dan een dubbel gebroken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 09:20

Sommige paarden vinden enkel gebroken prima, andere paarden dubbel gebroken.
Heel veel paarden hebben baat bij ongebroken, en sommigen hebben een heel ander bit nodig.

Waar het probleem vaak in zit, is dat alle paarden een andere mond hebben. Een andere benadering en een ander gevoelslevel.

Het eerste, waar je naar moet kijken, en vaak vergeten wordt is: hoe is mijn paardenmond eigenlijk?
Heeft hij een dikke tong? Hoeveel ruimte heeft het paard eigenlijk tussen zijn tong en kaken? Wat voor gehemelte heeft het paard? Een laag hangend of juist niet?

Dan komt het: Wat neemt hij prettig aan?
Dit moet in een rustig moment, los worden bekeken.
Meeste paarden gaan van ontspanning zacht lopen sabbelen, waardoor je een suikermondje creeert.
Je gebruikt hierbij geen neusriem...
Je kijkt, zonder neusriem, of hij prettig er op reageert.

Wat kan helpen is een bit fitter, die vind het juiste bit voor het juiste paard.

En nu komt het:

Dit kán een dangerbit worden. Sommige paarden vinden het enorm drukke van dubbel gebroken in de mond niet prettig, maar een ongebroken bit te veel rusten op de tong.
Dan is dit dé uitkomst voor dat soort paarden.

Daarnaast vind ik ook niet, dat rijproblemen opgelost moeten worden met bit. Dit moet opgelost worden met techniek.
Denk aan een one rain stop.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:31

maralyn schreef:

Dat is als 't regent, dat je in 1x stilstaat ? :')

Grappig, ik kende het hele 'danger' bit niet. Het zal wel beetje paard afhankelijk zijn of het vriendelijker is dan een dubbelgebroken, het werkt immers op andere plek in, en elk paardenbekkie is anders.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:32

Toydoll schreef:
maralyn schreef:

Dat is als 't regent, dat je in 1x stilstaat ? :')

Grappig, ik kende het hele 'danger' bit niet. Het zal wel beetje paard afhankelijk zijn of het vriendelijker is dan een dubbelgebroken, het werkt immers op andere plek in, en elk paardenbekkie is anders.

Hahaha _/-\o_ ik heb het verkeerd geschreven. One rein stop.

Ghighi... ik ga van men stoel...

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:46

Ik volg dit ook even.
Heb zopas het bit bekeken in de winkel en een uitleg erbij gevraagd.
Kreeg te horen dat het bit veranderde in een stang indien nodig, maar dat je er gewoon netjes mee kon rijden. (uitleg van de winkelier)

Mijn tinker is hier afgezet door de vorige eigenaar met de melding dat hij altijd met het bit dat erbij was gereden moest worden, anders kon je hem niet houden. (volgens vorige eigenaar)
Bit dat erbij zat : dubbel gebroken pelham.
Paard had enkel in de koets gelopen, zelden erop gezeten en dan gewoon achter koets na hobbelen.
Echte hulpen onder zadel (beenhulpen en gewichtshulpen) waren hem totaal vreemd.

Persoonlijk vind ik die pelham waar ik hem nu mee rijdt te zwaar voor hem, ik vind het een bit met sterke inwerking.
In de bak rij ik hem aan de gewone bitringen en buiten heb ik hem op de onderste ring staan omdat hij ook echt wel in een tank kan veranderen.
Maar ik merk dat we steeds meer op mekaar ingespeeld geraken en dat ik hem meestal (op uitzonderingen na) op een losse teugel rij buiten.
Vandaar dat ik eraan denk om stilaan over te schakelen van bit.
Misschien dat een danger iets voor ons is ?
Een gewoon enkel gebroken bit hebben we geprobeerd, maar dan heeft hij de neiging om zijn tong erover te leggen.
Dubbel gebroken is hij natuurlijk gewoon.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:57

Dangerbit. Wát een woord: bit voor als er gevaar dreigt??? Als je een paard fatsoenlijk opvoed/ africht, maakt een paard zich niet sterk in de hand. Wie rijdt er tegenwoordig zijn/ haar paard los van de hand? Zodat het paard van het bit afblijft, want dat bit is nl van de ruiter. Om als communicatiemiddel te dienen. Al die speciale bitten dienen om de tekortkomingen en fouten van de ruiter te verdoezelen.
Een ongebroken bit is voor veel paarden zeer fijn. Met of zonder tongboog al naar wat de mond voor ruimte biedt. Dikke bitten zijn altijd vreselijk. Bitten met Billy Allen mondstuk kunnen zeer fijn werken, door de onafhankelijke links- rechts werking. Een Myler kan ook fijn zijn, maar is geen wondermiddel, zoals velen denken. Ik rijd mijn paard het liefst zonder bit. Het is en beer van een paard qua bouw en retesnel, wendbaar en reuzesterk. Maar hij maakt geen misbruik van kracht. Ik ben nl de leider en we werken samen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:23

Ik vind de naam van dit bit eigenlijk helemaal verkeerd gekozen.
Het is helemaal geen onvriendelijk bit, hij kan alleen bij meer druk niet helemaal scharenen en daarmee de kaak klemmen ( ik denk dat het juist vriendelijk is daardoor ).

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:38

Dennis schreef:
Ik vind de naam van dit bit eigenlijk helemaal verkeerd gekozen.
Het is helemaal geen onvriendelijk bit, hij kan alleen bij meer druk niet helemaal scharenen en daarmee de kaak klemmen ( ik denk dat het juist vriendelijk is daardoor ).

Ik denk dat het paard afhankelijk is, mijn jonge Kyano wordt van ongebroken dus zenuwachtig

Eerst met een utrechtsstangetje die ik op het oog bij het bit deed was hij heel onrustig überhaupt en ook met zijn hoofd veel shaken, mond open en achter het bit kruipen
Nu met het dubbelgebroken liverpool (die ik op het normale ring gebruik) neemt ie bit aan, hoofd rustig en mond is dicht.

Het is nogal paardenmond afhankelijk..... Ene schoen past jou wel en mij niet, ook al hebben we dezelfde maat; een flinke hefboom is altijd heftiger omdat je de werking versterkt, maar denk dat het mondstuk (op enorme tongbogen zoals bij correctionals na) daar minder makkelijk vaste lijn in te trekken is wat scherper is