Kent & Master - probleem van te zachte kussens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skogan

Kent & Master - probleem van te zachte kussens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 14:30

Hello!
Sinds kort ik heb nieuw zadel, 't is dressuur k&m s-serie met surface blocks 17,5".
De eerste dagen mijn paard liep zo goed! Maar toen zakte de wol beetje in - normal.. Zadelmaster weer gekomen, zadel opgevuld en goed nagekeken. En de ellende begon..
Mijn paard werd heel erg unhappy tijdens werken en hij begon op te zwellen net achter de schoft op de linkerkant. De zwelling was altijd over de volgende dag.
Zadelmaster zei dat we moeten meer wol in de voorkant van 't zadel zetten en dat de blocks zijn te dik voor mij en zetten ze mij uit zadel..
Ik kreeg dus 18" op proef.. De witte en de oranje bar.
Ok - ik heb wel ruimte voor mij benen, maar de zit is te groot en ik zwem erin. Erger. De paard krijgt steeds probleem van kleine zwelling.
Ik heb een keer met schapenbontje gereden, was veel beter maar niet perfect. En een keer met 3d vezels pad gereden, ging echt super, paard blij en voortwaarts en geen zwelling, zelfs als de pad is gemaakt voor de racezadels..
Dus ik moet nu een pad kopen voor onder dressuurzadel. ( iemand heeft nog Kingsley pad te koop...?)
MAAR de probleem van 't zadel is niet opgelost!
Nu wacht ik op andere zadel met blocks die verplaats kunnen worden, steeds k&m s-série maat 17,5"
Ben wel bang dat de zwelling zal weer opkomen.. Trouwens de zadels waren nagekeken al 3 keer. En mijn paard heeft geen letsels want met de ordinaire Henri de rivel vzh zadel met latex kussens (dus niet perfecte pasvorm!) is er geen zwelling. Hij was ook nagekeken door onze osteopathe.

Heeft iemand ooid problemen gehad met te zachte kussens?

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:47

Klopt de boommaat wel?

DonDon

Re: Kent & Master - probleem van te zachte kussens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:50

Ja inderdaad ik heb precies hetzelfde zadel als jij. Welke boommaat zit er in?

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:55

Dat klinkt niet zo leuk. Ik wilde ook een kent en masters gaan kopen. Ik vond het een mooi zadel wat aanpasbaar was, wat ik belangrijk vind na mijn laatste zadel. Ik blijf dus even volgen.

Ik vind wel dat een zadel moet passen en niet dat je allerlei andere zaken er onder moet hoeven leggen.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:00

ynid1 schreef:
Dat klinkt niet zo leuk. Ik wilde ook een kent en masters gaan kopen. Ik vond het een mooi zadel wat aanpasbaar was, wat ik belangrijk vind na mijn laatste zadel. Ik blijf dus even volgen.

Ik vind wel dat een zadel moet passen en niet dat je allerlei andere zaken er onder moet hoeven leggen.

Die van mij ligt wel super goed!

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:04

Voor mij komt de eerste aankoop van een zadel nog. Dit is één van de merken die zadelpasser hier dichtbij bij zich heeft dus ben wel even benieuwd waar het probleem zit.

Ook ik ben van mening dat een zadel van zichzelf goed hoort te liggen en niet dat de oplossing vanuit een onderlegger of pad moet komen. Dit is meer een noodoplossing vind ik zelf.
Hoop dat het probleem snel verholpen kan worden voor jou en jouw paard.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:07

Misschien is het niet het juiste model voor jouw paard?

Ik heb de cob versie van Kent & Master en ik heb er veel plezier van. Bij mij is er wat wol uitgehaald juist omdat de kussens wat hard waren.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 22:57

Bedankt allemaal voor des reacties!
In de 17,5" zadel ik weet niet welk boom inzat.
Met de 18" kreeg ik witte boom en de kussens maximal opgevuld
Nu zakte de zadel en ik heb de oranje boom ingedaan.
Zadel lijkt optisch goed te liggen en met rijden blijf hij op zijn plaats.

Van de winter ik had op proef een VHZ Kent&Master en ik had nooit probleem mee gehad. En ik reed zonder pad, alléén dekje en zadel.
Ik moet wel zeggen dat since februari paard werkt regelmatig en was nooit zo goed gespierd zo als nu.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:47

Daarom schrijf ik ook of de vorm van de boom wel geschikt is voor je paard. Het is natuurlijk mooi meegenomen dat we de kopijzers kunnen vervangen en hem van voor breder of smaller kunnen maken, maar dat wil nog niet zeggen dat de vorm van de boom ook geschikt is voor jouw paard.

Zie je ook echt dat het kussen dunner is geworden? Is dat slechts aan één kant?

De witte boom is inderdaad wel breed. Ik kreeg mijn zadel met de oranje boom. Ik heb toen zelf de witte aangeschaft omdat ik niet tevreden was over de liggen, maar naar meting en aanpassing blijk ik de blauwe boom nodig te hebben. Nu ligt het zadel als een huis.

neeltie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:33

ik ben ook van plan een Kent en Masters S serie dressuurzadel te kopen.
Hoe vallen ze wat zitmaat betreft? groot, normaal of klein?
ik twijfel tussen een 17,5 en 18". ik rijd nu met een KN Ouverture Plus van 17,5"
Skogan, jij zei te zwemmen in de 18". Wat is jouw confectiemaat voor kleding?
Bedankt voor jullie antwoorden

Ellen1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:41

Hoi!
Ik heb sinds vorig jaar een prachtig bruin K&M zadel..
Tijdens het passen liep mijn paard er netjes onder.. De eerstvolgende keer daarna weigerde zij nog een stap te zetten..
Doordat de zadelpasser slecht bereikbaar was heeft het zadel een jaar op zolder gelegen (ik kan helaas ook niet rijden in de winter).
Vorige week is de zadelpasser geweest,zadel behoorlijk aangepast en tijdens het passen liep mijn paardje weer aardig.
Maar zodra ik 2 dagen later op wilde stappen ging ze weer volledig in staking..
Ik kan niet aanduiden waarom zij staakt..

Ik kan niks verkeerds zeggen over het zadel,het lijkt super en ik denk dat het voor veel paarden geschikt is,maar mijn merrie wil er niet onder lopen :-(

Mocht iemand hier interesse hebben in het zadel.. Het is gloednieuw en gaat waarschijnlijk ter overname.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:09

Ik heb een K&M dressuur- en springzadel en mijn paarden zijn er erg onder verbeterd, laatst lag het dressuurzadel niet meer optimaal maar de vulling was toen best wel ingezakt en is toen opgevuld.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 23:02

Ellen, dat is echt balen :( Ik hou ook van mijn zadel en hoop echt om deze goed op mijn paard te krijgen.
Moniek - ja, ik geloof dat de vulling bij mijn zadel is nog ingezakt en ik denk dat mischien de oranje kopijzer is ook te groot..
Ik wacht op de zadelmaster weer.

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 23:11

Heb hetzelfde zadel en paard had idd ook een verdikking maar is met eens goed en serieus opvullen nooit meer terug gekomen rij er nu weer met veel plezier mee... Vond de vulling toen ook wel te zacht

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 23:21

Marjella - waar was 't verdikking op je paardje? Beide zijden? Achter 't schoft?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 23:22

De vulling komt doorgaans vrij zacht van de leverancier, dat is handig want dan kan je deze als zadelpassser nog netjes naar het paard afvullen.
Misschien is dit niet netjes gebeurd?

Ik heb nog geen enkele keer problemen gehad met deze zadels. Het moet uiteraard wel passen.
Je ziet bij paarden die smal zijn in de schouders nog wel eens dat het niet lekker ligt omdat de kussens vrij laag beginnen. Dan ziet het er op het oog wel netjes uit, maar het draagt niet. Kan dat bij jou het geval zijn?

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 08:04

Bobbeltje zat rechts achter de schoft en volgens m'n zadelmaakster is/was hij daar ook minder gespierd maar hij heeft het na het aanpassen niet meer gehad

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 08:23

Ik heb dit zadel van Fairfax (Kent & Masters is hetzelfde model later gaan produceren), als Cob-versie. Nooit problemen mee gehad. Het probleem van de zachte kussens komt mij ook niet bekend voor. Misschien is K&M toch van een iets andere kwaliteit?

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:40

neeltie schreef:
ik ben ook van plan een Kent en Masters S serie dressuurzadel te kopen.
Hoe vallen ze wat zitmaat betreft? groot, normaal of klein?
ik twijfel tussen een 17,5 en 18". ik rijd nu met een KN Ouverture Plus van 17,5"
Skogan, jij zei te zwemmen in de 18". Wat is jouw confectiemaat voor kleding?
Bedankt voor jullie antwoorden

Ik heb bij Divoza in Heteren op de 17,5 even gezeten. Mijn vorige zadel was 18 inch. Die 18 inch moet ik wel hebben denk ik voor de Kent en Masters. Ik zelf heb maat 44. mIjn paard heeft een korte rug. Ik hoop zo dat het zadel op haar zal passen!

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:15

Ik heb eerst proef gereden in een 17,5" waar mijn kont goed in paste maar in de 18" kon ik mijn benen net wat beter kwijt, ik ben ruim 1.80 lang en confectiemaat 38/40. Mijn K&M springzadel is wel een 17,5" en daar zit ik prima in.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 22:43

ynid - ik ben 1,68lang en confectiemaat 38/40 - 't gevoel van zwemmen is vergroot door 't feit dat mijn paardje kan heel erg levendig bokken, dus ik hou van dat securité gevoel die 17,5" me geeft!
De zit van K&M is echt comforable!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:24

Ik heb een K&M cob dressuur. Een heel fijn zadel van goede kwaliteit. Elk zadel moet goed passen. Dus de zadelpasser moet goed opletten, dat hij geen onzin verkoopt. Zachte vulling kan worden bijgevuld. Het niet raar dat dit bij een gloednieuw zadel in het begin wat vaker moet. Er moet wél echte schapenwol in. Met de verschillende maten kopijzer kan je ook nog wat variëren.

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:14

Skogan schreef:
ynid - ik ben 1,68lang en confectiemaat 38/40 - 't gevoel van zwemmen is vergroot door 't feit dat mijn paardje kan heel erg levendig bokken, dus ik hou van dat securité gevoel die 17,5" me geeft!
De zit van K&M is echt comforable!

Ja ik vind het zadel ook heel fijn zitten. Mijn dochter moet er ook nog op rijden met haar maatje 38. Zij zwemt in het zadel. Ik overweeg zelfs nog om af te gaan vallen om in de 17,5 te kunnen passen. Maar feit is dan wel dat het blijvend moet zijn. En dat is wel lastig. Ons paardje bokte vorig jaar ook best veel. Maar dat kwam omdat ze het moeilijk vond om in galop aan te springen aan 1 kant en af te wenden. Misschien is een tweede zadel voor mijn dochter kopen ook een optie. Maar dan koop ik als het kan een veelzijdigheids wintec. Ik houd er niet zo van, maar voor haar is dat misschien wel handig. Kan ze ook gaan springen. Wat mij nog op viel bij de K en M dat dit zadel ook erg licht is. Wel zo fijn voor de rug! Dat compenseert misschien een beetje gewicht van mijn kant.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:09

Ik lees even mee, heb mijn k&m s serie met verplaatsbare wrongen in bestelling. Met een verkeerde maar proefrijden vond ik persoonlijk ook lastig! Ik kon zwemmen in de 17,5. Ik wou de 16,5 voor mijn maat 32 maar dat zou aldus de zadelmaakster voor paardlief zijn lange rug een minder prettige optie worden.. Dus ik moest aan de 17". Hopelijk is die niet te groot... Zo heb je ook altijd wat! Moet zeggen dat mijn paard met proefrijden in 8 jaar dat ik hem ken nog nooit zo fijn en ontspannen heeft gelopen dus ik heb wel hoge verwachtingen van het zadel

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 21:58

ynid1 schreef:
Misschien is een tweede zadel voor mijn dochter kopen ook een optie. Maar dan koop ik als het kan een veelzijdigheids wintec. Ik houd er niet zo van, maar voor haar is dat misschien wel handig. Kan ze ook gaan springen. Wat mij nog op viel bij de K en M dat dit zadel ook erg licht is. Wel zo fijn voor de rug! Dat compenseert misschien een beetje gewicht van mijn kant.

En waarom niet 'n tweede K&M maar dan springen of VZH ? ZE ZIJN ECHT BETER dan Wintec :D En zeker géén Wintec Cair nemen, want 't paard zal niet blij zijn /3