Waarom hebben (top)ruiters vaak bontjes onder hun zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight17

Waarom hebben (top)ruiters vaak bontjes onder hun zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 09:55

Hallo Bokkers,

Ik had gisterenavond een gesprek met iemand over bontjes.
Momenteel een hoop zadel problemen, maar de zadelmaker komt volgende week woensdag, dus dat word hopelijk snel opgelost.
Tijdens het gesprek over het wel niet/gebruik van bontjes onder het zadel kwam de vraag vanuit de andere persoon voor het gebruik van bontjes natuurlijk.

Waarom hebben dan (top)ruiters wel altijd/vaak een bontje onder hun zadel als het niet goed zou zijn voor de paarden?

Ik kwam eerlijk gezegd niet verder dan dat zij met een/enkele zadels meerdere paarden moeten rijden. Waardoor veranderingen in vulling niet zo makkelijk kan als bij een persoon die maar 1 paard heeft.

Hebben de bokkers nog meer antwoorden?

Ik zie namelijk over het algemeen meer nadelen van het bontje die groter zijn dan de voordelen van zo'n bontje. Ik zie het puur als tijdelijke oplossing, mist het natuurlijk helpt voor het paard tot de zadelmaker kan komen.

Ga maar los Dames en Heren zijn natuurlijk ook welkom ;)

Mayflower_

Re: Waarom hebben (top)ruiters vaak bontjes onder hun zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:56

Ik denk omdat ze 1 zadel hebben die ze op verschillende paarden gebruiken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:57

Omdat ze met het zadel meerdere paarden moeten rijden, en waarschijnlijk om de simpele reden dat het er mooi uit ziet. Dikke kans dat het op wedstrijd vaak "nepbontjes" zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:59

Ik denk inderdaad omdat het er zogenaamd mooi uitziet... ijdelheid dus.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:01

Mijn zadel ligt op meerdere paarden en heb er dan bij het ene paard wel een bontje bij nodig, bij de andere niet.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:05

Inderdaad omdat ze meerdere paarden met hetzelfde zadel rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:05

Maar ik snap dat niet... waarom zou je met 1 zadel op meerdere paarden rijden als hij niet op alle paarden goed ligt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:06

KoudbloedKim schreef:
Maar ik snap dat niet... waarom zou je met 1 zadel op meerdere paarden rijden als hij niet op alle paarden goed ligt?

Misschien omdat de aanschaf van tientallen zadels een beetje aan de prijzige kant is :) ?
Vooral met een wisselend paardenbestand...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:06

Omdat het zadel met bontje wel goed ligt. Een bontje is goedkoper dan een zadel dus dan lijkt het me logisch.
Anders hebben ze duizenden euro's liggen aan enkel wat zadels. Zonde geld, als de paarden zo weer verkocht worden.

Uiteindelijk komt het terug op 1 ding; geld

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:07

@ Koudbloedkim

Als je naar dressuur of springstallen kijkt of handelstallen, zij hebben paarden die in en uit lopen.
De een staat er 4 weken, de ander 6 maanden. Ze gaan niet voor elk paard een nieuw zadel aan laten meten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:10

KoudbloedKim schreef:

Omdat handelsstallen en topsportstallen anders meerdere zadelmakers fulltime in dienst zouden moeten hebben en de zadels zovaak aangepast worden niet zouden overleven.
Als ze met bontje niet pijn doen maakt het toch geen ..... uit.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-04-15 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:10

Omdat ze niet voor alle paarden een zadel kunnen kopen. Zeker als ze ook vaak weer paarden verkopen en aankopen.

Ik ken zelf iemand die dit doet. Ze doet aan dressuur, springen en cross. Zou toch wat zijn dat ze voor alle 20 paarden 2 zadels moet aanschaffen:oo

Wordt wel heel duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:11

Maar bijvoorbeeld Valegro wordt ook met een bontje gereden, maar voor zo'n toppaard zorg je toch juist dat het zadel goed past en niet door andere wordt gebruikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:11

Ja oke, voor handelstallen snap ik het inderdaad wel.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:12

Inderdaad voornamelijk vanwege het niet passen van het zadel. niet altijd fijn, maar op de stal dat ik werkte hadden ze ook 40+ paarden onder het zadel. Een zadel voor elk individueel paard die vervolgens toch verkocht werd (daarvoor waren ze gefokt, voor top sport en verkoop), is niet echt mogelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:13

[***] schreef:
Maar bijvoorbeeld Valegro wordt ook met een bontje gereden, maar voor zo'n toppaard zorg je toch juist dat het zadel goed past en niet door andere wordt gebruikt?

waarom als het zadel met bontje goed ligt.
Als het zadel niet fijn zou liggen zou die echt geen +90% scores lopen op dat niveau.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:15

Hier wordt vaak gezegd dat het om geld gaat, maar veel bekende ruiters hebben ook gewoon 1 of twee paarden die ze op hoog niveau uitbrengen, ik neem aan dat ze daar echt wel een eigen zadel voor hebben en dan ook op maat gemaakt. Ze worden ook wel gesponsord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:20

Ik denk dat ze gesponsord worden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:21

KoudbloedKim schreef:
Ja oke, voor handelstallen snap ik het inderdaad wel.

Meeste professionals hebben wel meerdere paarden in training he. Dat kan ook vrij snel gaan.

Bij bijv. Valegro vermoed ik dat het gewoon voor het mooie is. Wie weet is het zadel zelfs op maat gemaakt zodat er een bontje onder kan...

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:29

Ik vind een bontje nog altijd de fijnste schokdemper die er is. rij er zelf ook mee en heb mn zadel laten aanpassen aan de rug met bontje erop :).

Number_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:39

ik denk inderdaad zoals hier boven al genoemd is, dat 1 zadel op meerdere paarden moet liggen, en dat met behulp van een bontje word opgelost om het zo goed mogelijk passend te maken :)

ik gebruik zelf ook 1 zadel op 3 paarden, bij 1 ligt het super met niks er onder, bij de andere 2 heb ik wel een onderlegger onder, die je ook nog eventueel kan opvullen met verschillende diktes pads..
http://www.ruitershopboxmeer.nl/product ... e-tri-pad/

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:40

Ik rij met een bontje omdat dit zo aangemeten is met t zadel.
T is toch net even een stukje extra drukverdeling.
Moet je wel een echt bontje hebben en geen neppert.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:52

Topspringruiters rijden vaak met close contact foam zadels, die kussens zijn wat harder dan van wol gevulde zadels. Voor de schokdemping dus, en soms ook om het zadel meer passend te krijgen. Zeker niet voor het mooie. :n

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:16

Ik rijd altijd verschillende jonge paarden, kan geen 6 zadels in de zadelkamer hangen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:23

Jolliegirl schreef:
Ik rij met een bontje omdat dit zo aangemeten is met t zadel.
T is toch net even een stukje extra drukverdeling.
Moet je wel een echt bontje hebben en geen neppert.

Same here :). Puur voor de extra schokdemping :). Mattes bontje eronder, staat mooi en is ook fijner voor het paard.