Het nut van.. Flextrainers

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Het nut van.. Flextrainers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 10:15

Je zie ze overal voorbij komen in de hipste kleuren, met of zonder wol.
Of het mooi is is een persoonlijke kwestie, maar mij rest vooral de vraag:

Wat is het nut?

mistid

Re: Het nut van.. Flextrainers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:35

Het nut? Dierenartsen aan meer werk helpen :+ ik vind het echt ondingen die imo peesblessures juist in de hand werken...

stafanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:43

Ik vind ze vooral erg leuk voor de foto en verder gebruik ik ze dan ook niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:46

Fabrikant centjes verdienen en de da's ook. Dat is het nut.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:48

Ze zien er erg leuk uit, op de site van EJ staat: Flextrainers met bont, om verhitting tegen te gaan :+
Ik zou ze zelf niet kopen en gebruiken.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:49

mistid schreef:
Het nut? Dierenartsen aan meer werk helpen :+ ik vind het echt ondingen die imo peesblessures juist in de hand werken...

Dit dus! :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:50

Ik gebruik peesbeschermers (want dat zijn het toch?) vooral bij het buitenrijden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 11:51

Ayasha schreef:
Ik gebruik peesbeschermers (want dat zijn het toch?) vooral bij het buitenrijden.

Dat is dus het punt, ze zijn volgens mij zacht dus weinig bescherming.
Wat de reacties zeggen was ook wel mijn idee, maar ik vroeg mij af of ik wat over het hoofd zag omdat ze zo populair zijn :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:53

Ze zullen niet beschermen als je met een houten blok op de pees slaat nee, maar wel tegen takken met doornen (die je zeker in het bos niet altijd kan ontwijken) of scherpe takjes/struiken op die hoogte.
Ik heb overigens eventing beschermers maar ook de zachtere varianten zullen toch wel wat opvangen. Ik weet dat ik liever mijn arm stoot met een dikke trui (zelfs zonder wol) dan bloot. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:58

Dus je maakt speciaal een topic aan over peesbeschermers die je dus blijkbaar nog nooit in handen hebt gehad? 'Volgens mij zijn ze zacht'. Even los staand van het feit of ze beschermen, de benen kapot maken etc. Maar een beetje overdreven, vind je niet?

Persoonlijk lijkt me dat het er warm onder wordt, maar dat worden lederen peesberschermers met echt bont ook, neopreen nog erger. Er zijn slechts een paar peesbeschermers op de markt die echt voordelig zijn qua warmteafvoer voor de pezen en daar hoort 90% van dat wat op de markt is zeker niet bij.

Persoonlijk denk ik dat het echt heel erg meevalt met pezen en warmte, ik zou graag wel wat reële cijfers zien over het percentage peesblessures de bewezen door de bescherming komen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:00

Ayasha schreef:
Ze zullen niet beschermen als je met een houten blok op de pees slaat nee, maar wel tegen takken met doornen (die je zeker in het bos niet altijd kan ontwijken) of scherpe takjes/struiken op die hoogte.

Maar daarvoor hebben paarden toch een vacht :o?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:02

Ja daarom haalde die bramenstruik vorige week ook de benen van mijn pony open. En die heeft toch echt een vacht. Maargoed, daarvoor gebruik ik geen peesberschermers, die krasjes zijn zo weg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:05

Jep, maar die is niet ondoordringbaar. En die van mij wil buiten nog wel eens wat minder voorzichtig zijn dus dan vangen ze ook een beetje op als hij toch onverhoopt een keer aan tikt.

De wol of neopreen die er tussen zit vormt hoe dan ook een buffer. Dus een tik zal hoe dan ook meer opgevangen en verdeeld worden dan zonder bescherming. :) Vaak hebben ze ook nog een hardere plastic op de meer "risicovolle" plekken en zijn ze verder gevoerd met zachtere stoffen om "te incasseren". :)

Het nut is extra bescherming. Als jij van drie meter hoog op je kop valt met een cap op is dat alsnog niet gezond voor je hersenen maar je zal beter beschermd zijn dan wanneer je alleen je natuurlijke buffer van schedel en haar hebt.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:08

Ik heb er laatst ook naar gekeken, zag ze idd bij heel veel mensen en op de foto's zagen ze eruit als fijne beschermers. Ik was op zoek naar bruine beschermers die netjes bij de kleur van mijn overige spullen kleurden en de flextrainers deden dat opzich prima. Toen ik in het HK topic waar ik in meeklets wanneer het topic leeft een balletje opgooide over deze beschermers kreeg ik een reactie waardoor ik nog steeds niet begrijp dat zoveel mensen met deze martelwerktuigen rijden.. Pony van de bewuste bokken had gewoon brandplekken op de benen omdat het zo bizar heet schijnt te worden en het synthetische 'wol' gaat broeien Door de combinatie zweet/hitte die niet weg kan vanwege het niet ademende kunstleer. Een fleecebandage doet nog minder kwaad dan deze 'beschermers'.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 12:10

Lara_Silver schreef:
Dus je maakt speciaal een topic aan over peesbeschermers die je dus blijkbaar nog nooit in handen hebt gehad? 'Volgens mij zijn ze zacht'. Even los staand van het feit of ze beschermen, de benen kapot maken etc. Maar een beetje overdreven, vind je niet?

Persoonlijk lijkt me dat het er warm onder wordt, maar dat worden lederen peesberschermers met echt bont ook, neopreen nog erger. Er zijn slechts een paar peesbeschermers op de markt die echt voordelig zijn qua warmteafvoer voor de pezen en daar hoort 90% van dat wat op de markt is zeker niet bij.

Persoonlijk denk ik dat het echt heel erg meevalt met pezen en warmte, ik zou graag wel wat reële cijfers zien over het percentage peesblessures de bewezen door de bescherming komen.

Zo, beetje aanvallend vind je niet?

Ja ik heb een setje in handen gehad, maar ben benieuwd naar de mening en ervaringen van bokt. Niet voor niets heb ik de openingspost kort en onpartijdig gehouden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:11

Ik vind het vooral handig bij paarden die snel plekjes krijgen van normale peesbeschermers. Bijvoorbeeld paarden met een klein schieffeltje bijvoorbeeld, of waarbij de haren snel wegschuren.

Qua warmte vind ik ze gewoon vergelijkbaar met neopreen, heb zelf het idee dat neopreen nog warmer blijft, zeker bij beschermers met een harde schaal (zoals die van HH/BR) waarin de hitte al helemaal niet weg kan.

Overigens loopt de temperatuur in de pezen al dermate op dat er celschade optreed bij het galopperen zonder bescherming. Beschermers veroorzaken geen peesblessures, maar de cellen die voor het herstel zorgen sterven bij temperaturen boven de (uit mijn hoofd 43) graden. Bij een galopje van een paar minuten zonder bescherming loopt het al op tot 45 dacht ik. Zijn genoeg onderzoeken over te vinden, even googelen op Scholar en je hebt ze.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:13

Is het niet vergelijkbaar met de pijpkousen die je vroeger vaker zag?

Ook daar heb ik het nut nooit van begrepen. Ja voor strijken, maar daar helpt een Peesbeschermer ook voor en die heeft dan tenminste ook nog nut als het paard een struikelt en op de pees slaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:18

Die van mij kreeg plekken van gewone peeskappen. De 3 in 1's heeft hij geen last van. De keuze voor een flextrainer kan zoveel redenen hebben.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:23

ik heb ze ook. Voorlopig alleen voor.
Voornamelijk heb ik ze voor de mooi maar verder omdat pony lief vooral buiten graag kijkt en hierbij zijn lichaam mee neemt en dan over zijn eigen voorbenen valt. Hij heeft ook niet altijd om. De ene x wel andere x niet.
Naar mijn idee zijn ze te vergelijken met alle andere bescherming met bont er in.

Ik merk ook niet dat de benen erg warm zijn na een rit.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:29

Ik gebruik ze bij mijn tuigpaardmerrie regelmatig. Ze staat wat frans achter, dus ze strijkt af en toe. In de vaardigheid gebruik ik ze ook. Ik heb ook die Dalmar eventing beschermers, maar dan wordt mevrouw echt pislink en wil ze aftrappen. De flextrainers zijn een mooi alternatief. Voor de marathon zal ik iets anders moeten verzinnen :D

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:09

Ik heb ze ook voor mijn jonge tuigpaard. Ze tikt achter en deze beschermen haar goed (ik heb overigens de air-versie, zonder bont dus). Als ik ze afhaal zijn haar benen (en de beschermers) niet overdreven warm ofzo, ze zijn natuurlijk wel warm omdat het net van een paardenhuid komt (net zoals een kledingstuk warm is als je deze net uit doet), maar zeker niet veel warmer. :j

Verder is ze nog niet volop in training en heeft ze ze vaak niet langer dan 20 minuten om.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:16

Ik heb die met imitatie bond, merk zeker dat de benen minder warm worden

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:53

LiannePuthzy schreef:
Ik heb die met imitatie bond, merk zeker dat de benen minder warm worden

Dat is nogal een wonder en mijn inziens onmogelijk. Iets kan nooit KOELER zijn als je het inpakt met polyster dan een kaal been. Of je moet er icepacs in doen ofzo.

bij dit topic dacht ik eerst, WTF zijn flextrainers :P Maar inderdaad, je ziet die dingen steeds meer. Soort wol gevulde bandages.

Tja ik snap het nut er niet van. Die harde peesjes kan ik nog wel begrijpen, zeker met buitenrijden, springen, moeilijke oefeningen/ aangespannen werk en losgooien. Je voorkomt toch peesklappen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:56

De flextrainers vangen echt wel goede klappen op hoor is mijn ervaring.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:57

Ik heb ze niet.
Wel getwijfeld, maar heb nu peesbeschermers met een hardere kern. Vond ze toch wat fijner, en heb een keer met flextrainers gereden en ze waren niks cooler dan met gewone beschermers.

Blessures hebben ze nog nooit gehad, en op de wei/paddock staan ze zonder.