Zadel opties

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stunning

Zadel opties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 21:36

Mijn paard begint uit het zadel te groeien en nu ben ik mij aan het oriënteren naar zadels en zadelmakers. Probleem is alleen dat mijn paard een nogal korte rug heeft en een brede, lage schoft. Ik ben toch echt wel een 17,5" nodig en misschien wel een 18". Maar doordat hij dus een korte rug heeft, kan ik niet zo maar elk 17,5" of 18" zadel erop leggen (ervan uit gaande dat de boommaat ed ook allemaal goed is).

Sommige zadelmakers werken alleen met bepaalde merken zadels en als er tussen die merken geen zadels geschikt voor een korte rug zit, heeft het voor mij geen zin om naar die bepaalde zadelmaker te gaan omdat ik dan een consult moet betalen met het resultaat dat ik een andere zadelmaker op moet zoeken die wel geschikte zadels heeft en wie weet hoeveel zadelmakers ik dan af moet :'). Dan besteed ik liever dat extra geld voor een goed zadel.

Ik ben op zoek naar een dressuurzadel met een diepe zit en veel wrong.
Mijn vraag is welk merk zadels zijn geschikt voor paarden met een korte rug? Dan heb ik een beetje een idee naar welke merken ik moet zoek en ik kan kijken naar zadelmakers die deze merken zadels verkopen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Zadel opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 08:16

Ik vraag me af of de combi die je wilt verstandig is, diepe zit op een korte brede rug en dan 17,5/18 inch.
Hier ook een korte rug en uiteindelijk ligt er nu een 16,5 inch op met vlakke zit.

Hoe kort is kort in jou geval? Kent en Masters/Thorowgood hebben bijvoorbeeld een Cob model, maar die is nog niet heel kort.
Massimo kun je vrij kort krijgen. Maar let erop dat de kussens niet te kort zijn, dat geeft een verkeerde drukverdeling.

brigitdeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 08:20

Mac rider! Is wel aan de prijs maar zit super en past ook goed!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 08:22

Een fokker van Tinkers hier in de buurt zweert bij wintec.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 08:33

Massimo misschien?

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 10:29

Ik weet niet hoe kort precies, heb een hulsebos van iemand anders er even opgehad en die was te lang. Ik meende dat dat een 18" was.

Dankje brigitdeman! Ik ga even naar Mac Rider kijken!

Wintec zadel heb ik gehad en dat vond ik niks, ik wil ook gewoon een leren zadel :)

Massimo, is dat niet dat merk waar veel negatieve verhalen over rond gaan dat de zadels scheef enzo zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 10:47

Nee dat is een ander goedkoop merk.

Je hebt ook de normale Massimo.. Die zijn vaak geschikt voor korte brede paarden ;)

Je zou voor een 17" prestige kunnen kijken die vallen vaak ruim

Macrider zou ik niet aan beginnen.. drama zadels.

Misschien een euroriding?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:49

Paste de Wintec qua lengte wel? Dat is namelijk echt geen kort zadel. Dus ik denk dat je dan heel wat zadels en merken kunt kiezen.

Euroriding op een brede rug heb ik mindere ervaringen mee.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 11:59

Ninon Schutte laten komen en zadel laten maken ! :)
Hier een pre met korte rug en Ninon heeft er een heel fijn zadel voor gemaakt, 17.5 inch...zit en past als een huis! Zadel wordt volgens jullie wensen gemaakt en service na verkoop is ook helemaal top.

mek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:07

Hier goede ervaringen met Black Country, mijn paard heeft ook weinig rug en veel schoft.(maar wel veel body) 17 inch . erop liggen Past perfect.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 12:25

Wintec heb ik op mijn vorige e-pony gehad en niet op dit paard dus weet niet of die past :). Die pony was wel langer in de rug.

Bedankt voor de suggesties Pandora2 en mek, ga daar even naar kijken!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:28

pandora, toch niet helemaal eens met jou.
Hier zijn de ervaringen uiteindelijk anders. Voor ons was het geen oplossing, leverde een rugblessure op.

Ah, vandaar. Wintec is namelijk vrij lang.
Denk zeker voor paard in de groei dat een wat grotere zadelmaker met vrij veel keus de beste optie is.
Toen het op maat gemaakte zadel niet goed bleek heb ik die keuze ook gemaakt. Helaas was er tweedehands niets geschikt, dus toch voor een nieuw zadel gegaan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:37

Hoe kort is kort? Enig idee van de bruikbare ruglengte?

JC is niet zo erg lang, mijn 17,5 inch (momenteel te koop, maar ben van België, dus iets te ver) was net iets te lang voor mijn merrie met bruikbare ruglengte 43 cm (en da's heel kort!). Wintec is dan een pak langer, zelfs 17" was nog veel te groot.

Thorowgood en Kent&Masters hebben idd ook korte zadels, zoals de modellen Cob, Endurance... Ook WOW kan je laten aanpassen. Massimo werd idd al genoemd.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 12:41

Ik heb er op moment een JC saphir 17,5" op liggen. En die is iig niet te lang. Of het zadel nog ietsjes langer kan dan de JC op moment dat weet ik niet zo goed, als het kan is het denk ik niet veel..

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 18:51

Ik heb even gekeken wat mijn zadel nu voor draagvlak heeft en dit is 45 a 46 cm.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:12

Dyonne schreef:
pandora, toch niet helemaal eens met jou.
Hier zijn de ervaringen uiteindelijk anders. Voor ons was het geen oplossing, leverde een rugblessure op.

:? Werkelijk een rugblessure ? Hoe is het zover kunnen komen dan ? Gaf paardlief geen enkel signaal van discomfort ?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 06:23

Pandora:
Zadel lag bij afleveren niet helemaal naar mijn zin, maar de vulling moest nog wat inzakken werd er gezegd. Gewoon paar keer rijden. Dus dat hebben we gedaan, een paar keer ging dat ook wel. Maar toen vond ponylief het minder fijn (al blijft hij te vriendelijk om echt wat te doen en in die tijd deden we nooit twee dagen achter elkaar rijden, dus rug kon ook weer wat herstellen). Maar toen kon ik het niet volledig aan het zadel wijten, want bij overstap naar barebackpad was het ook niet top. (Achteraf logisch, want hij had al een zere rug). Omdat mijn twijfels te groot waren richting dierenarts. (Zadel nakijken kon pas 2 maanden later, ondanks dat ik vanaf eerste dag mijn twijfels had). Na verdoven van de rug was overduidelijk dat hij achterin de rug veel pijn had.
Paar dagen later andere zadelmaker erbij en toen bleek er nog veel meer niet te kloppen.

Stunning, draagvlak is inderdaad niet heel lang, maar volgens mij moet je daar wel wat op kunnen vinden.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 06:46

Het Spaanse Zaldi maakt veel zadels voor barokke paarden, vaak paarden met een korte, brede rug en weinig schoft. Bijvoorbeeld Zaldi Lander (close contact), Hanover (zelfde zadel maar dan in kunststof), Zaldi New Kent.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:57

Zaldi of Equestor, zijn beide relatief kort en hebben modellen met een fijne wrong en een diepe zit.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:00

Volgens mij heeft Custom ook wel wat kortere zadels... En iig een diepe zit en veel wrong ook...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:03

MisticRider schreef:
Zaldi of Equestor, zijn beide relatief kort en hebben modellen met een fijne wrong en een diepe zit.

Ik heb hier nog een Equestor dressuur liggen die weg mag :D Was gemaakt voor mijn brede PRE met korte rug, maar ondanks dat ik de kortste versie kussens genomen had, bleek dat zadel toch niet te matchen met mijn spaanse vent :( Zit wel als een huis...echt heel fijn zadel voor de ruiter, maar ik heb er dus geen paard voor :+

Dyonne hier schrik ik van :oo Hier is dat Schutte zadel echt de beste aankoop geweest die ik ooit gedaan heb in zadelland...alsook de service.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 09:03

Zaldi en equestor ken ik niet, ga ik mij even in verdiepen. Bedankt!

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 19:01

Ik ben vandaag bij de Divoza geweest om informatie te vragen over mogelijk opties.
Volgens de verkoper moest ik absoluut geen 18" nemen, want dat zou te groot zijn voor mij. Ik zit tussen een 17" en 17,5", ligt een beetje aan het merk zadel. Fijn om te weten, aangezien ik zelf dus wel aan de verkeerde kant zat op dit vlak :P. Ik denk dat dit mijn zoektocht ook al iets makkelijker maakt :).

Er lag een tweedehands Marjoman Valencia en nieuw waren de Brandon Victoria en Wintec opties. Maar wintec valt voor mij af :P. Iemand ervaring met de merken Marjoman en/of Brandon?

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 07:17

stunning schreef:
Zaldi en equestor ken ik niet, ga ik mij even in verdiepen. Bedankt!

Ik heb voor mijn kruising paint x draver met een korte rug, weinig schoft maar wel boommaat 31 een Zaldi laten maken. Althans deze lag meteen super netjes, alleen de boom moest een maat breder gemaakt worden (zadel is met verstelbare boom) en moet zeggen dat het ons boven verwachting goed bevalt. Zelf heb ik hem via de zadelmaaksters van http://www.buitenzinnig.nl

foto van m'n zadel:
http://www.mijnalbum.nl/Foto1k0-EFBXKHC8.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto1k0-J77EFLWB.jpg

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 01:24

Wellicht kan zadelmakerij Polane je verder helpen? Mijn pony heeft een draagvlak van 38 centimeter en het was een pittige zoektocht naar een goed zadel, uiteindelijk heb ik via Polane een Massimo gekocht. Zij hebben ook meerdere merken, dus je bent niet gebonden aan Massimo. :)