Help, paard gooit altijd zijn tong over het bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PuurPaard

Help, paard gooit altijd zijn tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 09:41

Wie heeft de gouden tip voor mij?
Mijn paard gooit altijd zijn tong over het bit. Eender welk bit ik probeer. Ik heb reeds een paar bitfitters aangesproken, maar daar ik in België woon is dit voor velen niet evident om af te komen :o
Het probleem stelt zich vooral tijdens het longeren ( met bijzet, deze staat slechts heel lichtjes onder druk) maar tijdens het rijden is hij ook soms aan het "rommelen" met zijn bit.
Ik heb afgewisseld met lage neusriem en gecombineerde en heb volgende bitten geprobeerd:
dubbelgebroken watertrens van sprenger
dubbelgebroken bustrens van sprenger
Enkelgebroken bustrens van metalab
dubbelgebroken bustrens in de stijl van myler ( goedkopere versie)

Iemand die dit verhaal herkent en een goede tip heeft? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:41

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:44

Inderdaad een tonglepel.
Je hebt ze ook van een soort rubber, ( scheelt je een nieuw bit kopen ) Zijn goedkoper.
En ze zijn makkelijk, je zet ze zo op je bit en kan ze er ook weer zo afhalen!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:46

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:49

Wanneer zijn voor het laatst de tanden gecontroleerd, pijn kan een oorzaak zijn.

En heb je al eens een ongebroken trensje geprobeerd. Soms is de oorzaak van het over het bit heen gooien dat hij de knevel effect erg vervelend vind (druk tegen het gehemelte).
Ook een onrustig bitje kan de oorzaak zijn.
Een ongebroken bitje ligt veel stabieler in de mond.

Jolliegirl

Re: Help, paard gooit altijd zijn tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:52

Waarom naar sympthoombestrijding zoeken?
Los de oorzaak op... Een paard legt niet zomaar zn tong over het bit.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:57

Zou niet voor symtoombestrijding gaan. Even de mond (laten) controleren denk ik. Misschien is de mond net wat te krap waardoor het bit op de tong klemt ofzo, of is je hand toch net wat te onrustig.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:00

Laat inderdaad eerst controleren of er geen medische oorzaken zijn door een DA en/of TA je paard te laten controleren.

Verder, heb je ook afgewisseld in diktes van de bitten? Dikkere bitten worden vaak geassocieerd met zachter, maar bij paarden met een kleine mond is een dunner bit vriendelijker. Het dikkere bit past dan namelijk niet in de mond. Dus misschien is het een idee om een dunner bit te proberen.

Of: bitloos?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:06

Heb je les? Wat zegt je instructeur ervan? Als hij zo consequent en categorisch bij het minste druk zijn tong over het bit gooit, dan zou ik eerst pijn / wijken voor druk willen uitsluiten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:30

Als tanden gecheckt en in orde zijn, dan zou ik zou gaan zoeken naar een dun bit met een lichte tongboog. Bijvoorbeeld de myler level 2. Zo'n bit geeft minder druk op de tong (maar meer op de lagen). Veel paarden ervaren dit als prettig. Ook is het bit dun, waardoor het gemakkelijker in de mond past, en loopt het iets naar voren, waardoor het net anders in de mond ligt als een "recht" bit.

Je kunt een myler (nieuw) proberen (er is een test-service), als het niet bevalt weer terugbrengen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:36

Zorgen dat je hoofdstel correct op maat is, de tanden in orde zijn en dan werken aan het verbeteren van je aanleuning. Uiteindelijk vallen dit soort dingen bijna altijd terug op een combinatie van ongemak en een ruiter die net niet voldoende gevoel of ervaring heeft voor het betreffende paard.

PuurPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 14:30

Iedereen bedankt voor de reacties! Om even nog een paar vragen te beantwoorden, zijn tanden zijn nog gedaan in december, ik laat ze om het half jaar controleren en indien nodig bijwerken dus mij lijkt dat dit niet de oorzaak kan zijn. De bitten die ik heb geprobeerd verschillen van 13 mm dik tot 16 mm dikte en mijn instructrice vond dat ik eens moest proberen met een enkelgebroken bit omdat dit dus ook voor een deel de druk van de tong haalt, voor de rest raadt ze mij aan om te longeren met een kaptoom omdat hij tijdens het rijden nog nooit zijn tong over het bit heeft gelegd. Ik ben gewoon van mening dat een paard zoiets doet omdat hij iets wil duidelijk maken, waarschijnlijk ongemak/pijn en dan lijkt mij bv. het strakker aansnoeren van de neusriem ( advies van een ruitersportzaak :o ) niet de oplossing :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:37

Behalve een medische oorzaak of niet passend harnachement (laat je je zadel ook wel eens controleren?) kan je paard ook gewoon scheef zijn in zn lijf en dat gaan compenseren. Als ze dusdanig compenseren, gaat het pijn doen op andere plekken. En wat je zegt, ongemak uiten kan bijv. dmv tong over het bit gooien.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:39

Jolliegirl schreef:

Er zijn heus wel paarden die het tong over het bit heen doen omdat het gewoon fijner voelt of omdat ze geen zin hebben. Met mijn shetlander heb ik hier ook last van. Alles er bij gehad (tandarts, dierenarts, osteopaat en fysio) en er is niets met haar aan de hand ze vertikt het soms gewoon om te doen wat haar gevraagd word. Slim bedacht moet ik toe geven.

Nu ik dit topic lees is een bit met tonglepel ook wel een uitkomst voor ons :) Nu nog een bit zien te vinden voor een shetlander.

PuurPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 17:49

het klinkt misschien dom maar ik heb ook al gedacht dat hij inderdaad zijn tong over zijn bit blijft doen omdat dit misschien aangeleerd gedrag is van een vorig bit wat hij niet zo leuk vond? Ik vind het gewoon zo raar dat hij dit enkel tijdens het longeren doet. Met rijden is hij zeker nog niet constant ( jong paard, pas onder het zadel van september en van december tot vorige maand stil gestaan) maar ik durf toch wel te stellen dat hij ongeveer voor 80% constant loopt in zijn hoofd-halshouding. Ik merk wel met rijden dat hij duidelijk een voorkeur heeft voor het enkel gebroken bit.
De tonglepel is mij inderdaad ook al aangeraden door mijn veearts.
Iemand vroeg ook nog naar het zadel. Het toeval wil dat ik juist afgelopen weekend mijn nieuwe zadel heb en ook hierbij laat ik echt wel vaak genoeg een professioneel iemand controleren of alles nog goed ligt en of hij geen verdere lichamelijke problemen heeft.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:57

Ik denk echt dat die lepel symptoombestrijding is. Je paard zal nog steeds zn tong eruit willen gooien, jij kan het nu alleen niet meer zien.
Top dat je nu een goed passend zadel hebt! Maar als je een tijd op een niet passend zadel rijdt, gaat je paard ook compenseren. Dus zn lijf bijv ergens vastzetten. Even een ander zadel lost dat niet gelijk op.

Mijn paard heeft dit + mond opensperren zo'n 3 jaar gehad. Tot 8 jaar bij de vorige eigenaar nooit een tandarts gezien, wel met sperriem rijden.
Ik had ook verwacht dat t gewoonte was geworden, maar pas sinds dit jaar (anders gaan trainen) geen tong meer over t bit en heel af en toe nog open sperren. Hij doet dit alleen op zn moeilijke hand, waar zn spieren slechter zijn ontwikkelt dan aan de rechterhand.
Ik heb dus echt enorm aan zn lijf moeten werken, hij had een onderbeet, ik heb 1 jaar met een niet passend zadel gereden, de osteopaat kwam wel kleine dingen tegen. Meerdere zaken die er dus voor zorgde dat hij niet goed kon lopen en ik hem vast in zn lijf reed.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:00

Mijn paard deed dit voor de kar ook opgelost met stang met tongboog
Probeer eens comfort mouth van sprenger of de correctie stang sprenger
Thiedemann bit heeft ook een tongboog

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:01

Probeer eens een ongebroken bit, dus een stang of ongebroken trens. Mijn paard deed het ook en vanaf dat hij een ongebroken trens haf nooit meer. Hij was ook meteen veel kalmer met zijn hoofd en veel ontspannener.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:08

Met tonglepel? Dat geeft mij deze gedachte : Veel mensen dromen om te kunnen praten met hun paard, maar als het paard ze dan wat aan wilt geven, snoeren ze hen de mond.

Ik denk dus dat het paard idd een ongemak ( ik denk zelf van het bit ) wilt aangeven. Aan jou is het om dit te onderzoeken. Bitloos een optie?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 15:58

Jolliegirl schreef:

Dit dus idd.

Tonglepel zou voor mij echt het laatste zijn.. slordig dat een veearts dat aanraad.

Er zijn zoveel bitten. Kijk eens naar een met tongboog bijv. Een myler proberen?

En uiteraard een goede paarden tandarts.
Ook goed blijven kijken naar je eigen rijden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:00

Bit een gaatje hoger hangen, wil vaak al helpen. Vaak hangt het bit te laag.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:10

Een ongebroken bit met de tongboog iets naar voren gebogen wil vaak ook helpen. Sprenger heeft er oa eentje. Zijn ook veel tweedehands op marktplaats en bokt markt te vinden.
Daarnaast is longeren met de kaptoom inplaats van bit vaak wel prettiger en zachter voor de paarden.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:37

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:38

janouk schreef:
Bit een gaatje hoger hangen, wil vaak al helpen. Vaak hangt het bit te laag.

Dit is idd ook een goeie kan je idd ook eens doen
2 rimpels mogen in de hoek

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:47

Cinnepin schreef:
Met tonglepel? Dat geeft mij deze gedachte : Veel mensen dromen om te kunnen praten met hun paard, maar als het paard ze dan wat aan wilt geven, snoeren ze hen de mond.

Ik denk dus dat het paard idd een ongemak ( ik denk zelf van het bit ) wilt aangeven. Aan jou is het om dit te onderzoeken. Bitloos een optie?

Inderdaad. Ts waarom longeer je met bijzet? Je hebt een jong paard zeg je, wellicht vindt hij het erg moeilijk. Hoe groot is je longeervolte?
Een paard dat onvoldoende lengtebuiging heeft zal sowieso moeite hebben met steeds op een volte te moeten lopen als hij daarbij ook nog in een bepaalde houding gedwongen wordt.
Ik zou eerst gaan werken aan rechtrichten. Je bijzet eraf. Leer je paard eerst maar recht gericht op een volte te lopen (niet op de binnenschouder vallen), dat is moeilijk genoeg.

Edit: als je instructrice de oplossing alleen zoekt in een ander bit zou ik mijn twijfels hebben bij die instructrice eerlijk gezegd.