drukverdelend zadeldek voor onder pakzadel voor ezel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

drukverdelend zadeldek voor onder pakzadel voor ezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 19:07

Voor een goede vriend van mij en zijn maat, die een pelgrimstocht gaan maken met hun ezeltjes, ben ik op zoek naar (inet) adressen voor een goede (!!) drukverdelende pad voor onder de pakzadels.

De tocht gaat 2000 km lang zijn, verdeeld over 120 dagen plusminusongeveer, dus het moet echt een goede zijn. Ze gaan elke dag ongeveerplusminus 15-17 km lopen daarna kunnen de ezels rusten.

Alle verdere tips en info zijn ook welkom uiteraard, ze bereiden zich goed voor en hebben goede begeleiding, echter onze speurtocht op inet heeft nog niet zoveel opgeleverd qua pads. Zijn hier speciale pakzadelpads voor, of kan dit met een gewone drukverdelende pad ook?

KimD

Re: drukverdelend zadeldek voor onder pakzadel voor ezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:09

15-17 KM per dag? Vanwaar die keuze? Dat is onder normale omstandigheden 1,5 uur lopen.

Verder geen ervaring met pads.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:13

KimD, ik loop geen 10 km per uur hoor. Daar doe je eerder 3-4 uur over.
Verder geen ervaring mee, maar wel een heel leuk idee!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:16

Serieus? Dan kruip je toch.. gemiddelde loopsnelheid van een mens is 5 km per uur, dus 1,5 uur, hoogstens 2.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:19

http://www.fastfabrics.nl/

Dit zijn echt hele fijne drukverdelende dekjes, word in de endurance ook veel gebruikt (ook door mij)

15km in stap is met een paard ongeveer 3 uur stappen, een ezeltje zal langzamer stappen dus zal er misschien 4 uur over doen.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:19

5x 1,5 = 7,5km
15/5=3 uur

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:20

maylotje

ik heb gister over 15 km 2 uur gedaan. maar dat was niet de vraag denk ik. al zou ik als ik hun was minstens 20km per dag lopen.

dank risky voor de uitleg dat had ik niet gezien over de snelheid van stappen.
Laatst bijgewerkt door maylotje op 06-04-15 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LEKKERGEK

Pad voor boomloos zadel? Daar kunnen inlages in die de druk verdelen en de ruggengraat ligt vrij. Misschien is het wat.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 19:21

Volgens hun trainingen lopen ze die afstand in ongeveer 5 uur. Kan dus best nog wel meer worden hoor, maar ze moeten hun snelheid aan elkaar nog wat aan gaan passen. En ze hebben de tijd, dat scheelt ook.

Risky thanks! Ik ga de link meteen doorgeven.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:21

KimD schreef:
Serieus? Dan kruip je toch.. gemiddelde loopsnelheid van een mens is 5 km per uur, dus 1,5 uur, hoogstens 2.

kim 5km per uur, je loopt dus 3 uur over 15 km .
wel even goed rekenen :D

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:22

Het ligt denk ik aan wat voor type pakzadels ze hebben, hoe zijn ze opgebouwd (en waar komt dus de meeste druk te liggen). Weet je dat?

En als reactie op de afstanden: het zijn gemiddelden he, ze zullen ook wel eens een dagje 'vrij' hebben, die afstanden komen dan natuurlijk bij de afstanden op de 'rijdagen'. Bovendien is het idee een pelgrimstocht, niet een snelwandelevenement. Bij een vierdaagse o.i.d. doe je ook 20 km per dag, maar dit zijn maar vierdagen (obviously), dit is even wat anders dan dit 120 dagen achter elkaar volhouden. Het lijkt me juist een zeer realistisch plan zo.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:24

LEKKERGEK schreef:
Pad voor boomloos zadel? Daar kunnen inlages in die de druk verdelen en de ruggengraat ligt vrij. Misschien is het wat.

Dat zou ik ook aanraden, zijn ook gemakkelijk te verkrijgen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 19:26

EvelienKiss ook bedankt, ik heb jou link ook doorgegeven. Turtlelito, ik zal eens kijken of ik een foto hier kan krijgen, daar staan de pakzadels ook op, al zit de bepakking er ook al op.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:31

Breghje: dank je!

Ik heb in het buitenland wel gewerkt met muildieren die bepakt werden. Daar was een groot verschil tussen de 'zadels met tassen' (dan niet veel extra padding in de dekjes, wel zorgen voor goede drukverdeling en vooral ventilatie/opname van vocht) en de soort van 'gordels' waar tassen aan hangen (die hebben een grote piekbelasting en houden de ruggengraat slechter vrij): daar is een dekje met extra padding juist wel aan te raden.

Dikker is niet altijd beter, te veel stapelen van drukverdelend materiaal kan ook averechts werken (gaat sneller schuiven en is vaak te warm).

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:31

vilt is de beste drukverdeler.
5 star verkoopt ze, speciaal voor mules.
voor bepakking dus.
op ebay vind je ook wel ..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 19:31

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:35

Ik zou gaan voor vilt. Anders een woolich, een opgevouwen deken. Technische materialen zijn fijn, maar voor langdurige druk zou ik voor vilt of een woolich gaan.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 19:37

Spicegirl, als ik 5 star google kom ik vooral een popgroep tegen, ik doe duidelijk iets niet goed *grijns*

Turtlelito: de ruggegraat is volkomen vrij, het zijn vooral de punten die vrij ver vooraan bij het schoftje liggen die me zorgen baren, en uiteraard de druk moet goed verdeeld zijn, ze hebben zo'n 45 kg te dragen elke dag.

Na de pelgrimstocht gaan ze overigens niet meer terug mee naar NL, ze krijgen in Spanje een goed tehuis en gaan daar wrs met pensioen of voor recreatie gebruikt worden.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:00

Een dekje zoals onder boomloze zadels hoeft (dus met pads) hoeft in principe niet hieronder, omdat je dan inderdaad het 'stapeleffect' krijgt. Als je daarvoor kiest (zijn nl makkelijk te verkrijgen en nog best voordelig in vergelijking met westernpads) ga dan voor de meest flexibele pads. Zorg dan wel voor een hele goede onderkant (geen Sympanova!), het liefst echt echt schaapje (bv te krijgen van Christ) of goede (natuur) vilt.

Een opgevouwen wollen deken (ouderwetse verhuisdeken) werkt vaak verbazingwekkend goed. Je zou daar nog een schapenvacht/rendiervacht onder kunnen leggen (gewoon een hele vacht in vorm knippen).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:08

risky schreef:
KimD schreef:

kim 5km per uur, je loopt dus 3 uur over 15 km .
wel even goed rekenen :D

Ja sorry :+ ging niet helemaal goed. Maar dan lopen wij gewoon snel blijkbaar. :')

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:49

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:51

Kijk eens naar een Cal Rei dek.
Verdeelt de druk erg goed en beter ademend ga je niet vinden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:56

http://www.dochorse.nl/merken/calrei.html
Hier kun je ze vooraf testen.
Citaat:
De unieke CalRei producten beschikken over de 3D Spacer technologie, een speciaal ontworpen technologie die maximaal comfort, optimale hygiëne, perfecte drukverdeling en schokdemping en maximale ventilatie garandeert.

Perfecte drukverdeling en schokdemping:
Het 3D Spacer materiaal bestaat uit miljoenen polyester vezels en is extreem duurzaam, veerkrachtig en licht van gewicht. De polyester vezels zijn in twee lagen in horizontale en verticale richting gevormd  waardoor er een unieke open en elastische structuur ontstaat in het materiaal die optimale vering biedt, ideaal voor de perfecte gelijkmatige drukverdeling en schokdemping op de rug van het paard. 
Het speciale 3D Spacer materiaal heeft een perfect aanpassingsvermogen waardoor de CalRei producten goed blijven zitten in welke positie of beweging van het paard dan ook.
Elke druk op een CalRei product vervaardigd uit 3D Spacer materiaal, wordt geabsorbeerd en perfect verdeeld waardoor comfort en bewegingsvrijheid gegarandeerd wordt.  
Doordat de zadeldekjes van CalRei volgens een exclusieve samenstelling als een veer werken zijn de zadeldekjes drukverdelend en schokdempend. 
De binnenste laag van de CalRei producten is zacht en aangenaam ook voor de meest gevoelige paarden, de buitenste laag is harder, maar beide zijn zo ontworpen dat het een perfecte stabiliteit biedt voor de ruiter.

Maximale ventilatie:
Doordat de polyester vezels van het 3D Spacer materiaal in twee lagen zijn verweven en er ruimte zit tussen deze twee, ontstaat er een thermo-regulerende werking tussen de lagen. Dit zorgt naast constante, maximale ventilatie ook voor optimale warmte regulering op de rug van het paard tijdens het rijden.
Alle producten van CalRei zijn voor 100% vervaardigd uit het 3D Spacer materiaal, essentieel voor een beter welzijn van het paard. Er is bij geen enkel CalRei product ander materiaal gebruikt als schuim, watten, polyester en / of katoen, dit in tegenstelling tot alle andere traditionele ruitersportartikelen.

Maximale ventilatie en optimale hygiëne:
De CalRei producten beiden een uitstekende lucht- en vochtregulering. Er is geen accumulatie van vocht of zweet waardoor er geen zweetbultjes op de rug van het paard ontstaan en er zo geen onaangename geuren door resten van zweet en / of stof kunnen ontstaan.
Het 3D Spacer effect voorkomt dat zweet- en stofresten aan de binnenkant van het stof blijven plakken, daarnaast zijn alle CalRei producten vervaardigd met een speciale antibacteriële laag voor extra hygiëne.
De zadeldekjes van CalRei zijn moeiteloos te reinigen door enkel het oppervlak schoon te spuiten met water. Dankzij de open structuur, is het drogen van de stof gemakkelijk en snel en kan je het dekje keer op keer gebruiken.
Mocht je de CalRei producten nou toch willen wassen dan kan dat simpelweg in de wasmachine op 30ºC en zijn ze te drogen in de droger.

De CalRei producten zijn 100% recyclebaar.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:02

IK zou eens kijken naar pads die onder boomloze zadels gebruikt worden, en dan met dubbele inlages.