Maatzadel nodig of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Maatzadel nodig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 16:11

Ik ben al een aantal weken aan het dubben maar kom er gewoon niet uit!

Ondertussen ben ik al een aantal weken aan het rondkijken voor een passende oplossing voor mijn zadeltroubles. Mijn ruin is nu een klein half jaar onder het zadel en begon op een gegeven moment steeds vaker zeer gespannen te lopen tijdens het rijden waarbij hij zijn hoofd de lucht in gooit en begint te lopen. Ik ben toen zonder zadel gaan rijden en de problemen waren weg. Conclusie zadel past niet lekker meer. Nog wat dingen geprobeerd met mijn nieuwe Wintec Isabell maar niks met succes. Een aantal tweedehands zadels geprobeerd en precies dezelfde reactie ondanks dat ze niet zo gek leken te liggen. Alleen bij mijn moeder haar erg oude wintecje leek hij ontspannen te lopen.

Maar wat nu? Het liefste laat ik een nieuw zadel op maat voor hem maken maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb geen mega budget (+/- 1500,-). Hebben jullie tips voor me? Waar moet ik zoeken? Zijn er uberhaupt maatzadels te krijgen met mijn budget?

FriesWytske

Re: Maatzadel nodig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 16:15

Als je paard nog maar een half jaar onder het zadel is. Zou ik persoonlijk nog geen op maat gemaakt zadel nemen. Om de simpele reden dat je dan over een half jaar of jaar weer met hetzelfde probleem zit. Dan zou ik gaan voor een zadel waar verschillende kopstukken (bomen) inpassen. En pas over een jaar of 2/3 een op maat gemaakt zadel nemen.
Paard veranderd de eerste paar jaar nog zoveel met rijden.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 16:18

Ik heb nu dus een wintec en al 3 opeenvolgende bomen erin gehad maar hij blijft heftig reageren. Het is dan ook wel een hele gevoelige jongen (wist ik al bij de aankoop). Dus om die reden wil ik eigenlijk dus iets anders.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 22:07

Als je nu een zadel op maat laat maken kan je over 1 of 2 jaar weer opnieuw aan de gang....kan je geen 2e hands zadel aan laten passen door zadelpasser en over 2 of 3 jaar pas echt een goed zadel nemen? Mijn haflinger is net 9 geworden en ik mag nu mn 3e zadel aanschaffen omdat ze toch weer breder geworden is... |(

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:53

Maatzadels zijn echt niet de enige zadels die goed op je paard zullen liggen. Een goede zadelmaker kan een bestaand zadel ook zodanig aanpassen dat het super zal liggen. Voor 1500 euro moet dat imo zeker lukken.
Ik zou een aantal zadelmakers met A merk 2e hands langs laten komen om te passen, de zadels die passen kan je dan zelf ook nog mee rijden om te kijken hoe je paard er onder loopt en hoe jij er in zit

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 08:57

Kan je eventueel niet eens kijken naar zadels met een flexibele boom? Dan zit je niet volledig boomloos en heb je wel steun, maar dat op een zadel dat mee veranderd met de rug van je paard.

Deze heb je ook in dressuur modellen, dus echt niet alleen barefoot look a likes :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:49

Wat is er mis met volledig boomloos? :) Als ik jou was zou ik dus wel kijken naar boomloze zadels, eventueel kun je Teteltee van bokt laten komen voor een zadelpasservice, dan kun je dus gelijk meerdere boomloze zadels uitproberen. http://www.boomlooszadelpasservice.nl

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 10:28

Een boomlooszadel kan ik niet lekker in zitten omdat het mij te weinig steun bied.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:35

Er is verschil tussen een zadel dat helemaal

1 Exact op maat wordt "gebouwd" voor een paard, en een zadel dat

2 in feite een standaardzadel is, maar goed gepast en op maat wordt gebracht door de juiste boom (bij zadels met verwisselbare boom) en vulling.
(bij iedere boomwissel moet een zadel sowieso altijd weer correct gevuld worden! Wintev met al 3 bomen, ook correct gevuld??)

Categorie 1 is héél prijzig.
Categorie 2 is in principe (bij een goede zadelpasser) ook echt meer dan prima, en heel wat voordeliger.

Ik heb op deze manier een nieuw zadel, op maat gepast en aangepast, gekocht voor ongeveer 600 euro, compleet met opmeten, controle na 20 rij-uren etc.
(geen lederen zadel, die zijn vaak duurder. In mijn geval een thorowgood t4, dat zadel heb ik nu ong 3 jaar, en kan indien gewenst steeds iets aangepast worden.-

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 10:41

Mijn wintec heeft care.
Maar ik denk dat een maatzadel nu inderdaad geen handige optie is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:52

Cair bedoel je, het probleem van cair is dat je dat niet kan aanpassen naar de paard. Je kan er dus niet ergens even wat vulling uit halen of iets bij in doen.
Ik denk dat het verstandigst is om iemand te laten komen met veel zadels die je kan passen en proberen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:57

ik heb ook een leuk probleem dier, en eindelijk een zadel maker met goede service gevonden. Ik heb dan nog geen zadel maar ze is er wel mee bezig en komt regemaltig met iets nieuws aan om op hem te passen.
Suzanne godijn van zadels en co heb ik nu en ben er dus erg tevreden over. Ze verkoopt je niet zomaar iets en de vier die momenteel hier staan en met een zadel van haar lopen zijn ook echt tevreden. singelnijd weg, een zat steeds weer vast onder het zadel, ook met een zadel wat op haar aangemeten was van 2000 euro, en nu was ze afgelopen keer goed bij de chiropractie. Een feestje dus voor pony en eigenaar. Schijft je zadel, of heb je twijfels over pasvorm, neem je contact op en er wordt een oplossing gezocht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:13

Ben je er helemaal zeker van dat het zadel het probleem is? Wil niet per se zeggen dat als je zonder zadel rijdt het probleem weg is, dat de oorzaak het zadel is. Het kan, maar hoeft niet.
Ik zou ook niet gaan voor een maatzadel. In confectie is er genoeg te krijgen. Voor 700-1000 moet je wel een goed passend 2e hands zadel kunnen krijgen. Kijk dan naar zadels die geen uitstekende keilkussens hebben, die worden dan vaak te lang op de rug.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:16

Calimero_ schreef:
Een boomlooszadel kan ik niet lekker in zitten omdat het mij te weinig steun bied.

dat is bij de startrekk dressuur echt niet zo. ik heb er een en die geeft meer steun als de oudere wintecs.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 12:14

Cair bedoel ik ja, oeps.
Ik heb zelf de nieuwste Isabell en die geeft mij een fijne steun, ik denk niet dat een boomloos zadel dit kan bieden.

Ik weet zeker dat het aan het zadel ligt want met mijn moeder haar eeuwen oude wintec zadel loopt hij wel ontspannen. Helaas krijg ik hier erg last van mijn rug van.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:31

Volgens mij heeft TS al duidelijk aangegeven dat ze geen boomloos wil :)*

Wat evt ook nog een optie kan zijn: Een goede zadelmaker kan de cair eruit halen en dan met wol vullen. Er is dan veel meer mogelijk met aanpassen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:33

Dat is prima maar ze doet ook beweringen die ik niet als waar kan zien. Zie mijn eerste tip, daar heb ik het helemaal niet over boomloos. Zij is zelf degene die is begonnen over dat boomloos geen steun bied en dat punt is gewoon niet waar. In boomloos zijn ook meer mogelijkheden als de barefoot waar de meeste boomloos mee vergelijken.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 12:38

Sorry ik dacht dat je de zadels bedoelde in de link hier ergens boven maar dat was iemand anders. Ik ga hier even naar kijken.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 13:27

lailapri schreef:
Calimero_ schreef:

dat is bij de startrekk dressuur echt niet zo. ik heb er een en die geeft meer steun als de oudere wintecs.

Waar kun je meer informatie vinden over Startrekk? Als ik google kan ik niet echt iets vinden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:33

De vorm boom van Wintec is dus gewoon niet geschikt voor jouw paard. De wijdte van een Wintec kun je aan de voorkant aanpassen door het kopijzer te verwisselen, maar verder is het niet aanpasbaar. Ook met de kussens kun je niets vanwege de Cair.

Gelukkig zijn er nog genoeg andere zadels. Als eens aan Kent & Master gedacht bijvoorbeeld? Ook daarvan kun je het kopijzer wisselen, maar ook de wollen vulling is aan te passen. Daarbij heb je van dit merk verschillende modellen, normaal, hoge schoft en cob model.

Wat boomloos betreft ben ik wel fan van de Startrekk Dressuur.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:39

Maar ik heb dan toch een vraag nav. dit topic.

Op equitana ben ik bij verschillende zadelmakers/merken geweest. Bij macrider, wow, childeric, Antares, en nog wat andere, vertelde ze mij dat juist goed was om een zadel op maat te laten maken voor een jong paard. En dat hun zadels ten alle tijden weer op maat gemaakt konden worden, doordat ze compleet uit elkaar konden worden gehaald en eventueel bepaalde onderdelen dan vervangen konden worden.

Hoe zit dat dan? Het gaat in dit geval wel om zadels van +3000 euro.

TS: als je niet wilt dat ik deze vraag hier stel, mag je het ook zeggen. Door equitana ben ik juist jouw topic gaan volgen, omdat ik bijna in hetzelfde schuitje zit, en deze vraag ook op jou van toepassing is :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:54

Natuurlijk raden zadelmakers een op maat gemaakt zadel aan. 8-) Zou ik ook doen als ik daarmee mijn geld verdiende. Er is niks mis met een op maat gemaakt zadel voor een jong paard, ware het niet dat het je dan uiteindelijk veel geld gaat kosten omdat het zadel zo vaak aangepast moet worden.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 16:56

Ik heb het idee dat hij vooral erg dikke kussens vervelend vind die erg uitsteken dus ga eens een zadel proberen met kortere kussens om te kijken hoe hij daar op reageert.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:05

Voor 1500 euro kun je echt wel uit de voeten,
alleen geen maatwerk nieuw gemaakt zadel zoals al wordt uitgelegd.

Voor je budget kun je in principe een meer dan goed tweedehands zadel laten aanmeten en aanpassen door een zadelmaker..

Ik heb zelf 980 euro betaald voor een zeer nette kieffer.. Hier moesten aanpassingen gedaan worden omdat meneer met een matig passend zadel de Z ingetrokken is in het verleden en wat gevoelig is op de rug + niet overloopt van het vertrouwen om zijn rug netjes los te laten

(heb hem nu een kleine maand en we zijn bezig met rechtrichten en loslaten van de rug.. zowel ernaast als erop voor we uberhaupt met andere dingen bezig gaan).

De aanpassingen zijn 'gratis gedaan' (vaak houd een zadelmaker rekening mee aanpassingen of je kunt over de prijs onderhandelen als er niets zou hoeven gebeuren)..

in ons geval heeft hij extra ruimte gekregen bij de schouder en iets meer 'druk' daarachter om hem zo aan te moedigen zijn rug correct te gebruiken..

over een paar maanden als hij losser is in zijn lichaam en zijn rug kan loslaten, maken we een nieuwe afspraak om de ligging opnieuw te beoordelen en eventueel opnieuw het zadel aan te passen..

Ik had zelf een budget tot zo'n 1250 euro in gedachten waar eventueel nog wat rek in zat, maar bleef daar dus zeer ruim binnen, met meer dan voldoende aanbod qua passen.