nieuw zadel maar waar beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

nieuw zadel maar waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 22:53

Ik overweeg om een nieuw dressuur zadel te kopen voor mijn merrie.
Ik heb zelf altijd boomloos gereden en toen ik haar kreeg
Begon ik met lease dus wilde niet al te veel investeren dus de keus
Viel al snel op Rossner.
Nu 3,5 jaar later zijn paard en ik wel toe aan een écht goed zadel.
Maar... waar en hoe begin ik de zoektocht?

Snap dat het zadel haar perfect moet passen maar voor mijzelf; het enige
Dressuur zadel waar ik ooit op heb gereden is deze Rossner.
Hoe weet ik wat ik wil kwa wrongen en zit? Mijn benen steken wat af en
soms gooit mijn paard mij wat voorover. Hoop dat het juiste zadel mij hier iets bij kan helpen? (Naast dat ik weet dat ik er zelf ook aan moet werken).

Kan ik gewoon de divoza langs laten komen en van alles passen of is er
Een handigere / betere methode?
Mijn paard is wel redelijk makkelijk gebouwd gelukkig maar hoe weet ik wat écht het beste is voor haar.
Ik bedoel; mn Rossner past ook maar neem aan dat een kwalitatief beter (duurder haha) zadel
Ook voor haar nog wat beter zal zijn?

Ik sta op een western stal dus kan ook niet even op andere zadels stappen.

Voel me een beetje dom om na 25 jaar paardrijden en jaren eigen paarden dit te moeten vragen maar hebben jullie tips en tops om alvast de zoekactie wat makkelijker te maken?

Bedankt alvast!

sorry voor de rare opmaak ivm mobiele telefoon

eilleen333

Re: nieuw zadel maar waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:54

Ik zou googelen naar een goede Zadelpasser in de buurt en die langs laten komen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:56

Divoza komt gewoon aan huis.
Je kan zoveel proberen als jij wil.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 23:58

Ik heb een fantastische zadelpasser echter zij heeft een aantal 2e hands zadels maar verkoopt zelf geen nieuwe, tenminste niet van meerdere merken.

Maar gewoon de divoza met een hele rits zadels langs laten komen is dus wel gewoon logisch?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 00:09

Als je de rug van je paard naar de maan wilt hebben wel, de zadelpasservice van Divoza staat bekend om zijn slechte kwaliteit... :o

Het idee erachter is trouwens wel goed: een zadelservice die aan huis komt waar je veel verschillende (nieuw en/of tweedehands) zadels kunt passen :) Dat is voor jouw situatie inderdaad een goed startpunt. Er zijn ook zat zadelmakers met meer expertise die dat leveren, wie je daarvoor kunt benaderen hangt af van je locatie. Ik heb zelf Arno Brandt erbij gehad (ivm budget hier dan wel tweedehands).

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 00:31

Ik zou ook Arno Brandt laten komen,heb nu vele bekenden met goede verhalen gehoord.
Hij komt bij ons op stal ook en iedereen laat zijn zadel door hem aanpassen/nakijken.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 00:56

Ninon Schutte van Zadelatelier is ook een aanrader. Ze komt door heel Nederland.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 10:33

Ik ben ook niet zo gecharmeerd van de divoza hoor.
Praktisch is het wel maar ik zou dan daarna mijn eigen zadel passer laten komen voor het uiteindelijke precieze aanmeten (zit bij karin de boer van zorzas).

Arno brandt ga ik me op inlezen, bedankt voor de tip!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:38

Evelyne schreef:
Ik zou ook Arno Brandt laten komen,heb nu vele bekenden met goede verhalen gehoord.
Hij komt bij ons op stal ook en iedereen laat zijn zadel door hem aanpassen/nakijken.

Ik heb verder geen tips voor je TS, maar ik heb wel een paar keer op een Arno Brandt-zadel gereden en die zat echt heerlijk!!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:40

Ik heb zelf drunens ruiterhuis laten komen. Die hebben nieuwe en tweedehands zadels (waarbij de tweedehands soms nog als nieuw zijn). Ze nemen veel zadels mee dus keuze zat

Oblivion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:50

Een zadelmaker aan huis laten kopen, ik ben erg fan van het Tweespan (Friesland). (:

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:53

Divoza komt gwn langs met veel zadels
Vind de passer van divoza die bij mij kwam erg goed (de passer vanuit Zoetermeer)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 15:11

Paard staat in Den Haag. :o

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:17

Maar Karin de Boer verkoopt toch Thorowgood, K&M en MSFC zadels? Dat zijn kwalitatief goede zadels, mits ze goed aangemeten worden. Maar ik heb wel goede verhalen gehoord over haar :)

domosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:55

Of Godfied Broekman van de Verlichte zit! Super service, en verkoopt nieuwe en 2e hands zadels. Heeft super groot aanbod en komt in heel nederland (en doet ook het zadel van totilas :j

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:58

Ninon Schutte ben ik héél tevreden van! Ze komen overal, vorig weekend zijn ze zelfs tot bij mij in België gekomen :)

Drunens ruiterhuis heb ik helemaal geen goeie ervaringen mee :n

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:02

Ik heb mijn zadel ook bij anno Brand vandaan. Zo fijn. Ik raad hem echt aan

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:03

Ik snap dat niet helemaal. De passers van divoza hebben gewoon hun diploma's daarvoor.
Dat ze nu toevallig niet allemaal voor hun zelf beginnen maar werken bij divoza maakt hun blijkbaar slecht.

Ik heb met veel tevredenheid een zadel van hun. Helaas wel veel gedoe met uiteindelijk juist leveren van zadel.
Maar dit kwam door de fabriek.

Divoza heeft overigens structureel bus vol zadels. Alles ligt er zo ongeveer wel in.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:06

Het Gareel in Schijndel heeft heel veel zadels op voorraad liggen. Op hun website kun je je orienteren op welke zadels je wat lijken. 2de hands of nieuw. Vaak stellen ze voor om in hun winkel even een aantal zadels te proberen op basis van je eisen qua zit en budget etc. Daarna maak je een pasafspraak met de zadelmaker en komt die naar je toe met deze zadels. Super service er word je niks verkocht als het niet goed op je paard zou liggen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 16:11

ik zou naar een grote winkel of een beurs gaan en daar op een bok al verschillende zadels proberen om te zien wat je zelf comfortabel vindt en daarna kan je specifieker een zadelpasser contacteren om na te gaan of wat jij aangenaam vind ook op je paard past en indien niet welk compromis je kan maken zodat het voor jullie beide goed zit.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:44

Die fairfax of kent en master is helemaal geen slecht zadel. Ik zou lekker Karin laten komen, zij kan je heel goed informeren over een zadel. Ook een MFSC zadel is een hele fijne maar zit in een categorie hoger qua prijs

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 21:24

Had karin al een appje gestuurd maar nog geen antwoord.
Dacht eigenlijk dat zij alleen mfsc had. Daarvan heb ik wel op de veelzijdigheid modellen gereden, was niet voor mij. Maar k&m zal ik dan toch via apart appje aan haar vragen. Bedankt voor de tip!

Goeie tip ook petitparis. Zal ik eens naar kijken.

Als ik de divoza zou laten komen zou ik m extra na laten meten door karin. Ben wel echt heel erg over haar te spreken.

Schijndel is officieel wel heel ver weg.

Mijn plan voor nu;
#inlezen in Arno brandt
#nogmaals contact met karin van zorzas proberen te krijgen
#langs de divoza om daar eens te gaan zitten
#uitzoeken of van Rijs en Hipporama ook zadels hebben om proef te zitten.

Dan vanuit daar de zoekactie wat verkleinen.

Bedankt alvast voor de tips!

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:01

Je kan bij van Rijs en hypo zeker proef zitten op verschillende zadels of je er een zadel moet willen kopen is vraag 2... service van hypo is er eigenlijk niet op gebied van zadelpassen en met van Rijs heb ik en vele met mij zeer slechte ervaringen. Maar eerlijk is eerlijk vooral van Rijs heeft een heleboel nieuwe en 2de hands zadels liggen om te kijken wat jij lekker vind zitten.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 00:15

Nee klopt. Zou mij echt gaan om het proef zitten dan.
Hypo is een drama (gna gna) en ik ken een meisje wat bij van Rijs bij de zadels heeft gewerkt en
Laat ik netjes zeggen dat ik haar mijn zadel niet aan zou laten meten.

Als ik niet voor een bepaald merk ga neig ik sowieso naar de divoza omdat ik daar korting krijg via mijn werkgever.
Maar moet zeggen dat ik dat arno brandt zadel ook wel heel interessant vind nu ik er meer over lees.

Ben iig alvast goed op weg geholpen, bedankt allemaal!

Tips voor zadels met een relatief diepe zit/flinke lepel zijn welkom. Kwa wrongen moet ik dus echt gaan voelen op verschillende modellen want geen idee wat ik fijn zou vinden. Mn Rossner heeft niet zoveel vorm..

schellingerh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:37

ik heb al jaren zeer goede ervaringen met jan van rijs zelf, zowel met nieuwe als met 2e hands zadels en als er een probleem is dan word dat netjes opgelost zoals het hoort