Welk bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 13:06

Is hier eigenlijk een algemeen topic over? Er zijn zoveel topic's over bitlooze hoofdstellen.

Maar goed bijdeze mijn vraag. Ik heb dus een shetlander. Paar jaar geleden beleerd en word sinds vorig jaar echt doorgereden door mijn buurmeisje. Maar nu heeft ze uitgevonden dat ze haar tong over het bit kan gooien. We hebben inmiddels heel wat bitten geprobeerd maar ze blijft het voor elkaar krijgen om haar tong er over heen te worstelen. Nu dus het idee om bitloos te gaan rijden. Ze reageert goed op druk op het hoofd. Ik kan haar zelfs in het weiland mee nemen met een hand onder haar kaak. Ook is ze prima mee te nemen met een halstertouw om haar hals. Denk dat met de juiste oefening rijden met een neckrope ook mogelijk is. Maar lijkt me niet verstandig voor buitenrit en mijn buurmeisje heeft net niet genoeg kracht en ervaring om haar daar al mee te laten rijden.

Ik heb zelf een kaakgekruist hoofdstel voor mijn ijslander. Maar die lijkt me kwa werking niet geschikt voor mijn shetlander. Die af en toe een beetje vervelend kan zijn.

Sidepull lijkt me wel wat maar je hebt daar zo veel soorten van dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Nu leek het me wel wat om een sidepull neusriem aan te schaffen van bijv. Horse Beads. Maar de neusriem moet niet te veel schuiven en moet wel de juiste druk geven. Wie heeft er zo'n neusriem en wat zijn de ervaringen? En welk ander sidepull hoofdstel zouden jullie aanraden?

Andere type bitlooze hoofdstellen zijn ook welkom :D

Cinnepin

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:13

Ik rijd met kaakgekruist een haflinger. In het verleden hier meerdere hafjes mee gereden en jaren lang een fjord.
Ik vind dit erg fijn.
Grondwerk doe ik met de kaptoom, maar heb nog geen rijlessen gehad. Volgende week gaan we met de barebackpack aan de gang ( dus erop ) en dan zal het de kaptoom zijn waarmee ik rijd. ( dat is dus in de trainingen. Verder in het bos de kruislings )

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 13:42

Ik wil geen kaakgekruist hoofdstel. Lijkt me kwa werking niet fijn voor haar.
Ook moet het vrij simpel te gebruiken zijn aangezien mijn buurmeisje eigenlijk nog geen ervaring heeft met bitloos.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:49

Ik zou voor bijvoorbeeld een F.R.A. Pardoes kijken. Fijn, stevig hoofdstel dat goed blijft zitten en ook nog wel tweedehands te krijgen is. Die neusriem van Horse Beads lijkt me nogal te gaan schuiven.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 13:54

Kirsha schreef:
Ik zou voor bijvoorbeeld een F.R.A. Pardoes kijken. Fijn, stevig hoofdstel dat goed blijft zitten en ook nog wel tweedehands te krijgen is. Die neusriem van Horse Beads lijkt me nogal te gaan schuiven.

Bedankt voor de tip! Lijkt me een fijn hoofdstel.
Die van Horse Beads lijkt me ook te gaan schuiven. Maar wil ook niet heel veel geld gaan uit geven voor een pony die nou niet super vaak word bereden. Heb er al een smak geld in gestopt aan het bitten probleem en een fatsoenlijk shetlander zadel vinden was ook al best duur. 2e hands is natuurlijk wel een optie maar je ziet niet veel shetlander maatjes -O- Is dat hoofdstel er eigelijk wel eens in maat shetland?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:08

Daar kan ik me ook weer wat bij voorstellen. Wat is je budget ongeveer?

Hij bestaat wel in maat Shet:
http://www.de-shetlandhoek.nl/a-2778487 ... a-pardoes/

Ik denk alleen dat het inderdaad misschien lastig is om die maat tweedehands te vinden. Moet je net tegenaan lopen denk ik...

Edit: Deze ook nog gevonden.

In de uitverkoop, zie onderaan.
http://www.permicavallo.nl/lato.php
http://www.permicavallo.nl/fianco.php
http://www.permicavallo.nl/fiaterre.php

En dit is een losse neusriem, iets goedkoper nog.
http://www.permicavallo.nl/cuore.php

Ik weet alleen niet welke maten zij hanteren, ik neem aan dat maat S maat Shet/Pony is := Die laatste is er ook in maat ES dus dat zou moeten passen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 14:18

Kirsha schreef:
Daar kan ik me ook weer wat bij voorstellen. Wat is je budget ongeveer?

Hij bestaat wel in maat Shet:
http://www.de-shetlandhoek.nl/a-2778487 ... a-pardoes/

Ik denk alleen dat het inderdaad misschien lastig is om die maat tweedehands te vinden. Moet je net tegenaan lopen denk ik...

Mijn budget is max 30 euro. De shetlander heeft al 3 hoofdstellen allemaal super dingen maar wel in de aanbieding. Ik hou van koopjes :o vandaar dat ik eerst ook alleen maar naar een neusriem zat te kijken.

Of ik moet de moeder van mijn buurmeisje vragen of die een bitloos hoofdstel wil kopen. Maar stel je voor dat bitloos niets word dan zitten we weer met een hoofdstel. Het was ook al een gedoe met het kopen van een zadel voor de pony en uiteindelijk het zadel zelf gekocht. Ik krijg ook al geen vergoeding voor het rijden met mijn buurmeisje terwijl ik altijd voor haar klaar sta om met de pony op pad te gaan (niet dat het erg is ik heb er ook plezier in). Haar moeder heeft al meerdere malen aangegeven dat ze wel iets voor de pony wil kopen of doen maar als het er op aan komt gebeurd er niets. Dus dat is het struikelpunt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:23

Ik heb er een van horse charms volgens mij op dezelfde zin al die van horse beads. Ik ben er wel tevreden over. Zolang je er rustig mee omgaat schuift die eigenlijk niet zo. Wel een beetje maar dan ben je ook te grof met je handen. Je houdt dat toch wel met een sidepull volgens mij dat ze makkelijker schuiven bij te grove bewegingen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:26

Ik heb een kingekruist hoofdstel (zie fotos in mijn profiel) en laatst een sidepull gebrpobeerd. Die laatste beviel helemaal niet!

Je moet gewoon per paard kijken waar je lekker mee kkunt rijden, sturen en remmen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:26

Dat van dat zadel herinner ik me nog ja := Is die laatste neusriem dan niet iets? De simpelste variant daarvan kost 30 euro en kan je gewoon aan je normale hoofdstel vastmaken.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 14:45

Ik ben bij de shetlander niet zo met de touwhoofdstellen. Geen idee waarom maar mijn gevoel zegt dat ze het minder prettig zal vinden. Heb het idee dat ze het met bredere oppervlakken beter doet. Minder geschuif en minder gefrutsel. Zou ik ook een keer kunnen proberen met een halster? Heb begrepen dat een halster vervelend kan zijn dat het gaat schuiven (doen touw halsters/hoofdstellen toch ook?).

Kirsha schreef:
Dat van dat zadel herinner ik me nog ja := Is die laatste neusriem dan niet iets? De simpelste variant daarvan kost 30 euro en kan je gewoon aan je normale hoofdstel vastmaken.

Over welke neusriem heb je het nu? :P Die van horse charms?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:01

Nee, van die link die ik postte :D
Deze:

Halsters zijn leuk om te proberen of de sidepullfunctie enigszins werkt bij je paard, maar als je op regelmatige basis bitloos wil gaan rijden zou ik wel voor een 'echte' optoming gaan. Het schuift inderdaad. Touwhalsters met sidepullfunctie ben ik ook niet weg van, ik heb er hier één maar dat ding schuift al als ik maar naar de teugels kijk :P

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 15:05

Kirsha schreef:
Nee, van die link die ik postte :D
Deze:

Halsters zijn leuk om te proberen of de sidepullfunctie enigszins werkt bij je paard, maar als je op regelmatige basis bitloos wil gaan rijden zou ik wel voor een 'echte' optoming gaan. Het schuift inderdaad. Touwhalsters met sidepullfunctie ben ik ook niet weg van, ik heb er hier één maar dat ding schuift al als ik maar naar de teugels kijk :P

Oh zie net dat je een lading linkjes hebt geplaatst. Ik ga ze even door pluizen.
Vind al die dingen wel duur voor enkel een neusriem. En hoe bevestig je die aan je hoofdstel?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:09

Ze zijn inderdaad niet heel goedkoop. Voor nog veel minder geld ga je ze denk ik niet echt vinden, dan kom je inderdaad bij die touwdingetjes uit. Je maakt je bakstukken vast aan die ringen die eraan zitten, in plaats van aan het bit dus. En dan haal je de gewone neusriem eraf.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 15:11

Kirsha schreef:
Ze zijn inderdaad niet heel goedkoop. Voor nog veel minder geld ga je ze denk ik niet echt vinden, dan kom je inderdaad bij die touwdingetjes uit. Je maakt je bakstukken vast aan die ringen die eraan zitten, in plaats van aan het bit dus. En dan haal je de gewone neusriem eraf.

Misschien dan toch maar een idee voor een verjaardags cadeau (die ik niet eens zelf ga gebruiken :'))
Maar als je de baksteen vastmaakt aan de ringen waar moet je dan de teugels aan doen? Zie dat bij sommige neusriemen maar 1 ring (aan elke kant) aan zit.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:23

De baksteen :')

Ik neem aan dat de teugels aan diezelfde ring moeten. Misschien inderdaad niet de meest handige oplossing.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:24

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 15:25

Kirsha schreef:
De baksteen :')

Ik neem aan dat de teugels aan diezelfde ring moeten. Misschien inderdaad niet de meest handige oplossing.

Ik word poepie flauw van de autocorect op mijn laptop :')
Lijkt me niet handig als de bakstukken aan op de plek zitten van de teugels. Zo veel ruimte is er al niet in de ringetjes. Misschien toch die touw dingen bestellen en als het redelijk lijkt te werken toch maar weer eens proberen bij mijn buurvrouw.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 15:26

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:28

nee dat las ik ook, maar ik dacht dat dit misschien 'stevig genoeg' was om een soort middenweg te zijn. zelf heb ik een sidepull gemaakt van een kapot kaakgekruisd hoofdstel (teugels aan de ringen aan de neus gemaakt - neusriem hoger gedaan - kaakriempjes e.d. die dus kapotwaren eraf gesneden)

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:35

https://www.decathlon.nl/hoofdstel-init ... 97078.html
Heel simpel hoofdstelletje, wel een beetje kinderachtig en niet de beste kwaliteit maar de shet die ik er ooit mee heb gereden deed het hier heel fijn op en kreeg er geen wondjes van of iets. Je kunt er eventueel een bit aan vastmaken als je wilt. Ook erg goedkoop en hij was heeel ruim te verstellen.
Laatst bijgewerkt door Lucy_121 op 18-03-15 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 15:35

veKing schreef:
nee dat las ik ook, maar ik dacht dat dit misschien 'stevig genoeg' was om een soort middenweg te zijn. zelf heb ik een sidepull gemaakt van een kapot kaakgekruisd hoofdstel (teugels aan de ringen aan de neus gemaakt - neusriem hoger gedaan - kaakriempjes e.d. die dus kapotwaren eraf gesneden)

Ik vind het hoofdstel in de link er juist slap uit zien. Zo'n soort hoofdstel valt sowieso af. Kan ik beter gaan voor enkel een neusriem.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 15:39

Lucy_121 schreef:
https://www.decathlon.nl/hoofdstel-init ... 97078.html
Heel simpel hoofdstelletje, wel een beetje kinderachtig en niet de beste kwaliteit maar de shet die ik er ook mee heb gereden deed het hier heel fijn op en kreeg er geen wondjes van of iets. Je kunt er eventueel een bit aan vastmaken als je wilt. Ook erg goedkoop en hij was heeel ruim te verstellen.

Oh die zag ik laatst voorbij komen op bokt ik vond hem al zo leuk! Wat een geweldig schattig hoofdstel <3 Jammer dat hij niet in het rood of beige te krijgen is dan moet er ook maar een blauw dekje bij komen. Ik heb een blauw men setje en rood rij setje. Maar persbeschermers en oornetje heb ik al :') Dat hoofdstel is ook nog betaalbaar. Waar kan ik hem bitloos zien?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:40

Op welke manier kun je die als bitloos hoofdstel gebruiken? Ik zie daar geen ringetjes aan zitten, hoe werkt dat?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 15:46

Kirsha schreef:
Op welke manier kun je die als bitloos hoofdstel gebruiken? Ik zie daar geen ringetjes aan zitten, hoe werkt dat?

Volgens mij zitten er ringetjes bij de neusriem