Zadel verkopen ook als het niet past?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Zadel verkopen ook als het niet past?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 20:39

Bijvoorbeeld: Momenteel heb ik zelf een 16 inch (ruim uitgevallen) zadel te koop staan.
Maar er komen ook veel mensen voorbij die dan dat zadel op een shetlander willen hebben. Na mijn ervaring past een 16 inch zadel over het algemeen niet op een shetlander of je moet echt een grote shet hebben. Natuurlijk mogen ze langs komen om te passen. Maar er zijn ook mensen die het zadel wel gewoon zo willen hebben voor hun shetlander ook zonder te passen. Ik vind dat je zelf moet weten wat je op je pony legt, het is immers niet mijn paard. Als er om mijn mening word gevraagd geef ik wel aan dat het zadel niet past op mijn shetlander van 95 cm. Maar als ze het zadel dan alsnog willen hebben. Zouden jullie het zadel verkopen ook als je niet weet dat het past of gaat passen? Of als je tijdens het zadel passen ziet dat hij niet mooi past maar de eigenaar van het paard wel vind dat hij goed past.

Dit is verder niet advies over wat jullie vinden wat ik moet doen. Maar misschien meer een discussie topic over de vraag wat jullie zouden doen. Zouden jullie zeggen dat hij niet past en hem niet verkopen of gewoon verkopen met de weet dat het paard geen passend zadel gaat dragen?
Laatst bijgewerkt door Gydja op 15-03-15 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Re: Zadel verkopen ook als het niet past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:42

Ik zou het niet verkopen.
Ik heb dit zelf een keer meegemaakt.
Een man die zelf niet reed, wilde zijn net beleerde fries laten berijden door een meisje int dorp, en hij moest er nog even een zadel voor hebben.
We hebben van alles besproken maar ik wist aan de telefoon al dat het niet ging passen :+
Is dus ook niks geworden want ik wilde het de fries en ook vooral het meisje niet aan doen..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:47

Denk eerlijk gezegd dat je er weinig mee opschiet om niet te verkopen. Als jij het niet verkoopt vinden ze wel een ander dat een niet passend zadel verkoopt. Ik weet niet wat ik zou doen eigenlijk. Voor mijn gemoedsrust zou het weinig uit maken wetende dat die mensen toch wel een zadel gaan vinden wat hoogstwaarschijnlijk ook niet past. Dus ik kan niet echt antwoord geven.
Verder zou ik trouwens niet liegen. Als mijn menig is dat het niet goed ligt of past zou ik dat zeggen wat ze daar verder mee doen is dan weer niet aan mij.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:48

Tja, vervelend...

Ik heb in een zelfde situatie gezeten. Ik had een springzadel te koop staan met een wijde boommaat. Er zijn twee mensen geweest om het te passen op hun paard.
De laatste wilde het gewoon hebben, het zadel paste niet mooi, dat heb ik haar ook gezegd. Maar hier werd niet naar geluisterd, ze ging het opvullen (het was opgevuld) en anders ging er een bontje onder.
Maar het zat zo lekker dus ze moest en zou het kopen.

Tja ik heb niet geweigerd toen ze het mij het aankoop bedrag in mijn handen duwde

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:52

Nee, dat doe ik niet. :n Wil er niet persoonlijk voor zorgen dat een dier last krijgt.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:04

Majolen schreef:
Tja, vervelend...

Ik heb in een zelfde situatie gezeten. Ik had een springzadel te koop staan met een wijde boommaat. Er zijn twee mensen geweest om het te passen op hun paard.
De laatste wilde het gewoon hebben, het zadel paste niet mooi, dat heb ik haar ook gezegd. Maar hier werd niet naar geluisterd, ze ging het opvullen (het was opgevuld) en anders ging er een bontje onder.
Maar het zat zo lekker dus ze moest en zou het kopen.

Tja ik heb niet geweigerd toen ze het mij het aankoop bedrag in mijn handen duwde

Mooi dat jij je onderschrift werkelijk naleeft. Moest ik even zeggen :o .

Ikzelf zou wel met klem zeggen dat het zadel niet past of ooit zal gaan passen. Echter, als mensen dan alsnog het zadel willen kopen, dan is het zadel verkocht. voor een prijs die ik accepteer uiteraard, als ze lager gaan bieden dan ik vraag dan is t alsnog nee natuurlijk :+ .
En ik vind Majolen's onderschrift een hele duidelijke uitleg waarom ik het zadel dan toch zou verkopen :j

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:10

Ik zou het wel gewoon doen. Het is natuurlijk erg vervelend voor de pony als hij daardoor last krijgt van zijn rug, maar als je het zadel niet wilt verkopen met de reden dat het niet gaat passen schiet je daar denk ik niets mee op, ze gaan opzoek naar een ander zadel en kopen die terwijl het niet past. Als ze zouden vragen wat ik ervan zou vinden zeg ik eerlijk wat ik denk, maar als het die mensen niet tegenhoud om het zadel te kopen dan kopen ze het maar gewoon.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:47

@Zwartvosje, hahaha
mooi he ;)

Uiteindelijk beslissen ze zelf, kopen ze het niet bij jouw dan wel bij een ander. Zoals Tigra_ ook al zei :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:02

"Omdat ze het anders bij een ander gaan halen" is geen reden om het zadel te verkopen. Je hebt je eigen verantwoordelijkheid en je wilt niet dat een andere pony met pijn loopt door een niet passend zadel. Dan verkoop je het niet aan die mensen. Dan neem jij in ieder geval je verantwoordelijkheid.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:06

Jetta schreef:
"Omdat ze het anders bij een ander gaan halen" is geen reden om het zadel te verkopen. Je hebt je eigen verantwoordelijkheid en je wilt niet dat een andere pony met pijn loopt door een niet passend zadel. Dan verkoop je het niet aan die mensen. Dan neem jij in ieder geval je verantwoordelijkheid.

Dit dus :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:13

Dan zou je nooit spullen kunnen verkopen. Wie zegt dat de deken wel past? Of het bit? Het is de verantwoordelijkheid van de koper om na te denken en niet van mij om na te gaan of het daadwerkelijk past. Ik ben eerlijk in de gegevens van het product, de rest mag de koper doen.
Wellicht hard, maar was al lang blij dat ik na zoveel onzin biedingen eindelijk mijn zadel had verkocht (zonder te passen op de post gedaan).

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:15

@Jetta: Mijn inziens neem ik mijn verantwoordelijkheid door aan te geven dat het zadel niet zal passen en dat dit zeer kwalijk kan zijn voor de rug van de pony/het paard.
Dat mensen daar vervolgens niets mee doen, is niet aan mij. Ik wil mijn zadel op zo'n moment gewoon verkopen, als er dan mensen zijn die het willen kopen, is de deal wat mij betreft rond. Ik ben immers niet verantwoordelijk voor die pony/dat paard.

Zou het andersom zijn, dat ik een paard wil verkopen en evt. kopers willen er een niet passend zadel op leggen of het paard op een naar mijn idee paardonvriendelijke manier willen houden, dan zou ik de verkoop waarschijnlijk weigeren en op zoek gaan naar een andere koper. (ik zeg expres paardonvriendelijk, want niemand zal het exact doen zoals ik zou willen. Eisen dat een paard op een nieuw adres bijvoorbeeld het jaar rond dag en nacht buiten staat, omdat ik dat het ideaalst vind, vind ik dan ook een oneerlijke eis).

Waarom dan 'ineens' wel? Omdat het op dat moment nog mijn paard is waar ík verantwoordelijk voor ben.

EDIT: Typefouten en
Wat Magda zegt. Het is net als bij het kopen/verkopen van een paard. Verkoper heeft de plicht om juist voor te lichten. Koper heeft onderzoeksplicht.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:23

magda_90 schreef:
Dan zou je nooit spullen kunnen verkopen. Wie zegt dat de deken wel past? Of het bit?

Maar een niet passend zadel kan toch veel meer schade aanrichten als een niet passende deken? Bij een deken staat (in principe) een maat vermeld, kan iets groter of kleiner vallen maar dat verschilt niet zo veel, dus daar zal het paard niet zo snel last vam hebben. Een niet passend zadel vernielt de rug van je paard. Waarom zou je daar aan mee willen werken?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:27

Omdat ik een product niet voor niets te koop heb staan en de koper een onderzoeksplicht heeft. Hard, maar ik ga niet bij ieder product na of het daadwerkelijk zou kunnen passen.
Daarbij, in mijn geval, vind ik zadels passen een vak apart dus wat heb ik er überhaupt over te zeggen, ik laat niet voor niets een zadelmaker komen ipv zelf te puzzelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:37

Ik zou als privelersoon niet eens vragen waarvoor ze het willen hebben, niet mijn zaak. Het is anders als je het professioneel aan biedt.

Als ik om een mening gevraagd wordt dan ben ik eerlijk. Zou niet liegen dat het past als dat niet zo is.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-03-15 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:40

als mensen om mijn advies en mening vragen dan zal ik die geven, maar als ze gewoon een bedrag bieden, komen halen en verder niets dan bemoei ik me daar ook niet mee.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:01

Ik vind het ook de verantwoordelijkheid van de koper. Mochten ze nou komen passen en het zadel blijkt zo op het oog al totaal niet goed te liggen, dan zou ik ze dat eerlijk melden. Als ze het zadel dan alsnog graag willen hebben, prima. Als ik het ze niet verkoop halen ze ergens anders wel weer een zadel vandaan. ;) Overigens kan je bij een ruitersportwinkel ook gewoon een zadel kopen zonder te passen of wat dan ook, moet dat dan ook maar afgeschaft worden?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:07

Jetta schreef:

vind ik niet.
Iemand anders zijn dieren zijn niet mijn verantwoordelijkheid... Het is aan iedereen die dieren houdt zelf om zich te informeren en te zorgen dat ze hun dieren goed verzorgen.
en daarnaast is het zoals het spreekwoord zegt: 'Wat baten kaars en bril, als de uil niet zien wil'

ik las ook de opmerking over dat er in een deken een maat vermeld staat... op een zadel toch ook? ik kan bv. blind een wintec kopen omdat ik er van elk model al een gehad heb en perfect weet welke kleur kopijzer welk van mijn paarden past. In mijn geval hoeft de verkoper er zich totaal niet mee te moeien of dit nu wel gaat passen of niet voor mijn paard. En omgekeerd verwacht ik van een koper van mijn wintec dat die zichzelf informeert over de maatvoering van wintec (uitvoerig te vinden op allerlei sites btw).

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 08:46

Leuk om al die verschillende meningen te horen!

Ik vind zelf ook dat de koper zelf moet weten wat voor zadel ze op hun paard willen leggen. Als ze om mijn mening vragen dan geef ik die maar als ze hem dan nog willen hebben dan verkoop ik gewoon het zadel. Hun dieren zijn niet mijn verantwoordelijkheid.

Vind ook niet dat je een zadel kan vergelijken met een deken. Als je een deken een maat te groot op een paard legt geeft dat minder en over het algemeen zelfs geen schade dan een niet passend zadel.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 08:58

kynshiri schreef:
Jetta schreef:

vind ik niet.
Iemand anders zijn dieren zijn niet mijn verantwoordelijkheid... Het is aan iedereen die dieren houdt zelf om zich te informeren en te zorgen dat ze hun dieren goed verzorgen.
en daarnaast is het zoals het spreekwoord zegt: 'Wat baten kaars en bril, als de uil niet zien wil'

ik las ook de opmerking over dat er in een deken een maat vermeld staat... op een zadel toch ook? ik kan bv. blind een wintec kopen omdat ik er van elk model al een gehad heb en perfect weet welke kleur kopijzer welk van mijn paarden past. In mijn geval hoeft de verkoper er zich totaal niet mee te moeien of dit nu wel gaat passen of niet voor mijn paard. En omgekeerd verwacht ik van een koper van mijn wintec dat die zichzelf informeert over de maatvoering van wintec (uitvoerig te vinden op allerlei sites btw).

Zo is dat. Ik heb mijn verkochte zadels in een doos gestopt en opgestuurd, over pasvorm hebben we het niet eens gehad. Zelf heb ik ook meer zadels gekocht zonder het eerst te passen dan andersom. Ik ga er eigenlijk van uit dat je de maten van je paard weet en zo niet dit door iemand met verstand laat bekijken ipv je door iemand via de computer te laten adviseren

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:04

maar met een breedte en lengte die klopt hoef je toch nog geen passend zadel te hebben?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:13

Er zijn nu 2 zadelmakers bij mijn paard geweest die mij met een NIET passend zadel lieten rijden onder het mom dat het pastte.

Als die er al langs zitten, en zadelmaker een vak apart is, dan vind ik het nogal bijzonder dat er een aantal reageerders zijn die dan precies weten of een zadel precies past ja of nee.. dat heeft niet alleen met een boommaat te maken.

Ik zou me er niet mee bemoeien en het ze zelf laten passen. Eigen verantwoordelijkheid hoor.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:25

lailapri schreef:
maar met een breedte en lengte die klopt hoef je toch nog geen passend zadel te hebben?

neen en dat is het risico dat je neemt met online te kopen... ik heb zo ook al eens een wintec gekocht voor een nieuw paard en gedacht 'we zien wel'.
Bleek dat paard een iets te holle rug te hebben voor een wintec en dus stond het zadel 2 dagen later al terug op kapaza. Gewoon voor dezelfde prijs terug verkocht overigens :P

Ik koop trouwens ook veel kleding online en heb voor mezelf ook wel al eens voorgehad dat een schoen veel kleiner uitvalt dan ik voorzien had. Passen, ach jammer nou en verder zoeken...

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:36

Mochten kopers langskomen om te passen en ik dénk dat het niet goed ligt, zou ik dat wel aangeven ja. Maar, ik ben geen zadelmaker, ik heb er geen verstand van. Ik kan ze dus ook moeilijk dwingen het niet mee te nemen omdat ik meen dat iets niet goed past (terwijl ik daar dus eigenlijk geen verstand van heb). Natuurlijk, als een zadel heel slecht ligt zie ik dat wel, maar als het zadel een beetje slecht ligt, dan zie ik dat niet.
Dus als zij het zadel willen meenemen voor mijn prijs, tja, dan ga ik dat niet weigeren.

Het is wel zo, dat ik daar inderdaad niet over ga liegen. Denk ik dat het past of denk ik dat het niet past, dat zal ik eerlijk zeggen. Als ik iemand aan de telefoon heb die mijn zadel wil overnemen terwijl hij het op een heel ander type paard wil leggen, dan zal ik wel mijn bedenkingen uiten. Maar ook over de telefoon kan ik niet zien of iets past en dan vind ik het de verantwoordelijkheid van de koper om daar zelf iets mee te doen.

Nogmaals, ik ga niet liegen, maar als iemand ondanks afraden mijn zadel wil hebben voor mijn prijs, nee, dan weiger ik niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:37

Ik zou niet eens vragen voor wat voor paard ze het nodig hebben en gewoon verkopen. Is hun eigen verantwoordelijkheid.

Vragen ze mijn mening, zal ik eerlijk zijn. Willen ze het zadel alsnog kopen? Prima.