Beweging bij de lepel: zadelboom gebroken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Beweging bij de lepel: zadelboom gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 15:01

Ik was even op mijn zadel aan het studeren en deed even een check of de boom gebroken zou zijn.

Bij de "normale" check viel me niks op (voorkant tegen je aan en lepel naar je toe trekken), ik kan echter wel de lepel een beetje "twisten". Ik weet eigenlijk niet of dat hoort te kunnen of dat het nu gebroken kan zijn -O-

Het betreft een Passier dressuurzadel (Grand Gilbert) van wel een aantal jaar oud.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

melissapupa

Re: Beweging bij de lepel: zadelboom gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:04

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:04

Zet het zadel tussen je knieeen (alsof je erop zit) en kijk of je jr knieën naar elkaar kunt drukken

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 15:08

LadyMadonna schreef:
Zet het zadel tussen je knieeen (alsof je erop zit) en kijk of je jr knieën naar elkaar kunt drukken

Yep... -O-

*pieeeep* (heel lelijk woord)

Net eind vorig jaar tweedehands via zadelmaker gekocht. Heb voorlopig geen geld voor wat anders.
Ik baal heel erg. Ga maar eens bewijzen dat het al gebroken was ;(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:10

waarschijnlijk is er dan een zijde gebroken.Je moet eens vragen of het te repareren is.Hangt van het materiaal van de boom af.Hout of ijzer,kunststof.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 15:14

Pfff nou dat hoop ik dan maar... Maar baal heel erg...

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:01

Balen zeg!
Heb je geen garantie erop ofzo?
Sommige zadelmakers geven ook een half jaar of een jaar garantie o peen 2e hands zadel.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 21:10

Het zadel wordt nagekeken, ik hoop dat ie er netjes mee omgaat... "Dat is niet bij mij gebeurt dan" Nou, bij mij ook niet, heb er nauwlijks mee gereden want t paard is elke keer niet ok. Van dat zadel waarschijnlijk -o-

Maar dat is lastig te bewijzen natuurlijk, voor beide partijen dus als het idd zo is dan hoop ik dat er idd garantie op zit of dat we er netjes uit kunnen komen...

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:12

WowAmigo schreef:
LadyMadonna schreef:

Yep... -O-

*pieeeep* (heel lelijk woord)

Net eind vorig jaar tweedehands via zadelmaker gekocht. Heb voorlopig geen geld voor wat anders.
Ik baal heel erg. Ga maar eens bewijzen dat het al gebroken was ;(

je kan de boom lassen :+ en daar kun je dan weer mee rijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:13

Niet direct in paniek raken de grand gilbert is ook met flexibele lederboom op de markt gebracht.
Die kun je vrij ver buigen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 21:28

Oh haha dat zou wat zijn. Maar ik kan m echt vrij ver naar elkaar toe knijpen tussen mn knieen. Nou ja hij wordt in ieder geval netjes nagekeken dat vind ik wel top. We zullen het horen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:31

Dan zal het waarschijnlijk de leren boom zijn, die zijn in feite semi-boomloos.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 21:50

Noh daar heb ik nog nooit van gehoord! Ehh is dat gunstig? :+

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:01

WowAmigo schreef:
Noh daar heb ik nog nooit van gehoord! Ehh is dat gunstig? :+

Ja daardoor past het op zowel elk paard op uitzonderingen na

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:08

Lijkt mij dan als het zo flexibel is dat dat juist meer druk geeft bij elke pas lichtrijden?
Maar sowieso goed dat je het zadel na laat kijken, wie weet zit er een flexibele boom in en is er niks aan de hand (had de zadelmaker dat dan niet als zodanig moeten herkennen?) Maar wellicht is er ook wel iets beschadigd, ik zou het zeker willen weten.

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:25

Naranga schreef:
Lijkt mij dan als het zo flexibel is dat dat juist meer druk geeft bij elke pas lichtrijden?
Maar sowieso goed dat je het zadel na laat kijken, wie weet zit er een flexibele boom in en is er niks aan de hand (had de zadelmaker dat dan niet als zodanig moeten herkennen?) Maar wellicht is er ook wel iets beschadigd, ik zou het zeker willen weten.

De kussens verdelen druk. Dus als het goed is is dit niet het geval.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 22:27

Nou ja, ik ga er vanuit dat ze het idd kunnen herkennen, maar heb vandaag pas gebeld en door de telefoon is het lastig kijken natuurlijk. Idd wil het wel even zeker weten!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 08:16

Ik kan anders wel even kijken of ik een filmpje kan maken. Ben onderhand wel erg benieuwd!

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:18

Ik dacht vorig jaar ook van een Passier (weet niet meer welk model) dat de boom gebroken was door de hoeveelheid beweging die erin zat. Open gemaakt en helemaal prima. Om het zeker te weten zal je hem op moeten (laten) maken. En vooral niet laten lassen mocht hij wel gebroken zijn!!

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:22

Dapnik schreef:
Ik dacht vorig jaar ook van een Passier (weet niet meer welk model) dat de boom gebroken was door de hoeveelheid beweging die erin zat. Open gemaakt en helemaal prima. Om het zeker te weten zal je hem op moeten (laten) maken. En vooral niet laten lassen mocht hij wel gebroken zijn!!

idd niet lassen als je het niet zeker weet !

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 19:40

Wat gaat er mis als je het laat lassen? Ik ga toch even kijken of ik n filmpje kan plaatsen!

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:48

Ik dacht een tijdje geleden ook dat mijn zadelboom gebroken was, toen het zadel open lag, bleek dat de popnagels aan de voorkant waren los gegaan en de boom keurig was. Nieuwe popnagels erin en klaar was het zadel weer. Het kan dus ook nog meevallen......

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 20:50

Ja daar had de zadelmeneer het inderdaad ook over. Hij beweegt wel symmetrisch zeg maar, dus ik hoop daarop! Voor die flexibele boom denk ik haast dat er teveel beweging in zit.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:07

myandalusier schreef:
Dapnik schreef:

idd niet lassen als je het niet zeker weet !

Nee gewoon nooit lassen. :( Zadelbomen zijn gemaakt om minimaal mee te bewegen, door dingen vast te lassen gaat dit niet meer. Door een blok metaal in het zadel te plaatsen wordt hij zwaarder en ook de balans is ver te zoeken. Daarnaast gaan ze vaak hierdoor op een andere plaats stuk. Gebroken bomen zijn meestal enkeltje vuilnis tenzij het van een duurder merk is, dan is het het misschien nog waard om er een nieuwe boom in te laten plaatsen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 17:42

Vandaag mijn zadel langsgebracht, was inderdaad niet goed, hij gaat terug naar de leverancier, heb dus goede hoop dat ik er niet mee blijf zitten zeg maar *\o/*