bitloos met een groter/steviger paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

bitloos met een groter/steviger paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 17:40

Heyhoi bokkers,

Ik heb nu al met een aantal mensen een discussie gehad over of het nou wel of niet mogelijk/veverantwoord is om een groter/steviger paard (denk aan belg, shire, clydesdale, percheron) bitloos te rijden.

Wat denken jullie? (ik weet dat de eerste reactie "ligt aan het paard" voor de hand ligt, maar probeer daaromheen te denken).

De reden dat ik erover na begon te denken is dat de meeste bredere/grotere paarden sneller bitten in hebben die eerder op martelwerktuigen lijken, bijvoorbeeld als ze voor de kar staan. Dit zie je bij een kwpner oid niet zo snel. Is het echt algemeen aangenomen dat zo'n paarden een (scherper) bit nodig hebben?

meganx

Re: bitloos met een groter/steviger paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:43

Ja hoor. Heb het al gezien !
Was een belg die ingereden werd bitloos.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:44

En waarom zou dat niet verantwoordelijk zijn?
Als je paard gaat, gaat hij toch wel.
Of hij nu 5 kilo ijzer in zijn mond heeft hangen of niks. Of hij nou 500 kilo weegt of 1200. Maakt geen verschil.
De opvoeding en manier van trainen, dat maakt verschil.
Laatst bijgewerkt door Kermis op 13-03-15 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:45

Heb een paar jaar een trekpaard gereden die in het begin alleen met stang en strakke pelham te rijden was, maar door gewoon te oefenen met op het been te rijden en niet de hand heb ik haar in etappes, eerst de pelham losser en later de stang eruit en een dubbelgebroken bitje kunnen krijgen, denk dat als ik er alleen op had gereden dat de stap naar bitloos ookwel maakt had kunnen wordenm al weet ik niet of ik dat op buitenrit ook gedurfd zou hebben, als ze gaan, dan valt er niets tegen te houden anders, maar in de bak zou ik het gewoon doen :-)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 17:47

Kermis, dat moet je niet aan mij vragen. Ik ben namelijk ook van mening dat het wel kan, maar ik zou graag meer meningen horen.

Miepie, dan blijft het natuurlijk nog de vraag of er met bit wél nog iets te bereiken valt qua stoppen. Als ze gaan, gaan ze, zoals kermis zelf al zegt.
Laatst bijgewerkt door Nala op 13-03-15 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:48

MorganeR schreef:
De reden dat ik erover na begon te denken is dat de meeste bredere/grotere paarden sneller bitten in hebben die eerder op martelwerktuigen lijken, bijvoorbeeld als ze voor de kar staan. Dit zie je bij een kwpner oid niet zo snel. Is het echt algemeen aangenomen dat zo'n paarden een (scherper) bit nodig hebben?

Punt is dat het zulke paarden van oudsher alleen voor de kar gebruikt werden, en dat dat vaak met een scherper bit gebeurd (al dan niet terecht). Hierdoor is het heel erg moeilijk, zo niet onmogelijk, om een 'gewoon' bit te vinden in de juiste maat. Zie bijvoorbeeld het topic van KoudbloedKim [HAR] Pfff, bestaan ze überhaupt? Dubbelgebr. trens 20,5 á 21cm!

Deze paarden kunnen volgens mij even makkelijk met een simpel bitje, of bitloos, gereden worden dan elk ander paard. Alleen zijn die (bijna) niet te vinden, door de afwijkende maat. Hierdoor blijven veel mensen hangen bij de 'standaard' men bitten die wel redelijk makkelijk in grotere maat te krijgen zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-03-15 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 17:49

Bitloos lijkt me niet zo moeilijk te vinden (denkend aan touwhalster, die kun je sowieso zo groot maken als je zelf wilt).

Maar dat topic had ik inderdaad ook al gezien, lijkt me knap lastig zo.

Ik denk eraan later ook een steviger paard te kopen maar mijn gedachte was "als ik er alleen met zo'n circus in de mond op kan stappen, dan laat maar"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:51

MorganeR schreef:
Bitloos lijkt me niet zo moeilijk te vinden (denkend aan touwhalster, die kun je sowieso zo groot maken als je zelf wilt)

Touwhalster wel inderdaad :j Maar dat je niet direct van een stang naar een touwhalster wil gaan kan ik me ook wel indenken, en de tussenstappen (hackamore, sidepull bijvoorbeeld) zijn een stuk lastiger te vinden.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:51

MorganeR schreef:
Kermis, dat moet je niet aan mij vragen. Ik ben namelijk ook van mening dat het wel kan, maar ik zou graag meer meningen horen.

Miepie, dan blijft het natuurlijk nog de vraag of er met bit wél nog iets te bereiken valt qua stoppen. Als ze gaan, gaan ze, zoals kermis zelf al zegt.

Maar wat maakt het uit wat anderen vinden ? Je moet lekker doen wat voor jou goed voelt.
Ik ben vorige week nog met mijn vriendin die een Norriker heeft naar het strand geweest. Paard heeft verleden in Oostenrijk als bomensleper. Was hij te lui voor :') nu word hij lekker recreatief bitloos gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:52

MorganeR schreef:
Bitloos lijkt me niet zo moeilijk te vinden (denkend aan touwhalster, die kun je sowieso zo groot maken als je zelf wilt).

Maar dat topic had ik inderdaad ook al gezien, lijkt me knap lastig zo.

Ik denk eraan later ook een steviger paard te kopen maar mijn gedachte was "als ik er alleen met zo'n circus in de mond op kan stappen, dan laat maar"

Zie nu je toevoegingen :)

Ik denk dat het zeker wel kan zonder circus, maar dat je dan duurder (want op maat gemaakt) zal uitkomen bij sommige artikelen :j

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:52

Als je op biothane zoekt, kan je nogwel adresjes vinden die ze voor je op maat maken ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 17:54

Kermis, ik vind het gewoon interessant om te horen wat andere mensen over zulke dingen denken. de reacties hier worden niet bepalend voor wat ik doe of laat, zo was het niet bedoeld.

Blijheid, ik denk dat je dat ook niet overleefd, arm paard weet niet wat ie moet met dat nieuwe ding om zn hoofd en snapt de hulpen niet.

Het is ook nog lang niet zover, wie weet is er tegen die tijd weer veel veranderd haha.

Ik vind het alleen zo jammer dat de meeste trekpaarden aangezien worden voor brute powermachines.
Laatst bijgewerkt door Nala op 13-03-15 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:56

Kermis schreef:
En waarom zou dat niet verantwoordelijk zijn?
Als je paard gaat, gaat hij toch wel.
Of hij nu 5 kilo ijzer in zijn mond heeft hangen of niks. Of hij nou 500 kilo weegt of 1200. Maakt geen verschil.
De opvoeding en manier van trainen, dat maakt verschil.

Mee eens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:57

Het is dat mijn [ras] niet goed genoeg te remmen en sturen is met een bitloos hoofdstel, anders had daar mijn voorkeur gelegen. :j

Ik ben van mening dat elk paard met een ongeveer even gevoelige mond wordt geboren, over dat nou een Volbloed Arabier is, een Shetlander of een Shire of Belg.
Ze trekken zich alleen niet allemaal evenveel aan van de druk erop.
Zo zijn er vast wel een aantal Arabiertjes die met een scherp bit gereden moeten worden en ook genoeg Trekpaarden die bitloos gereden kunnen worden.

Zelf heb ik vanalles uitgeprobeerd en ben blijven hangen bij een dubbelgebroken trensje. :j

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:59

is eigenlijk gewoon precies hetzelfde als met een normaal paard!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 18:00

Ja dat heb ik inderdaad ook vaak gehoord, dat je bij een steviger paard eerder als een vliegje op de rug bent dan iemand die iets te zeggen heeft.

Ik ben sowieso van plan het paard dan de eerste paar keren (in) te laten rijden door iemand die jaren ervaring heeft met bitloos, omdat ik die ervaring absoluut nog niet genoeg heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:03

MorganeR schreef:
Ja dat heb ik inderdaad ook vaak gehoord, dat je bij een steviger paard eerder als een vliegje op de rug bent dan iemand die iets te zeggen heeft.
Dat is niet waar hoor... tenminste niet in grotere mate dan bij elk ander gemiddeld paard. :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 18:06

Oh, dat maakte ik net op uit je post over minder goed/snel reageren op druk.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:09

Qua gevoeligheid , in de basis , mept een belg [met staart] net zo hard een vlieg weg als een welsh.
Voor de belg is die vlieg net zo irritant.
Ik denk dat het meer het aspect is van hoe mensen tegen het paard aankijken.
Genoeg shetjes die ''verpest'' zijn met ;ach wat lief... of fjorden die behandeld worden als luie , eigen zin doordrijvende, tandjes die niet te houden zijn...
Helaas betrap ik mijzelf er ook op , maar hoe het paard omgaat met mensen is , zoals het paard het van de mensen leert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:10

Ik heb zelf deze geprobeerd.
http://www.equixantosbarefoot.nl/a-2706 ... -en-paard/
(zeer slechte kwaliteit voor die prijs trouwens)
Ze reageerde wel, maar ik moest echt onwijs veel druk zetten.

Ook nog een ander, volgens mij kaak of kingekruisd hoofdstel, maar die werkte helemaal niet.
En een touwhalster, dat werkte nog het beste, maar was voor buiten net niet scherp genoeg.

Maar dat heb je bij sommige Arabieren of Bloedpaardjes ook, dus het zegt op zich niks over de grootte van het paard. :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:14

Natuurlijk kan dat! Het zijn gewoon normale paarden. Ik rijd ook bitloos met mijn shire. Hiervoor, bij de vorige eigenaar, werd hij altijd met bit gereden. De overstap naar bitloos ging perfect, nooit enig verschil gemerkt. Ik rijd hem met een sidepull, zowel dressuurmatig als buiten. Bitten worden gruwelijk overschat. Mijn jonge shire wordt 100% zeker ook bitloos beleerd.

Afbeelding
Hier op picknick :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 18:14

Ja dat klopt zeker Nammie. Ik hielp vroeger op een stal met een Belgisch trekpaard en mocht hem naar binnen halen. Alles ging perfect en hij was de braafste van ze allemaal, maar ik kreeg toch wat over me heen. Dat ik getikt was om hem zonder zweep en hengsteketting uit de wei te halen want hij was zo sterk en kon anders niet normaal doen en en en... Ik snapte het echt niet, ja okay hij maakte een keer een grote pas omdat hij schrok van een auto, maar een korte "eh!" was genoeg, ik hoefde niet eens aan het touw te komen.

Misschien wordt hetzelfde meteen aangenomen als het rrijden/mennen betreft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:15

VogeltjeM, mag ik vragen waar je je hoofdstel weg hebt? :))

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 18:15

Hihi wat een leuke foto VogeltjeM! En mooi om te horen dat het zo goed ging.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:20

FRA heeft een aantal mooie bitloze hoofdstellen op (gigantische) shiremaat :D bij de mijne moesten er gaatjes bijgeprikt worden omdat ie te groot was :')

Mijne is de FRA pariba :)
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 13-03-15 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt