Ik ben ondertussen ten einde raad.. ik hoop dat jullie nog ideetjes voor me hebben.
Ik zal proberen om mijn probleem zo kort mogelijk te beschrijven.
Ik heb een 6 jarig paard en hij is erg stijf. Alsof hij 40 is ipv 6. Ook met nageven had hij moeite, pas na 3 kwartier kwam hij een beetje los. Daarnaast loopt hij erg kort het eerste halfuur/3 kwartier. Met longeren erger dan tijdens het rijden?? Maar dat terzijde. Uiteindelijk werd de stijfheid zo erg dat hij niet meer in galop kon komen. (Voornamelijk met longeren, met rijden bleef hij het proberen) Dierenarts erbij, die dacht dat het om rugproblemen ging. Ostheopaat vervolgens erbij en zij schrok ervan hoe erg hij vast zat, vooral zijn leeftijd. Ze kon hem redelijk los werken, maar belangrijker was: Hoe komt hij hieraan? De dierenarts en de ostheopaat hadden beiden naar het zadel gekeken. Ze vonden dat het zadel goed lag voor zover hun er kennis van hebben. Na de ostheopaat ging het erg goed, hij was erg soepel maar langzaamaan ging hij weer vastzitten.. snap er niks van.. De zadelmaker ( Godfried Broekman van de verlichte zit) was 3 maanden geleden nog geweest en het zadel ligt gewoon goed. Ik heb ook nog mijn eigen trainingsmethode kritisch onder de loep genomen, maar ik ben een erge tegenstander van zagen, trekken en ander soort dwang dus ik kan niet geloven dat hij door mijn rijden vast gaat zitten..
Godfried was eergister toevallig op stal, dus ik heb mijn zadel voor de zekerheid weer na laten kijken. Op een beetje opvullen na lag hij goed. Verder had hij het idee om, na mijn problemen aangehoord te hebben de singelstoten naar voren te verplaatsen als een soort voorsingel. Volgens hem zou het kunnen dat het zadel naar voren schuift tijdens het rijden (ondanks dat hij niet rondgeribt is), waardoor de schouder bekneld en de bloedcirculatie op de rugspieren niet goed is (hij heeft namelijk) ook wat bobbeltjes op zijn rug). Het is me zelf nooit opgevallen dat het zadel na het rijden naar voren schoof. Vandaag tijdens het rijden gekeken en inderdaad ondanks de voorsingel lag het zadel een beetje op de schouder... al kon hij vandaag wel beter inbuigen dan normaal.
Mijn vraag is, kan het (licht) naar voren schuiven van het zadel de oorzaak zijn van al mijn problemen? Of kan er verder nog een ander oorzaak zijn? En is er verder nog een oplossing van het licht naar voren schuiven van het zadel? Kan bijvoorbeeld een bananensingel in combinatie gebruikt worden met een voorsingel? Ik weet het echt niet meer..
Hopelijk hebben jullie nog ideetjes voor me. En natuurlijk bedankt voor het lezen
!