ten einde raad..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charmie4

ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 21:46

Hoi allemaal!

Ik ben ondertussen ten einde raad.. ik hoop dat jullie nog ideetjes voor me hebben.

Ik zal proberen om mijn probleem zo kort mogelijk te beschrijven.
Ik heb een 6 jarig paard en hij is erg stijf. Alsof hij 40 is ipv 6. Ook met nageven had hij moeite, pas na 3 kwartier kwam hij een beetje los. Daarnaast loopt hij erg kort het eerste halfuur/3 kwartier. Met longeren erger dan tijdens het rijden?? Maar dat terzijde. Uiteindelijk werd de stijfheid zo erg dat hij niet meer in galop kon komen. (Voornamelijk met longeren, met rijden bleef hij het proberen) Dierenarts erbij, die dacht dat het om rugproblemen ging. Ostheopaat vervolgens erbij en zij schrok ervan hoe erg hij vast zat, vooral zijn leeftijd. Ze kon hem redelijk los werken, maar belangrijker was: Hoe komt hij hieraan? De dierenarts en de ostheopaat hadden beiden naar het zadel gekeken. Ze vonden dat het zadel goed lag voor zover hun er kennis van hebben. Na de ostheopaat ging het erg goed, hij was erg soepel maar langzaamaan ging hij weer vastzitten.. snap er niks van.. De zadelmaker ( Godfried Broekman van de verlichte zit) was 3 maanden geleden nog geweest en het zadel ligt gewoon goed. Ik heb ook nog mijn eigen trainingsmethode kritisch onder de loep genomen, maar ik ben een erge tegenstander van zagen, trekken en ander soort dwang dus ik kan niet geloven dat hij door mijn rijden vast gaat zitten..

Godfried was eergister toevallig op stal, dus ik heb mijn zadel voor de zekerheid weer na laten kijken. Op een beetje opvullen na lag hij goed. Verder had hij het idee om, na mijn problemen aangehoord te hebben de singelstoten naar voren te verplaatsen als een soort voorsingel. Volgens hem zou het kunnen dat het zadel naar voren schuift tijdens het rijden (ondanks dat hij niet rondgeribt is), waardoor de schouder bekneld en de bloedcirculatie op de rugspieren niet goed is (hij heeft namelijk) ook wat bobbeltjes op zijn rug). Het is me zelf nooit opgevallen dat het zadel na het rijden naar voren schoof. Vandaag tijdens het rijden gekeken en inderdaad ondanks de voorsingel lag het zadel een beetje op de schouder... al kon hij vandaag wel beter inbuigen dan normaal.

Mijn vraag is, kan het (licht) naar voren schuiven van het zadel de oorzaak zijn van al mijn problemen? Of kan er verder nog een ander oorzaak zijn? En is er verder nog een oplossing van het licht naar voren schuiven van het zadel? Kan bijvoorbeeld een bananensingel in combinatie gebruikt worden met een voorsingel? Ik weet het echt niet meer..

Hopelijk hebben jullie nog ideetjes voor me. En natuurlijk bedankt voor het lezen :)!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:10

Het zadel zou de oorzaak kunnen zijn. Let wel ik zeg kunnen.
Als het zadel pijn veroorzaakt zal het paard zijn spieren spannen om dit op te vangen. Daar wordt hij stijf van. Dit kan zelfs zover gaan dat hij kreupel wordt.
Het is lastig want je kunt niet een poos lang zonder zadel en de effecten duren wel even omdat het paard nieuwe pijn verwacht, ook bij een ander zadel.
Ik denk, eerst nogmaals osteopaat, masseur of fysio, dan weekje niks. Dan proberen met ander zadel.. Maar ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:15

Ja dat kan zeker. Hij gaat dan op allerlei manieren compenseren, waardoor veel vast kan gaan zitten. Maar is er ook bloed getrokken?

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:19

Hoiik denk indd ook aan bloedonderzoek, aan ernstige verzuring of spierbevangenheid.dat zou ik eerst willen weten voor ik aan fysio osteo of zadelmaker dacht. Succes er mee groetjes deess

mrie

Re: ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:43

Spierbevangenheid is het niet, dan zou hij geen stap meer zetten

Charmie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 22:55

Als het spierbevangenheid zou kunnen zijn, dan zou de dierenarts daar denk ik wel mee gekomen moeten zijn? Die is namelijk als eerst gekomen..

Charmie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 22:56

Bloed heb ik (nog) niet getrokken nee..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:04

mrie schreef:
Spierbevangenheid is het niet, dan zou hij geen stap meer zetten

Dat is dan de zwaarste gradatie.
Je hebt ook dat een paard "alleen maar" zeer stijf is en zeer kort loopt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:58

Ik zou ook bloed laten trekken maar daarnaast je trainingsmethode eens goed bekijken. Enkel het feit dat je niet trekt en zaagt zegt niets over of je je paard lichamelijk wel correct aan het ontwikkelen bent. Er zijn zat paarden waar nooit echt iets van gevraagd wordt, die altijd vriendelijk gereden worden maar die toch van voor tot achter vastzitten omdat ze zichzelf een totaal verkeerde houding hebben aangeleerd.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:18

Google eens op PSSM / EPSM...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:36

Heb je toevallig een foto van het paard van opzij? :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:41

Hebb je filmpje van hoe je hem rijdt? Ook zonder trekken en zagen kunnen ze nog goed vastlopen.

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:53

Misschien kun je zijn rantsoen ook eens onder de loep nemen? Mijn paard liep op een gegeven moment ook erg kort en was ontzettend stijf. Van alles onderzocht en aan behandelingen laten uitvoeren. Effect was telkens van korte duur. Met behulp van een homeopaat erachter gekomen dat ze redelijk gevoelig is voor suikers. Omdat ik haar op dat moment hoog in training had staan, voerde ik eea bij (slobber, voor haar verkeerd krachtvoer, maar ook wortels e.d.) waar veel suiker en zetmeel in zat. Zij kan hier niet goed mee omgaan en de afvalstoffen bleven zich opstapelen in haar spieren. Ze was niet spierbevangen, maar 'gewoon' erg stijf. Nadien uiteraard gelijk ander voerbeleid toegepast en hiep hiep hoera: nergens meer last van!!
Ik heb dit sindsdien (want dan gaat het natuurlijk opvallen...) meer gezien bij paarden. Het heeft bij mij in elk geval alles uitgemaakt. Nu is het opstappen en wegrijden en nergens last van.
Ik hoop dat je er heel gauw achter komt wat het bij jouw paardje is!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:01

Gingerale: hoe lang duurde het bij jouw paard voordat je effect zag van de voerverandering?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:39

Charmie4 schreef:
Hoi allemaal!

Ik ben ondertussen ten einde raad.. ik hoop dat jullie nog ideetjes voor me hebben.

Ik zal proberen om mijn probleem zo kort mogelijk te beschrijven.
Ik heb een 6 jarig paard en hij is erg stijf. Alsof hij 40 is ipv 6. Ook met nageven had hij moeite, pas na 3 kwartier kwam hij een beetje los. Daarnaast loopt hij erg kort het eerste halfuur/3 kwartier. Met longeren erger dan tijdens het rijden?? Maar dat terzijde. Uiteindelijk werd de stijfheid zo erg dat hij niet meer in galop kon komen. (Voornamelijk met longeren, met rijden bleef hij het proberen) Dierenarts erbij, die dacht dat het om rugproblemen ging. Ostheopaat vervolgens erbij en zij schrok ervan hoe erg hij vast zat, vooral zijn leeftijd. Ze kon hem redelijk los werken, maar belangrijker was: Hoe komt hij hieraan? De dierenarts en de ostheopaat hadden beiden naar het zadel gekeken. Ze vonden dat het zadel goed lag voor zover hun er kennis van hebben. Na de ostheopaat ging het erg goed, hij was erg soepel maar langzaamaan ging hij weer vastzitten.. snap er niks van.. De zadelmaker ( Godfried Broekman van de verlichte zit) was 3 maanden geleden nog geweest en het zadel ligt gewoon goed. Ik heb ook nog mijn eigen trainingsmethode kritisch onder de loep genomen, maar ik ben een erge tegenstander van zagen, trekken en ander soort dwang dus ik kan niet geloven dat hij door mijn rijden vast gaat zitten..

Godfried was eergister toevallig op stal, dus ik heb mijn zadel voor de zekerheid weer na laten kijken. Op een beetje opvullen na lag hij goed. Verder had hij het idee om, na mijn problemen aangehoord te hebben de singelstoten naar voren te verplaatsen als een soort voorsingel. Volgens hem zou het kunnen dat het zadel naar voren schuift tijdens het rijden (ondanks dat hij niet rondgeribt is), waardoor de schouder bekneld en de bloedcirculatie op de rugspieren niet goed is (hij heeft namelijk) ook wat bobbeltjes op zijn rug). Het is me zelf nooit opgevallen dat het zadel na het rijden naar voren schoof. Vandaag tijdens het rijden gekeken en inderdaad ondanks de voorsingel lag het zadel een beetje op de schouder... al kon hij vandaag wel beter inbuigen dan normaal.

Mijn vraag is, kan het (licht) naar voren schuiven van het zadel de oorzaak zijn van al mijn problemen? Of kan er verder nog een ander oorzaak zijn? En is er verder nog een oplossing van het licht naar voren schuiven van het zadel? Kan bijvoorbeeld een bananensingel in combinatie gebruikt worden met een voorsingel? Ik weet het echt niet meer..

Hopelijk hebben jullie nog ideetjes voor me. En natuurlijk bedankt voor het lezen :)!

Jeetje, wat rot! aan Gotfried broekman heb je een hele goede. dus aan het zadel zou het bijna niet kunnen liggen.
wat doet je paard bij opzadelen, deken op en af doen, opstappen? :) allemaal dat soort dingen?

het is zo moeilijk want ze kunnen pijn aan de voeten hebben, en dan uit het zich in hele andere delen van het lichaam!

Charmie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 17:36

Gingerale schreef:
Misschien kun je zijn rantsoen ook eens onder de loep nemen? Mijn paard liep op een gegeven moment ook erg kort en was ontzettend stijf. Van alles onderzocht en aan behandelingen laten uitvoeren. Effect was telkens van korte duur. Met behulp van een homeopaat erachter gekomen dat ze redelijk gevoelig is voor suikers. Omdat ik haar op dat moment hoog in training had staan, voerde ik eea bij (slobber, voor haar verkeerd krachtvoer, maar ook wortels e.d.) waar veel suiker en zetmeel in zat. Zij kan hier niet goed mee omgaan en de afvalstoffen bleven zich opstapelen in haar spieren. Ze was niet spierbevangen, maar 'gewoon' erg stijf. Nadien uiteraard gelijk ander voerbeleid toegepast en hiep hiep hoera: nergens meer last van!!
Ik heb dit sindsdien (want dan gaat het natuurlijk opvallen...) meer gezien bij paarden. Het heeft bij mij in elk geval alles uitgemaakt. Nu is het opstappen en wegrijden en nergens last van.
Ik hoop dat je er heel gauw achter komt wat het bij jouw paardje is!

Mag ik vragen hoe je paard eerst gevoerd werd en hoe je dat nu doet?krijgt hij (nog) wel krachtvoer? Staat of stond hij ook op de wei, of is dat een probleem? Omdat er in gras ook wel suikers zitten?

Charmie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 17:37

Dani_ schreef:
Google eens op PSSM / EPSM...

Bedankt voor je tip. Ik heb lopen zoeken op Google, maar hij voldoet verder niet echt aan de kenmerken hiervan!

Charmie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 17:38

poes schreef:
Hebb je filmpje van hoe je hem rijdt? Ook zonder trekken en zagen kunnen ze nog goed vastlopen.

ik heb op dit moment geen filmpje. Kan ik binnenkort wel maken!

Charmie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 17:40

dorientjuh schreef:
Heb je toevallig een foto van het paard van opzij? :)

Een goede recente foto van opzij heb ik nu niet. Wel van een jaar geleden, maar daar heb je denk ik niet veel aan?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:43

Een recente foto is wel handig ja. :)

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:44

Even een antislip matje halen bij ooteman! Werkt super, als hij na een tijdje niet meer plakt door houdvet etc. gooi je hem in de was en hij doet het weer!

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:51

Charmie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 17:52

mrie schreef:
Het zadel zou de oorzaak kunnen zijn. Let wel ik zeg kunnen.
Als het zadel pijn veroorzaakt zal het paard zijn spieren spannen om dit op te vangen. Daar wordt hij stijf van. Dit kan zelfs zover gaan dat hij kreupel wordt.
Het is lastig want je kunt niet een poos lang zonder zadel en de effecten duren wel even omdat het paard nieuwe pijn verwacht, ook bij een ander zadel.
Ik denk, eerst nogmaals osteopaat, masseur of fysio, dan weekje niks. Dan proberen met ander zadel.. Maar ja dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Klinkt logisch van het zadel!
Maar je bedoelt dus alles wat ik heb gedaan weer opnieuw proberen?

Charmie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 17:53

dorientjuh schreef:
Een recente foto is wel handig ja. :)

Maak ik die morgen even :). Ik vraag me wel af wat je daarvan af kan zien?

Charmie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 17:54

Verona2000 schreef:
Even een antislip matje halen bij ooteman! Werkt super, als hij na een tijdje niet meer plakt door houdvet etc. gooi je hem in de was en hij doet het weer!

Is het niet zo dat een anti slip mat het schuiven naar links en rechts voorkomt en niet naar voren?