Ervaringen met verwisselbare boom zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Scarlatt

Ervaringen met verwisselbare boom zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 11:13

Op het moment ben ik mij aan het oriënteren op het gebied van zadels voor mijn merrie. Mijn voorkeur gaat uit naar een dressuurmodel met verwisselbare boom. Dit zodat het zadel periodiek kan worden aangepast aan de rug van mijn paard. Nu kom ik nogal wat merken tegen, zoals:

Thorowgood
Kent & Masters
Tekna
Wintec

Heel erg graag hoor ik jullie ervaringen met deze zadels. Misschien ik nog wat merken over het hoofd? Ik hoor het allemaal graag. :)

Daks

Re: Ervaringen met verwisselbare boom zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:14

Ik heb een kent en Masters.

Kwalitatief en comfort een erg fijn zadel.
Hij is voor mijn paard fijn en ook voor mij.
Ik ben er beter door gaan zitten en mijn paard is beter gaan lopen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:26

Ik heb rondgereden met een Wintec Isabelle Werth dressuurzadel..
Verwisselbare voorboom is leuk, maar bij Wintec kun je helaas weinig aan de vulling van de kussens doen... Tenzij je de vulling volledig laat vervangen en de cair eruit laat halen..

Heb de mijne onlangs dus ook verkocht omdat hij gewoon niet passend te maken was op mijn paard :)

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:28

Heb een Kent & Masters dressuur. Prima zadel, ziet er naar jaren van heel intensief gebruik (ook buitenritten, strand en zee) nog prachtig uit. Zelf de voorboom nooit hoeven vervangen, dus heb daar geen ervaring mee. Aan de vulling kan je trouwens bij Kent & Masters zelf ook niks doen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:39

Even een misverstand rechtzetten: Je verwisselt de boom niet, maar het kopijzer. Daardoor wordt de voorkant van het zadel wijder, lager/smaller, hoger. De boom "rekt" hooguit een klein beetje mee.

Ik heb zelf een Kent&Masters Cob dressuur. Erg fijn en degelijk zadel met wolgevulde kussens.
Het verwisselen van het kopijzer is even een klusje, maar dat vertelt ook meteen iets over de degelijkheid.

Een Wintec met Cair is erg moeilijk passend te maken, is mijn ervaring. Hij ligt al heel anders dan Wintec zonder Cair. Het verwisselen van het kopijzer gaat goed. De pasvorm is niet geweldig, vind ik zelf. De shims doen niet veel voor de pasvorm. Maar ook hier zullen er mensen zijn, die er wel fijne ervaringen mee hebben.

Thorowgood is van dezelfde fabrikant als K&M. Ongeveer hetzelfde systeem. Mijn ervaring met de Cob dressuur is hier ook weer positief.
Oudere modellen zoals de Griffin vond ik weer wat minder. Het fishes- systeem was ik niet weg van.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:46

Ik heb een thorowgood, kent en master en verschillende wintec en bates zadels gehad.
Alle systemen lijken heel erg op elkaar en komen feitenlijk op het zelfde neer, je kan de voorboog vergroten of verkleinen. De boom zelf en de vorm blijft on aangetast.

De thorowgood en kent en master zijn de deur uit, ik zat er niet lekker op, ze zitten een pak breder als bv wintec/bates (bates is de leren variant van wintec)
Ik heb er nu een wintec 250(oude wintec 500) opliggen, zonder cair ivm aanpassings mogelijkheden van de vulling.
Lekker simpel, deze heeft een vlakke zit weinig wrong. Maar dat is eigen keus. Ik heb er ook een paar grotere klittenband wrongen bij maar die gebruik ik niet.
Heb ook de nieuwe generatie geprobeerd en ook die zitten erg fijn maar voor mij persoonlijk vind ik ze te diep.

Andere merken met een verwisselbaar/verstelbaar kopijzer:
Ainsley
Knight rider
Rider pro (hebben naast goedkope kunstof ook goede kwaliteit leren zadels met verwisselbaar kopijzer)
Anky
Equestor
Ruiz diaz
Wow
Henri du rivel
Kieffer genf
Busse
Fairfax
Deuber
Pessoa
Strada
Harry's horse

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:50

Ik heb een Thorowgood t4 veelzijdigheid (kunststof) zadel. Super fijn ding. Heb toevallig gister nog het kopijzer verwisseld, omdat mijn paard wat breder is geworden. Gewoon makkelijk zelf te doen.

Mijn paard is pas 4 dus zal nog veel veranderen met bespiering. Dus ik vind dit soort zadels een uitkomst.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:57

Hele slechte ervaring, het aanpassen is hopeloos. Ik heb K&M, Thorrowgood en Bates geprobeerd, niks passend te krijgen (na verloop van tijd). De verkopende zadelmakers vonden het wel prima aanpasbaar, maar ik heb toch liever een zadel wat gewoon stil ligt in plaats van klappert en een zadel wat geen dystrofie in handen werkt.

Ik gebruik dus gewoon tweedehands A merk zadels, je verliest er weinig op als je ze moet verkopen en de pasvorm vind ik vele malen beter.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:01

Pincesj, mijn kent & masters ligt gewoon goed stil hoor en geen mm dystrofie te bespeuren. Ik rij toch al een aantal jaren (soms flink lange ritten) met dit zadel.

Ik ben heel tevreden over kent & masters. Je kunt het zadel op meerdere punten aanpassen. Je bent dus niet zoals bij wintec beperkt tot alleen het kopijzer. Bij de kent & masters is de wolvulling ook aanpasbaar en de singelstoten ook.

Er zijn bij mij al heel veel zadels de revue gepasseerd en de kent & masters is als enige blijven hangen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:11

Omdat onze merrie 2 veulens had gehad en dus dik en onbespierd was ( sorry paard ) ook eerste jaar voor aanpasbaar zadel gekozen. Een Thorrowgood dressuur. Beviel prima. Iedere 3 maanden kwam de zadelmaker om aan te passen omdat ze transformeerde van fokmerrie naar sportpaard. Blij dat we die keuze gemaakt hadden, want je kan moeilijk iedere 3 maanden een ander zadel gaan kopen. Toen ze weer in shape was, het zadel goed kunnen verkopen en een leder dressuurzadel met diepere zit gekocht en meer wrong.

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 12:13

Bedankt voor alle info. Allemaal informatie waar ik iets mee kan ! Moet heel eerlijk zijn dat mijn voorkeur niet naar Wintec uitgaat, vind de modellen en gebruik van materialen persoonlijk niet mooi. Momenteel trekken K&M/Thorowgood en Tekna meer mijn interesse. Helaas heb ik geen ervaring met Tekna qua kwaliteit en zitcomfort. @dieselte09 bedankt voor de lijst met merken! Ik ga ze even na.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:17

Hier ook hele goede ervaring met thorowgood en kent&masters! Ze liggen ook mooi stil en klapperen niet. Wolvulling is ook echt wol, geen neppe zooi.

Overigens heb ik ook een wrengler liggen met een wintec boom erin, helaas vertelde de verkoper dit pas toen ik het zadel terug wilde brengen en ik inmiddels al een nieuw zadel had..

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:18

ik rij al jaren met bates zadels (zowel de dr als vzh als de spring variant) en ik ben er zeer tevreden over. Past eigenlijk bijna altijd en bij net niet pas is een bontje wel een goede oplossing voor tijdelijk. Nu moet ik wel bekennen dat mijn merrie seizoensgebonden bouw heeft :+ en de overige paarden hier vaak tijdelijk zijn dus vandaar dat maatwerk hier geen optie is.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:19

Tekna is overigens geheel van kunststof dacht ik. Nog iets simpeler dan thorowgood t4, alleen heeft tekna alleen glad kunststof en de thorowgood heeft ook 'ruwe' stukken kunststof.

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:21

Ik heb een startrekk dressuur....niet van een "gewoon" dressuur zadel te onderscheiden maar toch echt boomloos.
voor mij niks anders meer, echt een super fijn zadel!
geen verwisselbare boom, maar verwisselbare pommel.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:23

Ik ben erg tevreden over mijn Wintec cair. Ik heb de wide versie omdat mijn pony extreem breed is aan de voorkant. Heb de lila kopijzer. Voor ons beide bevalt het erg goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:29

borderjay schreef:
Ik heb een startrekk dressuur....niet van een "gewoon" dressuur zadel te onderscheiden maar toch echt boomloos.
voor mij niks anders meer, echt een super fijn zadel!
geen verwisselbare boom, maar verwisselbare pommel.

In de startrekk zit een leren boom en is daarmee een flexibel zadel, geen boomloos zadel.
Aan de voorkant zit gewoon een doodnormaal kopijzer (pommel is meer een western term, maar is hetzelfde) zoals bij andere boomzadels ziet.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:32

Ik heb een Pessoa dressuurzadel en een Thorowgood veelzijdigheidszadel, beide met verstelbare boom. Nou, voor mij nooit anders meer.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:37

ik heb een kent en masters warmboed model.
Kwalitatief vind ik kent en masters fijner dan een kunststof zadel. Zit vind ik erg fijn en de boom verwisselen is ook erg makkelijmakkelijk.
Voordeel is ook dat de vulling aan te passen is.

BelleNaturel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:06

Ik heb een Thorowgood T8 dressuurzadel. Ben er heel tevreden mee, prijs kwaliteit is echt super. Ik wilde absoluut een zadel dat aanpasbaar was, aangezien mijn paard nog jong is en nog gaat veranderen. Ik wil niet elk half jaar een nieuw kopen. Heb al complimenten gekregen over het zadel, als ik vertel dat het (kaal) 700 euro heeft gekost is iedereen verbaasd. Het zadel heeft een luxe uitstraling.

Hiervoor had ik een Wintec 500 cair vzh, maar daar zou ik nu niet meer voor kiezen. Een degelijk zadel, maar ik heb liever wolgevulde kussens. Het Thorowgood zadel past beter en schuift veel minder op mijn rond paard. De kopijzers van Thorowgood zijn beter gevormd dan die van Wintec waardoor zadels stabieler liggen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:25

Princesj schreef:
Hele slechte ervaring, het aanpassen is hopeloos. Ik heb K&M, Thorrowgood en Bates geprobeerd, niks passend te krijgen (na verloop van tijd).

Je moet ook, met elke zadel, regelmatig na laten kijken op laten vullen he. Daarmee is een zadel met aanpasbaar kopijzer niet anders.

Ik vind het ideaal, want zeker bij de wat jonge dieren of die net in training staan en dus nog zeker gaan veranderen, weet je gewoon zeker dat het kopijzer een belemmering gaat worden. Koop je dan 1 met een vast ijzer zit je na een klein jaar dus weer aan een ander zadel vast.

Ik heb dus telkens zadels gekocht die nog ruimer aanpasbaar waren. Voor mijn merrie een Thorrowgood T4 GP aangeschaft, aan laten passen door zadelmaker (met wol gevuld o.a. dus synthetische troep eruit).
Na zoveel rijuren is hij weer opnieuw opgevuld en dat is een geweldig zadel!!!! Ligt echt perfect, nog steeds, is momenteel 5 jaar oud. Prijs was 500 euro incl opvullen etc.
Zit heerlijk en ik vind het ook erg mooi

Voor die kleintjes heb ik goedkopere zadeltjes gekocht (de rider pro), daar zit ik zelf ook niet op natuurlijk, maar de meiden die erop rijden vinden het heerlijk zitten. Maar voor serieuzer werk zou ik eerder voor Thorrowgood gaan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:32

Ik heb een thorrowgood t6 (kunststof) met verwisselbaar kopijzer. Ik vind het ideaal. De zadelmaker komt regelmatig bij ons langs en dan laat ik haar altijd even kijken.
Heb inmiddels een heel assortiment kopijzers, dus ik kan alle kanten op.
Zelf verwissel ik ze eigenlijk niet, heb toch altijd liever dat er een expert naar kijkt. Maar het bevalt mij prima.

Qua zitcomfort krijgt mijn zadel voor mijzelf een dikke 8. Ik heb wel op fijnere zadels gezeten, maar dit is wat ik destijds kon betalen en wat goed past op mijn paard. Dat laatste vind ik het belangrijkst. Het zadel is licht, past heel goed op mijn paard en ik zit er lekker in. Het is niet zo dat het voelt alsof engeltjes mijn kont kussen, maar ik kan er uren inzitten zonder problemen.
De zit is vrij open, wat ik zelf erg fijn vind omdat ik niet graag in een houding gezet wordt. Krijg regelmatig complimentjes over mijn zit, dus het zadel laat me goed zitten.
Ik ben er ontzettend blij mee. Was een goede investering, en nog niet eens echt duur (6/7 jaar geleden 700 euro betaald voor een nieuwe en hij ziet er nog steeds als nieuw uit).
Het kunststof is voor mij ook ideaal. Ik ben nogal lui en het invetten van mijn spullen heb ik vaak geen zin in. Ik kan dit zadel gewoon onder de tuinslang gooien, haha!

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:38

Hiereen bates springzadel en fairfax dressuur erg tevreden.. ik laat regelmatig de zadelmaker controleren.
hoor van kent en master ook veel goede dingen, zie zijn ook nog netjes betaalbaar :)
Laatst bijgewerkt door robbie88 op 03-03-15 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:38

Toydoll schreef:
Princesj schreef:
Hele slechte ervaring, het aanpassen is hopeloos. Ik heb K&M, Thorrowgood en Bates geprobeerd, niks passend te krijgen (na verloop van tijd).

Je moet ook, met elke zadel, regelmatig na laten kijken op laten vullen he. Daarmee is een zadel met aanpasbaar kopijzer niet anders.

Wat denk je, dat ik geen zadelmaker heb? Zadels waren door middel van opvullen en het wisselen van de kopijzers niet passend te maken. 2 maanden per zadel vind ik wel een erg korte houdbaarheid..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:46

Dan heb je een slechte zadelmaker die jou niet het juiste zadel verkocht heeft.

Overigens is geen garantie dat als je het kopijzer kan verstellen het zadel blijft passen. Zeker bij jonge paarden kan de vorm van de rug ook nog veranderen en dan kan het zijn dat je als nog een nieuw zadel nodig hebt.
Idem met fokmerries en oudere ruinen, die krijgen nog wel eens een hollere rug en dan zijn zowel wintec als km, thorowgood niet meer goed geschikt.