Hallo Bokkers!
Voor mijn nu bijna 6-jarige merrie ben ik opzoek naar een "strenger" bitje voor tijdens het springen.
Ze trekt enorm op het hout aan en is prima rond te sturen. Maar mevrouw kan in al haar enthousiasme wel wat te sterk worden, en zet vervolgens het gas er is goed op. Ook dan blijft ze te sturen, (het is iet dat ze ongecontroleerd als een malloot de baan door gaat), maar net dat laatste kleine stukje tempocontrole missen wij nog om fijn uit te kunnen komen voor een sprong.
Maar merrie heeft wel moeite met de aanleuning. Heel plat gezegd is ze erg 'afgeleid door haar bit'. Ze loopt er erg mee te spelen en is daardoor vaak 'te los' (lees: geen aanleuning, geen contact meer met de mond)... Of ze doet zo koppig, pakt het bit tussen d'r kiezen en bepaald d'r eigen tempo... Net waar d'r kop naar staat

En daarbij is het ook nog is een enorm gevoelig en sensibel ding

Ik ben dus opzoek naar een bitje wat stil ligt en niet gelijk al te streng is ivm haar gevoeligheid en de moeite met de aanleuning. Maar wel weer een bitje dat wat strenger is dan ons simpele dubbelgebreken trensje, eentje waarmee ik net even wat meer te vertellen heb qua tempo.
Ik ben me zelf enorm aan het oriënteren in de verschillende bitjes en alles, maar misschien dat jullie ook een idee hebben?

Dit is puur voor tijdens het springen!
Dressuurmatig heeft ze ook wat moeite met de aanleuning maar hier trainen we dan ook mee en dat pakt ze allemaal goed op, of ze doet in ieder geval d'r best.
Springen vind ze gewoon zo leuk, dat ze wel is vergeet dat IK het tempo bepaal, en niet zij

EDIT: Ik moet wel met het bitje ook officieel springen mogen starten straks!