"Strenger" springbit voor gevoelig paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

"Strenger" springbit voor gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:25

Tja... Ik wist niet helemaal hoe ik dit in zo'n "korte" titel moest uitleggen :+

Hallo Bokkers!

Voor mijn nu bijna 6-jarige merrie ben ik opzoek naar een "strenger" bitje voor tijdens het springen.
Ze trekt enorm op het hout aan en is prima rond te sturen. Maar mevrouw kan in al haar enthousiasme wel wat te sterk worden, en zet vervolgens het gas er is goed op. Ook dan blijft ze te sturen, (het is iet dat ze ongecontroleerd als een malloot de baan door gaat), maar net dat laatste kleine stukje tempocontrole missen wij nog om fijn uit te kunnen komen voor een sprong.

Maar merrie heeft wel moeite met de aanleuning. Heel plat gezegd is ze erg 'afgeleid door haar bit'. Ze loopt er erg mee te spelen en is daardoor vaak 'te los' (lees: geen aanleuning, geen contact meer met de mond)... Of ze doet zo koppig, pakt het bit tussen d'r kiezen en bepaald d'r eigen tempo... Net waar d'r kop naar staat ;)
En daarbij is het ook nog is een enorm gevoelig en sensibel ding :')

Ik ben dus opzoek naar een bitje wat stil ligt en niet gelijk al te streng is ivm haar gevoeligheid en de moeite met de aanleuning. Maar wel weer een bitje dat wat strenger is dan ons simpele dubbelgebreken trensje, eentje waarmee ik net even wat meer te vertellen heb qua tempo.

Ik ben me zelf enorm aan het oriënteren in de verschillende bitjes en alles, maar misschien dat jullie ook een idee hebben? :)

Dit is puur voor tijdens het springen!
Dressuurmatig heeft ze ook wat moeite met de aanleuning maar hier trainen we dan ook mee en dat pakt ze allemaal goed op, of ze doet in ieder geval d'r best.
Springen vind ze gewoon zo leuk, dat ze wel is vergeet dat IK het tempo bepaal, en niet zij ;)

EDIT: Ik moet wel met het bitje ook officieel springen mogen starten straks!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-02-15 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:28

Misschien een pessoa bitje met 2 teugels, dan kun je de extra teugel erbij pakken op het moment dat je hem nodig hebt?

ik zou dan denk ik wel voor een ongebroken versie gaan, want ik hoor van veel mensen dat ie anders gaat steken in het gehemelte.

ik lees even mee, want ik loop tegen het zelfde probleem aan en ben met mijn instructrice ook opzoek naar een ander bitje voor het springen.

Anoniem

Re: "Strenger" springbit voor gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:31

Dat klinkt wel ideaal! Gewoon iets dat ik erbij kan pakken zodra nodig!
Ik ga er is naar kijken, bedankt! :)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:31

een Pessoa bit is behoorlijk streng. En je mag die niet op 2 teugels rijden(pas vanaf het Z)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:34

Misschien een ongebroken kunststof bitje (happy mouth). Wij rijden de wat hetere springpaarden hier ook mee, heb je net iets meer te vertellen, zonder echt scherp in te komen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:36

Gebruik je al een martingaal?

Persoonlijk ben ik niet zo voor een ander bit, in de meeste gevallen is het rijtechnisch op te lossen. Die van mij deed precies hetzelfde, maar toen ik overgestapt ben op western en we heel fanatiek bezig waren om haar sterker te maken en haar rustiger te laten lopen ging opeens het springen ook veel gecontroleerder.

Je zou ook een kneveltrens kunnen proberen. Die zijn vriendelijk, maar liggen door de 'scharen' vaak wel rustiger in de mond.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:37

Ik zou eens kijken voor een ongebroken bit, al dan niet van happy mouth.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:38

Ik zweer bij een simpele myler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:39

Ik rij nu inderdaad met martingaal ja!
Ik wil het ook zeker rijtechnisch oplossen en hier werken we dan ook met onze instructrice heel erg aan!
Zolang we "laag" blijven springen gaat het allemaal prima, maar zodra we wat hoger gaan wordt ze gewoon heel heet en enthousiast... Ik denk dat ik (als is het maar voor nu) net even een klein extra hulpmiddel nodig heb om haar duidelijk te maken dat ook als we hoger gaan springen ze bij mij moet blijven.

Bij een ongebroken bit ben ik weer bang dat ze m vast gaat pakken? Ongebroken kunststof wil ik wel is naar kijken dan ja

Iemand ook ervaring met een Hackamore? Ook daar sta ik voor open namelijk. (als ik hier gewoon B-springen mee mag starten?)
Ik weet hoe die inwerken en heb er vaker mee gereden, (weliswaar niet met mijn eigen paard) misschien dat dat wel kan helpen, gewoon helemaal geen bit?
Of iemand hier een andere mening over?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:42

Hachemore mag vanaf Z.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:42

Was ik al bang voor ja -O-

Zo'n maler bit vind ik misschien wel wat...!

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:06

Ik had hetzelfde probleem met mijn paard en ik rij haar nu met een ongebroken watertrens. Lijkt op een stang, is het niet. Mijn paard is hierop fijn en scherp aan de hulpen, wanneer ik een ophouding geeft krijg ik ook echt reactie en ze schuimt er ook goed op! Super vriendelijk bit, wordt vaak gebruikt bij het inrijden van paarden. Heb zelf ook pessoa geprobeerd, werd ze alleen maar moeilijker van. Wie weet is dit voor jou ook een oplossing. :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:09

Ik heb wel goeie ervaringen met een pessoa, terwijl het paard in kwestie nogal een malloot is als het om het bit gaat. Ik heb een enkel gebroken versie, zelf omwikkeld met latex. Dan kan hij niet in het gehemelte prikken maar geeft hij wel iets mee. Ik ben er erg blij mee.

Wat voor neusriem gebruik je trouwens op het moment? Daar kun je vaak ook nog wat mee winnen.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:12

Ik rijd mijn enthousiaste springer sinds kort met een myler level 2, werkt voor ons heel goed :)
Ik heb ook een ander hoofdstel, rambo micklem. Druk wordt beter verdeeld en het bit ligt stiller door de soort lage neusriem :)
Laatst bijgewerkt door Goldie op 27-02-15 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:14

Ik rij sinds kort met een lage neusriem ivm die meer stabiliteit van het bit!
Ga hier dinsdag ook voor het eerst mee springen tijdens de les, dressuurmatig loopt ze hier heel fijn mee. Tot nu toe 9 vd 10 keer met Mexicaanse neusriem gesprongen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:15

Met springen gebruik ik bij mijn enthousiasteling een simpel enkel gebroken bustrens niet te dik in combinatie met martingaal en mexicaanse neusriem. Werkt bij hem ideaal. Die neusriem heeft ook een strengere inwerking dan een gewone gecombineerde neusriem.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:16

Voor mij werkte de Myler niet, hij werd er alleen maar drukker en onrustiger van. Dubbelgebroken dun kneveltrensje gaat als een trein!

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:18

Een kneveltrens is een aanrader. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:23

Ik vraag me dan weer af waarom je paard op het lage hout wel rustig blijft en op het hoge hout niet? Komt dat bij jou weg? Wat doe je anders? In principe zou er geen verschil moeten zijn, enkel lichamelijk. Dat wil zeggen, paard verzuurt sneller omdat ze meer kracht moet leveren. Daarom gaat paard harder, dat maakt het makkelijker. Door er een streng bit in te hangen ga je misschien dingen vragen die ze niet kan, of die ze prima kan maar enkel rijtechnisch opgelost kunnen worden.
Je zegt ook dat de aanleuning in de dressuur niet goed is, waarom zou je dan meteen hoger springen? Dressuur is en blijft de basis.
Ik ben miereneukerig, maar vaak is de oplossing simpel; rust en geduld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:25

Misschien is het een optie om te zorgen dat ze dressuurmatig nog een stuk beter word, jong paard dus dat springen komt wel. Een paard dat dressuurmatig uitstekend aan de hulpen staat en netjes nageeflijk loopt kun je vaak ook in het parcours beter sturen qua tempo. Springen is imo niets anders dan dressuur rijden tussen de hindernissen,succes.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:45

ik had hetzelfde probleem met mijn pony vroeger, was goed rond te sturen ging alleen af en toe zo hard en trok zo aan. die reed ik met een opleidingsbit van K&K wordt ook gebruikt om jonge paarden in te rijden, en voor paarden met een moeilijke of onrustige aanleuning.
met dit bit had ik net iets meer te zeggen

met dit bit mag je ook gewoon starten, is wel prijzig maar bij meeste ruitershops kan je zulke bitten wel uitproberen volgens mij

mijn internet doet nu heel vaag dus kan geen foto erbij plaatsen maar google maar op K&K scholingsbit

en een mexicaanse neusriem? weet niet of je dat al geprobeerd hebt? heb er zelf weinig ervaring mee maar dit kan ook wel helpen voor net iets meer controle

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:53

Heb je al eens een danger bitje geprobeerd? Mijn merrie, qua attitude gelijk aan jouw paard, loopt hier erg fijn op.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:53

Princesj schreef:
Wat voor neusriem gebruik je trouwens op het moment? Daar kun je vaak ook nog wat mee winnen.

Ik ben ook voor het veranderen van de neusriem. Lees dat je komende week voor het eerst met een lage neusriem gaat springen, ik denk dat dit al een hoop verschil maakt.

Ik heb een ontzettend heet paard, wil het hout wel opvreten. Eerst werkte een lage neusriem met een knevel voldoende, totdat ik met hem ging crossen. Conditie en het hete werden nog erger en op het moment dat 'ie het bit los liet zegmaar was het alles behalve prettig om een L springparcours te rijden, ik had gewoon niets meer te vertellen op die momenten en paard maakte er z'n eigen feestje van. Myler er in gehad, die heeft maar even goed gewerkt. Dressuurmatig was ik hard aan het werk en dat wierp vruchten af, maar op de momenten dat paard ontspannen door het parcours liep en een simpele ophouding nodig had om een afstandje mooi te rijden, werkte de Myler veel en veel te heftig in. Het leek wel alsof ik met m'n volle gewicht in z'n mond zat te sleuren op die momenten, waardoor paard weer 'paniek' kreeg. Een vriendin raadde toen een lage touwneusriem aan zodat hij meer druk op z'n neus kreeg en daar heeft mijn paard goed respect voor. Ik rijd nu op een lage touwneusriem met een kneveltrensje in het Z en hij loopt ontzettend fijn op deze combinatie.
Nou raad ik een touwneusriem niet meteen aan omdat het niet de meest vriendelijke dingen zijn, ik heb die toen als 'laatste redmiddel' gebruikt voordat ik aan de gang ging met schaarbitten, maar dat was even als voorbeeld wat een neusriem al kan doen :)

Hackamore heb ik ook geprobeerd maar daar had die van mij totaal geen respect voor. Liep er leuk dressuur op en afstandjes rijden op balkjes lukte ook wel, maar echt hindernissen was hopeloos.

Ik denk dat je met de lage neusriem al een wereld van verschil verneemt :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:57

Soms werkt een zachter bitje ook juist beter bij zulke paarden omdat ze dat beter aannemen en je daardoor meer te zeggen hebt, ze worden er minder angstig op en pakken daardoor meer aanleuning.
Die ervaring heb ik gehad bij mijn supergevoelige merrie, die kroop overal achter of werd paniekerig, toen ik met een happy mouth bitje ging rijden pakte ze ineens veel fijner aan (zowel onder het zadel als voor de wagen).
Je hebt ook happy mout kneveltrensjes, misschien is dat een optie om te proberen, evt in combinatie met een andere neusriem?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:02

Dat is ook mijn ervaring nouvel, dat ze dan juist vluchtiger kunnen worden. :j