Keuze kaptoom

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rofah

Keuze kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 01:20

Aangezien ik steeds meer aan de hand wil gaan werken wil ik een kaptoom gaan aanschaffen. Nu variëren de modellen met het aantal ringen en bevesting/pasvorm, met of zonder ketting en ook de prijzen verschillen van twee tientjes tot meer dan honderd euro.
Waarop maken jullie een keuze? Het moet uiteraard goed zitten maar dan, sommige ogen enorm lomp maar misschien is die in het werken prettiger dan een sierlijke/slank model?

Diddykong

Re: Keuze kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 03:41

Ik heb er toevallig net een aangeschaft. Voor mij viel alles van nylon af. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar mijn lesgeefster vertelde mij dat dit snel schuift en je er dus niets aan hebt. Een dunne neusriem schijnt strenger in te werken. Ik heb zelf een Engelse volbloed, dus ik vond een lomp ding niet zo passen, wilde nog wel hoofd zien :D. Pasvorm lijkt mij erg belangrijk, maar ik kon mijn kaptoom prima aanpassen, werkt eigenlijk hetzelfde als een hoofdstel. Ik zelf vond 100 euro echt teveel, eerst maar kijken of het bevalt en hoe vaak ik hem gebruik. Ik heb zelf deze besteld:
http://m.kramer.nl/SHOWMASTER-Kaptoom.h ... &ci=257236

Ik vind hem erg prettig, leer is zacht en soepel. En door de extra keelriem past hij heel prima voor mijn volbloed, wel alles op z'n strakst en wat gaatjes extra in de neusriem, maar mijn paard heeft dan ook een klein hoofd. En de prijs vond ik netjes. 3 ringen leek mij voorlopig genoeg, geen idee of je er meer nodig hebt. Het is wel handig als de ringen kunnen bewegen, ik kwam ook kaptooms tegen met vaste ringen, leek mij minder prettig werken.

Spessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 08:33

Ik heb er één met bont onderlegd en zonder ketting. Hij ziet er nogal gigantisch uit als ik eerlijk ben.... op zich wel fijn zacht op de neus. Moet de neusriem wel strak aantrekken en dan schuift hij wel iets dus vraag me af of dit altijd is of dat hij dan eigenlijk niet goed past.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 08:34

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 08:48

Ik heb een academische kaptoom voor mijn paard, en ben erg blij met de soepele en zacht omhulde ketting in de neusriem. Hij vormt heel mooi naar de neus van mijn paard en blijft daardoor ook heel stabiel liggen. Het leer is super zacht, hij is goed te verstellen en heeft een fijne pasvorm. Mijn paard reageert altijd erg op veranderingen in druk op zijn mond/neus, en deze kaptoom accepteert hij volledig (als het hem niet bevalt komt hij in verzet, en dat heeft hij hierbij niet gedaan). Als je de kaptoom zelf op je schenen legt en (veel) druk zet, dan voelt deze ook helemaal niet onprettig aan, ook niet bij het meer links als rechts druk geven, iets wat ik wel vond van een kaptoom die uit meerdere plaatjes bestond (minder flexibel en breedere neusriem).

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 08:53

Ik vind zelf ook de academische kaptoom het fijnste werken. Makkelijk verstelbaar, je kunt kleine signaaltjes heel precies laten doorkomen,
goede kwaliteit leer en hij blijft goed zitten. Ik gebruik de buitenste twee ringen als ik op aan de hand ook een buitenteugel wil gebruiken.
Als ik op 1 teugel werk gebruik ik de middelste ring.

Je moet natuurlijk wel goed kijken of het je paard ook bevalt, maar dat geld voor alle modellen vind ik. Ik heb met mijn academische kaptoom
nu met 7 of 8 paarden gewerkt en zij reageerden er allemaal ontspannen op. Het mooiste zou natuurlijk zijn als je een kaptoom van iemand
kunt lenen, dan kun je het eens uitproberen.

.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:11

Ik heb bewust gekozen voor een leren kaptoom met zachte brede neusband. Ik wil geen ijzer in de mond doen dus ook geen ijzer om de neus. Mijn kaptoom past goed, schuift niet, is superfijn om mee te werken en vriendelijk voor het paard. Pasvorm is erg belangrijk!

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:27

@ Vilar: Welk merk gebruik jij? Ik zoek nog een fijne kaptoom voor een C-pony..

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 20:21

Duidelijke antwoorden :)
Die van Kramer had ik zelf ook al op mijn lijstje, is deze goed klein te verstellen? Pony heeft als hoofdstel nu losse cob en full onderdelen omdat hij er net tussenin valt.

Helaas kan ik nergens een kaptoom lenen, de meeste vinden het maar vreemd dat ik aan de hand train :+

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:55

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 04:00

Voor mijn Engelse volbloed, een kleine cob met een smal neusje, moest ik bij de Kramer kaptoom enkel wat gaatjes bijprikken in de neusriem, de rest was prima passend te maken. Ik denk zeker dat hij moet passen.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 07:48

Ik ben om en heb die van Kramer besteld, ben erg benieuwd :)
Bedankt voor de reacties, maakt de keuze een stuk makkelijker!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:02

Ik heb er 1 van http://www.kellyvangent.nl/kelly-s-kaptooms
Bewust 1 zonder ijzer in de neus omdat ik hier dan WE mag starten. Ben er erg tevreden over. Mooie is dat ze een compleet hoofdstel gemaakt heeft die ik met en zonder kaptoom kan gebruiken.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:15

De Rambo Multi Micklem Bridle kan ik je van harte aanbevelen. Anatomisch gevormd en zeer fijn in het gebruik. Het is gemaakt van mooi, zacht leer en is multi functioneel inzetbaar.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:40

Skaatje schreef:
@ Vilar: Welk merk gebruik jij? Ik zoek nog een fijne kaptoom voor een C-pony..

Ik heb de Terreno van www.permicavallo.nl. Super fijne kaptoom.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:32

Ik heb dezelfde als dittaswart. Ik vind hem erg fijn. Er zit geen ijzeren ketting in de neusriem waardoor hij dus zachter inwerkt, wat ik zelf fijner vind. Mn haf doet het er prima op! De extra riem bij de kaken vind ik erg fijn zodat, mocht de kaptoom gaan schuiven, het niet in de ogen schuift!
Mijn instructrice heeft hem ook goed gekeurd.
Ook de prijs is netjes als je hem op de site besteld die dittaswart vermeldt. In Nederland is hij ook te verkrijgen bij Sonja Braafhart, maar dan betaal je 70 euro!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:43

Ik heb een academische kaptoom voor het lange teugelen en werken aan de hand, en evt ook longeren.
Die past bij mijn lusitano met maat full en bij onze pony met maat cob.

Ik heb ook een rambo micklem, die past ook bij beide.
Die gebruik ik op 't moment vooral om mee te longeren en ik langeteugel er ook wel eens mee met de pony.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:37

Ik heb ook de Terreno kaptoom, ik had gehoopt dat hij niet zou schuiven, maar helaas schuift tijdens het longeren de neusriem toch....

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:40

Heb je hem niet te los zitten?

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:42

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:45

Ik krijg m niet strakker om de brede kaak van mn haflinger, Cinnepin...Heb ook geen aansnoerneusriem, maar de goedkopere misschien kan ik een extra gaatje tussen de gaatjes maken zodat ik m een halfje strakker kan doen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:50

Ja idd. Vervelend als hij schuift. Die van mij schuift iets nog, maar door de extra riem bij de kaak valt het mee.

@ Joysieee die lijkt erg op die van mij die bij ze bij kramer hebben.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:53

Zit daar geen ijzer in de neusriem?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:57

Nee bij die van mij niet!

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:50

Ik heb zelf een academische kaptoom die ik erg fijn vind werken. Er zit een ketting in de neus maar het leer eromheen is erg zacht. Evt. kun je er een bontje om heen doen maar vind het fijner werken dan zonder ketting. Maar dat is misschien ook iets heel persoonlijks. http://www.klassiekeruiter.nl/index.php ... &Itemid=26 het kost wat maar dan heb je ook wat.. :+