[WN] Bob Marshall vs Parelli Natural Performer vs Barefoot Ariz.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julu72

Bob Marshall vs Parelli Natural Performer vs Barefoot Ariz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 10:42

Wie heeft ervaring met (meer dan één van) de bovenstaande drie zadels en welk zadel geniet de voorkeur en waarom?

BM en BF zijn boomloos, de Natural Performer is semi-boomloos. Het is dus niet 100% appels met appels vergelijken, maar ik zou graag wat meningen hebben.

Ik vind de Natural Performer er heel leuk uitzien, maar heb geen idee hoe het zit. Een BM zit heerlijk (heb ik alleen nog niet op mijn eigen paard geprobeerd) en een BF heb ik zelf (een Cherokee).

Alvast bedankt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:03

Pfoeh, de Natural performer...ben benieuwd of je daar een gebruiker van kan vinden, in mijn beleving zijn Parelli zadels toch wel behoorlijk zeldzaam in Nederland.

De keuze tussen BM en BF wordt toch voornamelijk gemaakt op uiterlijk volgens mij :)

De BM wordt als je die nieuw koopt natuurlijk helemaal naar wens gemaakt met tooling en kleuren die je wilt, hangt ook een behoorlijk prijskaartje aan, en het ziet er toch meer uit als een "normaal" zadel...op die aparte fendertjes na dan die voor veel mensen dan weer een afknapper zijn.

Maar bij een Barefoot is die afneembare zitting dat weer voor degenen die een "normaal" uiterlijk willen :)

De pasvorm tussen beide merken kan ook wat verschillen, op het ene paard ligt de ene beter, op het andere paard de andere, en voordeel van de BM is dat je volgens mij ook wel kan bestellen met iets andere singelpositie meen ik. Bij Barefoot kan dat niet, dat is echt standaard spul waardoor de prijs ook lager kan blijven.

Voordeel van de moderne Barefoots is dan wel weer de verplaatbare stijgbeugelophanging, bij de BM zit deze standaard toch best wel ver naar voren en dat is echt het grootste nadeel waar de meeste mensen tegenaan lopen van wat ik te horen krijg als ze overstappen / terugkomen op Barefoot.

Maar zo zijn er ook genoeg mensen die beginnen bij BF en dan overstappen naar BM, zoveel mensen, zoveel meningen :)

Paintlinger

Re: Bob Marshall vs Parelli Natural Performer vs Barefoot Ariz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:05

Ik heb barefoot en bobmarshall ervaring.
En bij ons de Bob Marshall beter en degelijker uit de bus gekomen.
Bij mijn paard was het verschil heel duidelijk.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:06

Vind een bm qua kwaliteit wel beter dan een BF hoor!
Vind BF veel sneller schuiven dan BM. Bovendien is het leer van betere kwaliteit en zit ik er lekkerder in.
Parelli zadels kan ik niks over zeggen heb ik nog nooit in het echt gezien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:12

Je vergelijkt volgens mij wel met een Barefoot van aardig wat jaartjes geleden Paintlinger?
Zie dat je een oude Nevada op je paardje hebt gehad :)

Die zijn al niet meer te vergelijken met de huidige Barefoots, sinds het VPS systeem is het echt veel meer "zadel" geworden :)

Niet iedereen vindt dat veel degelijkere gevoel van de huidige zadels fijn trouwens, nog genoeg mensen die het oudere type dat je zowat op kon rollen toch fijner vonden :j

En Mystery, ben benieuwd wat voor Barefoot(s) jij geprobeerd hebt?
Het verschil tussen modellen in de loop der jaren is echt enorm :)

En sowieso werkt Barefoot met nubuckleder omdat dat soepeler is dan tuigleder, dus ander leer dat is een feit :)

Alhoewel sinds een paar jaar natuurlijk wel de Arizona Nut er is die ook van tuigleder is, maar die is dan ook aanmerkelijk stugger dan de normale Arizona waardoor die toch populairder blijft....alhoewel de lagere prijs daar ook wel wat mee te maken zal hebben :P

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:15

Er staat toevallig nu een Parelli op de Markt, maar pfoe wat een geld voor tweedehands nog. Vidn het een interessant zadeltje, maar die prijs... Heb het idee dat je ook een aardig bedrag voor alleen de naam Parelli betaalt, want voor dat bedrag heb je een nieuwe, compleet getoolde BM incl invoerrechten etc.

Ik heb alleen ervaring met de BM kan dus niks vergelijken, maar met mijn zadel ben ik nog steeds ontzettend tevreden!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:17

Bij mijn trainer komt er iemand lessen die met zo'n parelli zadel rijdt. Persoonlijk zou ik het niet hoeven, maar zij is er wel tevreden over. (het is geen wedstrijdruiter)

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 11:21

Dankjulliewel! Ik hoop stiekem dat die paar Parelli gebruikers dit topic ook lezen... ;-)

@ Rije: ja, daardoor kwam ik er ook op.... Er stond een paar maanden geleden ook een Parelli (op MP?), maar die was al verkocht. Dus toen dacht ik: ok, de 'keuze' wordt al voor mij gemaakt ;-)
Maar ja... nu is er dus wéér eentje... (en in Duitsland op Ebay idem).
Ja, de prijs voor een Parelli is wel schrikken... nieuw helemaal! (het zal idd wel voor een groot deel zijn naam zijn).

Misschien is de basis van de Natural Performer ook wel een optie: Continental Equiflex... (of zoiets)? Dan hoef je niet voor de naam Parelli extra te betalen (en zitten er geen bucking rolls op?)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:30

pmarena schreef:
Je vergelijkt volgens mij wel met een Barefoot van aardig wat jaartjes geleden Paintlinger?
Zie dat je een oude Nevada op je paard gehad

Ohja daar heb je gelijk in, goed punt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:34

Net even die Parelli op de Markt opgezocht trouwens, leuk zadeltje!
Vooral die bucking rolls, ik ben erg fan van dij-steuntjes op een zadel :j

Alleen zitting / pasvorm lijkt me wel vrij stug vergeleken met een BF of BM en die prijs....pffft jongens.

Dan zou ik als je dat er aan wilt besteden zelf toch eerder gaan voor een perfect naar persoonlijke wens afgewerkte BM met peaked pommel en naar achteren verplaatste beugelophanging :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:57

Ik ken zowel de BM als de BF en dan wint de BM het toch echt óók van de nieuwere modellen BF :)

Het Parelli zadel ken ik niet, maar als ik kijk op de site zie ik niet wat er zo bijzonder aan is dat het nieuw dik 3000 $ moet kosten. Er zijn meer merken met een flexibele boom (Steele o.a.) die in meerdere fabrikaten zadels wordt gebouwd. Bij Parelli betaal je duidelijk de merknaam :)

Als je verder een (dure) speciale pad moet gebruiken om een zadel passend te maken dan kun je dat met elk goedkoper zadel ook doen. Ook ben ik daar geen voorstander van om dat elke leek maar te laten doen. Wordt dit niet kundig gedaan dan doe je aan het paard meer kwaad dan goed nl.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 20-02-15 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:07

Het zijn gewoon hele andere zadels allemaal met een andere insteek :j

Ik vind het ook echt belachelijke prijzen dat Parelli spul :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:13

De flex van een Parelli is niet te vergelijken met die van een Continental . Die laatste flexen zeer miniem.

Wil je beduidend meer flex kun je ook eens kijken naar deze zadels
https://www.panthercanyonsaddlery.com/
Deze zadels zijn ook erg flexibel. De Debra Sibley Barrel mag er dan wat exhorbitant uit zien, de Reining en Trail zijn hele normale zadels met het voordeel van een grote flex.

Verder heb je nog de Circly Just-B-Natural wat ook een heel fijn zadel is.

Beide zadels ken ik en heb er ook op gereden (oud model DS) en er zijn Bokkers die ze hebben.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 20-02-15 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 12:17

@pmarena: ja, ik vind het ook een leuk zadel om te zien... maar ja, die príjs... (en wellicht zit het idd stugger dan een BF en BM).

@Dubbeldun: dankjewel voor je eerlijke mening mbt de Parelli, jij hebt meer kijk op de onderdelen van een zadel dan ik.
En dankjewel voor de tips! Ik zal daar ook eens op googelen.

Ik ben ook benieuwd waarom de bokker het zadel verkoopt... (ivm overstap naar ander zadel, maar waarom?) - ik heb de vraag via pb ook al gesteld hoor, antwoord zal nog wel volgen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:45

Ik heb enkel bm en nieuwe bf gereden en ben ook meer voorstander van de bm. Maar die is ook van een andere prijsklasse dus is het ook wel logisch dat daar andere materialen voor gebruikt worden, m'n de leerkwaliteit van de bm vind ik duidelijk beter.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:49

Hier zowel BM als natural performer ervaringen, zal straks even uitgebreid reageren

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 13:50

troi schreef:
Ik heb enkel bm en nieuwe bf gereden en ben ook meer voorstander van de bm. Maar die is ook van een andere prijsklasse dus is het ook wel logisch dat daar andere materialen voor gebruikt worden, m'n de leerkwaliteit van de bm vind ik duidelijk beter.

Dankjewel!

Just_Natural schreef:
Hier zowel BM als natural performer ervaringen, zal straks even uitgebreid reageren

Oh, dat zou super zijn!!! Ik ben zo aan het twijfelen....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:55

ik ken alleen de oude barefoot en die vergeleken met de BM is een wereld van verschil, op barefoot kon ik niet eens normaal rijden, op de BM was ik zo vertrokken.
Maar goed, begrijp dat de barefoot inmiddels flink verbeterd is.

Ben nog steeds erg blij met mijn BM gaat ook nooit meer weg.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:02

Groot fan hier van de natural performer. Heerlijk zadel, zit fantastisch zowel voor mij als voor mijn paard (paardje laat altijd goed merken wat ze er van vindt) en top kwaliteit. Gezien ze in de winter ook wel eens frips wil reageren ben ik erg blij met de bucking rolls! :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:04

Zijn die bucking rolls dan standaard op dat type zadel?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:31

Ja op de natural performer wel!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:34

Spatter e.a. : Nouja, Barefoot verbeterd....dat is dus maar net hoe je het ziet :)

Er zijn mensen die de nieuwere Barefoots helemaal geen verbetering vinden, laat staan die in tuigleder :P

Het is gewoon heel simpel: de oude Barefoots die waren heel erg soepel en vrij dun, dus erg flexibel en die kon je als het ware bijna oprollen :)

De nieuwere Barefoots met VPS hebben dus dat VPS er in zitten waardoor ze dunne kussentjes hebben gekregen, veel steviger opgebouwd zijn, en het gebruikte leer is ook dikker en steviger.

Wat dat betreft zou je het degelijker / betere kwaliteit kunnen noemen :j

Maar als je juist op zoek bent naar super flexibel dan heb je niets aan dikker leer maar wil je juist dat oude simpele nubuck hebben :)

Net zoals de BM dan weer van dik tuigleder gemaakt is, dat kan je zien als betere kwaliteit want het is duurder en mooier leer....maar dat gebruikt BF dus juist nog steeds expres niet omdat het nubuck soepeler is en dus beter past bij de doelstelling van het merk. Dat het naast soepeler ook betaalbaarder is dat telt ook nog eens mee want het hele idee achter BF was nu juist om fysiologisch paardvriendelijke betaalbare zadels aan te bieden :j

Dat er nu dus wel de Nut en Rose versies in tuigleder beschikbaar zijn is puur als aanvulling op het assortiment omdat klanten toch graag westernzadels met een mooie tooling wilden en dat gaat niet op het dunnere nubuck :)

Maar ik vind de stijfheid van het tuigleder toch wel een nadeel hoor, de Arizona Nut is echt voor minder paarden geschikt dan de gewone Arizona...het inrijden duurt ook veel langer, het geheel is gewoon stijver :o

Dus dat Barefoot normaal gesproken ander leer gebruikt dat zie ik niet als "minder degelijk" maar gewoon een weloverwogen keuze voor een flexibelere leersoort :)

Neemt niet weg dat tuigleder er voor veel mensen mooier / authentieker uitziet, zeker met een smaakvolle tooling :j

Hee, leuk dat er toch wat ervaringen met de NP komen +:)+

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 15:41

pmarena schreef:
Hee, leuk dat er toch wat ervaringen met de NP komen +:)+

Ja, inderdaad :-) Daar ga ik vast wat aan hebben!

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:57

[quote="DubbelDun"]De flex van een Parelli is niet te vergelijken met die van een Continental . Die laatste flexen zeer miniem.

[\quote]

ik heb eens een tweedehands Parellizadel gestest (en niet gekocht, vond het teveel geld, en vond het ook erg veel gebruikssporen hebben voor de leeftijd). De flexibiliteit is wel degelijk te vergelijken met die van een Continental. Met andere woorden, het is eigenlijk gewoon een boomzadel. De Parellibomen komen overigens uit Duitsland en worden gemaakt door de oude producenten van... de Continental Equiflex.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:34

ik heb dus zoals ik al zei zowel een BM als ook een NP.
ik vind het moeilijk te vergelijken, als je op de BM zit dan merk je erg goed dat er geen boom in zit,
het ligt en rijdt minder stabiel zeg maar. Vind het moeilijk te verwoorden.
Maar je merkt duidelijk dat er geen boom in zit.
Van de flexibele boom in de NP merk ik echter niks/ vrij weinig.
Nu heb ik ook al heel lang niet meer op een western zadel met "normale" boom gereden,
maar geloof niet dat het anders aan zou voelen qua stabiliteit.
Dus veel meer overeenkomsten met een boomzadel dan met een boomloos zadel.

Het is ook niet zo dat de boom super flexibel is, je moet er toch wel wat kracht
opzetten wil je hem kunnen bewegen.
Ik weet het niet zeker maar volgens mij is het ook een continental equiflex boom.

Overigens heb ik voor ik mijn BM kocht (jaar of 8? geleden) ook eens een BF getest,
maar die viel voor mij meteen af. Voelde helemaal niet goed.

Als je nog vragen hebt..............