Zoektocht naar geschikt bit...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Zoektocht naar geschikt bit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 19:47

Hoi!

Ik rijd mijn paard al enkele jaren op een schakelbitje/knabbelbitje op jumping. Thuis loopt hij op een ongebroken appel trensje. Op beide loopt hij heel fijn, maar sinds enkele weken loopt hij wondjes op (die NIET door een strenge hand komen!) als ik met zijn knabbelbitje rijd en daarom ben ik opzoek naar een ander bitje, wat jammer genoeg niet zo makkelijk is bij hem.

Ik rijd met hem niet op zijn appelbit op wedstrijd omdat hij dan te sterk wordt en zijn bit vastneemt.

- Het mag zoiezo geen sterk bitje zijn, liefst nog zonder hefboom werking (knabbel is ook niet 1 vd lichtste maargoed)
- Op ongebroken loopt hij het beste
- Op appel loopt hij naar mijn gevoel ook beter dan op ijzer, al heb ik dit op jumping nog niet geprobeerd.

Hij is een paard dat heel goed reageert op hulpen, maar zo enthousiast is dat ik soms wat meer moet hebben.

Bitloos is GEEN optie, op hackemore loopt hij top in draf, maar ho maar bij galop en springen.
Als iemand een idee mocht hebben is dit altijd welkom.

Ik heb al enorm veel bitten geprobeerd, maar geen enkel waar hij zo goed op loopt als op zijn knabbelbit.

Heeft iemand een idee?
Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Laurievc op 08-02-15 20:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Zoektoch naar geschikt bit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:48

Is het knabbelbitje niet gewoon scherp geworden? Even een nieuwe aanschaffen misschien?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:48

Waarom pak je niet hetzelfde appelbit als je op wedstrijd gaat? Hij loopt er fijn op, toch?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:50

Wat is een knabbel bitje ?
Je hebt van nathe en Beris ( als ik de 2e goed heb ) goede kunstof bitten .
Daar zit wellicht wat bij

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:53

Ik hád een dubbelgebroken bit. Want dat is het zachtste bit dat er is. Maar ik ga nu bitloos rijden :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:56

SimchaKatie schreef:
Ik hád een dubbelgebroken bit. Want dat is het zachtste bit dat er is. Maar ik ga nu bitloos rijden :)

Dat is niet waar?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 19:56

Gypsy schreef:
Is het knabbelbitje niet gewoon scherp geworden? Even een nieuwe aanschaffen misschien?

Het is niet scherp geworden, heb alles 'onderzocht' en niks aan te zien... :(

tennan schreef:
Waarom pak je niet hetzelfde appelbit als je op wedstrijd gaat? Hij loopt er fijn op, toch?

Op wedstrijd is hij op zijn appelbit te enthousiast zegmaar en neemt hij zijn bit vast. Thuis loopt hij er wel top op.

Zinzi_jewel schreef:
Wat is een knabbel bitje ?
Je hebt van nathe en Beris ( als ik de 2e goed heb ) goede kunstof bitten .
Daar zit wellicht wat bij

Een waterford trens klinkt misschien bekender? (http://paardenbitten.nl/engelse-bitten/ ... ertrenzen/)
Ik ga eens kijken, dankje!

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:57

wortelsussie schreef:
SimchaKatie schreef:

Dat is niet waar?

Dat is wel waar :P

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 19:59

SimchaKatie schreef:

Er is geen 'zachtste' bit. Je maakt je bit zo sterk als je zelf doet. ;) Hier graag ook geen discussie op, daar dient mijn topic niet voor.

Zoals ik al zei, is bitloos GEEN optie voor ons. Ik heb dit ook geprobeerd ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:00

Ik heb nu een trust ongebroken flexi watertrens. Kunststof, zacht materiaal, zachter dan appelbitjes. Mss is dat iets?

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:01

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:01

wortelsussie schreef:
SimchaKatie schreef:

Dat is niet waar?

Dat is wel waar :P[/quote]

Verdiep jij je dan maar eens in de bitten meisie....

Sorry TS ik kan je niet verder helpen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 20:03

melissapupa schreef:

Dit ga ik ook eens nakijken, dankje!

Cemlys schreef:
Ik heb nu een trust ongebroken flexi watertrens. Kunststof, zacht materiaal, zachter dan appelbitjes. Mss is dat iets?

Ik ga dit zeker eens opzoeken, maar als het zachter is als een appel vrees ik ervoor omdat hij daarop erg sterk wordt en mijn controle weg is tijdens mijn parcours.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:04

En zo'n bit met rolletjes? Die is er ook ongebroken en kunnen ze niet zo makkelijk vastpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:05

SimchaKatie schreef:
wortelsussie schreef:
Dat is niet waar?

Nope, een dubbelgebroken bit knijpt in de tong, een soort notenkrakereffect. Het is maar net waar de voorkeur van het paard en de vaardigheid van de ruiterhand ligt. Maar daar gaat dit topic niet over.

TS, heeft je instructeur of de ruitersportzaak niet een aantal leenbitjes zodat je daar eens mee kunt experimenteren?
Ik leen mijn bitten altijd gewoon uit aan lesklanten, dan kun je (al dan niet samen) kijken waar je paard het prettigst op reageert. Veel ruitersportzaken doen dit ook wel.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 20:07

Sonja schreef:
TS, heeft je instructeur of de ruitersportzaak niet een aantal leenbitjes zodat je daar eens mee kunt experimenteren?
Ik leen mijn bitten altijd gewoon uit aan lesklanten, dan kun je (al dan niet samen) kijken waar je paard het prettigst op reageert.

Ik heb inderdaad al een hele waslijst aan bitten geprobeerd, maar helaas zonder succes... Dikker, dunner, ongebroken, gebroken, met hefboom en zonder... Tot nu toe nog niets gevonden waar wij ons goed bij voelen...

mavantos schreef:
En zo'n bit met rolletjes? Die is er ook ongebroken en kunnen ze niet zo makkelijk vastpakken.

Hmm wist ik niet dat die ongebroken bestond, ga ik ook eens checken, dankje!

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:07

mavantos schreef:

als ze daar mee gaan spelen kan de tong ertussen komen, aan het verhaal gezien zou voor deze pony geen oplossing zijn volgensmij is dit net z'n gevalletje als mijn pony :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:08

Heb je ook al eens zo'n gebroken trens geprobeerd die 'ongebroken' wordt als er teveel druk op komt?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 20:10

Sonja schreef:
Heb je ook al eens zo'n gebroken trens geprobeerd die 'ongebroken' wordt als er teveel druk op komt?

Ik heb daar eens achter gehoord ja, maar ik vind 60 euro veel geld om 'even' te proberen en helaas heb ik ze nog nergens gevonden om te proberen

Anoniem

Re: Zoektocht naar geschikt bit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:14

Misschien even een oproepje op Bokt plaatsen. Een van mijn stalgenoten had er eentje, die zou niet moeilijk zijn in even een keer uitlenen. Grote kans dat er wel meer mensen zo zijn, dus misschien iemand bij jou in de buurt?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 20:16

Dat is inderdaad wel een idee, bedankt! Ga ik zeker wat mee doen!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:39

Ik heb geen idee of ze ongebroken bestaan hoor! Haha, kwam je topic tegen en bedacht me dat ineens.

Je zou eventueel ook een bitfitter laten komen, helemaal als het paard lastig is met bitten.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:52

Dat heet een dangerbit
Fijn bit volgens een vriendin overigens
ik persoonlijk vind enkel gebroken echt 10x niks

Ik rijd alles met dubbelgebroken augian

Er zijn ook bit passers net als zadel passers misschien is dat een optie voor je?
http://bitfitting.nl/
en hun fb
https://www.facebook.com/bitfitting

hoor hier heel veel goede verhalen over zeker met paarden zoals jij hebt
ze komen net als een zadelpasser aan huis bij je paard
spreken alle opties door en gaan dan samen met jullie als combinatie aan de slag

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:23

TS , ik heb vaker gegrepen naar een stubben easy control .
Dubbelgebroken zijn deze maar zodra het paard tegen je hand komt wordt hij ongebroken . Terwijl het normaal toch uitnodigd om ermee te spelen / knabbelen !
Ik heb een half cheeck liggen nog van mijn jonge paard ( dat paard heb ik niet meer )

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:27

Een paard dat lekker loopt op ongebroken zou je eens kunnen proberen op een myler (breed tongstuk en amper "knik" als je in de buurt woont (noord brabant) mag je de mijne wel eens proberen.