Iemand goede ervaring met Bitloos? ( Touwhalster )

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SavvyPony

Iemand goede ervaring met Bitloos? ( Touwhalster )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 21:27

Wie heeft er goede ervaring met Bitloos rijden met een touwhalster? Ik wil namelijk ook bitloos gaan rijden... Ben heel erg benieuwd! :D

Blixem

Re: Iemand goede ervaring met Bitloos? ( Touwhalster )

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:28

Een bitloos hoofdstel is ook fijn

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 21:29

Daar wil ik niet mee rijden, Want die drukken heel hard op hun neus. Ik wil het heel natuurlijk doen.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:21

Er is ook niets heel natuurlijk aan een touwhalster.

Heb prima ervaringen met het rijden met touwhalster zonder teugelcontact. Wil je met contact (opgenomen teugels) rijden, neem dan een bit loos hoofdstel want dat werkt zachter op de neus dan het dunne touwtje. En dan veronderstel ik even dat je met natuurlijker zachter bedoelt.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:26

In principe werkt (bijna) elke bitloze optoming in op de neus. Ook een touwhalster.
Er zijn heel veel verschillende soorten bitloze optomingen, kingekruist, kaakgekruist, sidepull etc. Misschien heb jij het over de hackamore? Dat is een bitloos systeem die met hefboom werkt en dat kan vrij heftig inwerken bij een ruiter met harde hand en te laag op de neus geplaatst.

Natuurlijk rijden is eigenlijk onmogelijk. Wij leren onze paarden immers aan dat druk (waar dan ook, in de mond of op de neus) reactie betekent, alles wat wij onze paarden vragen is aangeleerd en dus onnatuurlijk.
Wel kan je natuurlijk vriendelijk rijden. Ik heb zelf goede ervaringen met een touwhalster, het is lekker makkelijk om te doen en wij sjeezen er best vaak de bak mee rond of gaan ermee op buitenrit. Je moet wel voorzichtig in de hand zijn met een touwhalster, het touw is erg dun en het kan hard inwerken.
De neusriemen van bitloze hoofdstellen zijn van breed leer, wat goed de druk verdeeld. Daarmee zijn ze vaker vriendelijker dan touwhalsters. Touwhalsters zijn soms wel duidelijker.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 22:30

Aah dankjewel! Maar ik had het niet over de Hackamore ;) Dat vind ik echt vreselijk. Bedankt voor je verhaal!

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:34

Maar als je het toch wil weten een touwhalster is ook wel fijn

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:37

Een touwhalster is scherper dan verschillende andere bitloze hoofdstellen, omdat touw best wel kan snijden en ook smal is. Als je een wat zachtere, bredere neusriem neemt, is dat zachter en verdeelt het de druk beter. Een touwhalster is ook niks mis mee, als je het goed gebruikt, maar een normaal bitloos hoofdstel is niet onvriendelijker, integendeel. :)
Ik ben zelf heel blij met mijn Rambo Micklem Multi Bridle.. :)
Afbeelding

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:39

SimchaKatie schreef:
Aah dankjewel! Maar ik had het niet over de Hackamore ;) Dat vind ik echt vreselijk. Bedankt voor je verhaal!

Graag gedaan!
Toch moet ik zeggen, ik zie liever een kundig iemand, die licht in de hand is, met een hack rijden dan een onkundig iemand die aan een touwhalster zit te trekken. Zelf rijd ik niet met een hack omdat mijn paardje een touwhalster, kingekruist en low sidepull fijn vindt, ze rijdt er heel fijn en licht op. Wel heb ik verschillende systemen hoofdstellen liggen, én omdat ik hoofdstellen mooi vind en spaar, én omdat het goed is voor Marie om wat afwisseling te hebben :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:57

SimchaKatie schreef:
Daar wil ik niet mee rijden, Want die drukken heel hard op hun neus. Ik wil het heel natuurlijk doen.

Probeer het allemaal niet te romantisch te zien. Het is niet zo dat jij het bit eruit haalt en je paard dan uit dankbaarheid opeens perfect gaat luisteren naar een bitloos hoofdstel.

Bitloos kan heel fijn zijn, maar je kunt je iets minder fouten veroorloven dan met bit. Je zult streng moeten kunnen zijn, je mannetje staan. Kun je je paard corrigeren als hij stout is?

Verder is een sidepull vriendelijker dan een touwhalster. Maar in de verkeerde handen is alles een martelwerktuig.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:15

Ik rij buiten praktisch altijd met touwhalster, die van mij luistert daar prima naar
Afbeelding
Zou ik dit bij elk paard doen? Nee, absoluut niet, je paard dient goed afgericht te wezen, ho is ho, rechts is rechts en links is links, dat geldt btw voor met bit rijden ook :Y)

Wat hier al eerder gezegd wordt: rij je continu met druk op de teugels, is met touwhalster rijden voor je paard niet fijn, rij je met losse teugel, dan des te meer. Ik merk bij die van mij dat ze het veel prettiger vind om het touwhalster om te krijgen dan haar hoofdstel, het is natuurlijk veel lichter en geen bit in de mond, dus kan me er wat bij voorstellen :)

Ik ben trouwens geen aanhanger van bitloos of bit, in de bak gaat er gewoon een bit in, maar ik probeer mij tuigage wel altijd zorgvuldig uit te kiezen, dus geen dik bit, laat m'n hoofdstel 1x per jaarcontroleren door de tandarts. Zorg dat de neusriem op goede hoogte zit (en niet te stral) etc :)

Steph_Lana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:28

ik rij eigenlijk altijd bitloos, ik heb beter contact juist zonder bit.
Afbeelding

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:54

Op de site http://www.bitloos.nl/bitloos.php kun je veel informatie over bitloos rijden vinden.
Over de verschillende soorten optomingen, ervaringen ed.
Veel leesplezier

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:04

misschien is het een idee om eerst te beginnen met gewoon hoofdstel en bit MAAR steeds minder teugeldruk te gebruiken en meer met je lichaam en benen te werken?
Dan zet je geen druk op het bit en leert je paard luisteren naar je lichaam ;)

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:08

Mijn pony loopt het beste op een touwhalster, dit komt door dat t hem helemaal op stem en beenhulpen is geleerd. Het is met touwhalster wel heel belangrijk dat je niet er niet mee rijd als met bit. :)
Sidepull is ook fijn dit is wat minder scherp.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:14

Als je wilt overschakelen naar bitloos, is het wel heel belangrijk dat je weet wat je doet.
Dat je je paard eerst op de grond stil kan laten staan op minimale druk, en ook een stapje achteruit kan op de suggestie.
Misschien kun je een keer een grondwerkles nemen van iemand die je de basis aanleert, zodat je weet wat je doet.

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:20

aan paardrijden is niks natuurlij... Vriendelijker met je paard omgaan kan wel!

Sidepull lijkt me fijner voor je paard als je een bit gewend bent. Op een sidepull kan je namelijk wel de hele tijd licht contact hebben.

Even offtopic , Caitlynn, jouw sidepull hangt wel erg laag, doe je dat met een rede?!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:23

winnie70 schreef:
Even offtopic , Caitlynn, jouw sidepull hangt wel erg laag, doe je dat met een rede?!

Viel me ook al op ja, hij hoort eigenlijk twee cm onder het jukbeen. Nu zit hij op het zwevende neusbotje ;)

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 20:41

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb regelmatig met bit gereden, Maar ik merk dat mijn pony en ik het samen niks vinden. Ik krijg ook les van iemand die mij bitloos les gaat geven. Zij is heel goed. Nu ik wat meer weet van jullie ga ik het met haar bespreken :)

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:04

Ja, ik rijd altijd bitloos en doe dit al heel lang.
Vind het super fijn en gaat heel goed. Ik rijd zowel met touwhalsters als sidepulls.
Wanneer jij je paard de juiste begeleiding kan geven zal het zeker goed komen.

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 21:06

Dat hoop ik ook :)

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:57

Ik rijd altijd bitloos met mijn 5 jarige ruin, ook buiten met mijn toch soms wel erg drukke en ondeugende fjordenkruizing. Toen ik hem kocht reed hij 'weleens' bitloos maar voornamelijk met bit.
Door onder andere mijn wens om bitloos te rijden (deed ik met vorige paard ook) en zijn gebit (toen was de tandarts nog niet geweest) was bitloos een goede optie. En nu doen we niet meer anders.
Ik rijd met een kaakgekruisd hoofdstel en in de bak soms met touwhalster. Maar met kaakgekruisd hoofdstel heb ik iets meer controle bij hem (blijft een halve fjord die soms heel eigenwijs kan zijn en dan het touwhalster ineens 'niet snapt'). Bij een stalgenoot van mij werkt juist het touwhalster super goed, die rijd daar altijd mee.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:02

Als je les gaat krijgen van iemand die goed is met bitloos en daar dus veel ervaring in heeft, zal die persoon je ook goed kunnen adviseren.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:20

Caithlynn schreef:
ik rij eigenlijk altijd bitloos, ik heb beter contact juist zonder bit.
[ Afbeelding ]

Woah wat een prachtig hoofdstel! <3
Waar is deze te krijgen?

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:28

Ik rij meer met touwhalster dan met mijn sidepull, maar dat is omdat ik zoiezo al veel met mijn zit rij en de teugels nauwelijks gebruik. Als je je teugels strak houdt zou ik niet met touwhalster gaan rijden, dan komt er veel druk op een klein punt.

Mijn sidepull is van een oud hoofdstel met frontriem+neusstukje+teugels van Horsebeads, ben ik heel erg blij me en lekker origineel ook :). Had eerst de barefoot acorn, ook een sidepull, maar die vonden zowel ik als mijn paard helemaal niets.

Afbeelding