boom zadel zakt in

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mzara

boom zadel zakt in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 21:32

hallo,

ik zit een beetje met iets wat een probleem kan worden.
ik heb een kunststof veelzijdigheidszadel (wintec) met verwisselbare boom. destijds gekocht voor mijn d pony. Toen mijn e pony kwam paste ons dressuurzadel niet goed. Hij had pijn. sindsdien dit zadel er op gelegd. ligt super. alleen nu ben ik al 2 keer bij een zadelmaker geweest met het gevoel dat de boom wat ingezakt. er is dan weinig ruimte voor bij de schoft. Die 2 keer was dat het geval en de maat van de boom klopte niet meer. de zadelmaker heeft hem weer goed gebogen en daarna zat het zadel weer goed en kon ik mijn hand er bij de schoft onder steken.

nu heb ik weer het gevoel dat ie is uitgezakt en het zou gewoon niet moeten dat we om de zoveel tijd terug moeten naar de zadelmaker. (of zelf terug moeten buigen). ik weet niet hoeveel een nieuwe boom kost en of er stevigere zijn.

ik wil dit zadel houden en er is door persoonlijke omstandigheden niet de mogelijkheid veel extra kosten aan de paarden te hebben. (ik wil dus geen zadelmaker laten komen of iets dergelijks)

Is er iemand met ditzelfde probleem? hoe los ik het op? ik heb geen zin in een paard met rugproblemen en pijn.

Daarbij heb ik ook het gevoel dat ik te groot wordt voor het zadel.. hoe kun je er achter komen of dat zo is?

hulp hierbij zou ik zeer waarderen :)

tiwi1969

Re: boom zadel zakt in

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:37

Als het een wintec is dan koop je voor 20 euro een nieuw kopijzer, dat lijkt me nog wel te overkomen.

Wintec kan je heel makkelijk zelf verwisselen.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 21:39

tiwi1969 schreef:
Als het een wintec is dan koop je voor 20 euro een nieuw kopijzer, dat lijkt me nog wel te overkomen.

Wintec kan je heel makkelijk zelf verwisselen.

wat is een kopijzer? :o

als je een nieuwe boom bedoeld. ja dat kan maar zakt ie dan niet weer opnieuw in?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:42

Je kan het denk het beste aan een zadelmaker/zadelpasser vragen.
Of gewoon proberen door er een nieuwe in te doen. Welke kleur heb je nodig?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:43

Bij wintec mag je de boom absoluut niet buigen.. daar zijn ze niet op gebouwd.
Ik weet dus niet welke zadelmaker je gehad hebt maar dat klinkt mij als een hele slechte.
Persoonlijk zou ik er een goede zadelmaker bij halen, paarden zijn nu eenmaal duur ;) moedwillig rijden met een zadel dat niet past vind ik persoonlijk echt onacceptabel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:50

Wat ook nog kan is dat je verbindings schroeven voor de verwisselbare boom in je zadel kapot zijn zitten in plaatje dat ik wel eens kapot heb zijn zijn in een zadel.
Die boom van een wintec die je kan wisselen verbuig je niet zomaar.
En als je bij herhaling een stuk ijzer buigt verbuigt kan het wel metaal moeheid krijgen, oplossing nieuwe boom kopen, zoals hier al gezegd zijn euro of 20.

Paarden199

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:51

Het beste wat je kan doen is toch echt een (andere) zadelmaker laten komen. En niet zelf aan je boom gaan buigen want als je hem scheeft buigt wordt je pony niet blij. Zeker omdat je ook zegt dat je denkt te groot te zijn voor je zadel. Dan ga je namelijk teveel op de achterkant van het zadel zitten en dit is echt heel slecht voor je pony zijn rug.

Wij hebben soort hetzelfde met onze wintec gehad en dit was op te lossen met een Pro Light. Doordat onze gup nog weinig spieren heeft zakte het zadel bij de schoft in op het moment dat je echt ging zitten. Maar hier moet wel iemand die er verstand van heeft over oordelen. Ik heb nu alsnog een ander zadel maar het gaat erom dat het wel op te lossen was.

En als je wil weten of je nog goed op je zadel zit kun je misschien iemand foto's laten maken en deze hier plaatsen. Want je ziet over het algemeen wel duidelijk dat je erg ver achter in het zadel zit.

Je zou eventueel wel een andere boom kunnen kopen zijn echt niet duur maar misschien dat het probleem dan niet wordt opgelost. Want het kan wel aan je zadel of aan je pony zijn bouw liggen.

Maar het hoofdadvies is gewoon toch een zadelmaker laten komen. Deze kan oordelen over al je vragen en je advies geven. Het is misschien duur maar altijd beter dan straks een pony met rugklachten.

Succes verder!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:57

Als het zadel met een goede boom gewoon past, dan zou ik daar eerst even naar kijken. Aangezien er al een zadelmaker geweest is die er naar gekeken heeft... (Alleen blijft het wel een vrij beroep :S)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 22:00

FelineNanet schreef:
Je kan het denk het beste aan een zadelmaker/zadelpasser vragen.
Of gewoon proberen door er een nieuwe in te doen. Welke kleur heb je nodig?

ik wil sowieso nog langs de winkel. (zadelmakerij) maar ik wilde weten of andere mensen met verwisselbare bomen zoiets mee hebben gemaakt en weten wat te doen. ik kan wel weer dezelfde kopen maar dan krijg je denk ik weer hetzelfde.
de kleur moet ik nog even kijken. ga hem morgen even open maken. maar volgens mij was het geel.

smurffie schreef:
Bij wintec mag je de boom absoluut niet buigen.. daar zijn ze niet op gebouwd.
Ik weet dus niet welke zadelmaker je gehad hebt maar dat klinkt mij als een hele slechte.
Persoonlijk zou ik er een goede zadelmaker bij halen, paarden zijn nu eenmaal duur ;) moedwillig rijden met een zadel dat niet past vind ik persoonlijk echt onacceptabel.

ja maar als de boom vanzelf al buigt (wat niet hoort!) dan is het logisch dat je denkt ik buig hem terug. Het is geen slechte zadelmaker. het is ook niet de zadelmaker die ons met het zadel geholpen heeft met het zadel toen we hem kochten.
ja ik weet maar al te goed dat paarden duur zijn. Maar jij weet de situatie niet. ik ben op het moment heel blij dat ik mijn paarden voorlopig nog kan houden en dat mijn ouders daar zo veel mogelijk aan willen doen.
ik rijdt niet met een zadel dat niet past. goed lezen. het zadel zit goed als de boom gewoon de hoek heeft die hij hoort te hebben. ik vraag niet voor niks voor hulp omdat de boom blijkbaar niet goed is. ik ben bang dat er pijn kan vormen na lange tijd.
jammer dat je zo snel conclusies trekt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:06

Je begrijpt mijn bericht niet goed.
Een boom buigt niet uit zichzelf. De zadelmaker heeft hem goed gebogen schrijf je; daar is het fout gegaan. Hij mag absoluut niet gebogen worden.

Ik ken de situatie niet maar wat ik wil aangeven is dat jij zelf niet kunt zien, met een nieuwe boom, of het zadel goed is. Beter kun je dus wachten tot je het geld voor een goed zadel hebt. Tot die tijd zijn er zat leuke dingen zonder zadel.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 22:21

Sjolvir schreef:
Wat ook nog kan is dat je verbindings schroeven voor de verwisselbare boom in je zadel kapot zijn zitten in plaatje dat ik wel eens kapot heb zijn zijn in een zadel.
Die boom van een wintec die je kan wisselen verbuig je niet zomaar.
En als je bij herhaling een stuk ijzer buigt verbuigt kan het wel metaal moeheid krijgen, oplossing nieuwe boom kopen, zoals hier al gezegd zijn euro of 20.

oke dankjewel! ik zal het allemaal aangeven in de winkel. ik geloof dat het niet zomaar buigt, maar het is toch gebeurd. ja dat snap ik. daarom wil ik het oplossen. maar ik ben bang dat dat met dezelfde nieuwe boom niet gebeurd.

Kimnl schreef:
Het beste wat je kan doen is toch echt een (andere) zadelmaker laten komen. En niet zelf aan je boom gaan buigen want als je hem scheeft buigt wordt je pony niet blij. Zeker omdat je ook zegt dat je denkt te groot te zijn voor je zadel. Dan ga je namelijk teveel op de achterkant van het zadel zitten en dit is echt heel slecht voor je pony zijn rug.

Wij hebben soort hetzelfde met onze wintec gehad en dit was op te lossen met een Pro Light. Doordat onze gup nog weinig spieren heeft zakte het zadel bij de schoft in op het moment dat je echt ging zitten. Maar hier moet wel iemand die er verstand van heeft over oordelen. Ik heb nu alsnog een ander zadel maar het gaat erom dat het wel op te lossen was.

En als je wil weten of je nog goed op je zadel zit kun je misschien iemand foto's laten maken en deze hier plaatsen. Want je ziet over het algemeen wel duidelijk dat je erg ver achter in het zadel zit.

Je zou eventueel wel een andere boom kunnen kopen zijn echt niet duur maar misschien dat het probleem dan niet wordt opgelost. Want het kan wel aan je zadel of aan je pony zijn bouw liggen.

Maar het hoofdadvies is gewoon toch een zadelmaker laten komen. Deze kan oordelen over al je vragen en je advies geven. Het is misschien duur maar altijd beter dan straks een pony met rugklachten.

Succes verder!

Even voor de duidelijkheid iedereen! de zadelmaker is niet gekomen. (alleen iemand van de winkel toen we het zadel kochten) de zadelmaker werkt in een ruitersportzaak en wij nemen er vaak spullen naartoe voor reparaties.

ik heb de boom zelf nooit gebogen geen zorgen. ik denk niet echt te groot te zijn. valt wel mee. ik heb het niet duidelijk neergezet. ik heb ook nooit reacties of iets gehad. maar ik vroeg me af of er een manier was om te zien of je te groot bent. ik heb vandaag in de spiegels gekeken en ik zit niet te ver naar achter. ik heb dan eerder het gevoel te ver naar voren te zitten omdat dat voorkant dus wat gezakt is. en ik neem aan dat instructeurs en anderen er dan wel wat van zeggen.

fijn dat het opgelost is! wat is een pro light precies? een merk boom?
mijn paard heeft op het moment ook weinig spieren. ik hoop dat wanneer ik meer ga trainen de spieren meer worden zodat het zadel ook beter ligt voor.

ik ben ook helemaal voor een goed welzijn. maar het zadel ligt gewoon goed mits dat de boom goed is. dus om nu echt een zadelmaker te laten komen...

Citaat:
Als het zadel met een goede boom gewoon past, dan zou ik daar eerst even naar kijken. Aangezien er al een zadelmaker geweest is die er naar gekeken heeft... (Alleen blijft het wel een vrij beroep :S)

ik snap niet helemaal wat je bedoelt. waarom zou ik een zadelmaker laten komen als de boom gewoon past? en er is geen zadelmaker komen kijken. we hebben het zadel 2x (omdat we toch naar de winkel moesten) naar de zadelmaker gebracht. er is geen zadelmaker geweest, niet nodig, het zadel ligt goed.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:29

mzara schreef:
Citaat:

ik snap niet helemaal wat je bedoelt. waarom zou ik een zadelmaker laten komen als de boom gewoon past? en er is geen zadelmaker komen kijken. we hebben het zadel 2x (omdat we toch naar de winkel moesten) naar de zadelmaker gebracht. er is geen zadelmaker geweest, niet nodig, het zadel ligt goed.

Ow dacht dat de zadelmaker had gekeken dat het zadel zo wel goed lag (omdat die hem terug gebogen had) dus daarom leek me dat als het zadel dat goed lag, een zadelmaker overbodig. Maar dat staat er dus gewoon ook...

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:29

Even een punt om alles duidelijk te maken. Een wintec zadel heeft alleen een verwisselbaar kopijzer voor zover ik weet. heeft de zadelmaker aan het kopijzer of de boom gezeten?

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:31

Wellicht is het een idee om te meten of het kopijzer van jouw zadel goed past op jouw paard. Een boom/kopijzer hoort idd niet zomaar te buigen. Je geeft aan dat je paard spieren kwijt is, zou het niet (deels) zo kunnen zijn dat het zadel nu wat aan de wijde kant is waardoor het lijkt dat het zadel inzakt en je verder naar voren gaat zitten?

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 22:32

smurffie schreef:
Een boom buigt niet uit zichzelf. De zadelmaker heeft hem goed gebogen schrijf je; daar is het fout gegaan. Hij mag absoluut niet gebogen worden.

Ik ken de situatie niet maar wat ik wil aangeven is dat jij zelf niet kunt zien, met een nieuwe boom, of het zadel goed is. Beter kun je dus wachten tot je het geld voor een goed zadel hebt. Tot die tijd zijn er zat leuke dingen zonder zadel.

daar is het misschien fout gegaan. We hadden het toen ook al op moeten lossen. maar de boom zou toch niet door het rijden wijder mogen worden??

Dit topic gaat niet over of mijn zadel goed ligt of niet. Jij zou er nog het minst over kunnen en mogen zeggen. en dat ik een nieuw zadel moet kopen en maar niet moet rijden? Daar gaat het niet over. Je weet niet hoe mijn zadel ligt. en omdat ik geen zadelmaker ben heb ik het dus hoe dan ook mis als ik zeg dat mijn zadel goed ligt?

Bokkers, ik weet dat het welzijn van paarden de laatste jaren steeds meer voorop komt te staan. ik krijg hiervan heel veel mee in mijn opleiding. allemaal heel goed.maar dat wil niet zeggen dat iedereen met een probleem meteen een probleem met het zadel heeft en een nieuw zadel moet kopen...

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 22:38

martinique schreef:
Wellicht is het een idee om te meten of het kopijzer van jouw zadel goed past op jouw paard. Een boom/kopijzer hoort idd niet zomaar te buigen. Je geeft aan dat je paard spieren kwijt is, zou het niet (deels) zo kunnen zijn dat het zadel nu wat aan de wijde kant is waardoor het lijkt dat het zadel inzakt en je verder naar voren gaat zitten?

ja dat zou inderdaad kunnen zijn. maar ik wil sowieso even langs de winkel om te checken. als is het maar óf het gebogen is. maar toen ik wel volop kon rijden. zakte de boom ook in. Dus dat vind ik dan raar. ik ga het ook allemaal goed aangeven bij de zadelmaker. misschien kan ik ook vragen om dan toch langs te komen.

ik bedenk me nu ook dat er een zaak "in de buurt" is waar je je paard mee kan nemen. dus dan zouden ze meteen alles kunnen zien.

Paarden199

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:40

Een Pro Light is een soort pad die je tussen je dekje en je zadel legt. Hij is op 6 manieren te vullen van dik naar dun. Je kan dus bijvoorbeeld de voorkant 3x dik doen en dan 2x dik en dan 1 x dik. Dan hoog je je zadel aan de voorkant dus op aflopend naar achter op. Maar kan natuurlijk ook anders om. Ze kosten trouwens wel rond de € 100,-. Anders google je even naar Pro Light paard ofzo.

En ik zou je dan alsnog aanraden om er een echte zadelmaker bij te halen. Je kan vaak al voor € 80,00 een afspraak maken met de zadelmaker als het alleen gaat om controle. Wel eentje die je ook gaat beoordelen als je rijdt in alle gangen en eventueel de boom van je zadel veranderd indien nodig en hem op of af vult waar nodig. Misschien is het een optie om totdat je genoeg geld hebt voor de zadelmaker tijdelijk met barebackpad of gewoon een simpel dekje of zelfs zonder zadel te rijden.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 22:43

Xjosee schreef:
Even een punt om alles duidelijk te maken. Een wintec zadel heeft alleen een verwisselbaar kopijzer voor zover ik weet. heeft de zadelmaker aan het kopijzer of de boom gezeten?

oke dit zadel heb ik: (denk ik, het lijkt er heel erg op)
http://www.kramer.nl/WINTEC-250-Veelzij ... =110221-17

er staat bij: Met EASY-CHANGE zadelboomsysteem

en deze dingen (op divoza ingetypt zadelboom)
http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... -boom.html
kun je verwisselen in het zadel. Het staat in de tekst beschreven als boom. dus ik heb het wel over de boom. of in ieder geval dat ijzeren geval die in een bepaalde hoek staat :Y)

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:46

Zo'n Wintec 'boom' (het is eigenlijk een kopijzer vandaar de verwarring) buigt evht niet zomaar. Bij ons is een paard achterover geklapt en vol op z'n rug gekomen met het Wintec zadel erop. Dus ca 500 kilo vol op het zadel. Kopijzer was maar heel iets gebogen. Of eigenlijk iets uit elkaar gaan staan. Het plastic waar je het kopijzer aan vast maakt (wat in de zakjes gaat) was wel gebroken. (Ook zo goedkoop stom van wintec om dat van plastic te maken. Goedkoop blijkt weer duurkoop). Is dat nog allemaal heel bij jou? Zit het kopijzer wel goed in jouw zadel. Het kan echt niet zomaar buigen....

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 22:48

Kimnl schreef:
Een Pro Light is een soort pad die je tussen je dekje en je zadel legt. Hij is op 6 manieren te vullen van dik naar dun. Je kan dus bijvoorbeeld de voorkant 3x dik doen en dan 2x dik en dan 1 x dik. Dan hoog je je zadel aan de voorkant dus op aflopend naar achter op. Maar kan natuurlijk ook anders om. Ze kosten trouwens wel rond de € 100,-. Anders google je even naar Pro Light paard ofzo.

En ik zou je dan alsnog aanraden om er een echte zadelmaker bij te halen. Je kan vaak al voor € 80,00 een afspraak maken met de zadelmaker als het alleen gaat om controle. Wel eentje die je ook gaat beoordelen als je rijdt in alle gangen en eventueel de boom van je zadel veranderd indien nodig en hem op of af vult waar nodig. Misschien is het een optie om totdat je genoeg geld hebt voor de zadelmaker tijdelijk met barebackpad of gewoon een simpel dekje of zelfs zonder zadel te rijden.

oke. daar heb ik wel eens van gehoord. ja daar heb je het al de prijs. :Y) maar mij lijkt dat het voor bij de schoft dan te nauw wordt?

geloof me. ik zou graag willen. maar het is gewoon niet reëel op dit moment. dan koop ik liever een nieuw boompje of buig ik het elke keer terug. :P
hier ook weer. het is niet zo heftig allemaal dat ik maar niet of zonder zadel moet gaan rijden...
daar heb ik graag ook geen commentaar meer over. hoe goed ook bedoelt. Mijn vraag gaat over die boom die gewoon niet hoort te buigen.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 22:56

Sjira schreef:
Zo'n Wintec 'boom' (het is eigenlijk een kopijzer vandaar de verwarring) buigt evht niet zomaar. Bij ons is een paard achterover geklapt en vol op z'n rug gekomen met het Wintec zadel erop. Dus ca 500 kilo vol op het zadel. Kopijzer was maar heel iets gebogen. Of eigenlijk iets uit elkaar gaan staan. Het plastic waar je het kopijzer aan vast maakt (wat in de zakjes gaat) was wel gebroken. (Ook zo goedkoop stom van wintec om dat van plastic te maken. Goedkoop blijkt weer duurkoop). Is dat nog allemaal heel bij jou? Zit het kopijzer wel goed in jouw zadel. Het kan echt niet zomaar buigen....

ah vandaar. oke dan is het duidelijk. dat is heftig. ik neem aan dat het niet kapot is. dat heeft de zadelmaker allemaal gezien van binnen. maar ik zal alle opties aankaarten. ja klopt. goedkoop is duurkoop. maar toen we dat zadel jaren geleden kochten had ik er 1% kennis van, ik was jong, mijn ouders beslisten en zitten zelf niet in de paarden. Ik had als meisje amper door op wat voor zadel ik zat. het was ook voor het springen. ik had wel een goed (nu oud) dressuurzadel die ik het meest gebruikte. dus mijn ouders waren ook niet van plan veel geld aan een extra zadeltje uit te geven. maar als het zadel verder goed is op het andere paard nu.
ik snap ook niet hoe het buigt. ik ga het navragen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:00

Bij een wintec kan het gebeuren dat na een aantal jaren een zijtak van de zadelboom afbreekt. Dus niet van het kopijzer. Laat je zadel goed nakijken. Dit is nl pijnlijk voor je paard.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 23:02

Jetta schreef:
Bij een wintec kan het gebeuren dat na een aantal jaren een zijtak van de zadelboom afbreekt. Dus niet van het kopijzer. Laat je zadel goed nakijken. Dit is nl pijnlijk voor je paard.

zal ik laten doen :) ik denk alleen niet dat het zo is. mijn paard kan mij namelijk goed duidelijk maken wanneer ze pijn heeft door het zadel :o

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:07

mzara schreef:
smurffie schreef:

daar is het misschien fout gegaan. We hadden het toen ook al op moeten lossen. maar de boom zou toch niet door het rijden wijder mogen worden??

Dit topic gaat niet over of mijn zadel goed ligt of niet. Jij zou er nog het minst over kunnen en mogen zeggen. en dat ik een nieuw zadel moet kopen en maar niet moet rijden? Daar gaat het niet over. Je weet niet hoe mijn zadel ligt. en omdat ik geen zadelmaker ben heb ik het dus hoe dan ook mis als ik zeg dat mijn zadel goed ligt?

Bokkers, ik weet dat het welzijn van paarden de laatste jaren steeds meer voorop komt te staan. ik krijg hiervan heel veel mee in mijn opleiding. allemaal heel goed.maar dat wil niet zeggen dat iedereen met een probleem meteen een probleem met het zadel heeft en een nieuw zadel moet kopen...

jij leest echt wat je wilt lezen. Ik heb het niet over een nieuw zadel maar over een goed zadel.
Of je huidige goed ligt kan een zadelmaker vertellen. Dat moet gemeten worden dat kun je zelf niet zien.
Dus wellicht ligt hij goed als hij op het eerste oog goed ligt, of niet.

En nee, door het rijden mag en kan zo'n boom niet verbuigen, tenzij hij eerder al verbogen is meerdere keren.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:20

Ik volg even. Heb precies hetzelfde met mijn BEIDE zadels; Euroriding Jade dressuur en JC Celebration spring.

Heb in het afgelopen half jaar maar liefst 5x de zzadelmaker op bezoek gehad. Hij vult het aan de voorkant opnieuw op en na twee weken licht het zadel weer op de schoft. Nu rijd ik voorlopig met een gelpad er onder. Hoe het komt weet ik niet. Het ligt iig niet aan mijn rijstijl, want bij mijn instructeur gebeurd het ook als hij op mijn paard rijdt. Waarschijnlijk ligt het of bij de bouw van het paard, of de zadelmaker kan niet met het zadel in combinatie met het paard omgaan. Over een paar weken komt er dus ook maar eens een andere zadelmaker.