Pony heeft het kou, deken???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Pony heeft het kou, deken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 13:11

Hoii!
Ik had een vraag. Vaak lees ik in topic's dat een paard prima zonder deken kan. Nu had ik laatst mijn regen deken op mijn pony liggen. Die had gelekt. Dus ik deken eraf gehaald en pony met veel hooi op stak gezet. Maar de pony van een stalgenootje van mij stond te rillen van de kou! Hij had geen deken op. Aangezien het weer steeds kouder word en het 's nachts vriest. Is het dan niet slimmer om mijn pony toch een deken op te leggen of maakt het niet uit dat een pony rilt van de kou??? Ik weet dat hier al topic's over gaan maar wou het toch weten.
(sorry als het fout staat!)

Veel groetjes, mij *D

MelissaV

Re: Pony heeft het kou, deken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:13

Krijgt de pony voldoende ruwvoer? Normaal als ze voldoende ruwvoer krijgen kunnen ze zichzelf prima warmhouden, als het dan nog niet lukt kun je er best een 50/100 grams waterdichte deken opgooien.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:14

Als je pony rilt, vindt ik het tijd op een deken op te doen.
Mijn paard staat momenteel dekenloos, maar 24/7 op stal. De stal is een potstal, en voor zijn stal is de stro opslag. Dat isoleert bij ons mooi, dus onder de 0 is het nooit. Gaat hij naar buiten dan heeft hij een 200 grams op

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:15

even navragen hpeveel ruwvoer hij krijgt,anders aangeven dat een dekentje geen over bodige luxe is voor de pny

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 13:19

Hij krijgt geen hooi in de wei. Waar hij wel 12 uur per dag staat in dd winter. De andere 12 uur staat ie op stal met hooi. Hij krijgt genoeg hooi. Weten jullie nog goede betaalbare dekens??? Mijn 0 grams regendeken van amigo is hele door gelekt.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:30

Dan moet je hem de overige 12 uur ook hooi geven. Een paard moet de hele dag door kleine beetjes kunnen eten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:32

Als het paard trilt dan heeft hij het koud. De eerste stap is onbeperkt ruwvoer (ook op de weide, want daar staat vaak toch relatief weinig gras meer op), de volgende stap is een deken (bij buitenpaarden waterdicht en minimaal met fleecevoering) en als ze nat zijn laten drogen. Een uurtje rillen geeft niet, maar een paard voor langere tijd laten rillen is dieronvriendelijk. Ze maken ook geen wintervacht meer aan, ze zijn namelijk al bezig hun zomervacht aan te maken (dat argument wordt nogal eens in oktober gebruikt). Maar ook in oktober/november gooi ik mijn paard een fleecegevoerde regendeken op als hij staat te bibberen, zodra het droog is en hij opgedroogd is gaat hij weer af en de rest van de winter staat hij in principe zonder.

Het gebeurt voornamelijk met natte paarden is mijn ervaring, hoewel dat niet per se hoeft. Ik ben zelf niet merkvast, wel wil ik minimaal 2 regendekens hebben. Maar met de regen van toen was de kans best groot dat een deken doorlekte. Was het een nieuwe Amigo of was hij al een aantal jaar oud, was hij al eens gewassen?

Mijn paarden (KWPN, Shet en nep-shet) komen allemaal vanavond onder een 0g regendeken (zeer dunne fleecevoering). Vannacht wordt het namelijk koud en morgenochtend wordt natte sneeuw voorspelt. Voornamelijk de nep-shet heeft er last van, de kwpn'er een beetje en de echte shet die heeft gewoon pech, i.v.m. gelijkwaardig spel. Maar de voornaamste functie is dat ze droog blijven.

De reden dat ik kies voor een fleecegevoerde regendeken is omdat het gewicht van de deken de haren wat platter drukt en daardoor een deel van de isolatie van de vacht weghaalt (regen veroorzaakt dit trouwens ook). Door een dunne fleecevoering te gebruiken compenseer ik hiervoor zonder dat het paard went aan extra warmte. Het werkt dus in principe alleen om droog te blijven.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:39

Je kan je deken ook weer waterdicht proberen te maken door hem in te spuiten met impregneerspray, werkt hier prima. :))
Met gewone kou krijgen ze het eigenlijk nooit zomaar koud, maar wel met langdurige regen.
Dan is het wel aan te raden op de wei ook hooi bij te voeren. :j
Mijn arab (die wel een comfy schuilstal heeft) staat alleen onder een ongevoerde regendeken, zo heeft hij toch wat vacht en geen last van de wind en de regen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 13:39

Dankjewel! Mijn regendeken was wel al 2 jaar oud. Hij is nog nooit gewassen. Ik ga eens kijken voor 2 regendekens fleecegevoerd ! Erg bedankt! Zal eens aan de stal eigenaar vragen of er hooi in de wei mag. Maar als dat niet mag wat moet ik dan???

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 13:40

Hier hebben ze geen schuilstal..... Dankje

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:44

Ik zou gewoon op je gevoel afgaan, als een pony staat te rillen dan heeft hij het blijkbaar koud.
Je moet eerst kijken naar de oorzaken, eet hij wel genoeg? Is hij goed op gewicht? Zijn de bloedwaardes goed (qua vitaminen en mineralen).
De ene pony heeft het sneller koud dan de andere. Ik word ook raar aangekeken dat mijn shetlander met een deken loopt. Dit is omdat meneer PPID heeft en hierdoor niet goed in zijn winter- en zomervacht kan komen.
Ik zorg liever ervoor dat mijn pony weer warm wordt dan ziek :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:51

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 13:55

Oke dankje. Raden jullie dekens aan van martkplaats? Ik moet hem namelijk zelf betalen. Daarom wil ik een betaalbare. Groetjes

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:58

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:02

Je kan vaak nieuwe kopen in de aanbieding en dan zijn ze niet zo duur, een tweedehands is waarschijnlijk ook niet meer waterdicht of er zit een klein scheurtje in..
Hier een voorbeeld:
http://www.agradi.nl/kerbl-rugbe-icepro ... -175cm.htm

of hier:
http://www.luba-paardendekens.nl/nl/paa ... gendekens/

Een paard heeft het heus wel koud, het is een levend wezen en die heeft gevoelens.
Alleen kan een paard meer hebben als een mens.
Maar een paard kan ook te lijden hebben onder de kou, dan wordt hij bijv, dun en of een slechtere conditie of wordt ziek omdat hij minder weerstand heeft.
Laatst bijgewerkt door MirandaMalik op 23-01-15 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 14:03

Dankje. Ik vroeg het me af. :)

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:04

Ik zeg ook niet dat een paard het niet koud kan hebben, ik zeg alleen dat het niet wil zeggen dat hij het koud heeft als hij bibbert ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:06

Waarom denk je dan dat hij bibbert?
Dat werkt echt precies hetzelfde bij paarden als bij mensen, alleen kunnen paarden niet praten.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:09

Lees het artikel eens door, misschien begrijp je me dan.

Het komt erop neer dat paarden hun vacht overeind zetten o.a. door te bibberen. Wij hebben geen vacht dus als wij bibberen dan heeft dat weinig effect. Voor paarden is dit een manier op warmte vast te houden.

Harvinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:11

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 14:11

MirandaFuego schreef:
Je kan vaak nieuwe kopen in de aanbieding en dan zijn ze niet zo duur, een tweedehands is waarschijnlijk ook niet meer waterdicht of er zit een klein scheurtje in..
Hier een voorbeeld:
http://www.agradi.nl/kerbl-rugbe-icepro ... -175cm.htm

of hier:
http://www.luba-paardendekens.nl/nl/paa ... gendekens/

Een paard heeft het heus wel koud, het is een levend wezen en die heeft gevoelens.
Alleen kan een paard meer hebben als een mens.
Maar een paard kan ook te lijden hebben onder de kou, dan wordt hij bijv, dun en of een slechtere conditie of wordt ziek omdat hij minder weerstand heeft.

Die laatste heeft erg leuke prijzen! Ik laat hem dit jaar zonder staan. Hij bibbert nu niet. Heeft het 1 keer gedaan. Ik denk dat het anders weer wennen voor hem is.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 14:13

loempia93 schreef:
Lees het artikel eens door, misschien begrijp je me dan.

Het komt erop neer dat paarden hun vacht overeind zetten o.a. door te bibberen. Wij hebben geen vacht dus als wij bibberen dan heeft dat weinig effect. Voor paarden is dit een manier op warmte vast te houden.

Heb het artikel gelezen. Vind het wel fijn als mijn pony regen dicht staat. Als het regend dan zijn zijn flanken wel ingedeukt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:14

Ja, één keer bibberen geeft ook niet, wel hebben het allemaal wel eens koud maar daar gaan we niet gelijk dood van.
Gewoon in de gaten houden of het verder goed gaat, als hij happy is en gezond is er niks aan de hand.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 14:14

Harvinax schreef:
Maar ik neem aan dat je pony dan een wintervacht erop heeft staan? Of niet? Dat kon ik er niet helemaal uit opmaken;)
Dit is trouwens ook een site met een betaalbare prijs voor dekens:
http://www.nikahorseproducts.nl/index.p ... s-100.html
Succes!

Dankje. Zal eens gaan kijken! :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 14:15

Dankje voelde me toen beetje schuldig dat ik geen andere deken had. Vandaar dat ik het wil voorkomen