Welk zadel?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marlo09

Welk zadel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 21:10

Hoi, hoi,

Ik heb sinds twee weken mijn eigen paardje *\o/*
Eventjes een paspoorten:
Naam: honey
Geslacht: ruin
Leeftijd: 14
Schofthoogte: in stamboek staat 1,49 m maar ik heb hem onlangs gemeten en toen was het 1,55 m
Kleur: vos
Heeft vroeger Z dressuur gelopen

Ok en nu komt de vraag... Welk zadel zou ik nemen?
Een veelzijgheids of een dressuur zadel? Veel stalgenootjes zeggen dat ik best een veelzijdigheids zadel neem, maar ik denk, hij heeft nog Z gelopen dan is hij een dressuur zadel misschien gewoon, en als ik dan eens wil springen kan ik er nog altijd een lenen uit de manege.
Maar dan nog een probleem welke kleur van zadel?

Wie O wie kan mij helpen?

Jespri

Re: Welk zadel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:13

Nog gefeliciteerd met je pony. Het is vooral belangrijk wat jij met je pony wil gaan doen.

Een zadel lenen uit de manege voor het springen raad ik je af. Een zadel moet goed liggen en niet half.
Als je graag ook een sprongetje maakt zou ik voor een veelzijdigheid zadel gaan.
Wat betreft kleur moet je doen wat je zelf mooi vind.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:13

als je zowel springt als dressuur rijd zou ik zeggen een veelzijdigheid zadel, een paard zal volgensmij echt nie t verschil merken tussen veelzeidigheids en dressuurzadel, de mijne in iedergeval nie, die is heel lang met dressuurzadel gereden, maar omdat ik een nieuwe nodig had had ik vhz genomen. als ze maar goed liggen
kleur van t zadel moet je zelf weten, ikzelf vind bruin erg mooi
en net zoals Jespri zecht geen zadels gaan lenen ofzo, en ook nie zomaar een zadel aanschaffen zonder zadelpasser

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:14

Wat vind je zelf fijner? Met een dressuurzadel kan je best een laag sprongetje doen maar als je wat hoger gaat is een veelzijdigheidszadel fijner. Wat ben je van plan om te gaan doen? En laat er altijd een zadelmaker bij komen!

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:14

ik zou voor een vz zadel gaan,kan je eigenlijk alles mee,ik heb ook een vz zadel en doe er alles mee,springen,dressuren en bosritten.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:17

Voor lage sprongetjes kun je prima je dressuurzadel gebruiken. En voor basic dressuur prima een veelzijdigheidszadel.

Ik zou vooral voor een GOED passend zadel gaan. Kleur is veel minder belangrijk dan de pasvorm!

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:17

Wat doe je zelf het liefste? Springen of dressuur?
Ik wilde eerst ook veelzijdigheid zadel maar uiteindelijk toch maar dressuur gedaan. Die paar keer dat ik spring gaat prima met mijn dresuurzadel. Een springzadel zit vast lekkerder maar gaat prima zo!

Tja en kleur.. Ik zou wel alles hetzelfde doen, dus als je je zadel bruin doet dan ook laarzen en hoofdstel. Vind bruin bij een vos heel gaaf, maar zwart is ook mooi :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:32

Ach ik heb een bruin spring zadel en een donkerbruin hoofdstel en een cognac voortuig en donkerbruine springsingel, dat maakt mij niet uit :+ ten eerste ts, wat is je budget voor een zadel?

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 21:47

Het budget mag gaan tot 2000 euro. Ik weet het best veel, maar mijn papa denkt van als je een duurder zadel koopt dat het dan betere kwaliteit is...
Goed persoonlijk vind ik bruin heel mooi maar ik weet niet of dat zo mooi is voor een eventueel dressuur zadel?
Nu ik kan wel springen en ik doe het ook graag maar het lijkt mij logiser dat als je pony Z heeft gelopen dat je dan dressuur doet of ben ik mis? Ik heb ook eens een springlesje meegedaan met hem maar daar echt bijna een paar keer de grond van dichtbij gezien... :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:52

Voor die 2.000 zou ik een goede zadelmaker erbij halen, die kan voor dat budget een prima zadel vinden naar jouw wensen (kleur, vorm etc) en die super ligt op je paard. Mocht jij niet weten wat beter is, kan je met vzh en dressuur proefrijden en overleggen met de zadelmaker.

Ik zou zeggen dressuur. Vind het mijn eigen zit verbeteren, en een sprongetje kan er prima mee. Ook uren door het bos gaat prima ermee!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:53

ah oke (verstandige vader heb je trouwens,, vaak willen ouders heel weinig ebsteden ofzo) dan zou ik zeker voor een goed duurder merk gaan en eventueel op maat, ik hoor goede recenties over sella en die vallen zo ongeveerin je budget http://www.sella.nl/modellen/

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 21:59

Ja vind ik ook heel verstandig van mijn papa :D O:)
Ik heb wel veel moeite om goed te kunnen blijven doorzitten, doet het soort zadel daar ook iets mee of niet?

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:01

Of 2 goede tweedehands merkzadels nemen :+ Een dressuur en een spring/veelzijdig. Dat moet wel leuk lukken voor 2.000 euro. En sowieso bij/met een zadelmaker/passer. Niet zelf gaan aanklooien.
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 21-01-15 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:01

ik heb een vs-d, veelzeidigheidszadel neigend naar dressuur en dat is voor mij echt ideaal! ik rij vooral buitenritten en neem dan wel eens een boomstammetje mee en dat gaat prima. ook als ik een keer in de bak dressuurmatig rij heb er best wel veel aan dus misschien is dat ook wel iets voor jou.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:10

Ik zou absoluut voor een dressuurzadel gaan. Ga gewoon eens wat zadels uit proberen, want het is zo persoonlijk! Ik heb het liefst Passier, heb zelf de Corona. Van die moderne zadels met veel wrong moet ik niks hebben.

Je zou eventueel later een springzadel er bij kunnen kopen. Ik heb destijds voor 300 euro een stübben gekocht, prima zadel. Later ging ik meer springen en heb ik hem voor hetzelfde geld weg gedaan en er een Passier voor in de plaats gekocht. Veelzijdigheidszadels vind ik helemaal niks.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:12

Ik heb ook een vz neigend naar dressuur omdat ik graag dressuur rijd maar ook wel eens sprong en naar buiten ga.

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 22:12

Nu sowieso ga ik nu nog niet gaan springen want hij is erg nerveus en ik wil eerst zijn dressuur goed maken en dan pas springen, eerst stappen dan lopen. Ja ik weet het jullie zullen je wel afvragen van: dressuur goed maken? Hij heeft toch Z gelopen?
Ja inderdaad maar dat was vroeger toen hij nog hengst was, hij is ook nog dekhengst geweest... Hij is ook veel doorverkocht geweest en daardoor...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:15

Dan zou ik twee zadels zeker eens bespreken, misschien kun je zelf wat bijdragen? Ik weet nog wel dat mijn ouders het niet zo zagen zitten (logisch natuurlijk).

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 22:17

Ja daar dacht ik ook al aan, maar wat als ik daar met een duur zadel lig en het niet gebruik dan is dat toch weggesmeten geld? OW ja ik ben Belg dus de winkels kunnen prutsmuts wel wat anders zijn...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:24

Je kan naar kent en masters kijken. Zijn goede zadels en aanpasbaar. Deze kosten nieuw +- 1000, dus dan kan je een spring en dressuur doen? Dan kan je eerst dressuur nemen en mocht het zadel bevallen, kan je hetzelfde in spring nemen

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:24

Ik verzamel zadels :$ dus ik zeg er niets van :p

Maar gewoon wat zadels uit gaan proberen :) Dat werkt het beste... Gewoon kijken wat je zelf fijner vindt en daarvoor gaan. Ik dacht eerst ook uit "praktisch"overweging voor een veelzijdigheidszadel te gaan, maar ik reed al jaren op een dressuurzadel en zo blij dat ik daar voor gekozen heb, zit dan zelf fijner..

Mijn veelzijdigheidszadel is er pas bijgekomen toen ik een verzorgster had die absoluut niet kon rijden met een dressuurzadel... (Was spring gewend.. dus vond het vreselijk)... Ander zadel gekocht en ze reed er zo mee weg :)

Dus gewoon kijken wat je zelf fijn vindt (eventueel 2 zadels) en dan kijken of het ook nog eens past.. (Of past en fijn zit kan ook ;))

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:26

Ik zou gewoon lekker een zadelmaker laten komen en kiezen wat jou paard en je zelf het fijnst past.

Froos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:29

Je hebt ook een prima budget om twee tweedehands zadels te kopen, misschien is dat wat fijner?
Ikzelf vind veelzijdigheidszadels helemaal niet fijn ivm met mijn houding.
Als je echt wil kiezen voor een nieuw zadel zou ik voor dressuur gaan, en zoals de anderen zeggen; laat sowieso een goede zadelmaker komen die je helpt met alles!

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 07:20

Ja die zadel maker zal zeker komen!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 07:26

Als je een goede zadelmaker lat komen koop je voor dat bedrag een goede dressuur en een goed springzadel 2de hands of een nieuwe dressuur en 2de hands springzadel.gaat prima met dat budget op een vos zou ik altijd zwart nemen