Ik snap er helemaal niks meer van.. Thiedemann?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Ik snap er helemaal niks meer van.. Thiedemann?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 22:48

Hoihoi!

Ik heb in november een Thiedemann gekocht op aanraden van de vorige eigenaar van mijn paard. Zij gaf mij al een deel(een teugel met aan het uiteinden clipjes). Ik ben toen naar de EJ gegaan voor het andere deel. Heb toen de teugels gehaald, maar blijkbaar was dat niet genoeg. Ik heb overal op internet rondgekeken hoe zo'n ding om moet, maar ik werd er niet wijzer van. Heb hem inmiddels op een eigen manier opgeknoopt, maar dat was ontzettend gevaarlijk volgens iemand hier op Bokt.(heb uiteindelijk 2/3 keer zo gereden, de manier was inderdaad niet de juiste)

Ben toen teruggegaan naar EJ en heb het nagevraagd. Blijkbaar moest ik een borststuk en een martingaal achtig iets erbij kopen(dit maakte het setje compleet). Alleen deze waren niet los verkrijgbaar -O- . Hele nieuwe set gekocht, inclusief het deel wat ik al had natuurlijk. Vanmiddag voor het eerst met dit deel gereden. Maar hierbij leek het deel wat ik dus 2x had wel overbodig! Het deel wat ik om had was het borsstuk, het dingetje waar de singel door moet en het deel met de clipjes + de teugel(die gebruik ik gewoon ook als normale teugel).

Het andere deel met de clipjes leek overbodig? En nu heb ik dus even gekeken bij foto's hoe zo'n ding dan om moet, dus met het borsstuk en singelstuk erbij, en het zit zoals ik het vanmiddag had, maar dan zonder het andere deel?

Jullie snappen waarschijnlijk dat ik er de ballen niet van begrijp, want waarom zou ik anders dat hele ding gekocht moeten hebben, terwijl ik uiteindelijk alleen het nieuw gekochte deel nodig heb?

Ik heb een foto van hoe ik het eerst opknoopte, ik weet dat dit ABSOLUUT fout was en hier hoef je me dus ook echt niet meer op te wijzen.

Afbeelding

En even een foto van internet, maar het zit dus precies zo zonder het deel wat ik hierboven dus alleen máár gebruik.

Afbeelding

Ik hoop dat iemand mijn 'raadsel' op kan lossen :D

secricible

Re: Ik snap er helemaal niks meer van.. Thiedemann?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:51

Je verhaal is niet erg duidelijk, maar wat je nodig hebt is een teugel met ringetjes er aan en de hulpteugel zelf: een halsring met een singellus en 2 leren lijntjes met een clip aan het uiteinde.
Wat je verder nog meer hebt is me niet duidelijk, maar je hebt het iig niet nodig.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:53

Hoe jij het gebruikt, lijkt het meer op een slofteugel dan op een Thiedeman. Ook het losse gedeelte rondom de singel lijkt mij risicovol. Ik ken de Thiedeman meer als een riem die om de singel gaat, tussen de voorbenen door, en dan met clipjes aan de teugel, en dus niet door het bit.

https://janendrashop.files.wordpress.co ... _brown.gif
Laatst bijgewerkt door missnynke op 19-01-15 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 22:53

secricible schreef:
Je verhaal is niet erg duidelijk, maar wat je nodig hebt is een teugel met ringetjes er aan en de hulpteugel zelf: een halsring met een singellus en 2 leren lijntjes met een clip aan het uiteinde.
Wat je verder nog meer hebt is me niet duidelijk, maar je hebt het iig niet nodig.

Pff waarom... ik heb dus het verkeerde gekregen van die vorige eigenaar blijkt hieruit.. Nahja verkopen dan maar.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 22:54

missnynke schreef:
Hoe jij het gebruikt, lijkt het meer op een slofteugel dan op een Thiedeman. Ook het losse gedeelte rondom de singel lijkt mij risicovol. Ik ken de Thiedeman meer als een riem die om de singel gaat, tussen de voorbenen door, en dan met clipjes aan de teugel, en dus niet door het bit.

Niet door het bit? Maar dat staat overal op internet zo aangegeven?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:55

Je zegt dat je hem heb gekocht op aanraden van vorige eigenaar, maar heb je het ook daadwerkelijk nodig?

Enphalu

Je hebt het halsstuk met daaraan een singellus en 2 'touwtjes'. Hierbij moet je nog speciale teugels bij hebben waar ringetjes aan zitten, zodat je de thiedemann kan vast maken.

Nadine_S

Het lijkt alsof je een slofteugel gebruikt als Thiedeman?

Een Thiedeman wordt volgens mij compleet verkocht. Alleen de teugels met de ringetjes moet je erbij kopen.

En een Thiedeman gaat wel door de bitringen. De leren vorkjes zeg maar.
Laatst bijgewerkt door Nadine_S op 19-01-15 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:56

Hmm ik weet niet goed wat je bedoelt met wat je gebruikt. Zoals hij op de laatste foto zit zit hij goed in ieder geval.

Chasingmood

jawel, wel door het bit! precies zoals het zit op de 2e foto

secricible

missnynke schreef:

Een thiedeman moet wel degelijk door het bit en dan vast aan de teugel. Maar eerst door het bit dus, zoals op de onderste foto

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:59

Op de 1ste foto heb je idd een slofteugel verkeerd om gebruikt.
Als je nu een hele thiedeman hebt gekocht dan kun je die toch gebruiken?
Slofteugel lekker in de kast hangen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:01

Ik zie nu idd dat dat eerste plaatje een slofteugel is, die je verkeerd bevestigd hebt.
Met alle respect TS, maar gooi die "teugel met clipjes" lekker in de kast. Als je niet weet hoenhet werkt, zou ik jezelf ook niet vertrouwen dat je het goed kunt gebruiken. Dan is een thiedemann veel veiliger!

emily68Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:02

Kleine tip: het lijkt op de foto ook of je peesbeschermers verkeerd om zitten.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:04

Peesbeschermers zitten goed,strijklap rechtsachter zit ondersteboven

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:06

emily68 schreef:
Kleine tip: het lijkt op de foto ook of je peesbeschermers verkeerd om zitten.

De peesbeschermers lijken in mijn ogen goed te zitten, de strijklappen niet.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 23:07

ambre schreef:
Peesbeschermers zitten goed,strijklap rechtsachter zit ondersteboven

Ik weet het.. Uit haast verkeerd gedaan, maar ze 1tje daarvan moet andersom.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:08

Strijklappen zitten sowieso al op de kop. Lijkt me verstandig dat je een instructeur zoekt die je kan helpen bij het om doen van de strijklappen en kan uitleggen hoe dat je deze hulpteugel om moet doen en moet gebruiken.

Ik vind dat dit bij je algemene kennis hoort voordat je een paard aanschaft. En dan doel ik nog niet eens zo zeer op de hulpteugel.

Les is niet alleen handig om rijtechnisch te verbeteren maar ook om je kennis over dit soort dingen te vergroten :)

Edit
Je controleert toch voordat je gaat rijden of zulke dingen goed zitten. Zijn fouten die gewoon niet nodig zijn en makkelijk even zijn opgelost..
Laatst bijgewerkt door ilaan op 19-01-15 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:09

Hoe het op de eerste foto zit kan ik zo niet zien. Denk idd dat dat een slofteugel is , met klipjes die aan de singel vast moeten en die gebruik je dan als tweede teugel in je hand. Die heb je dus op de kop zeg maar. De tweede foto is heel duidelijk. Zo is een thiedeman. Die koop je compleet, dus een soort martingaal met langere uiteinden met klipjes en een teugel met ringen. Die lange uiteinden moeten dus wel door het bit en dan aan de teugel

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:09

De Thiedeman hoort gebruikt te worden zoals gezien op je tweede foto.
En niet anders!
Je kan er voor kiezen de Thiedeman wat vaster en losser te zetten.
Dit doe je door de Thiedeman in een hoger( naar je hand toe) of naar beneden (richting bit) te verstellen met het klipje wat je bevestigt aan de ringen die aan je teugels zitten. Advies is om hem eerst op het ringetje te bevestigen die het dichtst bij je bit zit. Mocht dat geen effect hebben, kan je in overleg met je instructie de teugel evt. verzetten.
Succes!
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 19-01-15 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 23:11

Knuffeldier: Ja. Ze gooit haar kop regelmatig omhoog en dan heb ik simpelweg geen controle meer. Ik heb 2 keer bij haar proefgereden voordat ik haar kocht, en de keer met Thiedemann ging 1000 x beter.
Broccoli: Hé wat raar.. Dat is echt wel gek. Ik heb zelf wel een slofteugel ook, maar die gebruik ik niet zoveel. Die ziet er ook anders uit? Maargoed ik hang dit deel dus gewoon in de kast.

Ambre: Ja ga ik zeker doen! En de rest idd in de kast. Wat betreft die strijklap dat weet ik haha. Was eens en toen niet meer(verkeerd om doen)

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:13

Okee.

Je hebt inderdaad de teugels met ringetjes nodig & de thiendeman.
De lus maak je aan de singel vast, tussen de voorbenen. Sommige singels hebben een clipje op de singel, waar je hem aan vast kan maken. Als je dat niet hebt, maak je hem gewoon aan de singel vast. Dan de 'grote ronde lus' om zn hals heen, en haal je de leren riempjes met clips van binnenuit door t bit, aan je teugel.
Zoals op de foto. Meer niet!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 23:13

ilaan schreef:
Strijklappen zitten sowieso al op de kop. Lijkt me verstandig dat je een instructeur zoekt die je kan helpen bij het om doen van de strijklappen en kan uitleggen hoe dat je deze hulpteugel om moet doen en moet gebruiken.

Ik vind dat dit bij je algemene kennis hoort voordat je een paard aanschaft. En dan doel ik nog niet eens zo zeer op de hulpteugel.

Les is niet alleen handig om rijtechnisch te verbeteren maar ook om je kennis over dit soort dingen te vergroten :)

Edit
Je controleert toch voordat je gaat rijden of zulke dingen goed zitten. Zijn fouten die gewoon niet nodig zijn en makkelijk even zijn opgelost..

Ik heb les. Maar nog nooit een Thiedemann om moeten doen. Vandaar dat ik dit niet weet. Zelfde geld voor strijklappen, maar ik wéét nu hoe ze om moeten en dat heb ik al duidelijk gemaakt in dit topic.

En wat betreft je edit; Nee dat heb ik toen niet gedaan.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:14

Maar waarom wil je met Thiedemann rijden? Weet je wel hoe de inwerking is ed?

Edit: je hebt hierop al geantwoord gelijk met mijn vraag :)
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 19-01-15 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:15

OneAndOnlyx schreef:
ilaan schreef:

Edit

Ik heb les. Maar nog nooit een Thiedemann om moeten doen. Vandaar dat ik dit niet weet. Zelfde geld voor strijklappen, maar ik wéét nu hoe ze om moeten en dat heb ik al duidelijk gemaakt in dit topic.

En wat betreft je edit; Nee dat heb ik toen niet gedaan.

als je les hebt kun je toch gewoon eventjes aan je instructeur vragen hoe hij moet zitten?