We hebben momenteel een paard van iemand op stal staan met een extreem gevoelige rug en huid. Hoewel we de volledige gezondheid van het dier nog in beeld aan het brengen zijn waardoor op (korte) termijn wellicht ook een fysiologische oorzaak aan het licht komt, hebben we voor nu toch een probleem. Het dier is het gewend om onder dekens te staan, niets schokkends, waren het niet dat zijn huid het slecht verdraagt en steeds kapot schuurt.
Hoewel onze dekencollectie nogal talrijk is, en maattechnisch in orde, Lukt het me niet om een deken te vinden dat geen wondjes veroorzaakt. Zelfs een borstbeschermer veroorzaakt plekken...
Welke bokker heeft de gouden tip?
We zoeken dus een deken dat zijn klachten in ieder geval minimaliseert.
Lastig. Heb je zo'n borstbeschermer overwogen? Ik heb altijd wel goede ervaringen gehad met dekens van HH en Bucas en dan met name die met halve hals. Ik zou zowieso een met halve/hele hals nemen omdat dat gewoon minder druk geeft op de schoft en schouders.
Pinda_Dipje
Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-15 01:30
Ja een borstbeschermer heeft hij dus, maar zelfs die geeft een zwelling / schaving van de huid. Hebben het ding momenteel binnenstebuiten gekeerd om het zo naadloos mogelijk te krijgen, maar het mocht niet baten.
Ik hoor het graag als je het hebt gevonden Wij hadden een wollen deken in een soort 'sjaal' om de hals geslagen waarbij hij vooraan overlapt onder de borstsluiting. Dat hielp nog wel aardig, maar het geeft wel veel gedoe.
Denk dat de beste oplossing gewoon is je stal te verwarmen en alle dekens weg te gooien :p
Gladde voeringen en equishine (wel even goed laten drogen), maar dan nog is het een lastig probleem. Minimaal 1x per dag alles recht leggen/opnieuw opdoen kan ook wat helpen.
Trust dekens? Al zijn ze wel vrij prijzig.. Ook maar 1 deken max opleggen of zo'n echte onderdeken die zijn helemaal glad! Evt een fleece plaid er als een soort sjaal onderleggen voor randjes?
In ieder geval een deken met een gladde voering. Daarnaast eventueel bij schoft een bontje in de deken naaien, dat kan op andere plaatsen soms ook helpen (bijvoorbeeld bij de borstsluiting). Neem wel echt schapenbont, geen nepspul.
Of Stormshield dekens? Die hebben ook een gladde onderdeken met goede pasvorm, ze hebben ook een gesloten voorkant zodat je daar ook al geen schuurplekken kan krijgen.
Pinda_Dipje
Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-15 08:59
Bedankt voor jullie tips! Daar zitten er al een paar bij waar ik nog niet aan had gedacht. Zou graag wat ervaringen uit 1e hand horen, alvorens we weer honderden euro's uitgeven zonder het gewenste resultaat. Maakt me niet uit wat het kost, maar wil niet meer teveel proberen omdat ik dat met die huid niet wil riskeren.
We hebben er nu weatherbeeta, bucas, amigo, qhp, pagony, nika en hvpolo op gehad. Ik ga me eens verdiepen in het genoemde.
Deken met gesloten voorkant, oftewel hengstendeken proberen. Dan heb je geen gesp die schuurt. Paard hier heeft die onder een bucasdeken die de gesp in het midden heeft en er is dus helemaal geen wrijving langs het schouder. Waar de HH deken begon te schuren ligt dit als een huis en zijn de haren mooi glad.
Borstbechermers zijn ondingen, heb daar al eens hele nare wonden van gezien.
Wij hebben drie paarden met een extreem gevoelig huidje, onder bovenstaande deken doen ze het top. Zijn overigens heel verschillend gebouwde paarden maar hij houdt bij alle drie de schoft, schouder en rug perfect vrij.
Laatst bijgewerkt door Laurie op 16-01-15 09:28, in het totaal 2 keer bewerkt
Pinda_Dipje
Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-15 09:20
Het voornaamste probleem zit rond de schoft en ruggengraat. Schouder en borst hebben we nu aardig onder controle.
De trust dekens spreken me wel aan, maar lijken ter hoogte van de borstwervels (vlak achter de schoft) juist strakker te liggen. Het liefst zou ik dat hele gebied vrij zien liggen.
Hengstendekens heb ik ook geprobeerd, hielp bij mij niet. Je moet echt de perfekte pasvorm vinden en die kan net zo goed op een deken met gespen zitten. Als het probleem vooral op de rug zit, komt dat dan niet door het gewicht van de deken? Dekens met een hals helpen niet? En een dik wollen onderdeken? Heb je al geprobeerd iets onder de deken te naaien op de schoft?
Icecrystal
Geplaatst: 16-01-15 09:27
Ik heb zelf trust dekens, dit zijn echt hele fijne dekens. De hele ruggegraat en schoft liggen vrij, hij schuift niet en hij zit niet ergens extra strak daardoor. Voor mij zijn dit wel de dekens die op nummer 1staan.
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 16-01-15 10:56
Idd gesp aan voorkant hoeft niks uit te maken. Wij hebben pas een nieuwe bucas gekocht en toch weer schuurplekken, ondanks de goede pasvorm. Hij krijgt zelfs schuurplekken van de teugels als hij geschoren is dus ik denk dat het dekenprobleem bij ons ook niet op te lossen is met een andere deken. Ik heb hier iig nog geen tips gelezen die we zelf niet al geprobeerd hebben. Borstbeschermer werkte nog het best maar dan moet je wel de juiste maat hebben en hij mag niet te strak of te los zitten. Als bij jouw paard de schuurplekken vooral op de schoft zitten los je dat niet op met een borstbeschermer. Weet je trouwens zeker dat het door de deken komt, en niet door zadel of dekje?
Killian1
Geplaatst: 16-01-15 11:06
En de Rambo Cosy staldeken?? Heeft een dikke fleecerand erop zitten...
Body slicker er onder? Je kunt een deken met teruggesneden schoft gebruiken maar dat lost het probleem op de ruggengraat nog niet op natuurlijk...
Pinda_Dipje
Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-15 17:51
Paard staat al enige tijd stil, en wordt gereden met lamsvacht. Zadel is net nieuw aangemeten, dus zou in principe ook niet de oorzaak mogen zijn. Het zijn echt de dekens die gevoelige tot pijnlijke plekken veroorzaken. Idem bij de bilkoorden helaas.
mijn merrie heeft een vrij hoge schoft en ieder jaar aan het eind van het winterseizoen heeft ze de schoft kapot (geschuurd) door de deken. Ik heb er aan zitten denken om de deken te laten voeren met van die gladde voeringsstof, dit glijd imo meer over de haren waardoor er minder wrijving is...
Verder "poets" ik mijn paard altijd na met een dot schapenwol. Dit is vet en maakt de haren gladder. Mijn bedoeling is dan dan de deken minder schuurt maar makkelijker over de haren glijd. Geen idee of het helpt hoor, ik probeer ook maar wat. Tot nu toe is ze nog niet "stuk"
annebe
Geplaatst: 16-01-15 18:07
Misschien ipv dekens zoeken, een keer Karianne van Ruth langs laten komen? Zij is chiropraktor, cranio sacraal en in het verleden dierenartse.
Heeft je paard niet iets in de vorm van Fibromyalgie? (Karianne is hiermee bekent)
Dominick ligt heel mooi los aan de voorkant, zeker het proberen waard!
en anders zou je inderdaad Rambo kunnen proberen.
Anoniem
Geplaatst: 16-01-15 18:15
Dan zou ik je de dominick dekens willen aanraden. Misschien kan je eerst een deken van iemand lenen. Zelf heb ik een heel fijne stal/onderdeken van amigo. Die is super glad en zacht. Mijn paard is als zij geschoren is ook best gevoelig maar met deze dekens gaat het wonderbaarlijk goed. De dekens moeten gewoon ook geen knelpunten hebben en "los" liggen. Dat vind ik zo ideaal aan de dominick dekens.