tuig in bak met lederolie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

noekiee18

tuig in bak met lederolie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 18:00

hallo,

Ik vroeg me af of je ook tuig in een bak met lederolie kon doen.
want heb namelijk slecht onderhouden tuig gekocht en weet dat een kennis het altijd in een grote bak deed. iemand ervaring hiermee?

HTM

Re: tuig in bak met lederolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:05

Dat kan maar niet te lang, want dan lossen je stiksels op.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:12

Ik heb mijn westernhoofdstel eens snachts in de olie gelegd, nog altijd super zacht en geen last van zachte stiksels (was dan ook geen goedkoop hoofdstel). Maar je kunt altijd zien hoe het na een uurtje uitpakt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:16

Ik zou dat nooit doen, zonde als het slecht uit pakt.
Dan liever gewoon dik insmeren met een kwast en dat herhalen.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:18

Ik zou inderdaad zoals moonfish13 zegt paar keer insmeren. Als je in de olie legt heb je kans dat de olie word opgezogen door het leer en je snotterig leer over houdt.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:20

Doe het al jaren met mijn hoofdstel rustig een nacht laten staan dag uitlaten lekken boven de olie emmer en klaar weer
zadel met de verfkwast en olie

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:20

ik zou het erin dopen en dan meteen er weer uit halen en daarna ophangen en inlaten trekken. Hier in de buurt is er iemand die een bak heeft met een "kapstok" erboven zodat de overtollige olie weer in de bak terug loopt. Het is best een investering om een bak vol met olie te kopen.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:22

Wel eerst even goed schoon maken met water en zadel zeep. En dan flink in vetten met een kwast wat er niet intrekt met een doekje weg vegen mocht het meteen allemaal intrekken het invetten nog een keertje herhalen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:22

Ik gooi 1x per jaar mijn hoofdstellen een nacht in de olie.
Geen last van slechte stiksels, en mooie soepele hoofdstellen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:54

Ik repareer wel eens zulke hoofdstellen. Krijg ik heel zachte handjes van. De gaten komen in de vingers. Die reparaties kosten me mijn handen! In de olie leggen is echt heel slecht voor de stiksels. Beter is het om het een paar keer goed in te vetten. Als er al scheurtjes in het leer zitten, moet je toch vervangen overwegen. Dat is niet meer met olie te herstellen.

En leer is huid en hoor je dus te behandelen zoals je je eigen huid behandelt. Ik wed dat niemand hier zijn handen een nacht in de olie legt?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:58

Ik doe dit ook, zelfs met zonnebloemolie dat werkt perfect ipv dure lederolie

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:59

idefix4 schreef:
En leer is huid en hoor je dus te behandelen zoals je je eigen huid behandelt. Ik wed dat niemand hier zijn handen een nacht in de olie legt?

wat een super leuk inzichtgevende uitspraak :D (serieus)

Ik doe dus ook altijd met mijn leer eerst hydraten (nat maken met warm water) en dan met een dressing in masseren. Ik ben nooit zo voor olie/vet. En alleen olie/vet opsmeren sluit m.i. je leer alleen maar af.

Alleen maar olie op je droge benen werkt ook veel minder goed dan eerst een warm bad nemen en dan je huid na verzorgen met crème

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:00

Ik heb ooit een london-kleurig hoofdstel dat niet soepel wou worden een nacht in de olie gelaten. Het resultaat? Een donkerbruin kleurig hoofdstel dat nooit meer lichter geworden is, en alsnog niet soepel. Ik heb hem gelijk maar in de ton gegooid, baggerkwaliteit wordt door olie helaas niet beter.. :+

Normaal doe ik zo nu en dan eens mijn hoofdstelllen afnemen met een sponsje olie. Zelfde voor het zadel.
Als ik het echt heel lang (lees een paar jaar) niet heb onderhouden wil ik het wel een paar uur/ nachtje in de olie laten staan. Nooit geen stiksel-problemen o.i.d. gehad.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:10

moonfish13 schreef:
Ik zou dat nooit doen, zonde als het slecht uit pakt.
Dan liever gewoon dik insmeren met een kwast en dat herhalen.

nou daar ben ik het niet mee eens. Doe het al jaren zo en er is mij geleerd dat je een hoofdstel laat "uitborrelen" in de lederolie en dan ophangen en laten uitlekken en dan evt. met een doekje er nog langs.
Grote voordeel hiervan is dat ik het nu 1 keer per jaar doe en dat ik het bit+teugels er in een keer afhaal en dus ook veel sneller klaar ben! (heb ook 14 hoofdstellen en gelijk aantal pony's, dus dan snap je het misschien wel)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:12

Dat je stiksels loslaten is ook achterhaald overigens. 'vroeger' werden de stiksels gemaakt van paktouw (wat je ook voor knotten/roosjes kan gebruiken), de stiksels van tegenwoordig kunnen prima tegen olie.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:17

Ik laat het ook altijd een nachtje in de olie: nooit geen problemen mee gehad.

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:19

Op de stalhouderij waar ik werkte deden wij de tuigen een nachtje in een bak met olie, vervolgens een paar dagen uithangen boven de bak (voor het uitlekken).

Met mijn eigen hoofdstellen en tuig doe ik dit ook, nooit geen problemen en soepel leer :).

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:46

Ik houd niet zo van olie. Overdaadt schaadt. Zelfs bij heel oud materiaal zou een wreefje met glycerine zeep en 1 of 2x per jaar met ledervet genoeg moeten zijn. Het is niet omdat je je leer zachter maakt dat je het slijten hebt weggenomen. Zul je wel snel genoeg merken als je hoofstel of singelstoot afbreekt.
Zadel sowieso nooit in olie laten weken. Eventueel voor een ouder hoofdstel ofzo, maar niet verschieten als je hoofsdstel dus afbreekt. Oud en stug afgeleefd leer is gewoon oud en stug en afgeleefd leer en dat zal nooit meer zo stevig zijn als een degelijk niet al te oud stuk leer. Mijn zadel en hoofdstel heb ik nog steeds na 15 jaar en ik ben echt helemaal niet zo ijverig met invetten (1x per jaar). Goed leder vraagt sowieso al niet veel onderhoud.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:49

je zou ook kokosolie kunnen proberen..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:45

Jotoma schreef:
Dat je stiksels loslaten is ook achterhaald overigens. 'vroeger' werden de stiksels gemaakt van paktouw (wat je ook voor knotten/roosjes kan gebruiken), de stiksels van tegenwoordig kunnen prima tegen olie.

Ja die goedkope india prulhoofdstellen wel, die gaan vaak niet langer mee dan 5 jaar, maar ik maak ze handgemaakt. Ik weet echt heel goed waar hoofdstellen van gemaakt worden hoor! Ik gebruik zelf gewaxt linnen en dat lijdt echt gegarandeerd met olie! Gegarandeerd. De duurdere merken werken ook met linnendraad. Daar zit ook een waslaag op en die laat los in de olie. Daarmee haal je de watervastheid uit je stiksels en dat wordt lelijk, zeker als je ermee in de regen rijdt. Dus ga na of het echt synthetisch is of handgemaakt, linnendraad kan er echt niet tegen. Leer zal mooi zacht zijn, maar wit draad is dan niet wit meer. Bij zwart zal het minder opvallen. Maar het lijdt er wel degelijk mee. Het verliest zijn structuur en kan gaan rafelen. Ik heb al heel vieze hoofdstellen zo in de handen gehad.

Ik kan me voorstellen dat londonkleur veranderde in de olie. Dat is een heel lichte kleur die je met verven bereikt. Olie kan zorgen dat de verf reageert en dan krijg je dat de kleur kan veranderen. Bij donkere hoofdstellen valt dat minder op.

En glycerine moet je wel goed verwijderen: Dat droogt uit. Je handen was je ook na toch als je gezeept hebt?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:08

Stiksels laten echt los hoor! Is mij zelf gebeurd een paar jaar geleden.
1 keer op de zoveel jaar is echt geen probleem maar het moet echt niet vaak gebeuren!

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:40

romyloverrr schreef:
Stiksels laten echt los hoor! Is mij zelf gebeurd een paar jaar geleden.
1 keer op de zoveel jaar is echt geen probleem maar het moet echt niet vaak gebeuren!

Nou Ik doe dit al 15 jaar hoofdstellen in een bak olie. En heb echter nooit geen last van stiksels die loslaten.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:08

Ik doe het ook nooit meer. 1 keer een goed leren halster in de olie laten liggen, stiksel was na een paar maanden los geweekt. Halster stuk(laten maken) en het halster is na 3 jaar nog steeds mega vies vet.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:10

noekiee18 schreef:
hallo,

Ik vroeg me af of je ook tuig in een bak met lederolie kon doen.
want heb namelijk slecht onderhouden tuig gekocht en weet dat een kennis het altijd in een grote bak deed. iemand ervaring hiermee?

Kan prima. Hebben wij ook wel eens gedaan met tuig. En dan na een paar uur er weer uithalen. En boven de bak met lederolie uit laten lekken voor een paar dagen. Ook nog nooit last gehad van stiksel dat los laat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:19

Gewoon lekker niet doen, je ziet heel vaak dat de spullen van mensen die dit doen, nog jaren glibberig / vettig zijn, riempjes amper nog door passantjes heen te krijgen zijn omdat ze te dik geworden zijn, gespen worden sowieso ook vet, leer en stiksels kunnen er zwak van worden....

Gewoon lekker een tafel of iets beschermend afdekken, spul uit elkaar halen en uitspreiden, bakje met olie en kwast en alle lederen delen insmeren met olie en steeds in laten trekken totdat het een nachtje duurt voordat alle olie ingetrokken is en dan zit er genoeg olie in zonder dat het teveel is :)

Dan hoef je waarschijnlijk nooit meer olie te gebruiken in de komende jaren omdat het geheek goed soepel is, alleen af en toe even met een sponsje met niet-schuimende verzorgende zadelzeep afnemen als het te vies wordt is dan vaak genoeg om alles in keurige staat te houden :)