Zadel probleem/meningsverschil, wat zouden jullie doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jet_Joey

Zadel probleem/meningsverschil, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 20:26

3.5 jaar geleden heb ik een nieuw zadel gekocht bij een zadelmaker uit de buurt.
Het is een Massimo Trail zadel en ik was/ben er super blij mee. Hij rijdt heerlijk en ik gebruik hem bijna elke dag. Het zadel is al een paar keer opgevuld door dezelfde zadelmaker.
Nu was er afgelopen december een andere zadelpasser bij ons op stal om voor een stalgenootje een zadel te controleren. Ik dacht, laat ik dat ook eens doen wat ik had het idee dat mijn zadel iets klapperde aan de achterkant. Deze zadelpasser heeft veel grondiger mijn paard bekeken, het paard zien lopen en alles was goed. Maar toen ging ze naar mijn zadel kijken.....
Wat zij zag was dat het kopijzer niet gelijk is, de ene kant is steiler dan de andere kant, ook vermoedt ze dat er een twist in de boom zit en dat de kussens niet gelijk zijn....dat is nog al wat.
Als ik mijn zadel op zijn kop op mijn voet zet en van boven naar onder kijk ziet iedereen dat het niet recht is, zelfs mensen zonder paarden.

Afgelopen week ben ik bij de zadelmaker van wie ik het zadel heb gekocht langs geweest.
Hij herkent dit probleem niet, noemt het een slordig afwerkfoutje, ze hebben het leer niet goed gespannen zegt hij. De boom kan niet scheef zijn anders had mijn paard veel meer last moeten hebben van zijn rug. Dat het kopijzer niet helemaal recht is maakt niet uit zegt hij. De kussens zijn belangrijk. Hij wil ze wel weer iets bijvullen en dan kan het weer zegt hij.
De garantie is vijf jaar, hij zegt dat opsturen geen zin heeft omdat het toch geen probleem is. VOLGENS HEM DUS....
Nu ga ik dinsdag weer langs, en wil ik eigenlijk dat hij mijn zadel gewoon terug stuurt naar de fabrikant, laat die maar kijken wat ze er van vinden en wat ze ermee willen doen. Alleen weet ik dus niet of dan de juiste informatie doorgegeven wordt.
Wat zouden jullie hiermee doen?

Ik vind dit zo ontzettend vervelend, ik wil het beste voor mijn paard. Ook al ligt het zadel in zijn ogen wel goed. Dat het scheef is klopt toch sowieso niet. Ik koop toch ook geen trui met ongelijke mouwen om dan vervolgens te horen te krijgen ach....dan rol je die ander toch op... {:)-:(

Ik wilde een kort verhaal van de situatie neerzetten maar is toch iets langer geworden....sorry :D

nouky12

Re: Zadel probleem/meningsverschil, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:29

Als ik jou was zou ik je gevoel volgen en hem terug sturen naar de fabrikant.
Je hebt er nu namelijk nog garantie op.

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 20:31

Ik kan hem dus zelf niet terug sturen, dat moet via de verkoper dus de zadelmaker.
Hij vindt het allemaal maar onzin, het komt er op neer dat het allemaal wel mee valt laat hij duidelijk merken.
Als ik hem het zadel laat terug sturen weet ik niet wat hij tegen de fabrikant zal zeggen. Zit er aan te denken er dan zelf een mail achteraan te sturen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:31

Last hebben van de rug....

Sommige paarden zijn zo hard. Die laten het eerst niet zien.
Als het paard ook nog iets scheef, op de juiste manier, met de scheefheid van het zadel, kan dit nog wel even duren, voordat het paard er op gaat reageren.

"het maakt niet uit"

Dat licht er aan. Hoe scheef hij is, of hij steekt of niet steekt.

"Iets bij vullen, en dan kan het weer."

Mohh... toch wel enige erkenning van een probleem.
Maar niet de oplossing.

5 jaar garantie?
Gewoon op sturen die handel.

Leuk persoon, jou zadelmaker.
Hij was hier nog niet klaar geweest.... :D

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 08:35

Als je je zadel op een goede zadelbok legt (die in ruitersportzaak staan zoals bij divoza) kan je vaak zien als er een twist in boom of kopijzer zit.
Verder kan ik je niet helpen helaas.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 08:41

Als je verkoper niet wil meewerken rechtstreeks contact opnemen met Massimo of met de importeur ervan. Als je zadel echt scheef is moet hij omgeruild of gemaakt worden op de kosten van de verkoper of de fabrikant.

De opmerking dat hij het geen probleem vindt is fijn voor hem. Voor jou is het wel een probleem en voor je paard ook.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 08:43

Ik heb zelf ook hetzelfde probleem gehad. Zadelmaker 1 waarbij ik het zadel gekocht had, zei dat het zadel goed lag. En toen een andere zadelmaker laten inspecteren: Kussen waren scheef en zadel brugde.

Zadelmaker 1 erbij terug gehaald en die zag nu ook het probleem :+ . Met opvullen kreeg hij de kussens niet recht, en er moesten dus geheel nieuwe kussens op.

Laat je dus niet aanpraten om de kussens alleen op te vullen, dit lost het probleem niet op (werd bij mij door beide zadelmakers verteld). Het leer van de kussen die te groot is, is "uitgerekt" en zal nooit meer 100% gelijk te krijgen zijn d.m.v. opvullen.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 08:50

Wat toevallig.. Mijn bijna even oude Massimo Trail had exact hetzelfde probleem... Gelukkig had ik dit vrij snel door (ik had het echter ook niet gelijk door, ging van boomloos naar boom zadel.. toen ik aan de zadelmaker meldde dat hij korter liep dan normaal was dit omdat ik zelf moest wennen aan een boomzadel volgens haar...) Na 2 keer rijden zag ik ineens dat het ene zweetblad verder naar voren zat en van het een kwam het ander...
Mijn ervaring met de oplossing van Massimo was goed, ik kreeg zonder moeilijk doen een nieuw zadel (maar moest hier helaas wel minstens 12 weken op wachten).
Ik zou als ik jou was gewoon eens kijken of je inderdaad rechtstreeks bij Massimo of de importeur wat kan...

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 09:12

Toevallig net ook dit verhaal aan het meemaken.

Ik heb een springzadel wat niet past op mijn huidige paarden, zadel is slechts 1 seizoen mee gereden dus ik dacht ik doe hem in de verkoop. Allemaal prima ding ziet er super uit is ook zo goed als nieuw. Verkoop is niet zo makkelijk omdat het een breed eventingzadel is en het gemiddelde eventingpaard toch naar volbloed neigt.

Iemand die juist een breed zadel nodig had wilde het zadel wel passen. Er was wat twijfel en toen hebben ze er een zadelmaker/passer bij gehaald. Zadel paste maar er diende zich een ander probleem aan het zadel was scheef. Althans er zit dus ook een twist in de boom wat dus betekend dat het zadel op geen enkel paard recht zal liggen en altijd scheef zal trekken. Het zadel heeft ook 5 jaar garantie op de boom en gelukkig zitten we nog in die periode.

Terug naar de ruitersportzaak waar het zadel aangeschaft was, die legde hem inderdaad op de bok en toen was het probleem overduidelijk zichtbaar. Nu moet er dus contact opgenomen worden met importeur/fabrikant. En wacht ik af wat de volgende stap is.

Als ik jou was zou ik potverdorie op mijn strepen gaan staan, iets wat scheef is is scheef en kun je niet recht krijgen door middel van symptoombestrijding. Advies is dan ook om duidelijke foto's te maken eventueel de zadelmaker contacten die het probleem geconstateerd heeft en vragen zijn/haar bevindingen zwart op wit te zetten. Dan sta je sterker naar je eigen zadelmaker en als je rechtsbijstand hebt kun je als je er met je zadelmaker niet uit komt verdere stappen nemen.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 09:21

Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Duidelijk scheef, volgens zadelmaker en verkopende partij recht (was wel ander merk). Importeur erbij gehaald, volgens hem ook recht. Maar met hetzelfde zadel (model en maat) van een stalgenoot liep mijn paard wel beter. De importeur heeft op mijn aandringen het zadel open gemaakt om de boom te kunnen beoordelen. Ik kreeg vage foto's toegestuurd met de mededeling dat het zadel recht is. Ondertussen gevonden dat er wat rechtzaken liepen over dit merk scheve zadels, en per saldo leverde dat E 450 op en werd de koper in het gelijk gesteld. En dat voor een zadel van telkens circa 3 jaar uit met aanschafprijs E 1800.... dus omdat de zadelmaker/verkopende partij meende dat het zadel recht was, heeft zij geholpen met de verkoop van mijn zadel, als 'recht' en heb ik mooi een ander zadel van een ander merk aangeschaft. Ik heb destijds contact opgenomen met anderen die een rechtzaak hadden lopen, hier via bokt. Je moet via de DA aantonen dat het niet goed, via nog twee onafhankelijke zadelmakers etc.; plus de tijd die het kost, maar al die gemaakte kosten krijg je niet terug. Dus uiteindelijk hielden ze er die E 450 aan over. Ik dacht, glimlachen, de verkopende partij vindt hem recht, succes ermee, dat levert me meer op.

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:39

even een kleine update :)
Zadel is uiteindelijk toch terug naar de fabriek.....nu afwachten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:40

Verdikke.. . Das niet niks qua scheef zijn

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:42

nee toch????
Ik vind het ook duidelijk maar de verkoper zegt dus van niet....
Ben toch niet gek?????? De fabriek ook niet hoop ik

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 13:58

Update:
Zadel is volgens de fabrikant niet scheef alleen de kussens zijn ongelijk gevuld.....boom is recht dus geen garantie.
Zadelmaker moet de voorkant versmallen en kussens opvullen..

Ik vind het maar raar
Op dit zadel wil ik niet meer rijden

Denk erover om de fabrikant te mailen en uitleg te vragen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:58

zo aan de onderkant van de foto's kan je niet zien of de boom scheef is.
De kussens lijken wel scheef, maar dit valt niet onder de garantie bij alle zadels.
Leer en wollen kussens nemen de vorm aan van de rug. Dus als je paard scheef is of gereden wordt, of je als ruiter scheef zit, kan je al terugzien aan je kussens.
Het is dus belangrijk als ruiter dit altijd te blijven controleren.
Leer en wol is een natuurproduct...het werkt dus. Vandaar dat men geen garantie geeft op kussens die scheef gereden zijn.

Als de boom goed is, dus recht.(en dat kan alleen gecontroleerd worden als de kussen eraf zijn) En de kussens worden er weer recht ondergezet en gelijk bijgevuld, moet het probleem verholpen zijn.

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 13:31

Oke het wordt steeds gekker..........

Zadel is weer thuis :)
In de fabriek hebben ze het zadel op de zadelbok gelegd en gemeten, hieruit blijkt dat het een kamergrootte heeft van 36, terwijl er op het zadel staat dat het een maat 34 is.
Ze zeggen nu dat iemand hem 2 maten groter gemaakt heeft en dat er daardoor een verandering is gekomen in de kussens, zo een vlakke vulling als dit zadel heeft geven ze niet.
Ze zeggen dat ze hierdoor geen garantie kunnen geven omdat een derde er iets aan heeft veranderd.
wat dus absoluut niet zo is!!!
De zadelmaker heeft de kussens aan de voorkant nog meer opgevuld en ik heb het zadel mee naar huis gekregen, als het niet goed ligt komt hij langs...(niet dat ik er nu nog op wil rijden...)
In een tweede mail staat dat het zadel technisch in orde en bruikbaar is, wel adviseren ze het zadel helemaal opnieuw te vullen.

Dat van de 2 maten verschil vind ik heel erg vreemd, hoe kan dat nou?????
Is er iemand die mij kan vertellen of het erg is als het kopijzer dus niet even recht loopt?? Want daar wordt verder niets over gezegd. Dat vind ik wel gek

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:36

Kan je zien of de kussens eraf geweest zijn.? Zo niet kunnen ze nooit bepalen of de boom nog goed is.
Ik heb in je profiel gespiekt, als daar het zadel op moet dan zet ik daar hele grote vraagtekens bij.
Omdat het kussenkanaal veels te breed is voor de pony in je profiel.

Je kan ook nog de consumentenbond erop zetten bij het niet nakomen van de garantie.
Het zadel is echt scheef en een ongelijk kopijzer mag dus absoluut niet.

Je rijdt echt je pony naar de kl...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 15:45

huh? kan massimo versteld worden in de boom/ kopijzer ? of je weet?
weet je zadelmaker dit wel?
Weet je de boommaat van je paard (schoftmaat?)
Als een zadel veel te groot is in het kopijzer voor het paard, kunnen de kussens idd scheef worden.
Je zou de boommaat kunnen opmeten van je paard, om na te gaan of het kopijzer/boommaat van je zadel ongeveer overeenkomt met je paard.
Neem een ijzerdraadje van 42 cm . vouw die door midden en over de schoft van je paard.
achter de schouder waar het zadel hoort te liggen. (ongeveer 3 vingers achter het schouderblad)
vouw hem er goed omheen en neem het draadje er voorzichtig vanaf.
Meet dan de onderste 2 punten.
Neem nu je zadel, vanaf de bovenkant, voorkant zadel zet je een punt met een krijtje
meet nu aan beide zijde 21 cm naar beneden en zet ook een krijtje
meet dan van de ene tak naar de andere tak.

Vergeet niet dat een paard in een korte tijd erg kan veranderen in spieren en rond de schoft (met ziekte en afvallen kleiner, bij hogere training groter) Het is dus van belang dat je niet een te kleine boommaat neemt, om te voorkomen dat ie gaat knijpen.
Dan kan je idd beter iets breder nemen en de kussens voor iets opvullen

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 17:19

@Elco, hoe kan zie je dat het te breed is? Ik heb er namelijk geen verstand van :) en weet het allemaal niet meer nu. Ook niet wat ik nou moet doen. Ik heb een ander maat zadel dan ik dacht gekocht te hebben......
Hoe kan ik trouwens zien of de kussens eraf zijn geweest? Zal morgen eens goed kijken want ik betwijfel het.
Het zadel is vorige week woensdag 21-1 opgestuurd naar Duitsland, maandag 26-1 hebben ze hem weer terug gestuurd.
Laatst bijgewerkt door Jet_Joey op 24-01-15 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 17:20

@Nombrado, een Massimo kan in boommaat 2 maten groter of kleiner gemaakt worden...
Maar kan een kopijzer daardoor ook scheef worden? Op de foto zie je dat hij niet gelijk is aan twee kanten bij het kopijzer.

vraag niet hoe...maar bij mij is het zomaar vanzelf gebeurd ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:25

Pfff een zadelmaker die zijn fout niet wilt toegeven, want hij zou het eerder moeten zien en dat had hij niet.

Ik zou gewoon zelf persoonlijk met de fabrikant contact opnemen, en nu iets ondernemen nu er nog garantie op zit. Aan die zadelmaker heb je niks meer, ik zou er geen klant meer van willen zijn, want hij geeft niet toe en helpt je niet echt, slechts lapmiddelen zoals nog extra gaan vullen, wordt ie keihard en zit ook niet zo fijn meer op je paard, dat is ook iets wat je weten moet.

Ik heb zelf ook een Massimo Trail en het is zeer recht en goed van kwaliteit.
Aan jouw foto's te zien, zie ik ook dat ie niet correct is en scheef.

Ik zou het maar niet meer op jouw paard leggen.

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 17:27

Nee ik leg het niet meer op mijn paard....maar ik baal er wel van. Het was een fijn zadel.
De fabriek wil dus niet helpen en geven geen garantie omdat ze zeggen dat een derde aan het zadel heeft gezeten.
Ik heb nu inderdaad zelf een mail gestuurd....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:35

Weet je wel heel zeker dat het zadel echt bij Massimo terug is geweest, of is het alleen maar van horen zeggen door de zadelmaker....?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:38

Jet_Joey schreef:
Nee ik leg het niet meer op mijn paard....maar ik baal er wel van. Het was een fijn zadel.
De fabriek wil dus niet helpen en geven geen garantie omdat ze zeggen dat een derde aan het zadel heeft gezeten.
Ik heb nu inderdaad zelf een mail gestuurd....

Pfff, erg vervelend dit.

Dan zou die zadelmaker jou een nieuwe massimo Trail moeten gaan ruilen met die foute massimo Trail van jou.

Verder moet hij het maar zelf gaan regelen met de fabrikant en anders is hij er heus wel voor tegen verzekerd, zeker als hij een eigen bedrijf heeft.

Erg flauw dat hij je niet echt helpt.

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 17:44

Hij was het sowieso niet eens met mijn mening vd scheve punten aan mijn zadel.
Ik heb het zadel op eigen kosten door hem laten opsturen naar de fabriek.
Nu heeft hij het dus opgevuld en smaller gemaakt op zijn "kosten" ahum
en volgens hem is het zo dus opgelost. Dat is dus zijn mening tegen de mijne......en daar kom ik dus niet verder mee.

ben er zoooo klaar meeeee.....:(