Ervaringen Anatomica zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Ervaringen Anatomica zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 14:33

Ik ben een beetje aan het rondsnuffelen in het immense zadelaanbod dat er bestaat :+

Ik heb een budget van circa €2000,- en ik hoef niet per se een nieuw zadel. Een tweedehands rond de €1000/1500,- mag ook.

Ik hou van een zeer zachte zit en een stevige wrong. Ik heb laatst op een Anatomica gereden en die zat onwijs lekker, vandaar dat ik daar wat meer ervaringen over zoek. Ik heb al wat gezocht maar veel topics zijn maar een pagina lang en bevatten zodoende weinig informatie :=

Wie heeft hier een Anatomica, en waar heb je die vandaan? Ik kan het Drunens Ruitershuis laten komen, hoe zijn de ervaringen daar mee?

Ik vind het vooral belangrijk dat het zadel veel vrijheid bij de schouder geeft en het liefste een boom met takken die naar achter wijzen. Dus andere merken die hieraan voldoen zijn ook zeer welkom.

Custom en Arno Brandt zijn twee merken waar ik zelf niet heel gek van ben, alhoewel ik in twee Customs heb gereden die ook onwijs prettig zaten. Ninon Schutte mooi zadel van gezien, maar met weinig wrong en een vrij vlakke zit, ik weet niet of zij ook modellen heeft met meer zit en wrong?

Plukje

Re: Ervaringen Anatomica zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 14:59

Ik was eerder ook geintetesseerd in een anatomica, maar mijn zadelmaker raadde het af, omdat anatomicas langere takken hebben dan andere zadels en hierdoor de schoudervrijheid kunnen belemmeren. Hij heeft wel anatomicas verkocht, maar daar kortte hij zelf de takken van in voordat ze naar de klant gingen.
Ik ben bij een nieuwe Schumacher uitgekomen, maar die is zeker niet zacht.
Heb je wel eens op een Tribal gezeten?

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:17

Ik heb een anatomica en een Ninon Schutte zadel en mijn voorkeur gaat uit naar die van Ninon. Ninon heeft vele modellen ook metr meer wrong. Ik vind de anatomica ook een heel fijn zadel maar bij een zadel van Ninon zit toch even wat meer service en wordt echt voor het paard gemaakt. Voor mij niets anders meer!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:35

Anatomica maakt haar zadels nogal eens scheef. MSFC zadels zijn kwalitatief goede zadels met diverse modellen. Wol gevuld met takken die naar achter wijzen. De zadels hebben een droppedpanel waarmee veel draagoppervlak en optimale drukverdeling wordt verkregen. Door de wol vulling krijgt het paard een mooie schoudervrijheid. MSFC heet tegenwoordig Esta en zitten nieuw allemaal rond de €2000,- en alleen verkrijgbaar bij een MSFC gediplomeerd zadelpasser. Je mag dus verwachten dat je deskundig geholpen wordt met een pasconsult (vaak gratis bij aankoop van een nieuw zadel) bij aflevering wordt de pasvorm nogmaals goed gecontroleerd en na 20 rij uren nogmaals een controle.evt. kan de wol vulling aangepast worden wanneer nodig. www.loeszadelmakerij.nl

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:48

Wat hier boven gemeld is... Anatomica maakt idd scheve zadels...
Mijn paard is nu zo krom als een hoepel omdat mijn kussens scheef onder het zadel genaaid zaten ben hier voor al meerdere malen terug geweest maar opgelost is het nog niet dus ik zal het niemand aanraden, ik hoef mijn zadel ook echt niet meer terug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:22

Anatomica's zijn vaak scheef en je moet een paard hebben waarbij de rug gelijk afloopt dus niet mooi afrond andere liggen de kussens vaak ook geen eens goed aangesloten..

Mijn zadelmaakster had er eentje bij zich. Die was dus al 5x weer recht gemaakt..

Custom zijn vaak ook veel problemen mee en Arno brand heb je een giga wachttijd maar verder prima zadels.

Voor dat budget kan je naar prestige, euroriding, ninon misschien beter kijken.

Als ik jouw budget had had ik voor een nieuwe euroriding Titan gegaan. Heerlijk zadel!

Drunens is trouwens een prima keuze.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:30

Ik heb een anatomica gehad voor mijn paard, maar daar is mijn paard en uiteindelijk ook mijn bankrekening echt niet blij van geworden. Paard had binnen de kortste keren drukplekken, terwijl hij volgens Drunens Ruiterhuis op maat gemaakt was (heb daar ook nog 100 euro extra voor moeten betalen). Keer bijgevuld, zonder dat ze naar mn paard hebben gekeken maar volgens hun wisten ze wel waar het probleem zat.. Je raadt het al.. nog steeds niet oke.
Werd vrij moeilijk gedaan allemaal en uiteindelijk zat ik met een niet passend zadel en boden ze ook geen alternatief aan.
Zadel maar zelf verkocht, veel geld op verloren uiteraard en paard z'n rug heeft ook weer een tijd moeten herstellen.

Via via ben ik uiteindelijk bij Ninon Schutte terecht gekomen en wat een verademing is dat. Echt een vakvrouw, er wordt naar je paard gekeken, naar jou gekeken en daar wordt een zadel op uitgekozen.
Ninon is pas tevreden als het zadel helemaal goed ligt en is erg eerlijk!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 15:12

Gemengde meningen over Anatomica dus. Jammer, want ze zitten toch wel errug lekker.

Ninon vind ik zeker ook een goede optie. Alleen dus even bellen of zij ook een zadel kan maken met een extra diepe zit en wrong. Want haar diepste zadel met de meeste wrong vind ik nog (voor mezelf) niet genoeg.

En als ik naar een tweedehands zadel ga kijken? Het is de bedoeling dat het op een paard van vier jaar komt te liggen die nog veel moet gaan ontwikkelen qua bespiering. Ik kan dus ook nu een tweedehands fijn zadel kopen en dan investeren in een nieuw zadel zodra het paard uitgegroeid is en qua bespiering ook op zijn best is. Iemand ervaringen met goede tweedehands zadels/zadelpassers? Drunens Ruiterhuis heb ik al eens gebeld en Godfried Broekman ook (maar die had erg lange wachttijd en heeft weinig tweedehands op voorraad).

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:15

Ik vond mijn anatomica inderdaad wel heel lekker zitten hoor, dus wat dat betreft heel jammer dat het niet ging lukken voor mijn paard.

Ik weet dat Ninon ook een jonge paarden plan heeft. Weet niet precies hoe dat werkt, maar het heeft te maken met als ze het zadel niet meer passen dat je dan een vooraf afgesproken bedrag krijgt als je over zou moeten naar een ander zadel omdat het paard eruit gegroeid is. Dat vind ik wel handig klinken en begin je namelijk wel meteen met een fijn zadel. En naar mijn mening is het bij de kennismaking/het inrijden van jonge paarden wel belangrijk dat het zadel meteen goed ligt :).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 15:21

Ah kijk zoiets zou geweldig zijn.

Ik wil absoluut niet beknibbelen op het zadel maar zou het wel erg zonde vinden als het paard binnen een/twee jaar volledig uit z'n maatzadel is gegroeid en het voor een prikkie weg gaat (want: maatwerk dus minder gewild), om vervolgens weer voor de volle mep een nieuw aan te laten meten.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:21

Ik ben juist zeer te spreken over mijn anatomica, wij varen er wel bij. Ik was juist niet tevreden met Ninon zo zie je maar iedereen heeft een eigen mening.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:25

Focussed schreef:
Iemand ervaringen met goede tweedehands zadels/zadelpassers? Drunens Ruiterhuis heb ik al eens gebeld en Godfried Broekman ook (maar die had erg lange wachttijd en heeft weinig tweedehands op voorraad).

Ik heb mijn zadel bij Herman van Country Mill gekocht. Omdat mijn paard ook nog erg piep was wilde hij me zelf niet direct een zadel verkopen, omdat de kans groot was dat mijn paard er snel uit zou groeien.
Ik heb 10 maanden lang kosteloos diverse leenzadels (en soms ook meerdere zadels tegelijk) gehad, tot mijn paard iets stabieler was.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:25

Het paard dat ik nu rij ligt een MSFC op, zit ook heerlijk. Is hierboven ook al genoemd, misschien kan je daar nog naar kijken?

flemminghfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:35

Ik heb eerst een Euroriding Diamant gehad, erg fijn zadel. Nu al jaren een Anatomica Octant waar ik ook erg tevreden mee ben. Bij beide zadels vind ik de kwaliteit/prijs verhouding ook goed. Beide zadels via Drunens Ruiterhuis gekocht. Prima service.

Een vriendin van mij had er ook een Anatomica Octant gekocht, deze bleek niet helemaal fijn te liggen, geprobeerd om met opvullen dit te verhelpen maar dat mocht helaas niet baten. Drunens Ruiterhuis er weer bij gehad, zg dat het probleem nog steeds bestond en het zadel werd zonder discussie omgeruild met een ander nieuw zadel wat wel stabiel ligt op dat paard. Dus ook zij is erg tevreden met het zadel en met de service.

Een andere vriendin heeft er de Anatomica Cygnus gekocht, ook zij is erg tevreden met het zadel.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:36

Hier ook super tevreden over mijn anotomica octant Nog 5 mensen op stal hebben het zadel met allemaal verschillende modellen paarden En verschillende modellen amazones dikke billen korte pootjes ( zijn de zweetbladen van korter gemaakt ) Niemand met een scheef zadel Vind dat die ook mooi blijft wordt niet bruin het leer Een vriendin had de suede maar dat is zonde van je geld Dat blijft niet mooi

Of mijn paard beter loopt met dit zadel als in meer schouder vrijheid Daar merk ik nooit zoveel van Denk dat je pas verschil merkt als je nu met een niet passend zadel rijdt

Heb hem idd bij drunen besteld Goed afspreken voor het langskomen dan combineren ze het met andere locatie s in de buurt

Edit als het voor een jong paard is bij hulsebos hebben ze ook een service voor jonge paarden

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:39

flemminghfan schreef:
Ik heb eerst een Euroriding Diamant gehad, erg fijn zadel. Nu al jaren een Anatomica Octant waar ik ook erg tevreden mee ben. Bij beide zadels vind ik de kwaliteit/prijs verhouding ook goed. Beide zadels via Drunens Ruiterhuis gekocht. Prima service.

Een vriendin van mij had er ook een Anatomica Octant gekocht, deze bleek niet helemaal fijn te liggen, geprobeerd om met opvullen dit te verhelpen maar dat mocht helaas niet baten. Drunens Ruiterhuis er weer bij gehad, zg dat het probleem nog steeds bestond en het zadel werd zonder discussie omgeruild met een ander nieuw zadel wat wel stabiel ligt op dat paard. Dus ook zij is erg tevreden met het zadel en met de service.

Een andere vriendin heeft er de Anatomica Cygnus gekocht, ook zij is erg tevreden met het zadel.

Dat is wel fijn voor je vriendin dat er zonder discussie wat omgeruild werd. Bij mij hebben ze dat helaas niet gedaan en is het niet netjes opgelost, terwijl mijn nieuwe zadel binnen een klein halfjaar (en niet mega veel of juist heel weinig gereden) al tot grote problemen (lees: drukplekken naast de schoft, kale plekken) heeft geleid. Erg jammer dat ze het niet gezocht hebben naar een passende oplossing, want nu kom ik er ook niet meer voor andere dingen en zijn ze dus een goede klant met een aantal paarden kwijt.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:40

Ik heb een Anatomica, echt een top zadel!

Ik heb geloof ik de Orion, ook gekocht bij Drunens ruiterhuis. Wel heb ik het zadel laten nakijken door mijn eigen zadelmaker, maar het zadel ligt gewoon prima. Rij er inmiddels mee op meerdere paarden, heb er totaal geen problemen mee.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 17:46

Plukje schreef:
Focussed schreef:
Iemand ervaringen met goede tweedehands zadels/zadelpassers? Drunens Ruiterhuis heb ik al eens gebeld en Godfried Broekman ook (maar die had erg lange wachttijd en heeft weinig tweedehands op voorraad).

Ik heb mijn zadel bij Herman van Country Mill gekocht. Omdat mijn paard ook nog erg piep was wilde hij me zelf niet direct een zadel verkopen, omdat de kans groot was dat mijn paard er snel uit zou groeien.
Ik heb 10 maanden lang kosteloos diverse leenzadels (en soms ook meerdere zadels tegelijk) gehad, tot mijn paard iets stabieler was.

Zo dat is nog eens een service. Zal eens informeren bij Country Mill wat de mogelijkheden zijn.

Anatomica dus niet geheel onverdeeld positief, maar toch wel weer een paar positieve reacties. Lastig hoor.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:55

Ik heb sinds een paar weken ook een anatomica, de octant.

Ik reed mijn 6 jarige op een hulsebos en kwam de bak niet meer normaal rond! Vanwege zijn hoge schoft was ik wat aan het oriënteren op Internet en kwam ik dit model tegen. Een vriendin van mij heeft dat zadel en die mocht ik een paar dagen lenen.

Wat een wereld van verschil! Ik had nog nooit zo'n fijn paard onder mij gehad!

Ik heb er tweedehands eentje gekocht en ben er erg blij mee. Al ligt hij nog niet helemaal top. Mijn beugel hangt links ook lager terwijl de beugelriemen gelijk zijn. Het lijkt er nu op dat het linker kussen minder gevuld is dan rechts. De 23e komt een zadelmaker. Hopelijk is het puur her opvullen want van die verhalen over scheve zadels wordt ok wel een beetje nerveus :-) maar dit zadel is 2,5 jaar oud en nog nooit wat aan gedaan qua vulling dus dat is in ieder geval nodig. Mocht de zadelmaker hem scheef vinden laat ik het jullie weten!

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:53

Ik heb een Anatomica Orion gehad. Achteraf bleek dat het zadel scheef was, zowel de boom als de kussens (die zaten er scheef onder). Daarnaast was het zadel toen alleen nog bij Drunens Ruiterhuis te krijgen, daar heb ik ook geen goede ervaringen mee wat betreft de (pas)service.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:48

Geen ervaring met Anatomica, maar is een Albion niets voor je? Die heeft een super zachte zit. De Albion die ik toen geprobeerd heb had een aanpasbare voorboom. Niet simpel zelf te doen, maar dus wel door de zadelmaker. Als het aan mij had gelegen was er een Albion gekomen, maar mijn paard koos voor Wow.
http://www.albionsaddlemakers.co.uk/home

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 11:39

Heb net even Country Mill in Nijkerk gebeld.

Zij adviseren voor het eerste half jaar eigenlijk sowieso een leenzadel, omdat de kans dat de bespiering dan nog erg verandert het grootst is. Daarna is er van alles mogelijk, van een tweedehands zadel tot een maatwerkzadel. Er was in ieder geval genoeg keus tot €2000,-. Het beste zou dan zijn om dan naar Nijkerk af te reizen om alles te testen en te proberen.

Edit: Albion ook naar gekeken en lijken me super fijne zadels. Wel iets boven budget, dus misschien dat tweedehands dan een optie zou zijn.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:52

Ik heb toen ik mijn paard net had ook drunens erbij gehad, zou je echt op het hart drukken om in elk geval daar niet (!) een zadel te laten aanpassen. Moet verder ieder voor zich weten maar ze hebben mij in 2 weken tijd 2 zeer slecht passende zadels proberen aan te smeren (waaronder een anatomica). Heb uiteindelijk het zadel eigenhandig teruggebracht om mn geld terug te krijgen. Heb nu een Schutte zadel en daar zweer ik bij :) zit heerlijk, service is top. Vind zelf de wrong en zitting heerlijk maar dat is persoonlijk, weet alleen niet of ik zo snel een foto heb goed van de zijkant.

Succes met je zoektocht verder, idd zeer veel keus :=

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:11

Focussed schreef:
Heb net even Country Mill in Nijkerk gebeld.

Zij adviseren voor het eerste half jaar eigenlijk sowieso een leenzadel, omdat de kans dat de bespiering dan nog erg verandert het grootst is. Daarna is er van alles mogelijk, van een tweedehands zadel tot een maatwerkzadel. Er was in ieder geval genoeg keus tot €2000,-. Het beste zou dan zijn om dan naar Nijkerk af te reizen om alles te testen en te proberen.

Klinkt goed! Ik ben vaak in Nijkerk geweest (en ik kom oorspronkelijk uit Heerhugowaard). Het is echt fijn rijden daar. Goede binnenbak en inderdaad héél veel keuze uit zadels.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 15:18

Dat klinkt positief!

Ik vond een nieuw zadelmerk wat zij voeren ook erg interessant. Ik kan de naam niet meer herinneren (het zei mij ook echt niets, had er nog niet van gehoord) maar het is een merk dat modellen voert die erg lijken op die van Custom. En ik vind Custom super zitten, alleen veel slechte ervaringen van fitters hier in de buurt. Dus dit zou dan ook een hele mooie optie zijn.