lange benen passen niet in zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chasingmood

lange benen passen niet in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 18:46

heyhey,
dit probleem heb ik dus al heel lang, ik ben 1.90 lang, met in verhouding ook nog veel te lange benen. en ik pas dus nooit in een spring of veelzijdigheidszadel. alleen in dressuur zadels omdat dan mijn benen gewoon naar beneden kunnen hangen. maar bij springzadels heb ik dus altijd dat mijn knieen hoe dan ook voor het zadel uitsteken, dit is niet bepaald handig en ziet er ook heel raar uit. en dan heb ik natuurlijk ook weer het geluk dat ik vooral een springruiter ben en eigenlijk niet zoveel vind aan dressuur, oftewel, ik zit dus opgescheept met de springzadels, maar hier pas ik dus niet in. en wanneer ik dan mijn knieen wel op de goede plek leg zit ik dus achter op de lepel..
mijn bedoeling van dit topic is; zijn er meer mensen met dit probleem? en zijn er misschien mensen met tips hoe ik dit probleem wat kan verkleinen?

IrishDraught

Re: lange benen passen niet in zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:49

Stubben en prestige zijn te bestellen met verlengde zweetbaden. Wel prijzig.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 18:51

jaa dat gaat m dus niet worden nee, ik ben jammer genoeg niet zo rijk :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:52

Hoeveel inch is je zadel nu? Want dat scheelt wellicht ook. Kan me voorstellen dat je dit probleem hebt, aangezien ik met mijn smurfenbeentjes perfect in springzadels pas haha :))

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 18:53

Bizzybijtje schreef:
Hoeveel inch is je zadel nu? Want dat scheelt wellicht ook.

mijn zadel is 18 inch.. dus een grotere nemen gaat helaas ook al niet meer :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:00

Vervelend... Heb je al een zadelmaker gecontacteerd?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 19:03

Bizzybijtje schreef:

nee maar zoals ik al zei zou ik zoiets nooit kunnen betalen, ik ben een 17 jarige meid die op dit ook even geen baantje heeft, en mijn ouders betalen niks bij.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:05

Zadelmakers kunnen ook 2e handse zadels hebben, en wie weet heeft hij wel de oplosing voor jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:05

Tsja dan vrees ik het een kwestie is van "deal with it". Een zadel kost nou eenmaal geld en het moet natuurlijk ook op je paard passen. Wellicht je beugels iets langer zodat je knie beter in de wrong valt.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:13

Ik ben 1.80 en heb een 17 inch prestige Sydney gaat net en heb lange benen.
Je zou een 18 inch eens kunnen proberen.
Kieffer en rossner werkt bijv niet voor mij.

naomipepsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:40

en een zadel op maat laten maken? Het probleem ligt bij de zweetbladen.
die wow zadels hebben dat geloof ik.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 14:01

naomipepsi schreef:
en een zadel op maat laten maken? Het probleem ligt bij de zweetbladen.
die wow zadels hebben dat geloof ik.

dat valt dan alsnog buiten mijn budget (die jammer genoeg heel klein is :( )

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:19

Wat je ook kan zoeken is een 2e hands Kieffer Norbert Koof ze staan af en toe op marktplaats zoek dan 18 inch/maat 2

De wrongen zitten zo dat je met lange benen er toch goed op kan zitten. Wat hoger en kortere wrongen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:58

friesam schreef:
Wat je ook kan zoeken is een 2e hands Kieffer Norbert Koof ze staan af en toe op marktplaats zoek dan 18 inch/maat 2

De wrongen zitten zo dat je met lange benen er toch goed op kan zitten. Wat hoger en kortere wrongen.

Kan me bijna niet voorstellen dat iemand van 1.90 met lange benen daar lekker op zit. Ik ben maar 1.64 en voor mij zitten die wrongen op precies de juiste plek.

Kan je niet een keer een zadelmaker laten komen met een lading 2e hands zadels zodat je op de paard kan voelen wat voor jou fijn zit?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 10:20

amkeVH schreef:
Bizzybijtje schreef:

nee maar zoals ik al zei zou ik zoiets nooit kunnen betalen, ik ben een 17 jarige meid die op dit ook even geen baantje heeft, en mijn ouders betalen niks bij.

Euh.... baantje zoeken?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 11:17

Marie111 schreef:
Euh.... baantje zoeken?

ja zou handig zijn, maar door prive redenen kan dat nu niet

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:20

Ik ben 1.96m en rij met torrowgood veelzijdigheid. Betaal prettig zadel

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 08:36

Liselot schreef:
friesam schreef:

Kan me bijna niet voorstellen dat iemand van 1.90 met lange benen daar lekker op zit. Ik ben maar 1.64 en voor mij zitten die wrongen op precies de juiste plek.

Kan je niet een keer een zadelmaker laten komen met een lading 2e hands zadels zodat je op de paard kan voelen wat voor jou fijn zit?

Die wrongen van de Koof zitten zo hoog dat het bij een lang been weinig problemen oplevert.
De lange springruiters (reden vroeger) altijd met een koof.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 09:47

Liselot schreef:
friesam schreef:

Ik ben maar 1.76 maar heb volgens diverse zadelmakers erg lange bovenbenen en ik heb ook een Norbert Koof gehad als springzadel dit was een van de weinige zadels waar mijn lange bovenbenen goed in lagen.

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:55

Er is al een tijdje niet gereageerd maar ik wil dit toch even kwijt. Misschien dat anderen er iets aan hebben. Ik heb al een flinke zoektocht achter de rug naar tweedehands springzadels die geschikt zijn voor iemand met een slanke bouw en lange (boven)benen.

Ik zat in een kieffer koof at 18 inch (maat 2) toch echt niet goed. Doordat de inchmaat te groot was, werd ik in een stoelzit gezet en kwam ik erg achter op de lepel te zitten. Ook was ik hierdoor telkens opzoek naar mijn balans. Een 17/17,5 inch (maat 1) was van de koof te klein. Ook bij het fl type kwam mijn knie over het zweetblad.

Ik heb een type stubben scandica cs geprobeerd, 17,5 inch kon ik mijn benen goed in kwijt en zat ik goed in het middenpunt. Ook kon ik mijn beugels nog op crossmaat, wat bij de koof al niet wou ivm de wrong op de verkeerde plek. De scandica cs 17 inch werd te klein, hierdoor kwam ik achter op de lepel en mn beugels konden niet kort genoeg ivm mijn knie over het zweetblad.

Ik heb ook een stubben siegfried geprobeerd, de platte versie moest ik een 17 inch van anders werd de zit te groot. Van de cs versie (halfdiepe zit) moest ik een 17,5 inch en hier kon ik qua lichaamsbouw goed op zitten.

Ik heb nu een stubben lancelot cs (zelfde bouw als de siegfried maar luxere uitvoering leer) ook 17,5 inch en deze is voor mijn lange benen en slanke bouw prima.

Let op met het nemen van een grotere inchmaat dan normaal zodat je je benen kwijt kunt.. De beugelophanging is hier ook verder naar voren geplaatst waardoor je vaak in een onjuiste houding wordt gezet en niet in het middenpunt van het zadel zit. Beter is een zadel wat het zweetblad meer naar voren heeft gericht zodat je ruimte voor je knie hebt of een zadel met verlengde zweetbladen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:59

Het antwoord is maatwerk.
Als je nu geen geld hebt dan kun je vast gaan sparen voor later.

Als niet "confectie" bent dan gan je ook geen passend "confectie zadel" vinden.
Dat is jammer, maar dat is gewoon zo.

Een verlengt blad kost trouwens meestal maar 10% meer bij de euroriding diamant bijvoorbeeld.
Albion is ook op maat voor 2000 euro.
Als dat ook te duur is dan houdt het een beetje op en zul je voorlopig waarschijnlijk op vz of springzadels moeten blijven rijden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:33

Ik vind je vraag ontzettend interessant! Ik ben inmiddels volledig geslaagd zadelmaker. Ik maak ze dus zelf. Mijn huidige zadel doet mee aan de competitie in Engeland, die wil ik pas na 8 februari vies maken...
Dus als je even geduld hebt? Mij dunkt dat het probleem op te lossen moet zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:00

Ga je dat voor dat kleine budget van TS op maat maken dan?

De oplossingen zijn er wel, maar het geld niet :P

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:42

Mocht je er eens het geld voor hebben (zijn niet heel duur €850,- a €900,- nieuw incl aanpassen etc) een Henri du rivel springzadel, ik paste ook echt nergens in. Dit Zadel heeft zweetbad naar voren, en is een 18 inch ben zelf 182. Denk echt dat dit ook een super zadel voor jou zal zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

charlotteex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:04

Dany94 schreef:
Mocht je er eens het geld voor hebben (zijn niet heel duur €850,- a €900,- nieuw incl aanpassen etc) een Henri du rivel springzadel, ik paste ook echt nergens in. Dit Zadel heeft zweetbad naar voren, en is een 18 inch ben zelf 182. Denk echt dat dit ook een super zadel voor jou zal zijn.

Moet echt even kwijt, wat een mooie combinatie zijn jullie! Wat is haar schofthoogte? Ik ben zelf 1.83 dus voor mij wellicht ook een goede, ga het even opschrijven haha