Ervaringen trens met koperen rollertjes?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KimW

Ervaringen trens met koperen rollertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 16:21

Wat is jullie ervaring met het bit : trens met koperen rolletjes? Voorbeeld :

http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... .html#tabs

Een van de paarden die ik rijd pakt zich enorm vast op z'n bit. Nu werd mij verteld dat door het rollen van de rollertjes, hij het moeilijker vast kan pakken. Iemand hier ervaringen mee? :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Ervaringen trens met koperen rollertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:04

Als een paard echt wil krijgt ie deze ook prima vast hoor. Is dus totaal geen oplossing voor jouw probleem.

Een paard dat het bit vastpakt moet je als ruiter meer met been en minder met hand rijden. Van binnenbeen naar buitenteugel rijden, binnenhand losse verbinding, en dan heeft het paard er niet eens meer belang bij om vast te pakken.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:12

Dit hierboven zou de perfecte oplossing zijn natuurlijk, maar lang niet altijd realistisch. Maar inderdaad, als hij wil vast pakken, kan dat ook met dit bit al zal het wel lastiger zijn.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:19

ElineCath schreef:
Dit hierboven zou de perfecte oplossing zijn natuurlijk, maar lang niet altijd realistisch. Maar inderdaad, als hij wil vast pakken, kan dat ook met dit bit al zal het wel lastiger zijn.

Hoezo niet realistisch? Dit is een simpele basisvoorwaarde van het rijden in mijn ogen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:29

Er zijn ook gevallen dat dit door een ander (medisch) probleem komt, waarbij de ruiter misschien helemaal niet met een strenge hand rijd en paard toch het bit vast pakt als verzet tegen een ander probleem.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:41

Tuurlijk, dat kan zeker, maar het bit vastpakken Is nou eenmaal een erg veelveelvoorkomend rijtechnish probleem. Maar idd, vóórdat je eraan gaat rijden moet je eerst weten of paard een gezond lijf en goed gebit heeft.

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 18:02

Dat van het gebit kan ik niet zoveel mee, Stanley is ook wat te zwaar. Hij heeft een jaar stilgestaan voor hij hier op stal kwam. Mijn vraag was puur of dit bit het effect verlicht, maar als dit niet zo is dan schaf ik er ook geen aan. Ik probeer inderdaad al dingen uit zodat hij niet zo gaat hangen! :j Maar het gebit kan ik niet zoveel mee, het is een paard van een man die vele paarden heeft en er niet zoveel om geeft dat hij tandartsen laat komen o.i.d. :=

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:04

Hmmm lastig als het niet jou paard is.. Maar zou jij het voor jezelf goed vinden om een 'moeilijker' bit er in te doen wanneer dit gedrag misschien wel door last van het gebit komt?

Heb je les?

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 18:08

Ja inderdaad lastig. Nee, dat voelt ook niet goed. Ik weet niet zoveel van het gebit van het paard dat ik e zelf over kan oordelen, ook lastig!

Ja, maar goed, die instructrices werken voor de stalbaas en kunnen hem ook niet van dat soort dingen overtuigen om te gaan doen o.i.d.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:09

Nee dat snap ik! Ik kan dat ook niet zelf oordelen bij mijn pony hoor :o

Wat raad jou instructrice jou aan? Een 'moeilijker' bit, rijtechnisch oplossen, of denk die dat het medisch is?

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 18:16

Ik zal het haar vragen, ze dacht zelf aan rijtechnisch meer proberen te vragen zodat hij minder blijft hangen inderdaad. :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:17

Als het niet je eigen paard is wordt het idd lastig... jammer. Dan kun je idd alleen proberen er het beste van te maken, ism je instructrice.

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 18:23

Rije schreef:
Als het niet je eigen paard is wordt het idd lastig... jammer. Dan kun je idd alleen proberen er het beste van te maken, ism je instructrice.

Zal ik proberen! :)) Mocht het rijtechnisch écht niet lukken houd ik dit in m'n achterhoofd.

mtbch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:32

Bij mij werkt dat bitje super goed! Hij kan hem niet meer vast pakken, anders moeizaam. Je moet hem wel elke keer erg goed schoon maken want als er wat tussen de rolletjes zit werkt het niet meer.

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 19:05

mtbch schreef:
Bij mij werkt dat bitje super goed! Hij kan hem niet meer vast pakken, anders moeizaam. Je moet hem wel elke keer erg goed schoon maken want als er wat tussen de rolletjes zit werkt het niet meer.

+:)+

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:08

Tja, geen enkel paard kan anatomisch gezien een bit nog vastpakken als het wegrolt. Maar los je dan het werkelijke probleem op? Ben je zelf niet te sterk in de hand? Zit je zelf niet scheef? Ligt je zadel wel prettig? Een paard pakt een bit niet vast omdat hij dat wel grappig vindt, dus probeer het zonder een 'moeilijker bit' op te lossen.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:10

Zeeer tevreden over, ik heb met onze merrie nu ruim een half jaar over op dit bit, en dat gaat heel goed. Door de goede ervaring ook onze jonge merrie en zelfs mijn ruin erop gezet, ook beide paarden vinden hem erg fijn.. Ik ben er zeker heel blij mee!
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 21-12-14 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 19:12

Melissa1996 schreef:
Zeeer tevreden over (onderweg)

:D

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:13

bluelagoon schreef:
Melissa1996 schreef:
Zeeer tevreden over (onderweg)

:D

Hij verzond m al voordat ik klaar was :') fijn bokken op je telefoon xD

Spessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:20

Mijn vorige paard had een hele harde mond, die wilde de kaak echt niet ontspannen. Die ben ik gaan rijden met een trust cherry roller bit. Werkte perfect. Fijne ontspanning en zelfs weer rustig kauwen. *\o/*
Misschien voor jou ook een optie.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:29

Daar waar het leer en ijzerwerk begint houd het rijden op. Dit is een probleem wat rijtechnisch prima op te lossen is. Je kan beter je geld uitgeven aan een goeie privéles waar je specifiek aan dit probleem werkt. Daar heb je veel meer aan. Dat kun je namelijk op alle paarden die je in je leven tegen komt toepassen. Je bitje sleep je niet overal mee naar toe.
Nou zal het met een les niet gelijk over zijn. Was dat maar waar. Maar je hebt dan wel wat tools om er mee aan de gang te gaan.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:36

Jennyj01 schreef:
Daar waar het leer en ijzerwerk begint houd het rijden op. Dit is een probleem wat rijtechnisch prima op te lossen is. Je kan beter je geld uitgeven aan een goeie privéles waar je specifiek aan dit probleem werkt. Daar heb je veel meer aan. Dat kun je namelijk op alle paarden die je in je leven tegen komt toepassen. Je bitje sleep je niet overal mee naar toe.
Nou zal het met een les niet gelijk over zijn. Was dat maar waar. Maar je hebt dan wel wat tools om er mee aan de gang te gaan.

_/-\o_
Eindelijk iemand die nadenkt.

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 17:33

demo_love schreef:
Jennyj01 schreef:

_/-\o_
Eindelijk iemand die nadenkt.

Net alsof ik dat niet doe? Ik krijg primá les en paardje liep vandaag al minder op 't bit. Misschien schaf ik er een aan, maar ook dit is m'n eigen keuze. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:40

Het probleem is vaak dat een paard het bit helemaal niet vastpakt, alleen dat het zo voelt voor de ruiter.
Probeer voor de grap eens een bitloos hoofdstel, waarschijnlijk voelt het dan ook alsof je paard de neusriem 'vastpakt', alleen kan dat helemaal niet :+ Het is meestal gewoon een uiting van een stijf paard, die de oefening niet aankan en zich sterk maakt in de hals en kaak. Er komt geen vastpakken aan te pas, het voelt alleen zo :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:35

Bluelagoon niemand zegt dat je er niet aan werkt. En tuurlijk moet je het zelf weten. En niemand zegt dat je les niet goed is. Wat ik je wilde aangeven is dat investeren in een privéles waar je specifiek aan een probleem werkt op de lange termijn meer waar voor je geld is.