wat vinden jullie vn deze afdruk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

wat vinden jullie vn deze afdruk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 19:07

Afbeelding
Nieuw dekje. Stap en draf ritje, dressuurzadel

Jolien87

Re: wat vinden jullie vn deze afdruk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:16

Heeft het met de drukpunten te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:24

Wat ik zie is links en recht ongelijk? De 'vlek' rechts lijkt veel donkerder, en de rechterkant is 'viezer' dan de linker denk ik?

hortensia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:31

teveel druk aan de achterkant van het zadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:48

Als ik je schabrak zo 'lees' zou ik zeggen,je zit erg naar voren.
Achterin hoop beweging, dus geef je het zadel de kans om te gaan bewegen,frictie geeft wrijving, wrijving zweet.
Wat voor zadel rij je,én, loopt je paard graag op de voorhand?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:41

hortensia schreef:

Zou ik ook zeggen. Ik zie aan de voorkant een paar streepjes, maar thats it?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 20:42

Paard loopt inderdaad graag op de voorhand, dit was ook aan een los teugel buitenritje. Ikzelf heb de neiging om voorover te kukelen. Zadel heb ik nog niet zo lang, is een massimo dressuur twee op een breed trekpaard. Volgens zadelpasser zou hij passen.
Bij de boomloze zadels is het echter zo dat er witte vlekken zijn waar er teveel druk is, ik weet niet of dat voor boomzadels ook geld?
Kwestie van de ene kant die donkerder is, paard staat altijd buiten,en was op een kant besmeurd met aarde, ze is gepoetst,maar proper krijg je ze niet met die berenvacht...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 20:44

Doubtless schreef:
hortensia schreef:

Zou ik ook zeggen. Ik zie aan de voorkant een paar streepjes, maar thats it?

Maar bij teveel druk zou de afdruk toch lichter moeten zijn van kleur?
Ik maak me vooral zorgen over die twee witte vlekken in de zweetafdruk... Heb altijd gehoord dat dit duidt op teveel druk...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:56

Het lijkt eerder alsof je zadel achter de schouder in het luchtledige hangt, je dekje raakt daar je paard niet. Je zadel gaat dan vaak op de schouders duwen. Je kan dat opvullen met een prolite pad om de drukverdeling goed te krijgen, maar het is vooral een kwestie van die spieren trainen (schoft uitduwen).

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:59

Is het een zadel met een enkel zweetblad? Het lijkt ook net of je aan elke kant een singelstoot ziet zitten.
Verder ben ik het me je eens Duhelo, maar ik ben zelf ook uitsluitend bekend met boomloze zadels.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:17

Idd bizarre afdruk (tenzij je paard natuurlijk op een ongelijke plek gerold had en daardoor niet overal even vuil was). Mss es doormailen naar zadelpasser wat zij ervan zegt?

Maar als die witte plekken idd teveel druk zouden betekenen, dan zou je zadelboom te smal zijn? Was dit met je breedste of smalste paard?

De breedtes variëren enorm dit seizoen, hier valt het me ook op, maar aangezien ik nog steeds zadelloos ben, heb ik er niet direct last van (al kriebelt het zooo hard om er weer op te stappen!)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:31

Het zweetblad is dubbel. Je ziet idd de singelstoten. Kun je denken hoe stoffig ze is :)
Ik maak me geen zorgen dat de ene kant zwarter is dan de andere. De afdruk is symmetrisch. Dus dat is ok.
Wel over die plekken die totaal niet vuil zijn. Ofwel is daar zoveel druk dat het zadel niet kan bewegen, ofwel is er daar geen contact.maar dat lijkt onwaarschijnlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:45

Ik heb een haflinger,die ik niet goed voorwaarts rij,en een wowzadel,wat ik zelf afstel. Ik ben geen nitwit hierin,heb de msfc-opleiding gevolgd,en een aantal jaren het zadel verkocht, ben nog steeds fan :D .
Mijn afdruk is hetzelfde,en kan je verzekeren,het zadel past perfect.

Doordat ik mijn paard niet genoeg voorwaarts hou,ik ben té druk bezig met het aansporen,en niet de reactie,verleg ik mijn gewicht teveel naar voren.

Het enige wat ik wil zeggen,staar je niet blind op of je zadel past,je zit er zelf ook nog op... Een zadel weegt hooguit 10 kilo,een ruiter altijd meer...

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:49

Hoe zit je paard in de bespiering achter de schoft?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:49

Nielojram schreef:
Het enige wat ik wil zeggen,staar je niet blind op of je zadel past,je zit er zelf ook nog op... Een zadel weegt hooguit 10 kilo,een ruiter altijd meer...

:o? Maar het zadel ligt er wel op om de druk goed te verdelen, ook al weegt het 5 kilo. Dus het lijkt me bijzonder belangrijk dat het zadel past en dat je daar ook zorgvuldig mee om moet gaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:57

Afbeelding

Afbeelding

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:04

Daar waar het wit is, is de druk toch laag? Dan is de druk aan de voorkant toch te laag ipv te hoog?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:08

Ik vind dat witte gedeelte vreemd.. Ik vind je zadel overigens wel mooi op je paard liggen! Wellicht wat krap bij de schoft, maar dat is op deze foto niet te zien natuurlijk.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:08

Hmmm lastig te zien vanaf de foto :)
Op de bovenste foto lijkt het alsof er bij de schoft minder spier zit. Dat zou erop kunnen duiden dat je zadel drukt aan de voorkant en dus de spierontwikkeling tegen gaat. Het zou ook schone plekken op je dekje kunnen verklaren.
Even een foto via google: http://www.mijnalbum.nl/Foto-FC3R3HPW.jpg
Komt dit een beetje overeen?

Maar je opent dit topic vast met een doel dus ben benieuwd wat je eigen ideeën zijn :) Ik oordeel nu alleen aan de hand van jouw foto's.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 22:15

Doubtless schreef:
Daar waar het wit is, is de druk toch laag? Dan is de druk aan de voorkant toch te laag ipv te hoog?

Ik dacht net te hoog. In die zin, zadel knelt, huid eronder kan niet bewegen, geeft geen vuil op dekje. Achterkant zou dan minder druk geven waardoor de huid beweegt en vuil afgeeft op het dekje.
Maar dat zijn mijn ervaringen bij boomloos...

Volgens de zadelmaakster zou het niet te krap zijn. Paard is op maat 39-40 gemeten
(Massimo)

Ik kan volgende week wel eens rugfotos maken na het rijden. Het zadel heb ik pas 4 maal mee gerefen. Voorheen had ik een specialized saddle erop liggen die gelijkmatig vuile afdrukken gaf. Ik heb op haar echter geen steun genoeg in de ss.

Mijn doel is meer:heb ik een zadel dat absoluut niet past en moet ik gaan stressen, of zie ik spoken?:D

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:24

Goed dat je er zo mee bezig bent!! (en niet alles zomaar aanneemt ;) ) Ik heb helaas veel zadel ellende gehad en geluisterd naar mensen waarvan ik dacht dat zij er verstand van hadden. Gelukkig nu wat fijns gevonden maar dat is een ander verhaal :P

Ik denk ook dat de druk te hoog is. Zie je ook veel met ongelijke zweetafdrukken.

Of bedenk het anders: als je de auto gaat oppoetsen en je pakt een schone doek. Je duwt daarmee hard op de auto en beweegt bijna niet opzij. Dan blijft je doek aardig schoon toch? Maar ga je zachtjes heen en weer vegen, dan krijgt je wel vlekken.
Misschien een te simplistische denkwijze maar het lijkt wel logisch.

Ik vind je zadel ook niet erg achterover hellen, wat je vaak ziet met te krappe bomen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:34

Tip 1: Luister naar je paard. Wat zegt je paard ervan? Als het echt te nauw is, zal ze snel "ingedeukt" zijn in de spieren op die plaatsen na het rijden.
Tip 2: Luister niet altijd naar zadelpassers/-makers. Heb de indruk dat veel zadelpassers (te) snel vinden dat het wel goed ligt.

Kan natuurlijk gewoon zijn omdat daar de singelstoten en stijgbeugelriemen zitten, en je benen en zo, dus lijkt me wel logisch dat er daar toch iets meer druk is, maar natuurlijk moet de boom het gewicht netjes verdelen. Wel fijn dat de wervelkolom zo mooi vrij blijft, dat lukte bij mij nooit goed, had altijd haren hangen aan de middenstikking van het zadeldek.

Mocht je second opinion willen, Nicolas Teirlynck van Equiselle brengt eindejaar door bij zijn familie in België, en komt ook hierheen voor zadelpassen (wss huur ik eerst een tijdje een zadel). Hij heeft zo'n Port Lewis Pad (kan je trouwens ook huren via zijn site), dus mss kan ie jou ook nog inplannen? Ik wil het anders gerust es navragen per mail.

Al zou ik in jouw geval nog niet wanhopen, denk dat zo'n kolos het wel zal laten weten als het ergens knijpt.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:49

Ik vind 'm zo vanaf de foto aan de (te) lage kant van voren. Als jij erop gaat zitten zakt het nog meer. Blijft de schoft wel vrij?

Wat ik opvallend vind is dat het tussenkanaal naar achteren toe smaller lijkt te worden. Is dat bij het zadel als je hem omkeert ook zo? Dat zou namelijk niet wenselijk zijn.

Het is júist goed dat je kritisch bent. Nu kán het nog! Over een halfjaar niet meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:01

Pippaa schreef:
:o? Maar het zadel ligt er wel op om de druk goed te verdelen, ook al weegt het 5 kilo. Dus het lijkt me bijzonder belangrijk dat het zadel past en dat je daar ook zorgvuldig mee om moet gaan.

Natuurlijk!
Maar hoe dealt de vulling,die 5 tot 7 cm wol,in het geval dat de ruiter teveel op de voorkant gaat zitten? Deze reageert op druk.
Elke dag is anders,de ene dag zit je,druktechnisch,perfect, de andere dag zit je teveel naar voren.
We zien hier een moment-opname van een dag van deze ruiter,d.m.v. deze foto.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 07:59

Ik zal eens moeten kijken of het kanaal smaller wordt, geen idee eigenlijk.
Hwn: wnnr komt hij?prijs? Ik moet tssn kerst en nieuw werken,dus weet niet of ik het kan inplannen ...
De schoft blijft wel vrij als ik erop zit
Maar inzakken vanvoor zou willen zeggen dat het té breed is?