Welk bit gebruik jij voor je paard en waarom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Welk bit gebruik jij voor je paard en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 19:49

Hoi allemaal!

Ik vroeg mij af wat voor bit jullie Bokkers allemaal gebruiken bij jullie paarden? En waarom precies dat bit?
Leek mij wel leuk verschillende ervaringen etc te horen!

denice

Re: Welk bit gebruik jij voor je paard en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 19:52

Een dubbel gebroken trens met bol middenstuk onder het zadel en een stang voor de wagen. Waarom? Onder het zadel wil ik wat zachts in zijn mond en voor de wagen wat te vertellen hebben.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 19:52

Een Myler bustrens, level 2. Paard heeft een smal mondje en loopt met een dikker bit heel erg te kwijlen. Niet fijn schuimen, maar echt dat er klodders slijm uit z'n mond vallen. Ook steekt z'n tong altijd een stukje uit z'n mond met een dikker bit dan de Myler.
We hebben de Myler een week uitgeprobeerd en dat beviel erg goed, dus toen hebben we 'm gehouden :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:08

Een billy allen bit voor allebei :) fijne bitten die zowel de voordelen van de dubbelgebroken als de ongebroken bitten hebben. Maar ik rij ook wel bitloos.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 20:11

Interessant om dit te lezen van jullie!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:16

Dubbelgebroken watertrens met koper voor dressuur, en een dubbelgebroken pessoa bitje met pelham riempjes die verbonden zijn met de middelste en grootste ring.

Reden voor het zwaardere bit voor het springen is omdat hij anders vanonder mij uit loopt. Heb vanalles geprobeerd (1,5jaar lang, onder begeleiding), halve ophoudingen, zit, stem, ... maar niks helpt, met dat bitje kan ik hem gewoon op zeer lichte halve ophouding terugrijden, en dat is fijner voor hem, want met mijn dubbelgebroken watertrens moet ik er in zitten sleuren en trekken voor hij terug te rijden is. :=
Met dressuur is hij zeer netjes op zit en stem te rijden en loopt ie echt op mijn pinken, maar van springen word hij toch wel héél enthousiast :+

edit: typfouten aangepast en klein deel bijgevoegd
Laatst bijgewerkt door LOLLYYwood op 14-12-14 20:18, in het totaal 3 keer bewerkt

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:16

Ik lees even mee, aangezien ik juist op zoek ben naar een ander bitje (rij momenteelnmet een simpele watertrens, alleen wil iets meer te vertellen hebben als hij besluit er vandoor te gaan :j ) ik rij met een normale hand. Als hij in een goed humeur is dan kan je met de pinken sturen, alleen als hij gaat of even dwars of er gewoon geen zin in heeft, dan heb ik niks meer te vertellen met dit bit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:18

Dubbel gebroken bustrens. Niet te dik, niet te dun.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:19

enkel gebroken D trens, waarom? simpelweg omdat ze hiermee al bereden werd toen we haar kochten en ze reageert hier fijn op

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:20

HKM dubbelgebroken bustrens van 16 mm dik, 18 mm vond ze te dik, hier loopt ze fijner op.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:21

Vrij dunne dubbel gebroken watertrens met smal rond tussenstukje.
Reden: dit past goed in de mond van mijn paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:22

Ik gebruik mylers, van die dubbelgebroken met een rolletje in het midden waardoor het niet dubbel kan klappen. Ik heb een rvs bustrens level 2 en een rvs/sweet iron/koper western dee level 1.
Reden: "gewoon" dubbelgebroken is veel te wiebelig in z'n mond, voor enkelgebroken heeft hij geen plek en met ongebroken bitten kan hij niet meer slikken. De mylers zijn precies goed, mooi gevormd naar de mond en genoeg beweging maar niet te veel. ik heb ook een dee van billy allen maar dat mondstuk vindt mijn ruin te stug.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:24

Een enkel gebroken watertrens argentaan
Wil nu over op een dubbel gebroken om te kijken hoe dat gaat
Ook wil ik mn myler weer uitproberen
Wil gewoon kijken of er iets is waar ze nog beter op loopt
Op dit bit loopt ze goed maar kijken of er iets is waarop t beter gaat

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:26

Een enkel gebroken Happy Mouth bustrens (appelbitje)
Hier ontspant hij meer op waardoor hij lekker loslaat. Hij pakt het bit vaak vast, bij dit bit tot nu toe 1 x geprobeerd en daarna liep hij er beel fijn op! Ik heb hem nu bijna 2 jaar. Eerste half jaar met bit gereden, door al dat vastpakken en trekken bitloos geprobeerd en dit ging goed. Dit een bijna een jaar lang gedaan, nu sinds 2,5 week ong weer met.

Affentoe alsnog bitloos op de hackamore, touwhalster of neckrope.

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:38

Een enkelgebroken bustrens RVS.

Na verschillende bitten gebruikt te hebben over de loop der jaren, weer teruggegrepen naar zijn zadelmakmaakbitje en daar is hij heel gelukkig mee. Zeer stille en rustige aanleuning bij dit bit. Dubbelgebroken en watertrens vindt hij niet fijn, ik denk dat hij niet van teveel beweging in zijn mond houdt. Koper/aurigan toestanden wil hij steeds op knabbelen, wat zorgt voor een onrustige aanleuning (hij loopt dan echt te klapperen met het bit en te knarsen).

Mijn zus haar pony heb ik ook overgeschakeld van een watertrens naar een bustrens en het resultaat is ook een stillere aanleuning.
Mijn vroegere paard had ook een aanleuningsprobleem toen ze hier kwam, wat ook dadelijk opgelost door de watertrens te vervangen door een bustrens.

Ik kan dus wel besluiten dat ik voor de meeste paarden een bustrens verkies over een watertrens!

anoukk32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:39

dubbel gebroken appel bitje
had ze al toen ik der kocht, een nieuwe gekocht (oude was een beetje versleten)
Ze reageert er goed op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:42

Enkel gebroken trensje. Waarom? Tja, die had ze al :')

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:45

Om te rijden en te longeren een dubbel gebroken D trens en om naar buiten te gaan een ongebroken pelhambit. :)

kiki1976

Dubbel gebroken Magic System bit
Dezelfde werking als een gewone dubbelgebroken bit maar kan niet zo ver doorbuigen als een gewoon dubbel gebroken bit (lijkt wat op het danger bit).

Voor mijn paard het goede bit na een lange zoektocht naar het juiste bit. Overigens is dit op advies geweest van de paardentandarts Paul Versluis.
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 14-12-14 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosalie123

Voor normaal gebruik (dressuur) een enkelgebroken turnado trensje (het scharnierpunt is iets gedraaid) en voor buitenritten/springen een enkelgebroken pelham met pelhamriempjes. Zelfde verhaal als Lollyywood, mijn paard kan heel drammerig worden en heb jaren geprobeerd rijtechnisch het op te lossen. Op een gegeven moment toch maar scherper bit erin en dat werkt gelukkig wel.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:47

Dubbelgebroken bustrens, naar mijn idee vrij dik. Gemaakt van argentaan. Waarom? Na lang zoeken werkte dit bit erg fijn voor mijn vorige paard. Nu rij ik mijn nieuw paard hier ook mee en ook zij loopt hier erg ontspannen op. Naar mijn idee kauwen (en ontspannen daardoor) ook meer door het argentaan

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:48

Een dubbelgebroken D-trens. Dit bit had hij al toen ik hem kocht en hij loopt hier prima op. Waarom zou ik het dan gaan veranderen?

haffishetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:48

Mijn haffie rij ik onder het zadel met een enkelgebroken watertrens. Hier loopt hij gewoon fijn op, en luistert toch iets beter dan met on- of dubbelgebroken. Voor de wagen heeft hij een B-ring (vlinderbit?) enkelgebroken, hier reageert hij ook fijner op dan bv ongebroken.
Mijn shetje heeft voor de wagen nu een enkelgebroken watertrensje, maar loopt er niet super op.. Wil eens een zachter bit proberen. Iemand ervaringen met dit bit: http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... elbit?N=45 ?
:o

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:51

dubbelgebroken watertrens met plat middenstukje, niet te dik ivm ruimte in de mond.
heb ik verschillende paarden op gereden, en nu met 'n jonkie ook weer.
heb nooit last van teveel beweging of iets dergelijks.
ik rijd met een zachte hand, maar pak ook weleens door als t nodig is(bij m'n jonkie niet, bij een eventueel correctie-paard bijv. weleens nodig).
ik vind bus- en D-trensen erg stug in m'n hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:55

Een ongebroken bustrens, voor dressuur, springen en buitenritten. Dit bit ligt rustiger in de mond.
Op gebroken bitten reageerde ze niet super op. Gelukkig op dit bit wel!