Gemene bitten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sara_4027

Gemene bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 16:00

De laatste tijd kom ik vaak dit onderwerp tegen, Gemene te scherpe bitten.
Ik weet er niet veel over dus ik zou het fijn vinden als jullie wat kennis willen delen over wat eigenlijk
het zachtste bit is en wat jullie persoonlijk de meest dieronvriendelijke bitten vinden.
Ik kwam laatst een trens met dubbel mondstuk tegen en dat leek me niet een heel vriendelijk bitje. Dus dat lijkt mij een van de meest dieronvriendelijke. En een leren bit het meest vriendelijk. :)
Groetjes

Indi_Vito

Re: Gemene bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:02

het bit is vriendelijk of onvriendelijk zoals de hand hem bewerkt ;)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:04

Zelfs een heel erg 'vriendelijk' bit zoals een lederen bit, kan gemeen gebruikt worden...
Naar mijn weten is een leren bit, een ongebroken bit, een dubbelgebroken bit het vriendelijkst :)
Het hangt er erg vanaf of een bit vriendelijk is, of het bit bij het paard past (dikte van de tong, breedte van de mond etc. )

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:08

zanakuzies schreef:
het bit is vriendelijk of onvriendelijk zoals de hand hem bewerkt ;)

Hier ben ik het mee eens.

Maar als ik bijvoorbeeld een paard heb met een hele gevoelige mond pak ik een ongebroken watertrens. Maarja, dat hangt ook helemaal af van het paard wat je hebt, of de ruiterhand. Ik rijd naar mijn mening erg zacht met een ongebroken trens. Maar een andere ruiter kan het gevoel hebben dat hij dan harder kan zijn en er heel onvriendelijk mee zijn. Dus dit is gewoon puur mijn mening. Verder rijd ik veel met een dubbelgebroken watertrens, omdat ik dat gewoon fijn vind, en veel paarden er fijn op lopen. Kan iemand anders het weer volkomen oneens mee zijn.

Een onvriendelijk bit, dat kan elk bit zijn, omdat er nooit twee precies dezelfde ruiterhanden zijn.

Ik denk dat dit een eindeloze discussie is waar nooit een conclusie uit komt :P

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:51

PP-> HAR

JustyMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:04

Ik denk dat jij een bit met een dubbel gebroken mondstuk bedoeld, wat veelal bekend staat als een van de gangbare 'vriendelijkere' bitten, Hoewel er mensen zijn die dit tegen spreken.

Een leren bit kan inderdaad vriendelijk zijn, mits vooraf geweekt in water of olie om het leer zacht te krijgen. Mocht dit niet gebeuren is leer hard en kan scherpen randen hebben.

Het scherpst te krijgen bit in de zachte handen van een goede ruiter, zal minder schade geven als het zachtst te krijgen bit / bitloos in handen van een onkundige ruiter!

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:08

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:44

Het vriendelijkste bit is het bit wat het paard fijn wilt aannemen, en goed past in de vorm van de mond van dat specifieke paard. Dat zal voor ieder paard anders zijn. Aan dat bit moeten dan ook nog fijne ruiterhanden zitten, want anders heeft het geheel allemaal geen zin.

Het meest onvriendelijke bit is een bit wat de dik of te scherp is, en niet gevormd is naar de mond van het paard. Daarbij kan zo'n onvriendelijk bit ook nog een in de mond vervelend scharnieren, waardoor het het paard (nog meer) pijn kan doen. Aan zo'n bit komen dan ook nog onvriendelijke handen, waardoor het onvriendelijke bit een martelwerktuig wordt.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 08:52

Het ligt helemaal aan het paard! Aan de bouw van de mond en tong bijv.

Wij hebben bijv 2 paarden die eerder betuigd dan bereden waren die vinden een gebroken (enkel of dubbel) bit een hel en weten niet wat ze daar mee moeten. Ze lopen op een ongebroken trens (dus geen stang) en voor deze paarden een vriendelijk bit.

Mijn eigen KWPN-er heeft een vrij laag gehemelte en een dikke tong die niet echt in onderkaak past. Een normaal of vrij dik enkel of dubbel gebroken bit veranderd al snel in een martelwerktuig, een vrij dun Myler bitje is voor haar het vriendelijkst.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:12

Een "vriendelijk. zacht" bit is een bit wat het paard past en waarmee de ruiter om kan gaan! Daar is geen regel voor; wat voor de een het ultieme bit is, is voor de ander een drama. Mijn paard bijv. heeft een hekel aan alles wat gebroken is en trens is, dus ook een ongebroken trens( te veel druk op de lagen en te beweeglijk in de mond) en loopt het best op een bosal of een scharen bit met ongebroken mondstuk met tongboog en rolletje. Overigens ben ik meer paarden tegengekomen die een gebroken trens ( enkel of dubbel!) een drama vinden. Dat zal ook meteen de reden zijn dat zoveel paarden met strakke neusriemen lopen bij die gebroken wiebeldingen :o . Veel paarden lopen bijv. op een ongebroken mondstuk beter, ligt stabieler in de mond en ze kunnen het bit op de tong dragen! Dus "het ideale bit" bestaat niet ;)

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 19:10

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:29

Zo heb ik er een in India gezien :=
Afbeelding
Hoe krijgen mensen het ook verzonnen om zoiets te maken...

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:48

dat zijn geen bitten maar wapens.. :Y)

lisanne33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:14

JustyMe schreef:
Het scherpst te krijgen bit in de zachte handen van een goede ruiter, zal minder schade geven als het zachtst te krijgen bit / bitloos in handen van een onkundige ruiter!

Zeker mee eens! :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:19

Dan kan ik heel zacht met mn handjes zijn maar dit doet echt wel pijn.

Afbeelding

Spijkerbitjes kon ik zo snel niet vinden.

Zo zacht als de ruiterhand, ook achterhaald.
Wat dacht je van de bouw van de mond, de manier van rijden en de beperking van de ruiter.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:25

oef, met die hierboven hoef je inderdaad maar een keer een flinke ruk te geven voor een kapotte mond :\ ookal is het onbedoeld, trek je perongeluk de teugel mee in een val oid..
Ik geloof absoluut dat er heel veel factoren meespelen in hoe vriendelijk/onvriendelijk een bit is, maar er zijn zeker exemplaren die per definite gewoon gemeen zijn.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:26

Gemeen bit is er een die ze veel gebruikten in oa Egypte geloof ik. Is een bit met een lepel er in die het gehemelte raakt. Zal een foto zoeken

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:39

Vergeet ook niet dat de rijstijl veel uitmaakt. In de western worden zwaardere bitten gebruikt waarbij enkel met de teugel gewiebeld mag worden door de ruiter. Dit zijn de expert bitten voor zeer hoog opgeleide paarden en in de handen van een amateur martelwerktuigen. Maar dat maakt het niet tot een 'gemeen' bit. Net zoals een hak bijl geen martelwerktuig is maar dat in de handen van een mens net slechte plannen wel kan worden.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:44

Wat de rest al zegt!
Mijn pony rijd ik met een heel dun bit, voor een dik bit heeft ze geen plaats!
Ik ken iemand die voor haar shetlander een heel dik bit had, dat dier kreeg zijn mond niet eens meer dicht! De pony liep ook met zijn tong half uit de mond.
(Diegene heb ik ook maar een dunner, passend bitje kado gegeven!)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:54

En ik rij mijn paard zonder bit.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:33

Jetta schreef:

Wat overigens per definitie niet altijd vriendelijker is :o ik heb genoeg paarden gezien die bitloos gereden worden/ werden met kapotte neuzen.
Bij verkeerd gebruikt van een bitloos hoofdstel kan de schade ook heel groot worden. Neusbeen van het paard is extreem gevoelig en kwetsbaar. Als er teveel druk op het neusbeen komt kan een paard daar nooit onderuit komen, met een bit kan het paard met de tong de lagen ontlasten. Dus ook voor bitloos geldt dat de hand van de ruiter erg belangrijk is en is de "vriendelijkheid" ook weer afhankelijk van het type optoming en of het bij het paard past. Bitloos in niet per definitie vriendelijker dan met bit, jammer genoeg schijnen veel mensen dat wel zo te zien.
Al die kin en kaakgekruiste optomingen zie ik meer als een soort "schedel afknellers" de riemen lopen vaak over bloedvaten en zenuwbanen en er wordt door sommige ruiters met constante druk mee gereden= niet fijn! ook al omdat het paard met geen mogelijkheid onder die druk vandaan kan komen.

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 21:46

Ik begrijp dat het ook erg ligt aan ruiter en aan paard. Maar er zijn ook toch ook bitten zoals die uit India
die voor geen een paard goed zou kunnen werken. Of heb ik het nu helemaal mis? :?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:53

Sara_4027 schreef:
Ik begrijp dat het ook erg ligt aan ruiter en aan paard. Maar er zijn ook toch ook bitten zoals die uit India
die voor geen een paard goed zou kunnen werken. Of heb ik het nu helemaal mis? :?

Zoals het bit uit India op de foto, dat is natuurlijk iets belachelijks en een "doe het zelf" geval van kettingen en soort musketon haken, dat kan niet werken door alle prikkende onderdelen en zal ook irriteren als er niks mee gedaan wordt.
Het Twisted wire bit zal bij een hele stille, rustige en getrainde hand weinig schade aan kunnen richten, het is glad afgewerkt dus bij geen of heel licht contact zal er niks "engs" gebeuren. Maar er zijn maar heel weinig ruiters die daar mee kunnen rijden, want als je daar aan trekt ( wat je overigens aan geen enkel bit moet doen!) dan kan de schade niet te overzien zijn.
Dat is ook meteen het probleem, een bit wordt dor velen gezien als een "controle" middel, waar aan getrokken wordt, dat is verkeerd. Een bit is een communicatie middel waarmee je met minimale signalen een paard duidelijk kan maken wat de bedoeling is. Een bit is geen rem, geen stuur daarvoor heb je andere hulpen ( zit/ gewicht en benen). Dus in principe zou je, als je het bit op de juiste manier gebruikt inderdaad met een ijzerdraadje in de paardenmond hele subtiele hulpen kunnen geven............Maar aangezien het gros van de ruiters een bit ziet als een controle middel; aan beide teugels trekken is "ho", aan 1 teugel trekken is afwenden, kunnen maar weinig daarmee omgaan.
Eigenlijk zijn de dikke, gebroken trenzen gemene bitten; ze prikken, ze knijpen en geven doorlopend signalen met al dat gewiebel.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:51

ElCid schreef:
Jetta schreef:

Wat overigens per definitie niet altijd vriendelijker is :o ik heb genoeg paarden gezien die bitloos gereden worden/ werden met kapotte neuzen.
Bij verkeerd gebruikt van een bitloos hoofdstel kan de schade ook heel groot worden. Neusbeen van het paard is extreem gevoelig en kwetsbaar. Als er teveel druk op het neusbeen komt kan een paard daar nooit onderuit komen, met een bit kan het paard met de tong de lagen ontlasten. Dus ook voor bitloos geldt dat de hand van de ruiter erg belangrijk is en is de "vriendelijkheid" ook weer afhankelijk van het type optoming en of het bij het paard past. Bitloos in niet per definitie vriendelijker dan met bit, jammer genoeg schijnen veel mensen dat wel zo te zien.
Al die kin en kaakgekruiste optomingen zie ik meer als een soort "schedel afknellers" de riemen lopen vaak over bloedvaten en zenuwbanen en er wordt door sommige ruiters met constante druk mee gereden= niet fijn! ook al omdat het paard met geen mogelijkheid onder die druk vandaan kan komen.

Vanzelfsprekend moet je altijd paardvriendelijk rijden. Je paard los van de hand rijden. Zeer licht contact. Je kunt je paard overal pijn mee doen als je dat wilt of door onwetendheid.
Een bit doet voor mijn paard niet veel goeds, hij had er last van. Wij hebben voor een sidepull gekozen. Dat bevalt hem, dus mij ook.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 23:04

ElCid schreef:
Jetta schreef:

En de tong is niet gevoelig? En het bit ligt niet op bloedvaten en zenuwbanen?