Deken lekt bij de borst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Deken lekt bij de borst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 23:37

Voor mijn ponietje (shetlandpony) heb ik sinds een paar weken een nieuwe regendeken. Hij is van Rhino, ding is mooi en houdt 'r grotendeels goed droog. Behalve dus op d'r borst. Daar zijn zowel pony als deken doorweekt, en dat al op een dag als vandaag, met een deel van de dag wat buien. 't Is niet dat ze een etmaal in de plenzende regen heeft gestaan.

Ze is een buitenpony en van een regendeken verwacht ik dat hij d'r droog houdt. Hoe komt het dat de boel bij de borst zo nat wordt en wat kan ik er tegen doen? :=

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:37

Regent het niet in?

Mungbean

Re: Deken lekt bij de borst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:39

Kan het zijn dat het er via de manen in loopt?
Geen ervaring met ponies, maar mijn rhino dekens zijn echt super waterdicht wat dat betreft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 23:41

Sizzle schreef:
Kan het zijn dat het er via de manen in loopt?
Geen ervaring met ponies, maar mijn rhino dekens zijn echt super waterdicht wat dat betreft.

Zat ik ook aan te denken. Ze heeft aan de ene kant best een dikke bos. Een deel van de manen zit onder de deken (het is een deken met een wug) maar die manen zijn gewoon droog.

Inregenen... denk 't niet. Dan zouden lijkt mij eerder de schouders nat worden?

Ik snap gewoon de plék niet. Beetje slimme pony gaat met d'r gat naar de regen staan. En boven die borst zit nog een hele hals met manen. Borst lijkt me gewoon het laatste onderdeel wat nat zou moeten worden. Op de buik na dan.

Misschien dat 't niet genoeg ventileert ofzo? De stiksels van de voorsluitingen zien er goed uit, kan me van Rhino niet voorstellen dat een deken daar lek van zou worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:46

Manen zijn natuurlijk wel enorme vocht geleiders zonder zelf erg nat te worden.
Je zou als experiment eens een dagje een hengstenvlecht kunnen maken misschien?
Wel vervelend. Ik doe inmiddels al 3 jaar met diezelfde deken (wel een stukkie groter).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 23:48

Ik zal inderdaad es kijken met een vlecht. Goed idee :j

Lekkere klus wel :')
Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:50

Het water zal langs de rand van de voorkant naar beneden lopen, en komt daar een sluiting tegen, die waarschijnlijk tegen dr borst aan is gedrukt doordat ze met haar hoofd naar beneden heeft gestaan.
Die sluiting icm halshouding zal ervoor gezorgd hebben dat het water naar binnen is gelopen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 23:53

Klinkt tot nu toe het meest aannemelijk. Sluitingen d'r af dan maar :')

Ligt dat gewoon aan het model? Ik kon erg lastig een degelijke deken in een geschikte maat vinden, daarom uiteindelijk maar eentje met halve hals. Ligt 't daar aan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:55

Maar de sluitingen liggen bij dat model toch juist weg van de borst door het onderliggende klitteband?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 23:57

De sluiting bestaat uit een ring aan de ene kant en twee musketonhaken aan de andere kant. Het zijn van die schuine sluitingen. De flappen stof zitten met klittenband dan nog weer aan elkaar, het klitteband is het natst van allemaal.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:58

Misschien een domme (voor jou overbodige) vraag, maar is de vacht van een Shetlander niet meer dan genoeg uitgerust voor het meest pokkeweer dat je kan bedenken? Tenzij er een vachtprobleem is, of dat hij/zij geschoren is kan ik die deken wel begrijpen natuurlijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 23:59

Als ik de voorkant nou dicht naai? Dan zitten de sluitingen niet meer in de weg, en pony is braaf en handzaam genoeg om de boel over d'r hoofd aan en uit te laten trekken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 00:01

Loe_Loe schreef:
Misschien een domme (voor jou overbodige) vraag, maar is de vacht van een Shetlander niet meer dan genoeg uitgerust voor het meest pokkeweer dat je kan bedenken? Tenzij er een vachtprobleem is, of dat hij/zij geschoren is kan ik die deken wel begrijpen natuurlijk.

Pony is 24, heeft een klein weerstandprobleempje (wat grotendeels aan het verdwijnen is) en heeft de afgelopen maanden twee verhuizingen (en ook 2x nieuwe groepsamenstelling) en hoefbevangenheid doorstaan waardoor ze niet topfit is. Daarnaast staat ze nu voor het eerst in d'r 24-jarige leven 's nachts niet op stal. Tot november stond ze zonder deken buiten, en als ze in de regen had gestaan keek ze niet meer zo fris uit d'r ogen. Nu met deken wel.

Als ik wil horen dat mijn pony zonder deken moet had ik wel in een naturaltopic gepost ;)
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-12-14 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:03

Dichtnaaien kan (heb ik ook wel eens gedaan) maar als het ergens langsloopt zal het niet helpen.
Denk er ook om dat je de waterdichtheid niet om zeep helpt met dichtnaaien.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:03

Phoe... dat zou je kunnen proberen..
Maar er is natuurlijk wel een risico dat ie toch blijft lekken op je stiksel.. :o
Je stikt dan nl door de waterdichte laag heen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 00:04

Maar dichtnaaien zou wel helpen tegen dat het water wordt tegengehouden door de sluiting?

Ik bedenk me overigens. De deken is íéts aan de krappe kant. Kan dat ervoor zorgen dat 't bij d'r borst net wat te strak zit misschien en dat 't daardoor eerder lekt?

Stikken zou ik met de hand doen, bij de bies, en met gewaxt garen. Dat lijkt me redelijk waterdicht.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:06

Dat kan zeker!
Heb zelf nooit problemen gehad met de Rhino wug, maar die zat ook niet strak.. eerder wat ruim..

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:08

Het was niet aanvallend bedoeld Koper!
Heb je misschien de mogelijkheid om een afdakje in de wei te bouwen, dat ze daar onder kan staan als ze inregent? Of anders een deken met hals, maar ik heb geen idee of die in Shetlandermaat ook bestaan...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:08

Dat kan zeker.
Bij mijn dier hangt hij ook los van de borst en door de V vorm loopt het water er juist goed af.
Shetten hebben natuurlijk geen ideale bouw voor een mooi afhangende deken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 00:09

Mijn ruin heeft dekens die wat aan de ruime kant zijn, en dat lekt dus bij z'n schouders. Dat wou ik bij de pony nou net voorkomen := en ik héb 'r gemeten, en toch is het net aan de krappe kant.

Eerste oplossing gaat denk ik zijn een strotouwtje tussen die ring en de haken. En als dat niet werkt kan ik altijd nog gaan vlechten of naaien.
Dank voor 't meedenken ladies :D

Loeloe ze heeft een afdakje, en bomen/beschutting aan alle kanten rondom de wei. Deken heeft een halve hals.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 00:11

Sizzle schreef:
Shetten hebben natuurlijk geen ideale bouw voor een mooi afhangende deken.

Mijn shet is kroon preferent ja >;)
Maar ik snap wat je bedoelt :D Ze heeft in wel meer opzichten geen handige vorm :D Daarom dacht ik: een deken speciaal in ponyvorm gemaakt. Schijnt een speciale lijn te zijn (Pony Collection)

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:15

Wordt ze met het inlekken tot op de huid nat? Zo nee, dan zou ik me echt geen zorgen maken hoor!
Hier ook een Shetje die net hoefbevangen is geweest, blijven zorgenkindjes he

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 00:18

Ik maak me ook geen zorgen loeloe, ik vind het gewoon irritant. En ze is geen zorgenkindje, vorige eigenaar had 'r van het voorjaar in hoogpolig kunstmestgras gegooid. Het was een wonder geweest als ze níét bevangen was geworden.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:21

[quote="KoperPony is 24, heeft een klein weerstandprobleempje (wat grotendeels aan het verdwijnen is) en heeft de afgelopen maanden twee verhuizingen (en ook 2x nieuwe groepsamenstelling) en hoefbevangenheid doorstaan waardoor ze niet topfit is. Daarnaast staat ze nu voor het eerst in d'r 24-jarige leven 's nachts niet op stal. Tot november stond ze zonder deken buiten, en als ze in de regen had gestaan keek ze niet meer zo fris uit d'r ogen. Nu met deken wel.

Als ik wil horen dat mijn pony zonder deken moet had ik wel in een naturaltopic gepost ;)[/quote]

Nee zeeeker geen zorgen om deze ponie...
maar sorry dat ik probeer te helpen hoor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 21:59

Zo, ondergetekende heeft een ongekend kunstzinnige strotouwcreatie tussen de ring en de haken gefröbeld. Pony wind- en waterdicht verpakt en morgenochtend zullen we eens zien hoe droog de voorkant nog is.

Deken valt meteen veel logischer om ponietje heen :Y)