Welk bit is nou echt fijn?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Welk bit is nou echt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 09:05

Hoihoi

Ik heb een jonge 5jarige pony, ik heb dus al een paar bitten geprobeerd maar ze loopt nogsteeds niet fijn op 1 van dje bitten. Ik heb een koperen dubbelgebroken bustrens, hier liep ze constant met haar hoofd omhoog en als ze even de lolbroek uit ging hangen hield ik haar never nooit niet. Toen een happy mouth bit die beet ze kapot. En nu een heeel licht zilver enkelgebroken bustrens bit, deze loopt ze tot nu toe het fijnst op maar instructie vond hem te dik en ze heeft d'r mond constant open (notenkraker effect) met dit bit kon ik haar wel houden.

Ik vraag me dus Af wat voor bit nou goed is, ik vind het fijn als ik haar kan houden en dat ze geen pijn heeft, bitloos is geen optie.

Groetjes Francien

troi

Re: Welk bit is nou echt fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:08

Probeer eens een mylerbitje. Die zijn vrij dun en anatomisch gevormd, ze passen vaak heel mooi.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 09:09

troi schreef:
Probeer eens een mylerbitje. Die zijn vrij dun en anatomisch gevormd, ze passen vaak heel mooi.

Weet je toevallig welke prijscatagorie? Ik ben namelijk niet exht van plan om meer als 50 euro te betalen voor een bit ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:11

Francieen schreef:
troi schreef:

Weet je toevallig welke prijscatagorie? Ik ben namelijk niet exht van plan om meer als 50 euro te betalen voor een bit ;)

Echt goede, anatomisch gevormde bitten zijn nu eenmaal duur, omdat er veel tijd is gaan zitten in research en ontwikkeling. Ik zou toch echt investeren in een goed bit. Kijk desnoods of je tweedehands wat kunt vinden.

Een myler bitje is fijn, of een dubbelgebroken Sprenger bitje van aurigan.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 09:33

Dankjewel!! Ik zal eens gaan rond kijken

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 09:49

Bestaat er niet nepl myler?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:52

Ik heb altijd goede ervaringen gehad met een simpele enkelgebroken watertrens van Aurigan, merk Sprenger.
Dikte 18 mm. Hier heb ik vele paarden op gereden en allemaal liepen ze er heel fijn mee.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:55

Wij gebruiken altijd een dubbel gebroken bij de jonge paarden. En dan altijd een wat dikkere want een dikkere is minder scherp, nog nooit problemen gehad.

Maar is ze dan zo sterk? Wat doet ze?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:02

Francieen schreef:
Bestaat er niet nepl myler?

Jawel maar die zijn echt minder goed...

Ze worden tweedehands nog wel eens aangeboden en ze zijn erg gewild en erg waardevast. Dus als het niks is ben he hem zo weer kwijt en waarschijnlijk voor hetzelfde bedrag.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 10:04

Seventeen schreef:
Wij gebruiken altijd een dubbel gebroken bij de jonge paarden. En dan altijd een wat dikkere want een dikkere is minder scherp, nog nooit problemen gehad.

Maar is ze dan zo sterk? Wat doet ze?

Ze Is in de galop vooral heel heet en begint vaak te rennen, dit was veel erger met dubbelgebroken dan was ze echt niet te houden :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:11

Myler heeft vaak een passervice, dan kun je het een weekje uitproberen.

Als ik jouw probleem zo lees, zou ik zeggen dat je eens een tweede setje teugels aan de neusriem moet vastmaken. Als ze de heet wordt overstappen op de teugels op de neusriem. En sowieso niet gaan trekken als ze gaat rennen, maar zitten en figuren rijden. Rennen in de galop kan een balansprobleem zijn, dat los je niet aan de voorkant op, maar aan de achterkant en bij voorkeur niet in de galop 8-)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:14

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:16

Een enkelgebroken trens zou ik sowieso niet doen vanwege het, zoals je zelf al aangeeft, notenkraker effect.

Is het gebit al eens door een deskundige gecheckt? Weet je hoe het er met de wolfskiesjes voor staat?

Waarom is bitloos geen optie?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:20

Is een ongebroken bustrens (dus geen stang) niet wat om te proberen? Dat ligt vrij stabiel. Mijn merrie vliegt ook door dubbelgebroken heen, maar luistert naar ongebroken wel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:23

Er is geen echt notenkraker-effect bij een trens, dat is er pas bij een bit met hefboomwerking.

Je moet kijken wat je paard het fijnste vindt. De meeste paarden lopen het beste op een dubbelgebroken trens, een deel op een ongebroken trens en een deel op een enkelgebroken trens. Deze 3 werken in principe even zwaar in.

De dubbelgebroken trens verdeelt de druk over tong en lagen, de enkelgebroken werkt voornamelijk in op de lagen en de ongebroken voornamelijk op de tong.

Mond open is óf een te sterke inwerking, óf een te dik bit óf een slecht passend bit. Een te sterke inwerking is iets waar jij aan moet werken, dat is namelijk de ruiterhand. Een te dik bit kan je oplossen door een dunnere te gebruiken. Aangezien je aangeeft dat het paard voor de rest lekkerder loopt op een enkelgebroken bustrens, zou ik dus voor het dunnere bit gaan.

Een link naar een betaalbare enkelgebroken bustrens heb ik eerder al gegeven (eerste link gaat naar de Harry's horse site, de tweede naar Agradi, waar ze goedkoop te koop zijn).

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 10:24

Daan_Ordeal schreef:
Een enkelgebroken trens zou ik sowieso niet doen vanwege het, zoals je zelf al aangeeft, notenkraker effect.

Is het gebit al eens door een deskundige gecheckt? Weet je hoe het er met de wolfskiesjes voor staat?

Bit is niet gecheckt, ze had een wolfstandje maar volgens de tandarts kreeg ze daar gen last van. Bitloos vind ik voor mezelf gevaarlijk en ik rijd officieel wedstrijd ;)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 10:27

Mizora schreef:
Er is geen echt notenkraker-effect bij een trens, dat is er pas bij een bit met hefboomwerking.

Je moet kijken wat je paard het fijnste vindt. De meeste paarden lopen het beste op een dubbelgebroken trens, een deel op een ongebroken trens en een deel op een enkelgebroken trens. Deze 3 werken in principe even zwaar in.

De dubbelgebroken trens verdeelt de druk over tong en lagen, de enkelgebroken werkt voornamelijk in op de lagen en de ongebroken voornamelijk op de tong.

Mond open is óf een te sterke inwerking, óf een te dik bit óf een slecht passend bit. Een te sterke inwerking is iets waar jij aan moet werken, dat is namelijk de ruiterhand. Een te dik bit kan je oplossen door een dunnere te gebruiken. Aangezien je aangeeft dat het paard voor de rest lekkerder loopt op een enkelgebroken bustrens, zou ik dus voor het dunnere bit gaan.

Een link naar een betaalbare enkelgebroken bustrens heb ik eerder al gegeven (eerste link gaat naar de Harry's horse site, de tweede naar Agradi, waar ze goedkoop te koop zijn).

Mee eens, ik ga er eens naar kijken. Heb jij ervaring met een d trens ? Heb geen idee waarvoor dat is

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:28

Ik zou eerst lichamelijk gaan zoeken voordat je naar bitten gaat grijpen om gedrag te verdoezelen wat wel eens uit ongemak kan ontstaan. Dus eerst een keer een osteo erbij om te kijken of ze los is in het lijf en of je probleem daar niet vandaan komt. Dan rijtechnisch en dan bit, in mijn beleving moet elk paard gewoon op een simpel dubbel gebroken bitje rond kunnen lopen.

Nath010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:28

Of een keer een bitpassessie doen? Bijvoorbeeld door Natascha van Eijk. Zij heeft hiervoor een opleiding gedaan. Er zijn volgensmij ook een paar andere die dit doen in Nederland.

Ze bekijkt de mond van het paard, b.v. hoe hoog of laag het gehemelte is, hoe dik de tong is etc. Dan adviseert zij een aantal bitten waarmee je proef kan rijden. Zo komje bij het juiste bit uit en bespaar je een hoop miskopen en dat je je paard in de weg zit met een niet passend bit.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 10:35

MarjanB schreef:
Ik zou eerst lichamelijk gaan zoeken voordat je naar bitten gaat grijpen om gedrag te verdoezelen wat wel eens uit ongemak kan ontstaan. Dus eerst een keer een osteo erbij om te kijken of ze los is in het lijf en of je probleem daar niet vandaan komt. Dan rijtechnisch en dan bit, in mijn beleving moet elk paard gewoon op een simpel dubbel gebroken bitje rond kunnen lopen.

Lichamelijk is niks aan de hand, en rijtechnisch ook niet denk ik , heb regelmatig les van een grand prix ruiter en denk dat die dat wel gezien had dan. Ze vond zelf het bit te dik en vond verder dat ze er goed op liep ;)

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 10:35

Nath010 schreef:
Of een keer een bitpassessie doen? Bijvoorbeeld door Natascha van Eijk. Zij heeft hiervoor een opleiding gedaan. Er zijn volgensmij ook een paar andere die dit doen in Nederland.

Ze bekijkt de mond van het paard, b.v. hoe hoog of laag het gehemelte is, hoe dik de tong is etc. Dan adviseert zij een aantal bitten waarmee je proef kan rijden. Zo komje bij het juiste bit uit en bespaar je een hoop miskopen en dat je je paard in de weg zit met een niet passend bit.

Goeie dankje!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:38

Francieen schreef:
Daan_Ordeal schreef:

Bit is niet gecheckt, ze had een wolfstandje maar volgens de tandarts kreeg ze daar gen last van. Bitloos vind ik voor mezelf gevaarlijk en ik rijd officieel wedstrijd ;)

Een bit kan heel veel schade aanrichten als de wolfstandjes er nog in zitten. Ik zou hier dus zeker door een prof naar laten kijken.

Bitloos is echt niet gevaarlijk en bovendien t/m L2 toegestaan op wedstrijden. Je zou het wellicht eens kunnen proberen om te kijken of je verschil merkt.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:43

Het beste bit is a bit of savvy! :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:43

Je bent nog een beetje naïef, het is namelijk altijd of lichamelijk of een rij technisch probleem.
Een paard hou je niet op een bit, daar is dus probleem nummer 1 al zichtbaar.

Verder hebben ze van wolfstanden vaak wel last, is je paard wel verdoofd en elektrisch behandeld door een tandarts of door een gebitsverzorger die wolfstanden niet eens mag weghalen?

Rij je van achter naar voren? Ze horen namelijk doordat de achterhand eronder staat in je hand te zakken en het klonk me meer alsof je m in de krul trekt. Verder als je denkt dat bitloos gevaarlijk is hecht jij veeeeeeel te veel waarde aan je bit; 500 kilo krijg je met en zonder bit niet onder controle. Daarom.moet je samen met je paard werken en niet tegen je paard.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:44

Is dit niet gewoon een kwestie van goed les nemen. Je kan elk bit er wel in hangen maar als je hem of haar niet goed rijd is hij natuurlijk met geen enkel bit te houden.