Plastic beugels, te licht? Ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arielle_

Plastic beugels, te licht? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 09:59

Gezien ik een nieuw bruin zadel krijg was ik op zoek naar nieuwe beugels en kwam deze tegen.
Nou vroeg ik me af of dit heel verschillend rijd in vergelijking met 'normale' rvs beugels.
Is dit een stuk lichter? Rijd het fijner of juist minder fijn? (dressuur)
Ben benieuwd naar ervaringen, reacties..

http://www.hookseurope.com/product.aspx ... Order=DESC

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:00

Ik heb ook kunststof beugels (niet deze, maar de simpele van Thorowgood) en het is inderdaad een stuk lichter. Het rijdt wel fijn maar als je ze kwijtraakt klapperen ze alle kanten op :+

Anoniem

Re: Plastic beugels, te licht? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:02

Ik vind plastic beugels fijner rijden als de RVS variant :D

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:07

Die heb ik al jaren op mijn springzadel zitten, mijn zus heeft ze ook aan haar dressuurzadel op aanraden van mij. Je hebt een breder voetbed waardoor druk op de beugel houden gemakkelijker is. Qua gewicht merk je niet echt verschil t.o.v. de standaard beugels (met rijden dan) In dragen van het zadel wel :D Zat laatst ook te denken om ze eens op mijn dressuurzadel te doen. Bij mij klapperen ze niet alle kanten op ;) hangen redelijk stabiel.

Merk dat de krachten minder doorwerken op je gewrichten. Er zit ook een kleine vering in deze beugels. En dat druk houden op de beugel gewoon net wat fijner is dan met zo een smal voetbed.

Je moet even goed zoeken want je kunt ze in NL voor €25,- krijgen. (zoeken op: Compositie Reflex beugels)

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:13

Ik heb deze ook en vindt ze heerlijk rijden, beter zelfs dan rvs

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:15

Bij springen ja, zeker fijner. Bij dressuur betwijfel ik het. Met dressuur heb je minder gewicht op je voeten dan met de korte springbeugels en zeker als je ze kwijtraakt, is het best een gedoe die rond springende beugels terug te vinden.

Ik zou ze zelf niet kopen voor een dressuurzadel.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 10:22

Voor de mensen die hier reageren die ze fijn vinden, is dat ook echt op je dressuurzadel?

Op een springzadel lijkt het me sowieso fijner idd, maar wil echt specifiek voor dressuur weten :j
Vera, die jij aangeeft kan ik niet in het bruin vinden, alleen zwart. Maar wil toch iets bij Hooks bestellen dus kunnen deze gelijk meekomen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:34

Ik vond ze heerlijk (had de thorrowgood versie), in snap niet dat mensen nog met die zware metalen beugels rijden. Ze springen bij mij helemaal niet rond als ik ze kwijtraakte, dat deden die zware juist en dan ben je meteen mooie blauwe plek als ze tegen je enkel komen.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 10:37

Waar mijn 'angst' een beetje zit is dat ze zo licht zijn dat ze niet mooi naar beneden blijven hangen, waardoor je je been ook makkelijk opkruipt en minder goed lang kan houden. Snappen jullie een beetje wat ik bedoel? :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:45

Tenzij jou voeten vast zitten aan je beugels gaan je beugels hier geen enkele invloed op hebben.
De beugel trekt je voet niet naar beneden door zijn gewicht. En een lichte beugel zal gewoon daar blijven waar die is, aan de onderkant van de beugelriem.
hij zal hooguit iets anders zwiepen als je hem echt kwijt raakt. Maar kan je niet zeggen dat mij dat 'negatief' opgevallen is.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:55

Ook ik heb bij dressuurzadel de RvS verwisseld voor die van thorowgood. Nog steeds erg blij mee. Bij mij blijven ze juist beter aan mijn voet omdat ze licht zijn. Als paardlief met rvs ervandoor schoot was ik ze vaak kwijt. Nu niet meer. Wel idd als je ze kwijt raakt dat ze iets lastiger terug te vinden zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:01

Ik rij ook met plastic beugels en vind ze erg fijn. Nog nooit kwijt geraakt en geen verschil in beenhouding. Vooral dat er toch een stuk minder gewicht aan het zadel hangt vind ik een voordeel. En als je ze al kwijt raakt slaat het harde ijzer niet tegen het been van je paard of jezelf. Ik heb overigens ook een dressuurzadel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:07

Ik rij er ook mee (dressuur) en vind ze zelf fijner. En optrekkende benen krijg je niet door beugels maar een verkeerde zit :Y) Mijn instructrice wil ze niet meer omdat ze ze niet uit kan schoppen als ze van paard zou moeten springen.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:08

Ik moest erg wennen omdat het eerst erg licht aan voelt. Maar nu wil ik niet meer anders! <3 . Ik heb ze verwisseld voor die composit beugels, met die verwisselbare voetrubbertjes.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:32

Dat is dan nieuw dat ze in het bruin te verkrijgen zijn, het zijn namelijk wel dezelfde als wat ik noemde is ook zelfde merk. Goed om te weten, misschien dat ik ze dan binnenkort ook maar ga bestellen. Ik heb nu die zwarte aan mijn bruine zadel maar bij dressuur is dat natuurlijk geen porum

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:11

Ik heb ze overigens aan een dressuurzadel aan een veelzijdigheid, vindt ze bij beide fijn. Heb ook heel erg de neiging mijn benen op te trekken maar dat is bij deze niet of misschien wel minder het geval.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 10:21

Nou ik ben wel overtuigd door jullie verhalen!
Enige waar ik nu nog aan twijfel, en pas later over nadacht, is dat het misschien een beetje teveel wordt, bruin zadel, bruine laarzen en dan ook nog bruine stijgbeugels erbij?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:23

Ze zijn er ook in het rood :P Ikzelf heb zwarte (bij een zwart zadel) met bruine blokjes.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 10:25

Ja maar het ging juist om die bruine kleur haha.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:42

Waarom zou dat teveel zijn? Het is toch mooi als alles in dezelfde kleur is? Heb je een rustiger beeld :)

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:48

Het is even wennen, maar na even rijden merkte ik geen verschil meer. Maakt mij ook niet zoveel uit of de beugels van metaal of kunststof zijn :P

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:51

Ik heb ook kunststof met een verende zool aan mijn dressuurzadel.
Ik heb er verder geen problemen mee, aan mijn lamsvelzadel heb ik metalen.

Moet eerlijk zeggen dat ik weinig verschil merk

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:51

ik vind ze helemaal te gek, vooral omdat ik een stuk minder gewicht op m'n paard heb hangen.

Tip voor kunststof beugel gebruikers: als het vriest zorgen dat ze nergens tegenaan klapperen bij opbergen, zadelen etc. Hierdoor kan een luchtbel in het kunststof scheuren waardoor hij vroeg of laat kan breken. Heb dat één keer gehad van de 6 paar die ik heb en met mega intensief gebruik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:15

Arielle_ schreef:
Waar mijn 'angst' een beetje zit is dat ze zo licht zijn dat ze niet mooi naar beneden blijven hangen, waardoor je je been ook makkelijk opkruipt en minder goed lang kan houden. Snappen jullie een beetje wat ik bedoel? :')

Nee :D Bedoel je dat je je zit aan het verbeteren bent?

Ik heb messing beugels en aluminium beugels. De messing zijn zwaarder (maar minder licht dan rvs) en ik kan met allebei prettig rijden. Maar lichtere beugels dan die van aluminium zou ik vreemd vinden, gewoon omdat ik het niet gewend ben. Het is allemaal denk ik gewoon een kwestie van gewenning.

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:19

Ik heb soortgelijke beugels en ben er heel tevreden mee! Voordeel vind ik ook dat ze bij het longeren niet naar beneden zakken...