Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
gabbbie schreef:Dus wat ik begrijp is dat het niet altijd nodig is en aan het paard zelf ligt? Waarvoor zijn bandages eigenlijk? kan je die ook om doen tijdens het rijden? bedankt voor de reacties
.anitamarleen schreef:ik gebruik peesbeschermers voor en achter. Ze wil wel eens rare sprongen oid maken en dan denk ik `voorkomen is beter dan genezen`.
Dat het slecht is ivm oververhitting oid vind ik klinklaren onzin. Doe dat het dekje en de singel ook maar af want dat is ook warm..
bandages zijn voor steun dacht ik , heb ik eigenlijk nooit geweten.
bandages en peesbeschermers kunnen gewoon om met rijden.
anitamarleen schreef:ik gebruik peesbeschermers voor en achter. Ze wil wel eens rare sprongen oid maken en dan denk ik `voorkomen is beter dan genezen`.
Dat het slecht is ivm oververhitting oid vind ik klinklaren onzin. Doe dat het dekje en de singel ook maar af want dat is ook warm..
Yamcha schreef:je huid is je grootste ademhalingsorgaan van je hele lichaam, je huid regelt je temperatuur, die poriën openen zich en sluiten naarmate er warmte weg moet of juist moet blijven. je huid zweet als het echt te warm is, en door het verdampen van het zweet koel je dus weer af, plus dat je huid van alles op kan nemen, ook zuurstof bijvoorbeeld.
Als je huid dat niet zou doen raak je in minder dan geen tijd oververhit, sterven je cellen af (eiwit stolt boven een bepaalde temperatuur, en dat is niet een omkeerbaar proces) en ga je dood.
Dat is precies wat neopreen imo ook doet, het sluit de boel af, de huid kan niet meer doen wat hij doet, peescellen raken boven een temperatuur van 45 graden permanent beschadigd, verliezen hun elasticiteit, en zo raakt de pees beschadigd door de warmte.
yellowtje8 schreef:Ik gebruik altijd peesbeschermers, als ik rij, als ik longeer, als ze de wei op gaan en in de paddock.
Ik heb het trouwens alleen over beschermers voor, strijklappen gebruik ik haast nooit, alleen soms met springen.
En bij sommige paarden, die zichzelf er aantikken, doe ik ook nog hoefschoenen om.
Bernoe schreef:yellowtje8 schreef:Ik gebruik altijd peesbeschermers, als ik rij, als ik longeer, als ze de wei op gaan en in de paddock.
Ik heb het trouwens alleen over beschermers voor, strijklappen gebruik ik haast nooit, alleen soms met springen.
En bij sommige paarden, die zichzelf er aantikken, doe ik ook nog hoefschoenen om.
Dus zo goed als de hele dag

yellowtje8 schreef:yellowtje8 schreef:Ik gebruik altijd peesbeschermers, als ik rij, als ik longeer, als ze de wei op gaan en in de paddock.
Dus zo goed als de hele dag

[/quote]
kimmysan schreef:Ik vraag me nog (algemene vraag voor iedereen), waar baseer je op dat je het doet. Wacht je tot er een wondje komt en ga je ze dan omdoen, omdat je dan zeker weet dat ze nodig zijn. Of doe je ze preventief om omdat je denkt dat er anders wondjes komen? Hier loop ik al een tijdje mee rond. Ik doe ze zeer wisselend wel of niet om, gewoon omdat ik het niet weet.

Bernoe schreef:anitamarleen schreef:ik gebruik peesbeschermers voor en achter. Ze wil wel eens rare sprongen oid maken en dan denk ik `voorkomen is beter dan genezen`.
Bij mijn weten gaat het bij de warmte over de pezen. Ik weet niet of die bij zadel en singelplek ook zo dicht onder de huid liggen?