Singel voor paard met singelnijd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

UnitedxWest

Singel voor paard met singelnijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 21:19

Ik ben op zoek naar een ideale singel voor een paard met singelnijd. Mijn zadels zijn onlangs nog door de zadelmaker gecheckt en ook komt mijn paard regelmatig bij de sportmasseur/ ostheopaat. Dus daar ligt het probleem niet. Ik zoek dus een singel die geschikt is voor gevoelige paard.

Heb je goede ervaring met een dressuur singel bij een paard met singelnijd? Laat het weten in een reactie!

Icrack

Re: Singel voor paard met singelnijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:19

De supersingel van FRA? Men zegt dat deze een positief effect kan hebben bij paarden met singelnijd.
Eventueel met een rechte bonthoes van BR?

UnitedxWest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 20:57

Oke, dan ga ik eens even kijken naar die singel! Dankjewel voor je reactie.

Iemand nog andere suggesties?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:03

De Fairfax singel schijnt goed te helpen bij paarden met singelnijd!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:09

ik heb een elastische neopreen singel. Ook met een bontje, maar deze gebruik ik nooit. Bij ons is het echt met beleid aansingelen, beetje afleiden en gaatje voor gaatje, stukje lopen en weer een gaatje....

UnitedxWest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 21:18

Het gaat het ook echt gaatje voor gaatje, zo voorzichtig mogelijk. Vaak in combinatie met wat brokjes om hem wat af te leiden en enigzins te paaien. Ik heb ook al de methode van de sportmasseur geprobeerd, om niet de singelstoten aan het einde aan te trekken, maar boven de gesp en dan gesp in de singelstoot van het gaatje te doen. Hierdoor leg je de druk niet op het borstbeen en buikspieren, maar bovenop de rug van het paard, die sterker is. Maar ik vind dit een hele onhandige manier en kan hierdoor niet fijn aansingelen.

Ik rij nu met een normale neoprene singel, maar ik denk dat het voor hem goed is om op een singel over te stappen die voor gevoelige paarden is.
Fairfax heb ik inderdaad ook al gezien, helaas ligt deze singel echt boven m'n budget...

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:28

Fairfax of vergelijkbaar is dan echt een aanrader. Paard hier heeft sinds de 1e keer met de fairfax nooit meer gehapt oid. Echt een uitkomst voor hem. Van Rijs heeft vergelijkbare fairfax singels die wat beter te betalen zijn, belletje kan je er altijd aan wagen!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:38

Capriootje schreef:
Fairfax of vergelijkbaar is dan echt een aanrader. Paard hier heeft sinds de 1e keer met de fairfax nooit meer gehapt oid. Echt een uitkomst voor hem. Van Rijs heeft vergelijkbare fairfax singels die wat beter te betalen zijn, belletje kan je er altijd aan wagen!

Enig idee wat de prijs dan doet?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:39

ik heb de Witec cair elastic een soort nep fairfax en die bevalt heel goed (ook in portemonnee al is die nog rond de 100 euro)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:41

xx_Irisje schreef:
Capriootje schreef:

Enig idee wat de prijs dan doet?

Nee durf ik niet te zeggen, daarvoor kan je ze even bellen. Vanaf 1 uur vandaag :P
Als die te duur zijn, kan je bijvoorbeeld kijken naar de anatomische singel van rossner (divoza)

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:47

Ik zweer echt bij de singel van Eric le tixerant.. met een kruis wat dan weer zorgt voor een goede doorbloeding etc. Mijn paard heeft het zo erg gehad dat hij bokte op de spuitplaats en daardoor een koprol maakte. Met deze singel nooit geen last meer gehad!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:48

Icrack schreef:
De supersingel van FRA? Men zegt dat deze een positief effect kan hebben bij paarden met singelnijd.
Eventueel met een rechte bonthoes van BR?

Deze heb ik ook voor mijn paard met singeldwang, echter vind ik hem niet lang niet zo fijn en elastisch als de Eric le Tixerant!

Eric le Tixerant is echt het meest geschikt, omdat ze helemaal elastisch zijn en een drukverdelend borststuk hebben.

Een nadeel, ook prijzig...nieuw rond de 170 euro...maar ook vaak 2e hands te vinden op MP/Bokt voor 75 t/m 100 euro.

Ik wacht nog steeds tot er een voordelige voorbij komt!

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 12:57

Mijn pony vindt een springsingel met elastiek aan beide zijden en met vlap fijner om aan te singelen, minder druk.
Vorige pony had singelnijd dit werd minder door singel los aan beide kanten en telkens aan beide kanten gelijk matig strakker te maken.
Laatst bijgewerkt door wouke op 24-11-14 13:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:00

een lekker zachte bonte singelhoes!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 13:05

Knakker schreef:
een lekker zachte bonte singelhoes!

Nou dat werkt niet bij een paard met singeldwang :o alleen flink helemaal elastische singels......

UnitedxWest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 17:38

He, jullie hebben flink wat gereageerd. Super hier heb ik wat aan! Ik ga sws kijken naar een Eric le Tixerant. Krappe 200 is ligt, als het werkt, nog binnen mijn grens (btw wat jullie geven zijn ervaringen, ik reageer het niet op jullie af als jullie positieve ervaring niet bij mij werken hoor). Maar 400 euro voor een fairfax vind ik echt te duur....!

Een bontje onder m'n eigen singel geeft niet het gewenste resultaat denk ik, daarvoor is zijn 'probleem' nu te groot voor. Tis echt een gevoelig beestje. Dus geheel elastisch is denk ik wel de hoek waar ik zoeken moet. Wat ik me wel afvraag is, os als het geheel elastisch is, niet blijvend aan te singelen? Omdat het toch meerekt. En heb je bij een elastische singel dezelfde maat nodig als eem gewone neoprene of?

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 18:43

Ik heb de singel van van Rijs waarover een paar posts terug gesproken wordt. Het middenstuk is bij deze singel vrij breed waardoor de druk beter verdeeld wordt en het leer is superzacht. Er zit alleen geen elastiek in volgens mij... Deze kostte €180,-

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:50

ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat zo'n dure singel wel helpt. Singeldwang is singeldwang, er moet hoe dan ook iets om die buik vastgemaakt worden.

ts lukt het niet op die manier zoals je zegt, gaatje voor gaatje en afleiden met brokjes oid?

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:12

http://devoucoux.com/boutique/produit/v ... HOBx_mG9Jw

Ik denk dat je singel nijd wel degelijk kunt oplossen met een goede singel. Mijn paard was eerder ook heel gevoelig met aansingelen. Een gewone rechte singel met elastiek kon ik echt niet gebruiken. Als ik dat wel deed kon ze de lucht wel inspringen als ik hem alleen al onder haar buik hield en nog niet eens vast had zitten.

Singel van Devoucoux kost een paar cent maar heb je ook wat :+ Dit is de enige singel waar mijn paard fijn onder loopt en waar mijn paard niet op reageert met aansingelen. Ik denk dat het voornamelijk komt omdat de singel erg breed is en daarom de druk goed verdeeld. Daarnaast is hij super zacht. En je kunt de voorste stoot in princiepe 1 gat losser laten dan de achterste waardoor het niet heel erg klemt achter de benen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:32

max66 schreef:
ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat zo'n dure singel wel helpt. Singeldwang is singeldwang, er moet hoe dan ook iets om die buik vastgemaakt worden.

ts lukt het niet op die manier zoals je zegt, gaatje voor gaatje en afleiden met brokjes oid?

Dan scheelt het toch een heleboel als een singel de druk juist verdeeld hoor en het veel lekkerder voelt en loopt voor het paard ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:41

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:47

Ik heb ook een paard met singelnijd.
Heb een neopreen singel met aan een kant een stuk elastiek.
Kan haar in 1x aansingelen. Ideaal!
Die ik heb zijn dacht ik global (zal morgen even voor je kijken) en maar 40 euro.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:53

marjotje82 schreef:
Ik heb ook een paard met singelnijd.
Heb een neopreen singel met aan een kant een stuk elastiek.
Kan haar in 1x aansingelen. Ideaal!
Die ik heb zijn dacht ik global (zal morgen even voor je kijken) en maar 40 euro.

een kant elastiek nooit aan beginnen....trekt heel je zadel scheef :o + eventueel allerlei fysieke ellende daardoor...

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:55

Lisa91 schreef:
:Y) Ik heb de singel van van Rijs waarover een paar posts terug gesproken wordt. Het middenstuk is bij deze singel vrij breed waardoor de druk beter verdeeld wordt en het leer is superzacht. Er zit alleen geen elastiek in volgens mij... Deze kostte €180,-

Heb je hier een foto van?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:05

Ik zweerde ook bij de Eric le Tixerant voor mijn oude merrie. Die had ook mega singeldwang(als gevolg van een enorm verleden, fysiek en slecht passende zadels). Bij mij was ze zover mogelijk fysiek op orde(KS) en het zadel paste altijd.
Ik mocht van mijn toenmalige zadelmaker deze singel een poos lenen om te kijken wat voor effect het had en ik dus niet zinloos een mega dure singel aan zou schaffen. Na een half jaar ben ik rustig weer mijn eigen elastische singel gaan rijden en ze heet nooit meer enige singeldwang vertoond. Voor mijn paard was het dus een mooie brug om van iets negatiefs voor iets positiefs ze maken.