Welk bitloos hoofdstel, Tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AmyJamess

Welk bitloos hoofdstel, Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 17:56

Hallo allemaal,

Ik wil graag een bitloos hoofdstel aanschaffen voor mijn tinker.
Het is de bedoeling dat we er gewoon recreatief mee rijden en af en toe een sprongetje mee kunnen maken.
Ik wil al een tijdje graag een bitloos hoofdstel, dit is voor ons dan ook de eerste keer dat we er 1 aanscheffen en proberen.
Ik heb zelf al een beetje op internet en bij divoza zitten rondneuzen en mijn voorkeur gaat uit naar het kruislingssysteem.
Toch ben ik benieuwd naar jullie ervaringen of tips voor een ander bitloos hoofstel.
Ohja ik heb ook nog een voorkeur voor kleur, hij moet in het bruin beschikbaar zijn :Y)

Pandameisje

Re: Welk bitloos hoofdstel, Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:01

een tip.

doe de neusriem wat hoger dan bij het normale hoofdstel

aanschaf heb ik niet zo veel verstand van

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:06

een Rambo Micklem Multi hoofdstel lijkt me heel handig. kan zowel bit en bitloos worden gebruikt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:07

Wij hebben een kingekruiste, werkt heel fijn! Is ook een hele duidelijke werking, merk ik ook aan m'n paardje :)
Bij equiplay.eu verkopen ze goede kingekruiste hoofdstellen voor niet te veel :)
Kaakgekruist ben ik zelf niet zo van, al ligt het natuurlijk heel erg aan het paard, haha. Het geeft aardig wat druk achter de oren en daar kunnen niet alle paarden goed tegen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:22

Naar mijn ervaring is een sidepull het duidelijkste voor de meeste paarden en dus de meeste kans op slagen.
Jou voorkeur kan wel uitgaan naar een kruislings systeem, maar het is je paard die het hoofdstel om moet hebben.
Misschien heb je iemand in de omgeving waarvan je eens een bitloos hoofdstel kan uitproberen?

Sidepull kan je redelijk testen door een aansluitend halster te gebruiken. Reageert ie daar al goed op dan is een echt hoofdstel alleen maar beter.

Loess3108

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:27

Ik heb een rambo micklem multi bridle, wel duur in aanschaf maar is het dubbel en dwars waard. Je kan het op verschillende manieren gebruiken, ook als kaptoom

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 18:49

Bedankt voor de tips!
@Mariett Ik ga eens op de website kijken, Kin of kaak gekruisd had voor mij niet veel uitgemaakt, maar zo klinkt kingekruisd wel wat beter.

@Air Nee ik ken helaas niet iemand in de omgeving waarvan ik een hoofdstel ik de goede maat zou kunnen testen. Ik denk niet dat sidepull geschikt is voor luna aangezien ze met springen zich sterk kan maken en/of als ze schrikt. Maar ik kan het altijd testen met halster, daar had ik zelf nog niet aangedacht :)

De rambo Micklem multi bridle vind ik ook een heel mooi hoofdstel, maar inderdaad die prijs :(

Tirzaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:50

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:57

esmee1008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:42

Heb je al een bitloos hoofdstel gevonden, ben benieuwd!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:44

Ik heb een maandje geleden het kaakgekruisde hoofdstel van Harry's horse gekocht met het idee 'eens bitloos proberen'. Dit was namelijk de goedkoopste die ik kon vinden. Maar ik houd deze, hij rijdt geweldig en is duidelijk voor m'n paard.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:02

Ik heb sinds korte de FRA dietsji, een zwarte! Het is een kaak gekruist hoofdstel en ik ben er erg tevreden mee! Had eerder een hoofdstel van Horze, maar ik vind het touw van de FRA erg fijn voor de release.

heijstek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:53

Het meest gebruikte en logische bitloze optoming is de sidepull. Dat werkt het duidelijkst qua druk en inwerking. Maar elk paard is verschillend en het ene paard kan heel fijn reageren op het ene en het andere paard op het andere. Het mooiste is om verschillende optomingen uit te proberen om te zien waar jouw paard het beste op reageert. Of een bitloos hoofdstel 3 in 1, dan kun je alles uitproberen. Maar uiteindelijk gaat het er ook om hoe jij er zelf mee omgaat en je paard ermee vertrouwd raakt.
http://nh-artikelen.webklik.nl/page/homepage hebben gave gekleurde touwhoofdstellen en maken ook artikelen naar wens en op maat.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 18:52

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:57

Eerst had ik de kaakgekruiste van harry's horse. Maar die knapte op buitenrit, niet echt fijn. Daarna een leren van f.r.a een kinkgekruiste, slecht release. Het hoofdstel blijft bij mijn paard strak om zijn hoofd zitten ook al laat ik de teugels lang. En zijn baard komt er tussen.. Nu rijd ik niet meer zoveel bitloos, maar als ik het wel doe.. Aan de lange teugel en een touwhalster, werkt voor mij het beste!

Edit; Die link ziet er goed uit, verder geen ervaring mee :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:01

Een sidepull is een goede keuze. Het enige waar je op moet letten, naast de maat, is de neusriem. Kies een strenger (bv touw) of minder sterk inwerkend (leer) neusriem.
Veel westernwinkels verkopen ook mooie sidepulls, daar heb je meer keuze. ;)

Goed dat je bitloos wilt. Pb gerust als je vragen hebt. :)

Edit (komt reactie tussendoor): touwhalster raad ik je niet aan. Het is een prima hoofdstel maar moet bij je manier van rijden passen. Het is imo niet zo geschikt voor verfijning. Sidepull vin dik een veel logischere keuze, ook voor jou trouwen kwii.

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:04

Ik rij met een simpel touwhalster. Dit doe ik alleen met de buitenritten, in de bak valt er zowat niet mee te sturen. Ben nu aan het kijken voor een side pull touwhalster.

Je kan een side pull ook los kopen en bevestigen aan je huidige hoofdstel

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:06

Neem geen sidepull touwhalster (ik neem aan dat je een sidepull van touw bedoeld), maar een échte. Daar zit nogal verschil in namelijk.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:12

TurdusMerula schreef:
Edit (komt reactie tussendoor): touwhalster raad ik je niet aan. Het is een prima hoofdstel maar moet bij je manier van rijden passen. Het is imo niet zo geschikt voor verfijning. Sidepull vin dik een veel logischere keuze, ook voor jou trouwen kwii.

Kun je dit aan mij uitleggen? Als ik aan een lange teugel rijd, dus eigenlijk niet aan het hoofd, waarom kan ik dan niet met een touwhalster rijden? Ben me er bewust van dat een touwhalster ongeschikt is om dressuurmatig mee te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:14

Horsecharms heeft een leuk bitloos hoofdstel. Sidepull systeem.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 19:20

Een touwhalster gaat niet werken voor luna, daar ben ik van overtuigd.
@Turdusmerula Ik denk dat het gewoon een leren neus riem word, maar bedankt voor de tip. Wist niet dat daar ook nog verschil in zat :)
@Lidyk97 Bedankt voor de tip, ik ga er eens naar kijken!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:34

kwii schreef:
TurdusMerula schreef:

Kun je dit aan mij uitleggen? Als ik aan een lange teugel rijd, dus eigenlijk niet aan het hoofd, waarom kan ik dan niet met een touwhalster rijden? Ben me er bewust van dat een touwhalster ongeschikt is om dressuurmatig mee te rijden.

Omdat het fijn is als je een hoofdstel 'altijd' kunt gebruiken. Daarbij vind ik een touwhalster niet representatief voor bitloos rijden dus zou ik het nooit aanraden.

Daarbij is een touwhalster inderdaad niet gemaakt voor constante aanleuning. Het vereist signaalrijden en dat is niet iets wat voor iedereen vanzelfsprekend is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:35

amy_luna schreef:
Een touwhalster gaat niet werken voor luna, daar ben ik van overtuigd.
@Turdusmerula Ik denk dat het gewoon een leren neus riem word, maar bedankt voor de tip. Wist niet dat daar ook nog verschil in zat :)
@Lidyk97 Bedankt voor de tip, ik ga er eens naar kijken!

Is wel fijn om te weten want het heeft een andere inwerking. Als je met constante aanleuning wil rijden is een leren prima. Rondgevlochten is iets scherper dan een platte neusriem - maar het is geen enorm groot verschil.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:37

Dan vraag ik me nog steeds af waarom het dan voor mij niet geschikt is. Klinkt mij simpelweg als een aanname van jou kant.

Verder heb je natuurlijk gelijk, TS zal waarschijnlijk het meeste baat hebben bij een sidepull.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:49

Die aanname baseerde ik op het feit dat hoofdstellen met een gekruiste teugelvoering voor jou en je paard niet werkten om verschillende redenen. Een sidepull is duidelijk, mijn ervaring is namelijk dat veel kruislingse systemen niet zo een goede release hebben. Vandaar dat ik vermoed dat het ook jou zou passen. :)