Meedenken voor oplossing metalen verbindingsstuk singelstoot

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chouchou

Meedenken voor oplossing metalen verbindingsstuk singelstoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 18:26

Ik heb nu sinds een week een Fairfax zadel op proef, deze kan ik tweedehands via mijn zadelpasser overnemen voor een mooie prijs. Het zadel is geweldig en past heel mooi op mijn paard, maar er is één dingetje dat mij toch stoort. Tijdens stappen en galopperen heb ik er geen last van, maar met draven voel ik het metalen stukje dat de achterste twee aansluitingen van de singelstoten samenvoegt in de V-vorm.

Afbeelding

Dit is een best dik metalen stukje, en prikt dus af en toe in mijn been met draven. Aangezien dat de gang is waarin we het meeste rijden, is dit toch wel een groot probleem. Na even afgekeken te hebben bij andere zadels, heeft mijn zadelpasser een leren hoesje om het metaal gemaakt. De eerste keer dat ik hiermee reed, leek het al beduidend minder te zijn! Maar vandaag ben ik weer gaan rijden, dit keer met een wat dunnere rijbroek, en nu voelde ik het weer heel erg, echt niet prettig. Dat leertje eromheen maakt het geheel misschien wel zachter, maar ook dikker. Geen oplossing dus.

De vorige eigenaar van dit zadel heeft er overigens nooit last van gehad. Waarschijnlijk komt dat doordat zij kortere benen heeft dan ik en dus sowieso al wat kortere beugels, en ik draag mijn beugels relatief ook wat langer dan standaard, dus dat scheelt wel wat gaten. Het zou dus zomaar kunnen dat de vorige ruiter haar been zoveel meer gebogen had, dat zij dit nooit voelde. Of ik kan gewoon minder goed stilzitten ofzo, waardoor het prikt.

In ieder geval: ik wil van dat prikken af en zoek dus een oplossing hiervoor. Ik heb al aan mijn zadelpasser gevraagd of die verbindingsstukken niet losgemaakt kunnen worden zodat het metaaltje ertussenuit kan en daar voor in de plaats een zachter materiaal. Maar dat zou lastig worden aangezien je die stukken niet zo makkelijk los en dan weer vast kan maken. Nu bedacht ik net zelf dat het misschien wel mogelijk is om het gewoon door te knippen? En dan dat metaaltje ertussenuit en zo'n zelfde vormpje uit een stuk leer knippen, die ertussenin zetten, en dan die stroken weer aan elkaar naaien? Zou dat mogelijk zijn of gaat de werking van die verschuifbare V-vorm dan verloren?

Als iemand hier wel een oplossing voor ziet, hoor ik dat graag!

Lante

Re: Meedenken voor oplossing metalen verbindingsstuk singelstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:28

De stoot direct aan het droehoekje vast laten maken door de zadelmaker?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:30

Ik weer geen oplossing, maar misschien kan je iemand anders ermee laten rijden om te kijken of diegene daar last van heeft of dat het aan jou ligt (bijvoorbeeld wiebel benen).

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:32

Kan je zadelmaker dit niet eenvoudig voor je oplossen? En de manier die je zelf noemt lijkt mij ook logisch.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:46

is zoiets geen oplossing?
Afbeelding

als je het groot genoeg laat maken, en met leder op volle dikte, dan zou je geen hoeken en randjes meer mogen voelen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:52

Wat boven mij werd gezegd zat ik ook al aan te denken.
Mocht dit niet kunnen misschien een babysokje er om heen.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 18:52

@ Lante
Ja veel zadels hebben inderdaad ook helemaal niet zo'n stukje ertussen, dus zou natuurlijk mogelijk moeten zijn. Maar volgens mij had dit stukje dan wel als functie dat de singelstoot makkelijker mee kon bewegen voor een optimale ligging van de singel. Als ik de singel bijvoorbeeld een stuk meer naar achteren zou leggen, zou dat metalen stukje mee naar achter schuiven waardoor die verbindingsstoten nog steeds recht liggen en daar aan beide kanten even veel druk op komt, anders wordt die druk scheef. Maar uiteindelijk heb ik de singel natuurlijk toch altijd op dezelfde plaats, dus zou het wel in de optimale positie vastgezet kunnen worden...

@ Nicje87
De vorige eigenaar van dit zadel had er dus in ieder geval geen last van, kan dus best dat het aan mij ligt, of dit nou mijn beenligging is of iets rijtechnisch. Maar ik wil natuurlijk wel gewoon dat ik met dit zadel kan rijden :)

@ Gea99
Eenvoudig schijnt het dus niet te zijn, vandaar dat we eerst dit met een leertje eroverheen hebben geprobeerd, wat helaas niet werkte. Mijn eigen manier lijkt me ook logisch, maar of je dan wel die verschuifbare V-vorm houdt weet ik niet, en of dat een beetje netjes kan gedaan worden, maar ik ga het zeker voorstellen aan mijn zadelmaker!

@ Ashkerlon
Zoiets hebben we dus geprobeerd, met een leren stuk eroverheen, van ongeveer net zo'n grootte als op jouw plaatje. Het leer van jouw plaatje ziet er wel steviger uit, dat wel, maar bij mij voelde ik het metaal er alsnog doorheen. Het wordt natuurlijk een nog dikker geheel met leer eromheen, en het is al een best dik metaaltje... Als ik nog dikker leer uitzoek, voel ik misschien het metaal niet meer, maar wel dat er een algehele verdikking zit?

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:54

Chouchou schreef:
@ Lante
Ja veel zadels hebben inderdaad ook helemaal niet zo'n stukje ertussen, dus zou natuurlijk mogelijk moeten zijn. Maar volgens mij had dit stukje dan wel als functie dat de singelstoot makkelijker mee kon bewegen voor een optimale ligging van de singel. Als ik de singel bijvoorbeeld een stuk meer naar achteren zou leggen, zou dat metalen stukje mee naar achter schuiven waardoor die verbindingsstoten nog steeds recht liggen en daar aan beide kanten even veel druk op komt, anders wordt die druk scheef. Maar uiteindelijk heb ik de singel natuurlijk toch altijd op dezelfde plaats, dus zou het wel in de optimale positie vastgezet kunnen worden...

@ Nicje87
De vorige eigenaar van dit zadel had er dus in ieder geval geen last van, kan dus best dat het aan mij ligt, of dit nou mijn beenligging is of iets rijtechnisch. Maar ik wil natuurlijk wel gewoon dat ik met dit zadel kan rijden :)

@ Gea99
Eenvoudig schijnt het dus niet te zijn, vandaar dat we eerst dit met een leertje eroverheen hebben geprobeerd, wat helaas niet werkte. Mijn eigen manier lijkt me ook logisch, maar of je dan wel die verschuifbare V-vorm houdt weet ik niet, en of dat een beetje netjes kan gedaan worden, maar ik ga het zeker voorstellen aan mijn zadelmaker!

@ Ashkerlon
Zoiets hebben we dus geprobeerd, met een leren stuk eroverheen, van ongeveer net zo'n grootte als op jouw plaatje. Het leer van jouw plaatje ziet er wel steviger uit, dat wel, maar bij mij voelde ik het metaal er alsnog doorheen. Het wordt natuurlijk een nog dikker geheel met leer eromheen, en het is al een best dik metaaltje... Als ik nog dikker leer uitzoek, voel ik misschien het metaal niet meer, maar wel dat er een algehele verdikking zit?

Hmmm oke..
Kan je zadelmaker het metaal niet doorknippen dan iets anders, zachters er voor in de plaats zetten?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:57

Misschien weet een schoenmaker een oplossing?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 19:01

@ WillBokkers
Ja dat was dus ook mijn idee! Maar dan is het metaal doorknippen denk ik niet de oplossing, want dan zit je alsnog met die bovenste singelstoten die vast zitten, je moet het nieuwe stukje er nog doorheen kunnen halen zegmaar. Maar die bovenste singelstoten zijn van een materiaal dat mij wel makkelijk door te knippen lijkt, dus die doorknippen lijkt mij nog een best prima optie.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:30

Ipv alleen een leertje erover heen, leer met drukverdelend schuim erop/onder?
Van dat soort dat ze voor zadelonderleggers gebruiken?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 22:18

Ik heb het net allemaal nog eens voorgelegd aan mijn zadelmaker, zij kwam ook al met jouw optie manonutjuh :) Maar ik ben bang dat het geheel dan nog dikker wordt, het metaaltje is al een aantal mm dik, leertje eromheen ook weer een mm dikker, dan ook nog schuim zit je wel aan een halve cm of meer dikte onder je zadel! Ben bang dat ik dat ook ga voelen...

Omdat ik dit zadel op proef heb en hij officieel dus nog gewoon van de zadelmaker is, had zij eerder aangegeven dat dat metalen stukje eruit halen vrijwel onmogelijk was, omdat als ik het zadel dan niet zou willen, zij met een zadel zit waaraan geknutseld is. Maar ik heb bevestigd dat ik het zadel gewoon wil kopen, omdat ik er ook gewoon vanuit ga dat het met een dunner verbindingsstukje opgelost is, verder is het een top zadel :) Ze gaat dus kijken hoe die stoten in het zadel vast zitten en dan als het mogelijk is los maken en er eenzelfde stukje metaal voor in de plaats zetten van een nieuwere generatie, die dunner is, of misschien sowieso al wel gelijk alleen een stukje leer in die vorm. Mocht het niet los te maken zijn zonder helemaal binnenin het zadel te komen, kunnen we de optie proberen van doorknippen en weer vastnaaien.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:22

Ik zou van de koop afzien. Het zit niet lekker. Zadels zijn dure dingen, ik zou niet zoveel geld willen neerleggen voor iets wat niet naar je zin is

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:28

Ik zou er ook niet aan prutsen..mocht je het niet op kunnen lossen zit je met geknutseld zadel.heb je foto of filmpje van het rijden, want dat je dit zo goed kan voelen is best vreemd. Of je bent heel gevoelig:)

Ligt het zadel wel in de goede houding op je paard zodat jij ook goed zit? En welk model fairfax is het?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:33

Ik heb dit zadel ook en voel er helemaal niets van. Denk toch echt dat je of raar zit, of toch iets verkeerd doet. Een leertje er omheen zou normaal gesproken moeten helpen. Zo dik is het metaal ook echt niet.
De voorste stoot op de foto zit wel raar, die is gedraaid. Ik heb die niet door dat onderste lusje maar gewoon er overheen.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 10:35

Het is een wat ouder model Fairfax, wordt nu niet meer gemaakt. Hij is dus tweedehands, 2 à 3 jaar oud, in die tijd wel nieuw gekocht. Dat metalen stukje is bij de nieuwe generaties wel een stuk dunner heb ik al gezien!

De voorste stoot heb ik inmiddels ook al anders zitten, die is nu bevestigd aan de voorste ring.

Het zou goed kunnen dat ik raar zit, maar om daarvoor nou een verder perfect zadel te laten liggen... Tuurlijk moet het voor mijn paard én mij lekker zitten, maar ik ben er nu dus van overtuigd dat het komt door dat dikke metaaltje en opgelost zou kunnen worden. Op mijn paard ligt hij helemaal goed, en ik zit er ook goed in volgens mijn zadelpasser. Toevallig had mijn vader zin om vanmiddag weer eens mee te gaan naar mijn paard, dus ik zal hem vragen foto's/filmpjes te maken van het rijden.

Het enige wat ik kan bedenken dat nu makkelijk zelf te veranderen is, is mijn beugels een gaatje korter doen. Ik rij met best lange beugels, ik vind het anders zo opgekropt zitten. Zoals mijn benen nu liggen, komen ze ook niet tegen de kniewrongen aan. Dus misschien zou ik wel een gaatje korter moeten zitten voor de goede houding, maar daar zou ik dan zelf wel eerst heel erg aan moeten wennen en dat komt mijn zit natuurlijk ook niet ten goede.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:59

Als het inderdaad enkel de plek is die een probleem geeft, zou ik daaraan iets proberen te veranderen, door het v systeem bovenaan open te knippen en dan ofwel iets inkorten, ofwel een stukje verlengen door er een stukje in te naaien. Dan wel goed opletten dat de trekrichting gelijk blijft, en dat het zeer stevig en veilig terug aan elkaar genaaid wordt.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:06

De band waar dat metalen stukje aan zit juist verlengen of verkorten(door de zadelmaker), zodat het op een andere plek komt te liggen waar je er geen last van hebt,maar het wel beweeglijk blijft?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 11:14

Verlengen of verkorten zou inderdaad ook wel een optie zijn! Alleen wordt die singelstoot dan wel heel lang of heel kort. Hij moet natuurlijk niet zo kort worden dat de singel niet meer vast kan, maar het zijn lange singelstoten dus dat zou niet direct een probleem hoeven zijn. Ik ga het voorleggen :) Ik zal er hopelijk ook met een foto achter komen waar er ruimte is waar mijn been niet op het zadel ligt, dat zou dan een plek kunnen zijn waar het metaaltje naartoe verplaatst zou kunnen worden.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:25

kan je inplaats van dat leren stukje geen bontje tussen leggen ? of de onderkant van de bovenste flap zeg maar bekleden geheel met bont/schuim oid ?
het is maar een ideetje

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 13:12

Het ijzertje vervangen lijkt me de meest zinvolle oplossing. Contact opnemen met de fabrikant. Uitleggen dat je het oude model hebt, plaatjes van het nieuwe model kopen en door de zadelmaker laten vervangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 13:27

Hoe zit je zelf op je paard? Als je je beugels op de goede lengte hebt zou je been daar inprincipe niet op liggen... Als je je beugels te lang hebt en dus losse knieën krijgt kan je het wel gaan voelen :j

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 17:48

Mijn vader is vandaag een stuk met ons meegereden en heeft wat gefilmd. Ik moet zeggen dat het er inderdaad best wiebelig uitziet zo van opzij, vooral mijn knieën liggen best los. Wat vinden jullie? Beugels toch maar een gaatje korter proberen? Het metalen stukje zit ook wel echt net boven mijn knie, dus als mijn knie wat meer naar voren zou zitten, zou ik het wellicht niet voelen. Als de voorspelde storm van morgen niet doorgaat, zou ik dat wel heel graag even willen proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:51

Je knieen sluiten niet aan en je zit flink in stoelzit waarbij je te ver achter in het zadel komt. Ik vind je beugel zeker 1/2 gaten te lang je zit nu gewoon verkeerd... Zou je beugels eerst eens korter maken zodat je ook goed gaat zitten.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:56

Been wat naar achteren leggen, en dan in het lichtrijden je heup naar voren duwen (en niet omhoog). Je balanslijn ligt aan de bovenkant wat naar achteren, heb je heel veel druk op de beugels waardoor de beweging vooral bij de bovenbenen komt. Je gaat ook elke keer op de lepel zitten. Zodra je al beter in balans gaat zitten liggen je benen stiller en misschien voel je het dan niet. (als ik het duidelijker moet uitleggen moet je maar even een pb sturen, kort uitleggen is lastig :D )