hackamore

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

horses28

hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 20:53

heey allemaal,
mijn pony dringt vaak door mijn hand heen. en kan ik niet goed stil zetten. hij hangt ook tijdens het parcour in mijn handen dat is heel vervelend. dus zat ik er aan te denken om een hackamore te nemen is dat slim? waarom wel of waarom niet. of hebben jullie andere tips? ik spring namelijk het m.

billionache

Re: hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:55

Allereerst: heb je goed les?

Een hackamore kan namelijk zeer scherp inwerken. Als je aangeeft dat hij gaat hangen in je hangen kan het zijn dat hij zichzelf bezeert, doordat de druk op de neus terecht komt. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

horses28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 20:57

[quote="billionache"]Allereerst: heb je goed les?

uhmm... ja ik zit in het talententeam van nederland

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:00

Kan je instructeur/instructrice je dan niet helpen?

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:01

kan je dan niet beter een pessoa bit nemen?
met zo'n "vorkje" mag je best rijden.

als je bij het talenten team zit hebben hun dan niet een passende oplossing?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:02

Dat kan ik moeilijk inschatten vanuit je openingspost ;-)

Vraag in dat geval raad aan je instructrice/instructeur. Wellicht kan je het probleem rijtechnisch nog prima oplossen. Zeker als je in het talententeam zit ga ik ervan uit dat ze wel zo kundig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:03

Eerst rijtechnisch oplossen?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:04

horses28 schreef:
billionache schreef:

Ik dacht dat je minimaal 16 daarvoor moest zijn, kan het mis hebben hoor!

hackamore heeft een hele scherpe inwerking. Kun je niet bij je instructeur vragen hoe en wat.
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 21-10-14 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

horses28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 21:05

nee een pessoa vind ik zeker geen oplossing want daar wordt je pony alleen maar harder in zijn mond van

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:07

Wat mijn instructrice zegt over hackamore; neusbrekeker

Ik zou het rij technisch oplossen en niet met hulpmiddelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:08

Met goed les moet dit vast wel op te lossen zijn. Een hackamore is niet de minste optoming en er zijn evengoed nadelen aan. Mijn paard durft ook wel eens de neus eruit trekken tijdens het springen of het bit vastnemen, dat kan hij met een hackamore niet en ja, ik vind 'm ook veel fijner springen op een hack (beter ruggebruik, soepeler te rijden van achter naar voor en in het schakelen). MAAR, helaas helaas, ook op een hack heb je er die gewoon gaan voelen tot waar ze op je handen kunnen gaan steunen. Die zoeken gewoon de grens op, en dan moet je het alsnog rijtechnisch gaan oplossen.
Een hackamore is ook niet zo fijn/verfijnd in het sturen. Stel dat je paard makkelijk uitbreekt bij een enge of moeilijke hindernis, dan kan je met bit toch iets fijner rechtdoor sturen. Met een hack lopen ze daar makkelijker doorheen. Ook als je niet de geheel goede lijn rijdt waarbij het makkelijk is om naast de sprong te lopen mis je net dat tikje verfijning met een hack. Zeker als je paard graag eens door je beenhulp heen dramt en denkt "nou toedeloe!".

Uiteraard zijn dit details, maar het is maar net wat je ziet zitten.

Ohja, in België mag je vanaf de lage parcoursen al met een hackamore starten, in NL pas vanaf het Z als ik me niet vergis...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:16

Even over die " neusbreker" Ik moet het eerste paard nog tegenkomen dat zijn neus heeft gebroken door een hackamore... Het omgekeerde gebeurt eerder: dat het riempje dat de hackamore bij elkaar houdt breekt en je met kapotte riempjes zit en niets meer te vertellen hebt... niet prettig om mee te maken als je juist vanwege een te voorwaartse pony met een hackamore rijdt. (Mijn zus kan daar leuke verhalen over vertellen.)

Afgezien daarvan: met een hackamore rijden is niet zaligmakend en vaak behoorlijk wennen voor zowel paard als ruiter... beter kun je overleggen met je instructrice, die kent jullie het beste.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:20

Met een hack los je het probleem echt niet op want daar kan je paard nog steeds op gaan hangen. Ik zou het eerder op rijtechnisch vlak gaan zoeken en dit met je instructrice overleggen. Die kent jullie het beste en zal dus ook het beste weten hoe je dit op kan lossen.

Over de 'neusbrekers', volgens mij richten hacks pas echt schade aan op het moment dat ze te laag op de neus liggen.

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:23

Hoe kun jij bij t talentenplan rijden als je m rijdt?:p en in t m mag je ook niet met hackamore rijden.. Ik zou gewoon in t parcours een Pessoa bitje nemen

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:24

Mits je goed begeleiding krijgt

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:24

lauxmautink schreef:
Hoe kun jij bij t talentenplan rijden als je m rijdt?:p en in t m mag je ook niet met hackamore rijden.. Ik zou gewoon in t parcours een Pessoa bitje nemen

Gewoon uit nieuwschierigheid, maar waar staat dat TS m rijdt?

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:42

horses28 schreef:
billionache schreef:

Dat kan zij ook niet ruiken :')

Ik zou dit probleem toch rijtechnisch oplossen. Een hackamore heeft een zeer scherpe inwerking en zeker als je paard het niet gewend is, ben ik bang dat het gaat irriteren en het dus alleen een negatief effect oplevert. Daarnaast wordt het sturen er niet makkelijker op.

Als je aan een goeie instructeur kunt komen, kan je er vast wel een vinden die jouw probleem aan kan pakken.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:45

Finliox schreef:

horses28 schreef:
ik spring namelijk het m.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:47

Finliox schreef:
lauxmautink schreef:

het feit dat iemand m springt wil nog helemaal niet zeggen dat 'ie het rijtechnisch voor elkaar heeft hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:52

Nee, maar je mag toch wel aannemen dat iemand die bij het talentenplan rijdt goede begeleiding heeft en deze vraag dus niet op bokt hoeft te stellen.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:06

Slina schreef:
Finliox schreef:

horses28 schreef:
ik spring namelijk het m.

Dankje :)

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:11

Er zijn verschillende hackamore's, met en zonder ijzer, met kinketting en -riem. Ik heb zelf met zachte brede neusriem en kinriem. Dit wordt door mn haflinger als zachter ervaren dan haar dubbelgebroken bit. In de winter, als mn haflinger feller is pak ik toch mn bitje erbij... Kan je er niet een lenen om uit te proberen? Al weet ik niet of de problemen die jij noemt hier mee opgelost kunnen worden, dat lijkt me meer een rijtechnisch probleem. Maar probeer het, dan weet je t....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:16

@ ts: als jij echt in het talententeam zit, dan hoop ik dat je begeleiders genoeg kennis van zaken hebben om je te informeren dat er meer "hackamore" optomingen zijn dan alleen de mechanische hackamore, en dat een bit of bitloze optoming het antwoord niet is op jouw probleem.

Jouw probleem is een rijtechnisch en een opvoedkundig probleem. En dat is niet op te lossen door als een van duizenden blinde kippen achter het fenomeen "bitloze optoming" aan te hollen.

Dit is op andere manieren op te lossen. Namelijk door grondwerk. In het begin eventueel bitloos, later met bit. Maar linea recta naar bitloos te grijpen zonder het voorbereidende werk is echt zo ontzetten makkelijk....en de oplossing niet voor je probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:19

Helemaal eens met cassidy :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:48

De pony hangt in je handen op het ene moment (dendert dus op de voorkant en gooit het extra gewicht op de voorkant in jou handen) en loopt ook door je ophoudingen heen. Dit paard is niet geschikt om op een hackamore te rijden, je schiet als ruiter rijtechnisch namelijk tekort. Een paard kan alleen in je handen hangen als je iets geeft waarin het paard kan hangen. Als het paard door je hulpen heen loopt moet je dit op gaan lossen, rijtechnisch. Een ander bit gaat gezien het paard ook hangt niets uithalen. Een paard dat een bit niet aan wilt nemen (onrustig is op het bit, ervan weg loopt) kan soms op een hack wel fijn te sturen zijn. Dit kan echter alleen als het paard op "niets" loopt. Een paard dat de neiging heeft om te gaan hangen, zal dit in een hack nog meer gaan doen in veel gevallen.

Talentenplan is van 14 tot 25 jaar. Het lijkt me dan ook dat TS hier geen onderdeel van is.