Dressuurzadel met brede boom

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Dressuurzadel met brede boom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 18:58

Voor mijn flinke Fries ben ik hard op zoek naar een tweedehands dressuurzadel met een brede boom.
9 van de 10 zadels hebben een te krappe boom, waardoor bijna elk zadel achterover ligt. Nu is er afgelopen week een leuke Bokker langsgeweest met een Ainsley zadel met verstelbare boom. Toen de boom op zijn breedst gedraaid was lag het zadel perfect op mijn paard. Helaas was het niet goed voor mij. (19 inch en lang zweetblad)
Ik heb haar nog even gevraagd de afstand tussen de takken te meten en deze bleek 35 cm te zijn.
Nu is het al lastig om een zadel met extra brede boom te vinden (op Boktmarkt en MP is het overgrote deel medium boom), maar ook bijvoorbeeld om te weten welke Fit overeen komt met die 35 cm, en dan natuurlijk ook nog per merk. Heeft iemand hier goede tips in welke richting ik moet zoeken? Mijn budget is ongeveer €600, dus de meeste Phryso zadels gaan helaas aan mijn neus voorbij. :+

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:03

Hoihoi

Ik heb een tekna dressuurzadel, met brede boom.
Past op de meeste brede paarden.

Koste nieuw rond de 600.

Google anders even of vraag het na bij ruitersportzaken.

IrishDraught

Re: Dressuurzadel met brede boom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 07:47

Wij hebben op onze flinke Fries een Anky wide (via marktplaats) en die past zelfs op ons trekpaard

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 07:53

Ik zou een zadelmaker langs laten komen die ook tweedehands zadels verkoopt. Hij/zij kan je paard precies opmeten en kijken welk zadel het beste licht. Bij een Ainsly kan een boommaat 35 zijn en bij een ander zadel misschien wel 33, ligt aan de lengte van de takken namelijk. Daarbij kan een zadelfitter door het aanpassen van de wol een zadel beter pas maken.

Zelfs al de fitter op dat moment geen passend zadel binnen je budget heeft weet je in elk geval welke maat je paard heeft en welke zadels in aanmerking komen, dan kun je daarmee gericht verder zoeken.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 14:59

Ik ga Tweespan maar even bellen. Ik vermoed dat mijn paard goed af zal zijn met een Fryso Fit 5.
Met een beetje mazzel een 4, want daar zijn er meer van.
Bedankt voor de tips!

Friesam, wat is de boommaat in cm van de 'wijde' Anky?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:27

Ik zou liever voor een phryso gaan en iets meer betalen :)

Zadels zitten geweldig voor de ruiter en hebben ook een prachtige pasvorm voor het paard :)

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:34

Prijsverschil tussen het budget en een Fryso zadel vind ik niet ietsje meer hoor, je zit dan toch al snel rond de 1000,- voor een nette Fryso, zeker diegene met een wat wijdere boom.

Kun je niet kijken of je een Ainsley in een kleinere inch maat kunt vinden?
Heb er zelf nu een Euroriding zadel op liggen met nog niet de breedste boommaat, misschien kun je ook
eens in die richting zoeken en dan de fit 5?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 21:06

Yes, Ainsley en Euroriding kijk ik ook naar. Het allermooiste zou een Fryso zijn voor een leuke prijs. Maar dan moet ik heeel goed zoeken!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 10:15

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:28

Ik heb in zijn jonge (groei)jaren een aantal verschillende zadels gehad. Begonnen met een JC, wat erg lekker zat. Daarna ook nog een tijdje met een Ruitergilde gereden. Dat lag super op hem en gaat tot boommaat 36! Echt ontzettend fijn zadel!
Een Wintec Isabell Werth mogen proberen van een kennis, ook heel fijn en lag als een huis.
Maar omdat ik bruin wilde, en verwisselbare boom, ivm met nog groeien eventueel, die weggedaan. Best wat zadels gepast en de Sommer Dolce bleek voor zowel hem als mij het fijnst te zitten.
Die is wel boven jouw budget, maar wellicht is er een tweedehands te vinden en ik zou zeker ook eens kijken naar de Ruitergilde! Succes!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:29

http://www.zadelatelier.nl heb ik mijn zadel vandaan. Wordt helemaal op jou en je paard gemaakt en kost niks meer dan een doorsnee dressuurzadel. Superkwaliteit en superservice!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:31

Vippie schreef:
http://www.zadelatelier.nl heb ik mijn zadel vandaan. Wordt helemaal op jou en je paard gemaakt en kost niks meer dan een doorsnee dressuurzadel. Superkwaliteit en superservice!

Maar is wel ver boven budget van TS

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 12:33

Jaan81 schreef:
Vippie schreef:

Maar is wel ver boven budget van TS

Yep, dat ga ik niet (meer) uitgeven. Heb al zoveel blessureleed achter de kiezen gehad dat ik geen zadel ga laten aanmeten of nieuw kopen.

Ik heb nu twee zadels op het oog:

https://www.facebook.com/KaatjesZadels/ ... =3&theater

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Iemand met deze merken ervaring? Op het eerste gezicht denk ik dat de Fairfax iets korter is dan de K&M

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 12:34

Oh en Ainsley heeft mijn zadelmaker me afgeraden, die valt dus af :)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:59

Ik heb ooit een Bates gehad, daar kun je andere bomen in (laten) zetten, de bomen kosten (toen) volgens mij 15 euro. Dat zadel had ook niet zo'n lang zweetblad, pastte om mijn brede ruin en ook op een fries van een kennis. Ze zijn wel vrij prijzig, maar misschien is er op marktplaats een betaalbare te vinden ? Dan hoeft de boommaat nog niet eens overeen te komen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:00

Kijk ook eens naar Massimo, Kent & Masters en de eigen zadels van MSFC. Die laatste zijn 2dehands niet veel te vinden, maar Massimo en K&M wel. Worden vaak gebruikt voor bredere paarden en liggen daar ook fijn op.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 13:37

K&M heb ik dus nu op het oog, zie post hierboven. Bates spreekt me niet aan.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:53

Ik heb op mijn kruising friezen die ook aardig breed zijn Kent&Masters liggen, super fijne zadels!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:01

Ik heb ook een K&M en vind het een heerlijk zadel. Prijs/kwaliteitverhouding is top. Je krijgt gewoon een eerlijk en goed zadel.

Ik heb de Cob dressuur 17" voor mijn mega brede haflinger. Het breedste kopijzer is zowat plat dus dat gaat wel passen. :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 15:03

Ja? Dat is goed om te horen! Is de 'gewone' dressuurzadel versie niet heel lang (kussens dus) of valt dat wel mee?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:07

Nee valt heel erg mee, wintec 18" was te lang en K&M 18" past goed. Je hebt eventueel ook een compact versie.

Als je geen heel groot budget hebt zou je ook naar een Thorowgood T8 kunnen kijken, die hebben dezelfde pasvorm als K&M alleen is Thorowgood kunststof en dus voordeliger.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:09

Waarom is de Ainsley afgeraden?
Ik weet dat er problemen kunnen zijn met de verstelbare boom, maar ze hebben ook vaste bomen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 16:17

MoniekV schreef:
Nee valt heel erg mee, wintec 18" was te lang en K&M 18" past goed. Je hebt eventueel ook een compact versie.

Als je geen heel groot budget hebt zou je ook naar een Thorowgood T8 kunnen kijken, die hebben dezelfde pasvorm als K&M alleen is Thorowgood kunststof en dus voordeliger.

Ik ben niet zo'n kunststof-fan, maar bedankt :)

Kamsel: idd vanwege het verstelbare systeem. Ik heb trouwens qua vaste bomen geen grote maten kunnen spotten van Ainsley.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:36

Het is een vrij kort zadel. De cob variant die ik heb heeft ook een vrij vlakke zit, daarom heb ik een 17" (met mijn kont-maat 36/38.) en is ook kort genoeg voor mijn extreem korte haf. :)

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:09

Gulpje schreef:
MoniekV schreef:

Ik ben niet zo'n kunststof-fan, maar bedankt :)

Kamsel: idd vanwege het verstelbare systeem. Ik heb trouwens qua vaste bomen geen grote maten kunnen spotten van Ainsley.

De T8 is gedeeltelijk leer en gedeeltelijk kunststof en ziet er ook uit als leer ;)