Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Worden er ook vaak dingen gezegd die aan het zadel gedaan moeten worden terwijl het niet nodig is? Zodat de zadelmaker er geld aan verdiend? De een is wat netter dan de andere. Hoorde het laatst namelijk van iemand dat hij wat aan het zadel heeft laten doen terwijl het helemaal niet nodig was. Gydja schreef:Nou we gaan met het zadel naar de zadelmaker om te kijken of er niets gebroken is tijdens te val. Ook gaan we kijken of het eventueel nodig is om het zadel opgevuld te laten worden. Als we daar meer informatie over hebben en het is nodig om wat aan het zadel te laten doen, om dan ook met het paard die kant op te gaan of hem naar ons te laten komen. We hebben zelf geen trailer dus even met je paard naar de zadelmaker gaat niet.
Caira schreef:maar dat kan hij toch alleen zien als hij zowel paard als zadel ziet. Ik heb het nog nooit op deze manier gehoord.
knollentuin schreef:Is het niet gewoon een plan als de zadelmaker naar jou toekomt?
Wat jij hier beschrijft lijkt me behoorlijk omslachtig, zadelmakers komen aan stal, checken zadel met paard en passen eventueel aan, ook met ruiter erop een zadel naar de zadelmaker brengen is als schoenen op marktplaats kopen...

Roodvos schreef:Kwaliteitscheck kan de zadelmaker natuurlijk ook zonder paard doen.
Als mijn zadelmaker een zadel moet controleren, dan begint ze altijd met de flexibiliteit van de boom in de lengte en bij de voorboom (kopijzer) te controleren. Daarvoor probeert ze het zadel een beetje “op te vouwen” in de lengte (lepel richting voorboom) en de voorzijde heen weer te bewegen. De boom moet stug zijn om te kunnen dragen, en als daar teveel beweging in zit is er dus iets mis.
Als dat ok is bevonden zet ze het zadel met de voorboom op 1 voet, en zet het recht omhoog voor haar been langs omhoog. Dan kijkt ze via de lepel en de zitting naar de voorboom. Op die manier kan zij zien of de boom recht of scheef is. Heb ook wel eens gehoord dat je dat zelf ook kan controleren door het zadel goed neer te leggen, en dan een leeg garenklosje van midden bovenkant lepel naar beneden laten rollen. Die moet dan in het midden uitkomen, en niet de afslag nemen. Maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd.
Verder voelt ze bij een wolgevuld kussen naar de hardheid van het kussen. Het kussen moet lekker zacht en veerkrachtig zijn, en er mogen geen harde plekken, kuilen of bulten inzitten. Als het kussen zo hard is dat je er een spijker in kan slaan, of heel ongelijk aanvoelt, dan moet er een nieuwe vulling in. Dit kan je zelf ook voelen/controleren.
Singelstoten en beugelriemen kan je zelf ook goed controleren op scheurtjes (zou je ook regelmatig moeten doen!), of alle stiksels er nog goed uitzien en of de beugelriemen nog gemakkelijk van de haken kunnen schuiven.
Vraag de zadelmaker hoe hij tot een bepaalde conclusie komt. En je kan natuurlijk vragen dezelfde test te doen bij een goed zadel, zodat je het verschil kunt zien/voelen.

Gydja schreef:Het ging gisteren nog anders dan verwacht XD Komen we aan: Gesloten...daar schieten we mee op.
Ik heb ook nog een veelzeidighed zadel in de zadelkamer hangen die niet meer gebruikt word. Kan een zadelmaker vertellen welke maat het is en wat voor zadel het verder is en welke waarde hij heeft? Neem aan van wel maar kan je ook zelf zien welke maat het zadel heeft? Ik heb het zadel van onderen tot boven geïnspecteerd maar kan enkel het merk vinden.
Roodvos schreef:Gydja schreef:Het ging gisteren nog anders dan verwacht XD Komen we aan: Gesloten...daar schieten we mee op.
Ik heb ook nog een veelzeidighed zadel in de zadelkamer hangen die niet meer gebruikt word. Kan een zadelmaker vertellen welke maat het is en wat voor zadel het verder is en welke waarde hij heeft? Neem aan van wel maar kan je ook zelf zien welke maat het zadel heeft? Ik heb het zadel van onderen tot boven geïnspecteerd maar kan enkel het merk vinden.
Ja, dat kan je prima zelf opmeten. Even rolmaatje meenemen naar stal en meten maar. Hier staat hoe:
[HAR] Opmeten van een zadel
Dus word een nieuw zadel kopen.