''Het leed dat zadel kopen heet'' ........
Ik heb een jonge Rocky Mountain Horse (gangenpaard). Net 3 jaar en ik wil hem volgend jaar pas rustig aan zadelmak gaan maken als ik vind dat hij er echt aan toe is.
Ik ben me nu vast wat aan het verdiepen in zadels.. Ik heb op mijn vorige KWPN'er een Wintec IW gehad, en later een Thorowgood. Beviel redelijk.
Ik heb een 2e hands Barefoot Cheyenne gekocht na mijn KWPN'er voor mijn Rocky als buitenrit zadeltje. Maar na hem onlangs eens op een andere Rocky gehad te hebben vond ik hem helemaal niet zo lekker rijden eigenlijk. Ik zat vreselijk breed, het leek wel een bevalling..
Ik wil graag op buitenrit straks. Lange trail. En evt endurance of eens een sprongetje. Weinig dressuur bakwerk dus.
Verder nog van belang.. Ik heb snel rugpijn door rugproblemen, en ik heb een niet zo spetterende balans door iets in mijn hersenhelften wat niet helemaal goed gaat altijd.
(ooit vastgesteld bij een neurologisch onderzoek) en een Rocky heeft veel schouderactie en dus ruimte nodig. Vaak ook een wat kortere rug, niet al te hoge schoft.Ik heb ooit eens op een Trekker Luxus gezeten en vond deze best lekker, maar of hij voor al mijn eisen geschikt is weet ik niet helemaal.
Westernzadels vind ik ook enorm verschillend per merk en ook zeker niet altijd lekker zitten. In de dressuur en VZH zadels zie ik ook door de bomen het bos niet meer.
Dus kort samengevat:
- Licht zadel
- Kort
- Diepere / Stevige zit
- Geschikt voor lange afstanden
- Schoudervrijheid
- Weinig twist t.o.v. 3-gangenpaarden omdat de gangenpaarden een vlakkere rug hebben
- Voldoende ruggegraatvrijheid (deze komt iets omhoog bij het schakelen tussen de gangen
Ik weet dat het slimmer is een zadelmaker om info te vragen, maar aangezien ik me nu alleen maar aan het oriënteren ben nog ben ik benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen.