Zadel gangenpaard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Manifesto

Zadel gangenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 10:47

Hoi, ik twijfel of het handig is dit topic in [HAR] te plaatsen omdat ik misschien niet de juiste mensen bereik, maar anders mag het verplaatst worden.

''Het leed dat zadel kopen heet'' ........

Ik heb een jonge Rocky Mountain Horse (gangenpaard). Net 3 jaar en ik wil hem volgend jaar pas rustig aan zadelmak gaan maken als ik vind dat hij er echt aan toe is.
Ik ben me nu vast wat aan het verdiepen in zadels.. Ik heb op mijn vorige KWPN'er een Wintec IW gehad, en later een Thorowgood. Beviel redelijk.
Ik heb een 2e hands Barefoot Cheyenne gekocht na mijn KWPN'er voor mijn Rocky als buitenrit zadeltje. Maar na hem onlangs eens op een andere Rocky gehad te hebben vond ik hem helemaal niet zo lekker rijden eigenlijk. Ik zat vreselijk breed, het leek wel een bevalling.. ;(

Ik wil graag op buitenrit straks. Lange trail. En evt endurance of eens een sprongetje. Weinig dressuur bakwerk dus.
Verder nog van belang.. Ik heb snel rugpijn door rugproblemen, en ik heb een niet zo spetterende balans door iets in mijn hersenhelften wat niet helemaal goed gaat altijd. :+ (ooit vastgesteld bij een neurologisch onderzoek) en een Rocky heeft veel schouderactie en dus ruimte nodig. Vaak ook een wat kortere rug, niet al te hoge schoft.

Ik heb ooit eens op een Trekker Luxus gezeten en vond deze best lekker, maar of hij voor al mijn eisen geschikt is weet ik niet helemaal.
Westernzadels vind ik ook enorm verschillend per merk en ook zeker niet altijd lekker zitten. In de dressuur en VZH zadels zie ik ook door de bomen het bos niet meer.

Dus kort samengevat:

- Licht zadel
- Kort
- Diepere / Stevige zit
- Geschikt voor lange afstanden
- Schoudervrijheid
- Weinig twist t.o.v. 3-gangenpaarden omdat de gangenpaarden een vlakkere rug hebben
- Voldoende ruggegraatvrijheid (deze komt iets omhoog bij het schakelen tussen de gangen

Ik weet dat het slimmer is een zadelmaker om info te vragen, maar aangezien ik me nu alleen maar aan het oriënteren ben nog ben ik benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen. :)

Axel_Valerie

Re: Zadel gangenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:53

Heb je wel eens gedacht aan een didipad?
Het is eigenlijk geen zadel met een diepere zit maar wel een zadel
waarbij je veel contact hebt met je paard. Hierdoor rijd je de gangen er makkelijker uit.
Dat is mijn ervaring tenminste.. Als je meer info wilt kun je mij een berichtje sturen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:53

Ik heb een Phoenix (van Heather Moffet) op mijn spotted sadle horse.
Is een zadel met traagschuim. Ik rijd ermee op al mijn paarden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:58

Valerie, ik vond de Diddi-pad erg breed zitten.

TS, wellicht een overbodige vraag, maar heb je al bij de IJslandermodellen gekeken? Die zijn tegenwoordig ook in korte modellen met meer steun voor de ruiter te krijgen en bieden voldoende schoudervrijheid.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:03

Www.greendistance.nl denk dat Esther Groen je goed kan helpen, en anders de countrymill in Nijkerk!

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 11:05

Eline, is dit boomloos?
@ Imre, nee daar ben ik nog niet zo heel erg bekend mee. Maar misschien eens slim te kijken bij Atorka of Ijslandersport.nl inderdaad.. Bedankt!
Ik zoek wel een zadel wat me stevigheid biedt bij een ruigere rit. Bareback met een pad is appeltje eitje op een Rocky dus dat zit wel snor.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:19

Ja, dat is boomloos.
Ik ben zelf totaal geen fan van boomloos ivm de brede zit. Maar deze heeft dat niet.

Overigens heb ik er een goede stabiele zit in en rijd ik er ook gerust buitenritten en minder makkelijke paarden mee.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 11:23

De Massimo Trail lijkt me ook wel wat....

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:32

Je zou evt. ook kunnen kijken naar de endurancemodellen van Zaldi. Ik heb er eerst een Massimo Trail op gehad, maar die gaf bij de schouders onvoldoende ruimte voor mijn fjord. Toen een Zaldi Vila Endurance en die bevalt nog steeds zeer goed.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 08:15

Dank je wel. Hij lijkt me alleen misschien voor langere buitenritten niet heel lekker? Ok, het is een endurance zadel, maar ik wil ook af en toe graag 2 uur op mn gat zitten en lekker rondtuffen door de regio. Zit hij daar lekker genoeg voor? Ik vind hem ook niet zo mooi qua model (sorry)

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 08:24

Een kennis van mij heeft haar rmh gereden met een Prestige Athena. Zij heeft het model met fenders, je hebt ze ook met zweetbladen. Doordat ze haar merrie verkocht heeft staat het zadel nu ook te koop. Een heel mooi zadel en heel comfortabel.

Zelf rijd ik mijn tennessee walker met een Prestige trekker, erg commfortabel zadel met veel schoudervrijheid, geeft veel comfort aan zowel ruiter en paard, en je kan dit zadel uitrusten met een spoiler, waarop je de zadeltassen kan bevestigen, volgens mij is dit zadel minstens 10 jaar oud en hij ziet er nog heel nieuw uit.

Nieuw zijn ze erg duur, maar tweedehands kan je ze vinden om en bij de € 750- €1100.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:24

Manifesto schreef:
Dank je wel. Hij lijkt me alleen misschien voor langere buitenritten niet heel lekker? Ok, het is een endurance zadel, maar ik wil ook af en toe graag 2 uur op mn gat zitten en lekker rondtuffen door de regio. Zit hij daar lekker genoeg voor? Ik vind hem ook niet zo mooi qua model (sorry)

Eerlijk? Ik rijd geen endurance maar maak wel graag buitenritten. 2 uur is geen enkel probleem. Heb er ook met veel plezier een paardenvierdaagse mee gereden. Het is een boterzacht zadel wat nog lekkerder zit dan de Massimo (en die zit al niet slecht). Je kunt bij de Vila de beugelriemen horizontaal (en eenvoudig tijdens het rijden) verstellen zodat je ook andere houdingen aan kunt nemen qua been/bekkenstand. Ik heb hem zelf in volledig zwart, dan vind ik hem wel chique. Qua model kan ik het niet mooier maken hihi.. Wel zijn er nog meerdere Zaldi endurance zadels, waaronder een zadel dat uiterlijk erg lijkt op de massimo. Ik heb hem even opgezocht, het is de Country. Zie ook deze site: http://www.trekkingsaddles.nl/shopcache.htm en de site van Zaldi zelf: http://www.zaldi.com/catalogo/#_=141232 ... as/82-raid

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 14:08

fjordnina schreef:
Manifesto schreef:

Eerlijk? Ik rijd geen endurance maar maak wel graag buitenritten. 2 uur is geen enkel probleem. Heb er ook met veel plezier een paardenvierdaagse mee gereden. Het is een boterzacht zadel wat nog lekkerder zit dan de Massimo (en die zit al niet slecht). Je kunt bij de Vila de beugelriemen horizontaal (en eenvoudig tijdens het rijden) verstellen zodat je ook andere houdingen aan kunt nemen qua been/bekkenstand. Ik heb hem zelf in volledig zwart, dan vind ik hem wel chique. Qua model kan ik het niet mooier maken hihi.. Wel zijn er nog meerdere Zaldi endurance zadels, waaronder een zadel dat uiterlijk erg lijkt op de massimo. Ik heb hem even opgezocht, het is de Country. Zie ook deze site: http://www.trekkingsaddles.nl/shopcache.htm en de site van Zaldi zelf: http://www.zaldi.com/catalogo/#_=141232 ... as/82-raid

TOP TIP *\o/*
Ik ga me hier even in verdiepen.. Die Zaldi Country lijkt me wel wat! Alleen hoop ik dat hij van voren voldoende vrijheid heeft voor een gangenpaard. De zweetbladen lijken iets naar voren te staan.
De testverslagen zijn erg positief, en ook nog een leuke prijs!

Bedankt! :D

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:55

Die schoudervrijheid daar liep ik ook steeds tegenaan, daarom uiteindelijk maar overgegaan op een zadel zonder zweetblad. Was de makkelijkste manier om het probleem te omzeilen :-D

Ik hoop dat de Country bij je past!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:48

Misschien is een massimo ijslanderzadel iets?
Of inderdaad de trail, heerlijke zadels vind ik het!

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 13:27

Ja die Massimo en Zaldi lijken me beiden wel wat!! ik lees wel overwegend dat Massimo kwalitatief beter is.
Brutale vraag. Maar is er iemand in de buurt van Gouda (Zuid Holland) die een van deze twee zadels heeft?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:31

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:39

Hier iemand met een ruime ervaring met zadels en rockies.

Het liefste rij ik mijn rockies met mijn ghost boomloos zadel. Ik ben ook geen fan van barefoot zadels om dezelfde reden als jij, maar de ghost heeft dat brede gevoel dus niet.
Heeft geen diepe zit, maar je zit wel heel stevig door de dijwrongen. Het is even wennen in het begin, maar iedereen die er bij mij even op gereden heeft is er weg van.

Ik heb een vrij gevoelige rug en hele slechte knieen. Bij mijn ghost kan ik mijn stijgbeugels op 3 plaatsen hangen en ook de singelstoten zijn zelf te verplaatsen. Dat is ook wel fijn aangezien veel rockies de singelgroeve toch vrij ver naar voren hebben.
http://ghostsaddle.com/

Massimo trail heb ik op mijn rocky ruin (breed en geen schoft) gehad en daarin ging de tolt toch wat minder. Maar verder vind ik Massimo wel heel fijn en ze hebben ook de Massimo Tolt (2 modellen). Die heb ik alleen zelf nooit getest.

Verder ligt mijn Continental Equiflex westernzadel ook erg fijn op de meeste rockies (flexibele boom), maar niet op hele korte ruggen. Gangen zijn ook daar prima mee te rijden.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 14:01

Mijn staleigenaresse heeft een specialized, en ik vind hem eigenlijk echt niet lekker zitten.... :\

En Crazycat, heb ze al eens op internet gezien, maar dat lijkt me eerlijk gezegd niet echt een geschikt zadel voor lange afstanden, slechte rug en slechte balans.. Maar ik kan het mis hebben hoor! :D

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:26

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:51

Een Diddi pad heeft absoluut geen smalle twist en inderdaad geen diepe zit.. :P

Ik heb op het moment een wat dieper Ástund zadel voor mijn IJslander, vind 'm erg fijn! Sinds kort is er ook een nieuw model uit met een extra smalle twist.

Heb je wel eens gekeken naar zadels van Eques? Die hebben de 'soft' uitvoeringen van hun modellen en die zitten echt goddelijk! :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:44

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 15:41

lailapri schreef:
Deuber heeft hele fijne zadels. Lag hier bij een pension paard een op een paso. Dit model Zo ongeveer:
http://www.equimaro.nl/webshop/deuber-quantum-sport/

Daar heb ik een half rocky mountain veulen voor voor die prijs! _O-
Das echt wel heel prijzig.. :o
Vind hem ook niet zo mooi, maar wel heel erg bedankt voor de tip. Ik geloof zeker dat Deuber goede zadels zijn.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 15:45

Anne. schreef:
Een Diddi pad heeft absoluut geen smalle twist en inderdaad geen diepe zit.. :P

Ik heb op het moment een wat dieper Ástund zadel voor mijn IJslander, vind 'm erg fijn! Sinds kort is er ook een nieuw model uit met een extra smalle twist.

Heb je wel eens gekeken naar zadels van Eques? Die hebben de 'soft' uitvoeringen van hun modellen en die zitten echt goddelijk! :)

Ja ijslandersport lijkt me slim om op te slaan.. Hoop interessante zadels +:)+

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:43

Ik heb even getemd.
Het is hier géén reclametopic!