Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Blacky94 schreef:Het is toch een soortgelijk idee als een myler?
Nu ken ik dit merk niet specifiek maar dit soort bitten zijn dus normaal gesproken altijd redelijk recht omdat beide zijden wel appart kunnen bewegen/roteren maar niet/nauwelijks naar elkaar toegebracht kunnen worden en je hem dus niet als een dubbel gebroken bit kunt "dubbel vouwen".
Nu heb ik niet zoveel verstand van de western kant (topic stond tussen actieve onderwerpen) maar een vriendin van mij heeft een soortgelijke half cheek waarmee ze engels rijdt en het paard loopt er beter op dan een gewone dubbel gebroken. Maar dat is iets wat je gewoon zult moeten uitproberen maar het werkt dus wel anders..
Ik kan niet helemaal volgen wat je precies bedoelt, sorry hoor voor mij is dit allemaal wat chinees
volgens mij officieel een driving bit maar hier/bij ons op stal noemde ze dat een half cheek. Het enige verschil is dat er aan de onderkant aan beide zijde zo'n stukje metaal uitsteekt waardoor je het bit niet "door de mond" kunt trekken maar het was dat of een (te grote) myler met vrij hoog gevormd mondstuk en het paard is nu net driekwart jaar onder het zadel. Maar ik denk dat als ze straks voor een eigen bit gaat zoeken en ze hetzelfde model vind in een gewone snaffle er verder geen verschil in de werking zou moeten zitten. RianneH schreef:Ik vind het erg raar dat ze zegt dat het bit gelijkwaardig werkt, want dat is juist niet zo.
Amanda schreef:Myler heb ik nooit geprobeerd, maar volgens mij verschilt het weinig, behalve dat Myler wat dunner is en anatomisch gevormd. Het is denk ik kwestie van proberen wat het beste bij je paard past.
Blacky94 schreef:Ik gok dat het een kneveltrens is afgaande van een foto op de bokt markt..volgens mij officieel een driving bit maar hier/bij ons op stal noemde ze dat een half cheek.
De verschillende mondstukken hebben an sich al een verschillende werking, maar de variaties erop kunnen die werking ook nog een keer veranderen.
Op de foto in je profiel kan je alleen maar de ring zien. Maar ik ga er vanuit dat het een gewone dubbel gebroken is waarbij alle 3 de delen in de mond ook vrij bewegen kunnen. Dat mondstuk is vrij simpel te vinden hoor. zo uit mijn hoofd heeft ook Evelien van Eurohorse die wel in dr assortiment. Mss niet met precies de ring die jij eraan hebt zitten. Dat is overigens een eggbutt-ring (en ja hij neigt al wat naar een D-ring, maar is het nog net niet) maar wel met een ring die vrijwel dezelfde werking heeft. De link die je gaf doet het hier niet, die is verplaatst zegt hij, maar als het om een standaard BA gaat weet ik wel welk mondstuk dat is. En dat is een heel verschil dan met wat je er nu in hebt hangen. De BA is veel minder flexibel dan een 3 delig mondstuk. En werkt dus ook heel anders in op de mond.
). De Myler, en dan ligt het dus echt aan welk mondstuk je precies hebt, geeft door het anatomische minder druk op de tong, en meer op de lagen (bij gelijke druk op beide teugels aannemend). De werking bij het aannemen van 1 teugel is de druk ook nog weer verschillend per mondstuk. Omdat de BA kan draaien, blijft het middendeel stil liggen, maar draait het buitendeel dus in de mond en geeft druk. Bij de Myler is dat drukpunt net even op een andere plek vanwege dat anatomische (en gaat zelfs meer richting tongdruk).
ik zelf had er nog nooit bij stil gestaan maar bij het nemen van de foto viel het mij ook op dat het linker 'oogje' meer gesleten is dan het rechtse dus trekt hij ook wat scheef in zijn mond. Gelukkig rijdt ik met niet te veel contant, wordt dus wel tijd dat ik kijk voor een ander.