Schuurplekken van anatomische singel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Schuurplekken van anatomische singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 14:04

Hallo,

Ik heb een merrie met een nogal gevoelig huidje.

Ik heb een boterzachte leren dressuursingel van otto schumacher.

http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... 8061-zwart

De singel is smal en anatomisch gevormd.

Na nu twee keer gereden te hebben (alleen nog maar stap, een half uur per keer). Zag ik dat ze al aan beide zijde, iets achter haar elleboog een schuurplekje heeft.

Ik denk er over om een singelhoes van christ te kopen.

http://www.piafferuitersport.nl/zadels- ... elhoes-vzh

Hebben jullie ervaringen met schuurplekken? En gebruik singelhoes? Of andere ideeën?

Stalgenoot heeft precies hetzelfde probleem met haar merrie. Ze heeft ook dezelfde singel. Met een nep bont hoesje gaat t bij die van haar wel beter.

smurffie

Re: Schuurplekken van anatomische singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:10

Ligt je singelplek wel ver genoeg naar achter? In principe zou deze singel wel een redelijk stuk achter de elleboog moeten liggen.
singel je vanaf de grond of wanneer je erop zit?
Trek je het been naar voren na het singelen? dit veroorzaakt soms juist huidplooien namelijk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:15

Waar zitten je gespen? Als je de singel te kort koopt en de gespen op de hoogte van de oksel zit krijg je eerder plekken.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 14:18

Volgens de zadelmaker ligt haar singelplek niet heel ver naar voren. Ik dacht dit altijd, maar hij vond dat erg mee vallen. En nu met mijn nieuwe zadel, zie ik ook dat de singel netjes blijft liggen en niet naar voren schuift. Maar toch heeft ze schuurplekjes.
Ik singel vanaf de grond aan. Denk je dat er verschil is tussen vanaf de grond en erop?
Been naar voren trekken doe ik niet, dat is nog wel een goed idee!

Die stalgenoot die er ook last van heeft, die doet dit altijd wel. Zij heeft nog schuurplekjes zonder de hoes dan.

Maar ik kan dat ieder geval eens proberen of dat verschil maakt.

De gespen zitten een stukje boven de elleboog. Wel net nog iets onder het dekje (zo'n 8 a 10 cm als ze aangesingeld is)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:27

Nee, juist niet benen naar voren trekken, hierdoor krijg je juist méér huidplooien voor de singel!
Of zitten de plekjes àchter de singel?

Mijn merrie heeft hier ook veel last van (gehad) zo af en toe komt het weer eens terug. Heb ook al allerlei singels geprobeerd. Heb nu een bananensingel van pfiff, dat werkt goed. Met een leren anatomische gaat het ook wel goed.
Singel ook goed schoonmaken na het rijden, vooral als ze gezweet hebben.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:32

Het verscheelt per paard of het naar voren halen van het been beter of slechter is ;)
Vanaf de grond of van bovenaf singelen kan wel uitmaken omdat van bovenaf het vaak veel soepeler gaat. Je kunt proberen om pas te singelen als je erop zit.

Opstappen ook altijd met een krukje werkt ook mee (geen verschuiving door het opstappen)

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:33

Ik heb ook een merrie met een super gevoelig huidje. Zelf heb ook een anatomische singel. Maar helaas kreeg er nog schuurplekken van. Inmiddels rijd ik eigenlijk altijd met singelbontje van christ en dan is het hele probleem weg!! Zeer zeker een aanrader!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 15:04

Ik stap inderdaad altijd op met krukje of voetje.
Plekjes zitten voor de singel.

Ik kan het altijd eens proberen.
En anders met een singelhoes van christ.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:05

Pivanti schreef:
Ik stap inderdaad altijd op met krukje of voetje.
Plekjes zitten voor de singel.

Ik kan het altijd eens proberen.
En anders met een singelhoes van christ.

Ik heb inderdaad echt zo'n koker zeg maar waar de singel in z'n geheel ingaat. Je ziet dus niks meer van de singel (behalve de gespen ;) )

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 15:35

Ja precies. die wil ik dan ook bestellen.

Heb nu wel de singelhoes met elastiek gevormd, maar die is veel breder dan mijn singel is. Denk dat dit niet fijn is. Ga het wel proberen

danberlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:39

Pivanti schreef:
Ja precies. die wil ik dan ook bestellen.

Heb nu wel de singelhoes met elastiek gevormd, maar die is veel breder dan mijn singel is. Denk dat dit niet fijn is. Ga het wel proberen

Dat zou ik niet doen. Als je nu al weet dat hij te ruim is. Dan gaat de hoes draaien/trekken waardoor alsnog het niet-bonte deel op die plek komt. Ik heb dat ooit gehad met zo'n hoes van BR (aan 1 kant bont, andere kant elastiek) en daar ging de huid juist van stuk. Rondom bont is beter. Is mijn ervaring.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:47

Ik zou tegen schuurplekken eerder een bredere singel gebruiken, én zonder elastiek.
Door een bredere te nemen wordt de kracht over een groter oppervlak verdeeld, en een singel met elastiek beweegt veel meer dan één zonder.
Mijn merrie heeft ook een vrij dunne vacht/huid, ik heb voor haar sinds een paar maanden een anatomische QHP singel, en dat bevalt ons prima.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 15:48

Het elastiek zit wel gewoon strak. Maar het bont/stof gedeelte is breder dan m'n singel is (rondom wel 3 a 4 cm) Mijn singel is vrij smal namelijk.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 15:50

Ik zat inderdaad ook te denken of het aan het elastiek lag. Ik heb eerst een rossner dressuursingel gehad

http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... leder.html

Die is zonder elastiek. Wel V singelstoten voor gelijke drukverdeling. De singel is ook iets breder en anders uitgesneden dan mijne. Ook wel behoorlijk zacht. Maar de schumacher is wel nog zachter. Dit leek toen wel goed te gaan.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:55

Tijdens het rijden blijft het elastiek toch altijd enkele mm tot cm meerekken, verkijk je daar niet op!
Een hoes eroverheen kan altijd, maar omdat de druk toch op de smalste gedeeltes het grootst blijft, hou je kans op schuurplekken, zolang er beweging in de singel mogelijk blijft (door het elastiek).

Bij die Divoza singel komt de meeste druk door die V op het borstbeen, omdat zo te zien beide 'banden' over elkaar heen gaan in het midden van de singel, dat is ook al een wat minder prettige drukverdeling.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 15:58

En welke QHP heb jij precies?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:02

Ben een plaatje aan het zoeken ;)

Edit: het lijkt helaas dat deze niet meer in het QHP assortiment zit... staat niet op hun site. Ik heb 'm afgelopen jaar gekocht in een ruitersportwinkel die opheffingsuitverkoop hield, dus daar kan ik het ook helaas niet meer navragen.

Edit2: als ik er aan denk zal ik er van de week op stal even een foto van maken.
Laatst bijgewerkt door MarChak op 24-09-14 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 16:07

MarChak schreef:
Ben een plaatje aan het zoeken ;)

Edit: het lijkt helaas dat deze niet meer in het QHP assortiment zit... staat niet op hun site. Ik heb 'm afgelopen jaar gekocht in een ruitersportwinkel die opheffingsuitverkoop hield, dus daar kan ik het ook helaas niet meer navragen.

Jammer. Maar is je singel wel heel soepel leer? Ik ken de QHP kwaliteit niet.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:09

Laatst bijgewerkt door MarChak op 24-09-14 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

hansipansi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:12

Misschien heeft ze een vitamine/mineralen tekort, waardoor ze een slechte weerstand heeft? Was ze altijd al zo gevoelig of verschilt het per seizoen? De fijnste oplossing zou zijn als haar huid/vacht wat weerbaarder zou worden, haha!
Ik hoop dat je een oplossing vind TS :)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 16:45

Verder zit ze super in haar vel en glanst mooi. Ze heeft 42% volbloed. Die hebben gewoon een wat dunner gevoeliger huidje. Denk dus niet dat t met weerstand te maken heeft. Weet niet hoe je de huid dikker kan maken...

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 16:46

MarChak schreef:
Ja. het is echt heerlijk zacht leer.

Edit: (ik blijf editten haha) QHP anatomische leren singel

Dank je Deze heeft wel elastiek. Hebje daar geen last van?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:51

Nee, totaal niet, maar deze singel is natuurlijk veel breder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:32

Op zich zegt het materiaal, wel of geen elastiek, smal of breed niets over de kans op schuurplekken.
Wat bij het andere paard heel goed werkt veroorzaakt bij het andere paard juist de gemeenste plekken en andersom.

Gewoon even je paard rij-klaar aansingelen, kijken op welke hoogte de plekken zitten en dat vergelijken met je singel.

Komen er huidplooitjes tegen de gespen aan? Of tegen iets anders?
Er kunnen zelfs haartjes vast komen te zitten tussen de onder- en bovenlaag van de singel net naast het stikrandje :=

Soms kan een bredere singel helpen maar vaak geeft dat juist meer problemen omdat die dan nog sneller tegen de ellebogen aan komt te liggen.

Soms kan een hoes helpen, maar die kan het ook erger maken omdat het geheel daar dikker van wordt en nog sneller in aanraking komt met de bewuste huidplooitjes..... het is echt een kwestie van heel goed kijken wat er precies fout gaat, en uitproberen wat de oplossing is....

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 12:35

Ja ik ga inderdaad morgen eens kijken waar de plekjes zitten tov de singel.
Stalgenoot net gesproken met zelfde singel. Die van haar had t idd precies bij stiksel randje.